rb schreef:Ik denk dat ie in 5e niet meer aan 4300 toeren toekomt op vlak wegdek?
Theoretische top ligt bij 212 km/h. Dan maakt ie 4300 toeren: het toerental waarbij het max. vermogen vrij zou moeten komen. Bij 200 zit ie idd rond de 4100/4200 toerental. Niet een snelheid om uitgebreid op een toerenteller te gaan staren. Het is dus een overdrive geworden, die 5. Met de vorige eindreductie (6 % korter) begon ie duidelijk in de begrenzer te komen boven de 200 (toen was de theoretischt top 196 bij 4300 tpm).
mpostma schreef:rb schreef:Ik denk dat ie in 5e niet meer aan 4300 toeren toekomt op vlak wegdek?
Theoretische top ligt bij 212 km/h. Dan maakt ie 4300 toeren: het toerental waarbij het max. vermogen vrij zou moeten komen. Bij 200 zit ie idd rond de 4100/4200 toerental. Niet een snelheid om uitgebreid op een toerenteller te gaan staren. Het is dus een overdrive geworden, die 5. Met de vorige eindreductie (6 % korter) begon ie duidelijk in de begrenzer te komen boven de 200 (toen was de theoretischt top 196 bij 4300 tpm).
Misschien een hele foute vraag, maarruh…....
Hoe is het om in een bx 200+ te rijden? stuurt dt nog strak enzo? lijkt mij niet echt een fijne ervaring…..
Wel lijkt het me (als diesel-fetischist) heerlijk, die 2.1td in de bux. Gewoon qua trekkracht…...
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:
Misschien een hele foute vraag, maarruh…....
Hoe is het om in een bx 200+ te rijden? stuurt dt nog strak enzo? lijkt mij niet echt een fijne ervaring…..
Niet echt een pretje. Tot de 180 eigenlijk geen probleem. Daarboven wordt het er niet beter op. Verbeteringen zou je kunnen zoeken in alles kopieren van een 16v mk2 setup.
- bollen
- achterste stabilisatorstang
- abs om veilig(er) te remmen.
- 195 brede banden (nu 185)
- wagenhoogte wat lager afstellen.
- wie weet wat spoilers daar nog aan toe kunnen voegen.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mpostma schreef:
- wie weet wat spoilers daar nog aan toe kunnen voegen.
Ja zeg, ga McDean of SZ even uitdagen hier! Voor je het weet zit er een spoiler extra op.
On-topic. Het is idd wel bijzonder om met dit blok in een BX te kunnen rijden. Hoog kicken gehalte denk ik.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:mpostma schreef:
- wie weet wat spoilers daar nog aan toe kunnen voegen.
Ja zeg, ga McDean of SZ even uitdagen hier! Voor je het weet zit er een spoiler extra op.
Mijn auto blifjt gewoon spoilerloos. Wolf in schaapskleren idee bevalt me prima. Op het oog een bedaagde burgerlijke bak en op de snelweg BMW-tjes 330 d kunnen plagen.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben. Maar goed, ik zou een 210km/h GPS foto met die 2.1 td BX wel wat moois vinden, moet ik zeggen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben. Maar goed, ik zou een 210km/h GPS foto met die 2.1 td BX wel wat moois vinden, moet ik zeggen.
Ik heb 200 km/h gereden met een BX 19 GT, een BX 19 Digit én met een BX SPORT. Ik moet eerlijk toegeven dat dat wel heerlijk reed… ops:
Bij alle auto’s was/is het hydraulisch systeem in orde en dan zweef je nog steeds heerlijk over de snelweg.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:sans-pareil schreef:Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben. Maar goed, ik zou een 210km/h GPS foto met die 2.1 td BX wel wat moois vinden, moet ik zeggen.
Ik heb 200 km/h gereden met een BX 19 GT, een BX 19 Digit én met een BX SPORT. Ik moet eerlijk toegeven dat dat wel heerlijk reed…
ops:
Bij alle auto’s was/is het hydraulisch systeem in orde en dan zweef je nog steeds heerlijk over de snelweg.
Ik had het nooit gedacht maar die digitale snelheidsmeter van de Digit overdrijft verschrikkelijk. De top van die auto’s is gewoon 185, tenzij je echt het rood in gaat.
De meest accurate snelheidsmeter zit in mijn DS, vreemd genoeg.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Ik had het nooit gedacht maar die digitale snelheidsmeter van de Digit overdrijft verschrikkelijk. De top van die auto’s is gewoon 185, tenzij je echt het rood in gaat.
Nou, de teller gaf 202 km/h aan…. zat dus wel degelijk in de buurt van de 200 km/h.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:Alcyone schreef:Ik had het nooit gedacht maar die digitale snelheidsmeter van de Digit overdrijft verschrikkelijk. De top van die auto’s is gewoon 185, tenzij je echt het rood in gaat.
Nou, de teller gaf 202 km/h aan…. zat dus wel degelijk in de buurt van de 200 km/h.
Sorry Marten, van het offtopic gebeuren.
Okee: ik reed naast een Renault met digitaal dashboard. Die man reed precies honderd. De mijne gaf 108. De wet bepaalt dat een snelheidsmeter NEVER te weinig aan mag geven, dus als die van de Renault af wijkt, wijkt de Digit teller nog meer af
Als de afwijking linear (wat is het nederlandse woord hiervoor?) is en de Renault teller accuraat, zou je kunnen zeggen dat de teller 16 units afwijkt bij 200 KM/H, das rond de 184 KM/H dus.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Als de afwijking linear (wat is het nederlandse woord hiervoor?)
Lineair
On-topic: Marten, ik hoop dat je binnenkort een update kunt geven vanuit Poeldijk.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Geplaatst: 12 Jan 2006 01:35 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Dat boven de 200 km/u rijden met een BX vind ik idd aardig gedurfd. ik vonde de XM V6 boven de 180 (wel zelfde type ophanging als de BX) al erg onprettig, en ook mijn in mijn xantia moest je je met 190 ook echt wel concentreren… als ik dat vergelijk met de CX die 200 doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is… weet ik weer waarom ik weer terug overggestapt ben. Maar goed, ik zou een 210km/h GPS foto met die 2.1 td BX wel wat moois vinden, moet ik zeggen.
Met m’n bx gti 16v heb ik 240 gereden en het is echt een gewelidige ervaring geweest hij bleef gewoon lekker doorstomen dat kan ik van heel veel andere snelle wagens niet zeggen .
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
XBXG schreef:
On-topic: Marten, ik hoop dat je binnenkort een update kunt geven vanuit Poeldijk.
Dat hoop ik ook Maar ja, aangezien ik het heb uitbesteed ben ik nu afhankelijk van anderen.
Tellerafwijking heb ik ook. Tegen de 10 % heb ik afgelopen najaar vastgesteld met een GPS. Klopt ook wel want een theoretische “echte” top van dik 190 zou al mooi zat zijn met 110 pk. Net zoiets als een Digit of GT dus.
Ik heb ooit eens meegereden met een mazda 626 1.8 16v die werd getopt op liefst 212 bult af (204 volgens de GPS). Dat vond ik niet slecht qua tellerafwijking. Die auto was verder redelijk traag trouwens, door een behoorlijke overdrive in de 5.
@SP: het scheelt wel of je in een 16v 200 rijdt of in deze BX Turbo D12 met comfortabele ongeblazen diesel set-up. De 16v is zonder twijfel een stuk stabieler. Maar goed, tot de 180 vind ik het behoorlijk goed gaan, maar daar boven wordt het toch snel minder. Is ook niet zo interessant, ik rij bijna nooit boven de 180. Voor die ene keer moet je dan maar een wat bredere weg opzoeken. Een 210 GPS foto gaat alleen maar lukken als ik de turbo wat opdraai, ben ik bang.. (daar heb je toch al snel 20 pk extra voor nodig denk ik).
Ik denk eerder 30pk (of een flinke helling). De GTI met 125 pk deed 198, terwijl de 16v met 148pk 213 haalde. 140pk is dan wel het minimum om het op eigen kracht te doen. Makkelijker is het om eens de Ardennen of de Eifel te visiteren.
(:oops: Baraque de Fraiture: HDi teller uit (>220) / toerental 4500 = 212 reëel ops:)
rb schreef:Ik denk eerder 30pk (of een flinke helling). De GTI met 125 pk deed 198, terwijl de 16v met 148pk 213 haalde. 140pk is dan wel het minimum om het op eigen kracht te doen. Makkelijker is het om eens de Ardennen of de Eifel te visiteren.
(:oops: Baraque de Fraiture: HDi teller uit (>220) / toerental 4500 = 212 reëel
ops:)
Klopt ja. Bult af biedt perspectieven (zo heb ik een Twingo 1.2 -55 pk- ook eens op 179 km/h gekregen).
Lastig idd dat de hoveelheid vermogen die je nodig hebt niet lineair toeneemt met de snelheid.