middenstand diravi cx
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 08 juni 2005 03:07 AM

Wie kan mij vertellen of/hoe het mogelijk is de rechtuitstand van m’n diravi wat bij te stellen ?
Met handen los zit er een kleine afwijking in naar links.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 08 juni 2005 03:26 AM
  [ # 1 ]

is er wat aan de auto gedaan? Normaliter verloopt de middenstand niet. Een afwijking naar links of rechts duid op een afwijking in de wielophanging,

als eerste de achterdraagarmlagers controleren, zodra daar speling op komt gaat de auto trekken naar een kant.

je kan dn wel tijdelijk het (gevolg van een probleem) verhlpen, maar beter is het om het probleem te verhelpen.

Mocht dat allemaal in orde zijn wil ik wel uitleggen hoe je de middenstand afsteld, niet dat ik dat nu niet wil maar tijd…...

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 08 juni 2005 07:10 PM
  [ # 2 ]

Oldenhage heeft wel een punt, wanneer hij zegt dat de middenstand een van de laatste dingen is waar je naar moet kijken. Heb je de simpele dingen al gecontroleerd? zoals:

controleer je banden (spanning, profiel, slijtage) en wielen.
controleer je HP. (bollen, druk, vuil, hoogteregelaars, “gevoel” in het stuur + remmen + koppeling)
controleer je wieluitlijning (draagarmlagers achter, voor, speling op fusees, etc. verbogen voorste draagarmen, stuurstangen)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 08 juni 2005 08:19 PM
  [ # 3 ]

alles aan deze auto is los geweest, remmen nieuw, draagarmlagers nieuw,fuseekogels nieuw, hydraulique gereviseerd en afgesteld, bollen vers, etc.etc.

Het enige wat nog moet gebeuren is nieuwe voorbanden en de wielen opnieuw balanceren.

Kan het evt. ook te maken hebben met lucht in het stuurhuis ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Gepost: 08 juni 2005 08:55 PM
  [ # 4 ]

Heeft de achterbrug er onderuit geweest ?

Want dan is er dikke kans dat de wagen niet meer recht loopt.

Ik heb dat ook gehad bij m’n TRS en dan gewoon de diravi wat bij gesteld.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2005 10:15 PM
  [ # 5 ]

Bij mn SM was er een stuurkogel gaar…..
Surprisedops:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 08 juni 2005 10:17 PM
  [ # 6 ]

pas na het monteren van nieuw voorbanden mag je de diravi afstellen, ook zal de auto dan eerst uitgelijnd moeten worden, dat kan helaas niet ieder bedrijf. Je moet de mddenstand dan namelijk fixeren en met een lopende motor,

succes

ps lucht kan het absoluut niet zijn, je kan de drivai wel ontluchten,

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 juni 2005 01:12 AM
  [ # 7 ]

Bij DiRaVi is lucht in het stuurhuis lucht in het HP systeem, dat levert allerlei vage klachten op, ik heb altijd begrepen dat de remmen ook de plek zijn om te ontluchten, het systeem is zo geconstrueerd dat daar de lucht zich ophoopt.

Bij nieuwe banden worden je wielen eigenlijk altijd ook uitgebalanceerd (al specificeren sommige bandenhandelaren het wel apart) bedoel je soms dat de voortrein uitgelijnd moet worden? Het lijkt mij iets wat je standaard doet na een volledige revisie van de ophanging incl. fusees.

Voor zover ik weet moet een CX volledig neutraal staan, dus geen toe- of na- spoor en geen camber. Zoals Oldenhage al zei dit moet je niet bij zomaar een bedrijf doen, laat er van die kw!kf!t aapjes aan klungelen en je bent nog verder van huis. Het moet inderdaad met lopende motor gebeuren om druk te hebben. Je moet voordat je laat uitlijnen ook de hoogteregelaars voor en achter controleren en instellen zodat je auto perfect recht staat.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 09 juni 2005 01:43 AM
  [ # 8 ]

om de cx perfect te krijgen is het dus van belang om de achetrdraagarmen uiteraard speling vrij te hebben. Ook de voorwiel ophanging moet perfect zijn, al gaan veel berdijven de mist in door te zeggen dat de binnenste kogels van de CX te veel speling hebben. Deze kogels hebben af fabriek speling en dat is noormaal dus, al gebeurd het wel heel vaak dat de binnenste kogel los zit, je kan deze dan vat draaien met een waterpomptang, (leuke klus)

