22TRS (‘88) met mysterieus grommend geluid in het vooronder
Gepost: 07 juni 2005 12:37 AM

Zoals al eerder gepost op CX-NL maakt m’n TRS nog steeds het grommend/rommelend geluid:

Mijn TRS (186000 km)maakt sinds enkele maanden vanaf 50 km/u een
grommend/rommelend geluid dat precies van het linker voorwiel komt of toch uit die omgeving.
Het geluid varieerd naar gelang de snelheid van de wagen en is niet
toerental afhankelijk.
het doet zich ook voor in elke versnelling 3-4-5é.
Als er ontkoppeld word verminderd het als de snelheid afneemt.
Ik heb de indruk dat als ik een bocht naar rechts (had ik verkeerd getypt op CX-NL) )het even zo goed als weg is.
Het is moelijk om te omschrijven maar het lijkt een sterk versterkt
rolgeluid ofzo.
Bij koude motor is het veel minder tot zelfs te verwaarlozen (voor mij
toch) maar hoe warmer de motor en de rest (bak, aandrijfassen…) word
het erger het geluid , met de voorbije warme dagen was het ook
duidelijk erger.
Ik heb het wiellager voor links al voor de tweede keer vervangen door
een goed gebruikt en nu zelfs door een nieuw maar dit
geeft geen enkele verandering.
Ook de linker aandrijfas is eerst vervangen door een goed gebruikt
exemplaar en nu door een revisie exemplaar zonder enig resultaat.
Ook heb ik al een ander wiel geprobeerd.
Zelfs heb ik de versnellingbak en rechter aandrijfas vervangen door één
met maar 80000 km (dit was omdat de rechter aandrijfas bij snel
vertrekken doordraaide in de bak door dat de vertanding van de as en in de bak was afgesleten) maar met deze bak doet hij het ook Exclamation
Nu heb ik de wagen zonder voorwielen op de brug laten “rijden”
in vijfde om dan overal te kunnen luisteren van waar het komt , het is
mij niet gelukt om het ergens thuis te brengen ik had een vermoeden dat
het uit de bak komt maar daar ben ik helemaal niet zeker van.
Ik denk nu dat het geluid van het differentieel komt waar ik mij de vraag bij stel is deze bak dan ook gaar of heeft het iets te maken met de rechter aandrijfas die bij de vorige bak(de as die er nu inzit vertoonde geen slijtage aan de spiebanen ook de bak niet)doordraaide en ligt de oorzaak van die ongewone slijtage aan iets dat dan nog steeds aanwezig is in de wagen ConfusedConfusedConfused:
Ik zit dus met mijn handen in m’n haar Crying or Very sad  Crying or Very sad  en hoop dat iemand iets uit dit
verhaal kan opmaken van wat het zou kunnen zijn , alle tips zijn
welkom.

Alvast bedankt

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 08 juni 2005 10:55 PM
  [ # 1 ]

Hmm, blijkbaar weet er hier ook niemand raad mee Crying or Very sad

Heeft er iemand misschien een link van een goede online vertaaltool ofzo om deze tekst in het Engels om te zetten?
Engels lezen gaat redelijk bij mij maar schrijven Confused

Dan kan ik deze posten op CX-L.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
paz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 16-03-2005

Gepost: 10 juni 2005 08:55 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ook iets dergelijks gehad (misschien).
Bij mij was de snelheidregelaar v/d Diravi stuk. Die zit ook aan de linkerkant.
Omdat deze onder een hoek is gemonteerd, zou het kunnen dat hij bij een bocht naar rechts dit probleem niet heeft.
Je kunt het heel eenvoudig testen door de kabel vanaf het differentieel uit de regelaar te trekken en eens te zien of het dan over is (let op, het stuurt dan wel wat nerveus bij hogere snelheid, omdat je Diravi continu in parkeerstand staat…).
Kijk maar eens. Als dat het is, is het relatief eenvoudig op te lossen door de regelaar te vervangen.
Succes, Pascal

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 juni 2005 12:01 AM
  [ # 3 ]

Vertalen? Jawel hoor, bij http://www.altavista.nl op vertaal klikken, een tekst invoeren en NL-EN selecteren. Nog makkelijker is deze link
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163599
in te voeren in het veld eronder en dan wordt de hele pagina omgezet.
Je krijgt dan:

Like already rather posted on CX-NL make my TRS still it growling/rumbling sound:

My TRS (186000 km)maakt for some months as from 50 km/u
growling/rumbling sound that exactly of the linker voorwiel nevertheless ends up or which surroundings.
The sound varied according to the speed of the carriage and is not
toerental dependent.
it also occurs in each acceleration 3-4-5é.
As disconnected there it are diminished it if the speed decreases.
I have the impression that if I a turning to Right (I had found oneself typed on CX-NL))het even this way good as gone am.
It is moelijk to define but it seems strongly reinforces
role sound ofzo.
At cold engine it is much neglect less to even (for me
toch) but how warmer the engine and the rest (barge, drive shafts…) become
more terrible the sound, with the past warm days was it also
clearly more terrible.
I have replaced the wiellager for left already for the second time
a good uses and now even by new but this
absolutely no change gives.
Also the linker drive shaft has been firstly replaced by a good uses
copy and now by a revision copy without some result.
Also I have already tried a another wheel.
I have even replaced the acceleration barge and right drive shaft by one
with but 80000 km (this was because the right drive shaft at fast
departures the vertanding of ash kept turning in the barge by that and in the barge had worn down) but with this barge he it does also Exclamation
Now I the carriage without voorwielen on the bridge having let “drive”
in fifth then everywhere to be able listen of where it comes, it is
me succeeded to bring I it somewhere at home did not have a presumption that
it from the barge come but there am not at all certainly I of.
I now think that the sound of the differentieel comes where I ask myself at couple am this barge thus gaar or has it do something with the right drive shaft which at the previous bak(de ash which worries about there now shown no wear to the key job also the barge niet)doordraaide and is due the cause of that unusual wear to something that then still present is in the carriage Question Question Question
I worry about therefore with my hands my hair Crying or Very sad Crying or Very sad and hope that someone something from this
tale can make up of what it could be, all tips to be
welcome.

In advance thanks
_________________
Citroën give wings you.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 juni 2005 02:37 AM
  [ # 4 ]

Een paar wilde schoten… uhmmm aanlopende remmen? misschien een speling in de ophanging? Beschadigde band/velg? Ik ben maar even in het wild wat rondraaiende delen op aan het noemen… of misschien iets helemaal niet bij het wiel… ander rondraaiend deel van de motor ofzo wat wellicht door een gesleten motorsteun in een bocht juist niet belast wordt? Het is maar een beetje brainstormen zo, maar heel misschien zit er een idee tussen die je nog niet gehad had…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 11 juni 2005 02:56 AM
  [ # 5 ]
ernst23 schreef:

Vertalen? Jawel hoor, bij http://www.altavista.nl op vertaal klikken, een tekst invoeren en NL-EN selecteren. Nog makkelijker is deze link
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163599
in te voeren in het veld eronder en dan wordt de hele pagina omgezet.
Je krijgt dan:

... blaat

In advance thanks
_________________
Citroën give wings you.

Dat gaat niemand begrijpen, zo’n vertaling raakt kant nog wal.

Profiel  
 
Gepost: 11 juni 2005 04:01 PM
  [ # 6 ]
paz schreef:

Ik heb ook iets dergelijks gehad (misschien).
Bij mij was de snelheidregelaar v/d Diravi stuk. Die zit ook aan de linkerkant.
Omdat deze onder een hoek is gemonteerd, zou het kunnen dat hij bij een bocht naar rechts dit probleem niet heeft.
Je kunt het heel eenvoudig testen door de kabel vanaf het differentieel uit de regelaar te trekken en eens te zien of het dan over is (let op, het stuurt dan wel wat nerveus bij hogere snelheid, omdat je Diravi continu in parkeerstand staat…).
Kijk maar eens. Als dat het is, is het relatief eenvoudig op te lossen door de regelaar te vervangen.
Succes, Pascal

Maakte de wagen dan ook zo’n rommelend geluid met die kapotte snelheidregelaar?

Ik had er ook al aan gedacht en heb hem al vervangen maar zonder resultaat , deze lekt nu dus zal het nog eens een ander worden.

@ernst23
Die site van altavista is wel handig maar als je echt meer dan een paar regels wil vertalen kan je er niet veel van maken .


@sans-pareil

Ophanging is ook al gedeeltelijk vervangen wiellager en aandrijfas ook .
Wiel is terug uitgebalanseerd motorsteun onder is ook vervangen.
Mischien zie ik iets over het hoofd…
Ik weet het echt niet meer Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 juni 2005 05:31 PM
  [ # 7 ]

berlaar is nie zo gek ver van Eindhoven.
ik stel voor om naar de volgende sleutelmeeting te komen in Sint Oedenrode.
datum word binnenkort geprikt daarvoor.
Ernst heb ik ook al eens genezen van een schommelauto,waar niemand de oplossing voor wist. Laughing
greets van wup:die wel enkele ideetjes heb, maar zo’n klacht liever zonder vooroordeel atackeert.
Wink

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 juni 2005 08:49 PM
  [ # 8 ]

@ernst23
Die site van altavista is wel handig maar als je echt meer dan een paar regels wil vertalen kan je er niet veel van maken .


Ja, je moet de tekst wel een beetje editten haha.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2005 12:02 AM
  [ # 9 ]

probleem is opgelost

Vandaag de rechtse aandrijfas en wiellager vervangen.
Testrit gemaakt en niets meer gehoord :partytime ook had ik de indruk dat de wagen veel rustiger optrekt vroeger had ik de indruk dat er iets trilling in zat bij het optrekken dit is nu volledig weg.

De rechtse aandrijfas had ik al vervangen samen met de versnellingsbak omdat de originele niet meer bruikbaar was.
De as die er toen ingestoken is kwam van een GTiT ongevalwagen en die was langs rechts het het meest geraakt , nu aan de as zelf of de ophanging was niets te zien maar toch moet er iets mis zijn met die as.
Het rare is dat de TRS voor de bakwissel identiek het zelfde geluid maakte als erna, en dat het geluid van links kwam.
Wat ik nu denk is dat de oude bak met het uitgesleten differentieel en vertanding van de rechtseaandrijfas het geluid maakte door die slijtage.
Maar de “nieuwe” bak zou dan door een slechte/kromme as identiek het zelfde geluid maken Confused
En dan waarschijnlijk als die as niet vervangen werd ook in de soep draaien.
Wat mij ook wel opviel is dat bij de Turbo as het tussenlager al speling vertoonde en dat lager was vervangen voor dat ik de as erin heb gestoken en sindsdien heb ik maar iets van een 2500km met de wagen gedaan:shock: 

Het oude wielager heb ik gedemonteerd en vertoond geen slijtage dus dat kan het niet geweest zijn.

Dus moet het toch een kromme as geweest zijn Shocked
Morgen moet ik toch wat km doen dus zal ik de TRS nemen en als alles dan nog bolt als vandaag ben ik overtuigd Laughing

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 juni 2005 07:16 PM
  [ # 10 ]

Gefeliciteerd, weer een obscuur probleem opgelost!

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook