eviltwin schreef:Tenslotte nog een samenvatting van bekende (over)gevoeligheden:
Olie; moet afhankelijk van motortype dun en synthetisch zijn. Verkeerde olie kan een nadelig effect hebben op kleptiming en zodoende op motorloop.
Ja dit is dus het eerste wat je hebt geprobeerd.
Tevens het goedkoopste.
Edit Patje74; Quote gefixt + BBCode aangezet, dan werkt het allemaal net ietsje beter
Bosch Electronica Storings Dienst
Ik hoorde dat er in Duitsland een z.g.
“Bosch Electronica-Storings Dienst” is .
Iemand hier ervaring mee ?
Misschien ligt hier wel de oplossing eletronica-specialisten !
Re: Bosch Electronica Storings Dienst
Fredje schreef:“Bosch Electronica-Storings Dienst”
D’r zit hier om de hoek een Bosch Service Centrum, maar dat zijn echt prutsers. Ze gedragen zich meer als het niet zo snuggere broertje van de VW dealer (waar ze bij horen) veel Aldi’s op het terrein voor apk’s etc. Verstand van Citroenen hebben ze niet, ze konden niet eens een ruitenwisser voor mijn C5 vinden in hun compu’.
Zowiezo heb je weinig aan Bosch als je motorelectronica etc. van Siemens of Magnetti Marelli komt, maar goed. In mijn geval is het wel van Bosch, en blijft het vooralsnog heel
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik heb het verhaal van Johan C5 nog eens helemaal doorgelezen. Mijn interesse werd weer gewekt in een ander draadje, vandaar deze opleving
Loopt de auto nog steeds slecht op gas?
Je hebt hem ook al eens naar een Gasspecialist gebracht las ik. Hebben zo toen ook een lang stuk gereden met aangesloten diagnose apperatuur? Ik had ook zo’n probleem wat er niet altijd is. En als je dan bij de garage bent, dan doet hij het natuurlijk goed Ik weet natuurlijk niet hoe kundig de garages zijn waar jij je C5 naartoe gebracht hebt, maar Oldenhage lijkt mij toch zeker een zeer goede dealer (voor zover ik dat via het forum kan beoordelen). Hier in de buurt zit een garage die toch ook als goed te boek staat. Zij zeiden eerlijk dat ik maar even naar de gasspecialist moest gaan, want ze kwamen er niet uit. Ik had inmiddels al een half jaar met het probleem rondgereden.
- Schokken bij constante snelheid
- Vermogensverlies
- Abnormaal hoger verbruik op gas
- Met de EGR stekker er af was het euvel verdwenen
Ik had al zoiets van, dan laat ik hem desnoods maar een aantal dagen bij de gasspecialist staan, totdat ze de storing meemaken en kunnen traceren. Dat was echter niet nodig. Na 30 minuten hadden ze het gevonden (zonder dat het euvel zelf optrad). 2,5 uur later was hij weer gemaakt. Het diagnoselampje was kapot (bijkomend gebrek) en de druksensor van de gas installatie was kapot. Dat kan volgens hun een aantal hele vreemde klachten opleveren.
Ik weet niet waar jij woont, maar ik ben echt onder de indruk van de gasspecialist hier in Leeuwarden (Visser autogas noord Nederland). Diverse collega’s en kennissen heb ik ook geadviseerd daar naar toe te gaan. Zijn er allemaal zeer tevreden over. Het is nog echt zo’n familiebedrijf, in een oud pand midden in een woonwijk.
Ik weet niet of je aan het bovenstaande wat hebt, want je zult er ook al wel alles aan gedaan hebben om het probleem op te lossen. In ieder geval, succes ermee.
Maarten


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
m.a. trilsbeek schreef:Ik weet niet waar jij woont, maar ik ben echt onder de indruk van de gasspecialist hier in Leeuwarden (Visser autogas noord Nederland). Diverse collega’s en kennissen heb ik ook geadviseerd daar naar toe te gaan. Zijn er allemaal zeer tevreden over. Het is nog echt zo’n familiebedrijf, in een oud pand midden in een woonwijk.
Ik kan je verhaal bevstigen, in tegenstelling tot Schouten in Heerenveen, zijn ze ook erg DHZ-er vriendelijk.
Ze leveren de onderdelen los en doen echt moeite om het juiste onderdeelte vinden of een geschikt alternatief te zoeken. Een eventuele uitleg geven ze er ook nog bij indien nodig.
Kortom een vriendelijk bedrijf die nog de verleiding kan weerstaan om zich een arrogante houdign aan te nemen ondanks het feit dat er genoeg centen binnen komen. (itt diverse andere bedrijven)
Ontopic; Ik heb eens tijden rondgereden met een wazige, en voor specialisten moeilijk op te speuren storing. (AG G3)
Na diverse specialist bezoekjes ben ik zelf maar eens logisch na geen denken. Als ik ten tijde van de storing even overschakelde naar benzine en daarna weer overging op LPG, was het even weg.
De dashboard-schakelaar bleek gewoon vuile contacten te hebben. Ik heb er in eerste instantie contactspray in gedaan, en het euvel was verdwenen! (later de hele schakelaar vervangen)
Jammer dat die van mij niet op gas loopt ,
dan wist ik tenminste waar het aan lag / of wie het kan repareren.
op dit moment is het boven de 16-18 graden s’nachts en dan heb ik in de morgen GEEN storing .
JE WEET NIET WAT JE OVERKOMT na al die tijd.
Re: Geen foutmelding meer!!!
AlexAldi schreef:het heeft een jaar geduurd maar nu is mijn C5 weer netjes aan het rijden zonder de “uitlaatgas storing” melding. Ook rijd hij weer constant op alle pitten.
Bij mij was de drukmeter van de LPG toevoer van mijn AG systeem defect. Door minder druk aan te geven, komt de inspuiting “in de war” en schakelt een cylinder uit en begint de foutmelding.
Een LPG specialist in Den Bosch had het binnen 30 minuten verholpen. Heb je de foutmelding laat de drukmeter dan zeker even testen, volgens het LPG mannetje gaat de AG sensor uit de modellen 2000 tot 2003 vaker stuk…met alle gevolgen vandien.
Dat was bij mij ook kapot. I.d.d. in 30 minuten te verhelpen. Alleen bij mijn C5 was de schakelaar van de LPG installatie ook kapot. Het diagnoselampje deed het niet meer.





Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Geen foutmelding meer!!!
AlexAldi schreef:het heeft een jaar geduurd maar nu is mijn C5 weer netjes aan het rijden zonder de “uitlaatgas storing” melding. Ook rijd hij weer constant op alle pitten.
Bij mij was de drukmeter van de LPG toevoer van mijn AG systeem defect. Door minder druk aan te geven, komt de inspuiting “in de war” en schakelt een cylinder uit en begint de foutmelding.
Een LPG specialist in Den Bosch had het binnen 30 minuten verholpen. Heb je de foutmelding laat de drukmeter dan zeker even testen, volgens het LPG mannetje gaat de AG sensor uit de modellen 2000 tot 2003 vaker stuk…met alle gevolgen vandien.
Van mij mag je de naam van die LPG specialist in Den Bosch hier noemen, kan handig zijn. Zeker als ze iets in 30 minuten herkennen en fixen. Er zijn gas-drama’s die zich jaren voortslepen.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Re: Geen foutmelding meer!!!
AlexAldi schreef:het heeft een jaar geduurd maar nu is mijn C5 weer netjes aan het rijden zonder de “uitlaatgas storing” melding. Ook rijd hij weer constant op alle pitten.
Bij mij was de drukmeter van de LPG toevoer van mijn AG systeem defect. Door minder druk aan te geven, komt de inspuiting “in de war” en schakelt een cylinder uit en begint de foutmelding.
Een LPG specialist in Den Bosch had het binnen 30 minuten verholpen. Heb je de foutmelding laat de drukmeter dan zeker even testen, volgens het LPG mannetje gaat de AG sensor uit de modellen 2000 tot 2003 vaker stuk…met alle gevolgen vandien.
Mijn C5 vertoont dezelfde verschijnselen. Uitlezen van de foutcode 40 P levert de volgende meldingen; de dienstdoende monteur maakte op mijn verzoek een printje:
- brandstofinspuiting (mengselregeling) defect: PLAATSELIJK
- overslaan cilinder 2: PLAATSELIJK (2x)
- overslaan ontsteking bij een of meer cilinders: PLAATSELIJK
Volgens de chef moest ik maar terugkomen wanneer het nog een keer gebeurde. Dat deed het dezelfde middag al . . .
Mijn vraag: ga je naar de gasspecialist met volle of lege gastank?
Dank.
Ik ga naar de AG-dealer in Groningen.
Ik kom mij ook maar weer eens melden. Ik heb het draadje eens goed gelezen en heb (nog) geen kennis van auto’s, ik ben dus zoals je dat zegt een gebruiker, dat is met het meeste zo iets moet werken anders ben ik er snel klaar mee. (werk daarom ook op een apple computer, doet het altijd)
Sinds september 2005 de bezitter van een mooie C5 want het ook wil ook wat, na enkele maanden begonnen de problemen met de storingen uitlaatgas en katalysator. Vanaf het begin zijn wij al bekend met het stotteren bij een continue snelheid (voornamelijk in een hoge versnelling, b.v 70 of 80 rijden in de 5) en is ook bij iedere reparatie die er is gedaan aan de auto bij de garage medegedeeld. Er is al eens een MAP sensor vervangen een bobine en er heeft iemand de contactjes weer goed gezet. Ook is ons geadviseerd om dunne olie te gebruiken dus dat ook er maar in (5W30, staat op factuur als advies i.v.m. klepstoters)
Op een gegeven moment start de auto slecht en ik geef dan maar even een beetje gas bij het starten? Dit had ik niet moeten doen wat toen kreeg ik een backfire (weer garage en boel kosten).
Na tijden geen storing gehad en dacht doe nog maar even een grote beurt en APK voor de vakantie dan het zeker niet fout gaan.
Helaas, we waren op een zaterdag op weg naar de franse kust en na 600 km katalysator storing en vermogen viel dus weg net bij het inhalen, wij met veel gedoe iemand van de pechhulp gehaald maar die sleept hem alleen weg en doet niets, 3 dagen hotel en een franse citroengarage heeft alleen de computer gereset en we konden weer verder , 100 km verder weer de bewuste storing en heb toen de accu er afgehaald en na een half uur weer aan gekoppeld en op benzine verder gereden (je moet wat met 2 kleine kinderen op de achterbank). We kregen toen alleen nog de medling uitlaatgas storing maar geen verlies meer van het vermogen. Toen we aankwamen was ook die storing weg en hebben nog 10 dagen lekker vakantie gevierd. afgelopen vrijdag voor de zekerheid maar 1 dag eerder teruggegaan en ja hoor na 600 km weer de storing en vermogen verlies (we hebben de hele vakantie op benzine gereden niet op LPG), zelfde truukje nog maar eens gedaan (in de berm van een tolweg) en verder gegaan. Uiteindelijk veilig aangekomen.
Ik reken dit wel de garage aan want bij de laatste beurt hebben ze de andere olie er weer in gedaan 15W40 en dat ga ik ze morgen ook melden.
Conclusie is dat veel mensen met een C5 2.0 uit ± begin 2002 t/m sept 2002 deze problemen heeft en er geen oplossing is. Korte stukken en weinig inzittenden is geen probleem maar grote afstanden en 4 inzittenden waar je toch deze auto voor hebt kan die niet aan.
Nu geen problemen meer en geen meldingen maar de dealer mag het morgen oplossen, anders zullen we helaas afscheid moeten nemen van de comfortabele C5 en moeten voor minder comfort een meer betrouwbaarder merk.
Onze C5 geeft dus op LPG en BENZINE de storingen.
wordt vervolgd….
Tja, dit is een héél herkenbaar verschijnsel. Tot nu toe is dé oplossing nog niet gevonden. Het laatste wat ik eraan heb (laten) doen is dat Oldenhage de computer heeft gereset en daarna heb ik een tank benzine leeggereden zonder problemen. Daarna ben ik weer overgegaan op gas en de problemen begonnen weer als vanouds. Nog steeds kan ik de boel “managen” door zodra het hikken erger wordt even over te schakelen op benzine. Het duurt dan even voordat de ellende voorbij is, maar zodra de motor weer goed loopt kan ik weer 40km op gas rijden zonder problemen. En begint het ritueel weer opnieuw. De buitentemperatuur heeft weinig invloed. Alleen heb ik wel gemerkt dat het probleem iets langer wegblijft als de airco uitstaat (dus minder belasting).
Dus óf de olie wordt te warm op gas en/of wordt tot schuim geklopt, óf er bevriest een brandstofleiding óf de electronica krijgt verkeerde signalen. Ga er maar aanstaan. Heeft iemand al eens de olievuldop open gedraaid op het moment van storing? Als er schuim of smurrie op zit weet je genoeg.
Voor woon-werk verkeer gaat het goed en kost de auto weinig. Verre vakanties doen we niet meer….....of we nemen de Xantia…..als we dan toch op benzine moeten rijden dan maakt dat ook niets uit.
Heeft iemand nog suggesties? Ik word er wel moe van maar heb me er (bijna) bij neergelegd. Maar als iemand dé oplossing weet…..
Je kunt even bij tips kijken bij het C5 forum (egr klep) ik weet niet of je dit al hebt laten nakijken.
Ik heb een lijstje voor de dealer wat hij allemaal even moet nakijken bij onze C5 misschien heb je er wat aan, maar verre vakanties zijn wel van de baan met deze auto.
1- Andere olie en bougies schoon/droogmaken (dit heeft eerder problemen verholpen).
2- Naar mijn mening hoor ik een soort van lek in de uitlaat onder de auto (graag nakijken)
3- egr klep (wat het ook moge zijn) nakijken
Bron:http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165438
4- Bobines met problemen na Nr. 353-1 zijn ze beter? (controleren)
5- Druksensor gassysteem defect (vaker voorkomend probleem bij AG systemen van 2000 t/m 2003) (controleren)
Succes





Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Roeland schreef:
Conclusie is dat veel mensen met een C5 2.0 uit ± begin 2002 t/m sept 2002 deze problemen heeft en er geen oplossing is. Korte stukken en weinig inzittenden is geen probleem maar grote afstanden en 4 inzittenden waar je toch deze auto voor hebt kan die niet aan.
Bij mijn G3 is bij de eerste berijder (lease) vrij snel het hele gasstuk vervangen, inclusief injectoren en gascomputer. Daarna bij hem en bij mij geen problemen meer. Mijn G3 wordt regelmatig zwaar belast. Hoge snelheden (170+) in Duitsland met 3 personen.
Maar ik denk dat ik eerder geluk heb (door vroegtijdige vervanging) dan dat andere pech hebben. Ik denk ook niet dat ik nog eens gas aan durf in een C5. Met name omdat problemen zo hopeloos onoplosbaar blijven volgens velen.
Sterkte, Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Contact gehad met de citroen dealer.
Morgenochtend gaan ze de olie vervangen, bougies schoonmaken en de rest van mijn lijstje gaan ze ook controleren, dat is in mijn ogen goede service ze proberen er in ieder geval wat aan te doen, of er een oplossing uit komt dat moet verder blijken. Vandaag liep het ondanks dat ik nog steeds niet op gas reed weer beroerd.
Later meer….