Uiteraard mag er geen speling zitten op de onderste en de bovenste fusee kogel, ook geen speling op de anti-fibrators in de onderste draagarmen en ook geen speling op de lagers van de bovenste draagarmen. Deze spelingen owrden door de amateurs meestal ook niet opgespoord, ook de RDW controleurs zien dez spelingen over het hoofd, je kan deze spelingen (onderste en bovenste draagarmen) op sporen door de handrem te gebruiken, wielen vrij en dan doen alsof je aan je stuur draaid, maar dan aan je wiel, zo spoor je deze speling op, een eenvoudig ander trukje is achteruit rijden en daarna vooruit, hoor je dan een tik dan weet je ook dat je deze speling heb.

Ook hier moet je op letten, als je de onderste draagarm verwijderd vallen er van voor en achter vulringen naar beneden, daarmee stel je ook de geometrie van de voorwielen af, goed onthouden dus waar ze zaten.

l met al is de voorwiel ophanging van de CX gecompliceerd, en al deze dingen, fusee kogels, stuurkogels, anti-fibrators en lagers kunnen er voor zorgen dat de CX niet recht uit rijd, dus pas als laatste de Diravi af gaan stellen. 

en uitlijnen met een lopende motor is inderdaad voor de druk, maar vooral om de auto op hoogte te houden, zodra de CX inveert is de geometrie anders.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 09 juni 2005 02:06 AM
  [ # 9 ]

@ TRXKE : het achtersubframe is er idd onder uit geweest.

Ik zal eerst eens zorgen dat er nieuwe michelins op komen en de wielen laten balanceren,  eens kijken of er dan wat veranderd.

Als het probleem blijft ga ik er eens mee bij renard langs om de handel uit te laten lijnen.

meer tips en adviezen zijn altijd welkom

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 09 juni 2005 02:11 AM
  [ # 10 ]

als je een bereidwillige uitlijner bij jouw in de buurd heb, kan hij het met jouw hulp ook doen, dat fixeren kan gewoon met een boortje 6 mm en lopende motor? ook geen probleem. Alleen de gegevens, die kunnen we je ook wel verstrekken.

Als hij dat wil, is het ook ogelijk om te zien of het achterste gedeelte van het subframe er recht onder staat. Zou je ook zelf kunnen doen, lopende motor en met een meetlint de aftsand meten tussen de voor- en achteras, links en rechts. heel eenvoudig van velgrand naar velgrand. Mag een klein verschil in zitten tussen links en rechts maar niet te veel.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 09 juni 2005 03:29 AM
  [ # 11 ]

ik neem aan dat een firma als renard de kennis wel in huis heeft om een cx uit te lijnen, die doen veel ondehoud aan de hydraulique e.d van grote citroens.

Van de week eerst eens nieuwe energy’s erop laten leggen.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 juni 2005 02:41 AM
  [ # 12 ]

uitlijnen moet eerst, maar goeie kans dat je nog steeds links of rechts gaat na afloop. Dat is heel simpel bij te stellen. kun je het beste zelf doen.
Onder de motor kap zit op de stuurstang een koppeling. Met deze koppeling kun je de recht uit stand bijstellen. Je moet de twee vergrendel moer los draaien, en vervolgens kun de stel moer bijdraaien. Welke kant op moet je gewoon proberen, gewoon een slag aan draaien en daarna gaan rijden, merk je het meteen, als je een flinke slag maakt gaat ie extreem een kant op. En gewoon net zo lang bijstellen en rijden tot je kaars recht vooruit gaat

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 10 juni 2005 08:51 PM
  [ # 13 ]

ga eerst uitlijnen en nieuwe banden, maar had het al in de haynes gevonden, ik las weer te snel…......... Surprisedops:

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook