1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Tik in de motor-> PIMP MY VISA meeting
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 24 juni 2005 11:09 PM

Mijn visa van 86 heeft sinds kort een tik in de motor. Eigenlijk sinds ik een keer V-power ‘97 heb geprobeerd Surprisedops:
Ik heb mijn kleppen laten stellen op aanraden van de anwb(de slang van koeling was afgebroken boven mijn verdeelkap enz. maar dat is een ander verhaal Wink ) . Het heeft niet mogen baten en hij rijdt eigenlijk slechter dan ervoor. De garage adviseerde me om er vooral niks aan te doen en de auto gewoon op te rijden.  Sad

Heeft iemand er ervaring mee? Valt het te verhelpen? Is het rendabel?

Ik heb ook nog een probleem met mijn uitlaat trouwens. Hij lekt op de aansluiting bij het spruitstuk. De eerste keer heb ik het met vloeibare, elastisch blijvende uitlaatkit geprobeerd. Ging prima voor de apk, hield twee weken. De tweede keer heb ik een brommerpakking geprobeerd en dat heeft ongeveer 3 maanden gehouden. Ook meer dan genoeg voor de apk. Binnenkort ga ik er weer onder liggen voor de apk maar een duurzame oplossing zou ik wel leuk vinden want tis krap zat daaronder Wink
Wie heeft een idee?

Ik zal nog even mijn visatje voorstellen:


klik op foto’s voor vergroting

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 juni 2005 11:29 PM
  [ # 1 ]

Re: Tik in de motor van mijn visa

Caroline81 schreef:

De garage adviseerde me om er vooral niks aan te doen en de auto gewoon op te rijden.  Sad

Typisch een garagist die er vanuit gaat dat je geen liefde voor een Visa kan hebben. Tja, je kan hem zien als oude auto, of als (ondertussen) bijzondere auto, klassieker van de (nabije) toekomst.

Wat die uitlaataansluiting aangaat bij je spruitstuk, ik heb hier met mijn 2CV ook last van, totdat ik de uitlaat er helemaal af heb gehaald en nieuwe, originele, pakingen er tussen heb gedaan. om ze tijdens montage op hun plaats te houden en een volledige afdichting te garanderen heb ik er een heel dun laagje vloeibare pakking tussen gedaan.

En tja, de tikken… Het zijn zeker je kleppen??? Als stellen niet helpt, ik heb wel eens gehoord dat dit ook aan de olie kan liggen, ik heb hier geen ervaring mee trouwens.

Op marktplaats staat nog ergens een goedkoop visablok te koop. (of was dat een 2 cilinder???)

PS Weet iemand af Gerard Maas nog wel eens langs komt op het forum???

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 25 juni 2005 03:35 AM
  [ # 2 ]

Re: Tik in de motor van mijn visa

Wat voor model is het? Als het een 1.1 is: dat tikken hebben ze allemaal. Komt door slechte oliewissels en ietwat versleten nokkenas. De 1.1 motoren zijn gevoelig voor fel rijden met koude olie. Ook te lage toeren is slecht trouwens (ze zijn van nature nogal hoogtoerig). Maar ze kunnen er heel oud mee worden. Niks aan doen, gewoon doorrijden en vaak olie vervangen en op peil houden.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 25 juni 2005 10:40 PM
  [ # 3 ]

Het is inderdaad een 1100.
@patje74: Een visa heeft er origineel geen pakking tussen, dat is dus het probleem. Ik heb namelijk als eerste een pakking van een 205 geprobeerd omdat dat kwa diameter goed paste. Maar dat was veels te dik.

@handjes: hij tikt pas sinds kort. wat kan ik doen aan slechte olie wissels, of is dat een feit? Ik rij ‘m altijd voorzichtig warm, maar zal er nog beter op letten.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 25 juni 2005 11:00 PM
  [ # 4 ]
Caroline81 schreef:

@handjes: hij tikt pas sinds kort. wat kan ik doen aan slechte olie wissels, of is dat een feit? Ik rij ‘m altijd voorzichtig warm, maar zal er nog beter op letten.

Daar is helaas niks meer aan te doen. Maar als het plotseling ontstaan is, is het wel raar. Misschien een lagerschaal gebroken of zo? Verbruikt hij verder meer olie dan voorheen?
Te voorzichtig (te lage toeren) rijden is ook niet goed trouwens, hij heeft immers maar vier versnellingen, dus je zult toch ietwat toeren moeten maken.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 27 juli 2005 04:39 PM
  [ # 5 ]

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb.
Ik heb ‘m door de apk heen weten te krijgen Smile
Ik heb daarnaast weer de olie ververst trouwens en daar zat een soort slijpsel in. Zag er niet gunstig uit. Hij verbruikt helemaal geen olie maar het is wel vrij snel heel donker.

Van de week stond ik weer stil bij het kruispunt, altijd hetzelfde liedje als het flink regent. 300 meter rijden en als dat licht op rood staat heb ik een probleem. De verdelerkap en kabels zijn pas nieuw en ik heb ze ook maar ingespoten maar dat helpt allemaal niet. Ideeën?

Wat is een lagerschaal trouwens Surprisedops: en hoe zie ik of dat gescheurd is?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 05:07 PM
  [ # 6 ]
Caroline81 schreef:

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb.
Ik heb ‘m door de apk heen weten te krijgen Smile
Ik heb daarnaast weer de olie ververst trouwens en daar zat een soort slijpsel in. Zag er niet gunstig uit. Hij verbruikt helemaal geen olie maar het is wel vrij snel heel donker.

Van de week stond ik weer stil bij het kruispunt, altijd hetzelfde liedje als het flink regent. 300 meter rijden en als dat licht op rood staat heb ik een probleem. De verdelerkap en kabels zijn pas nieuw en ik heb ze ook maar ingespoten maar dat helpt allemaal niet. Ideeën?

Wat is een lagerschaal trouwens Surprisedops: en hoe zie ik of dat gescheurd is?

Lijkt mij dat je die tik er niet meer uitkrijgt. Als er slijpsel in de olie zat betekent het dat er toch iets “stuk” is gegaan. Lastig om te beoordelen als je het niet kan horen.

Alle stekkertjes van het primaire circuit van de onsteking (tussen onstekingsmodule, bobine en stroomverdeler), de hall sensor in de verdelerkap, ducellier onstekingsmodule zijn verdacht.

Uitlaat heeft voor zover ik weet wel een pakking. Een soort gevlochten ring waar de voorpijp op drukt. Deze gevlochten ring kun je er (soms met veel moeite) afkrijgen en vervangen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 27 juli 2005 05:43 PM
  [ # 7 ]

Die pakking staat ook niet in het visa boek. En valt ook niet te bestellen bij een automaterialen zaak omdat het niet in de boeken voorkomt.
En ik had inderdaad al goed gekeken of er niet toch toevallig toch iets tussen zat, maar helaas. Die brommerpakking gaat vrij aardig trouwens.

Waarschijnlijk stomme vraag hoor, maar ik spuit altijd de bougiekabels en de verdelerkap in. Waar zitten dan de rest van de kabels?
Want die bougie kabels lopen naar de achterkant van de verdelerkap en de rest zie ik niet. :s

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 06:13 PM
  [ # 8 ]
Caroline81 schreef:

Die pakking staat ook niet in het visa boek. En valt ook niet te bestellen bij een automaterialen zaak omdat het niet in de boeken voorkomt.
En ik had inderdaad al goed gekeken of er niet toch toevallig toch iets tussen zat, maar helaas. Die brommerpakking gaat vrij aardig trouwens.

Waarschijnlijk stomme vraag hoor, maar ik spuit altijd de bougiekabels en de verdelerkap in. Waar zitten dan de rest van de kabels?
Want die bougie kabels lopen naar de achterkant van de verdelerkap en de rest zie ik niet. :s

Ik denk dat je pakkingen enzo beter bij de dealer kan halen.

Je moet niet zoeken naar dikke kabels. Inspuiten geloof ik niet zo in. Als gewoon goed zijn dan moet het gewoon goed kunnen werken. De rest van de kabels waar ik op doel zijn de dunne normale elektrische verbindingen. Bovenop je bobine zie je een paar stekkertjes zitten, volg die mar eenns, dan kom je ook bij de onstekingsmodule uit (storingsgevoelig). Op de zijkant van de stroomverdeler zit ook wat elektrisch aangesloten. Maar niet met dikke maar gewoon dunne kabeltjes.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 juli 2005 08:55 PM
  [ # 9 ]
Caroline81 schreef:

Waarschijnlijk stomme vraag hoor, maar ik spuit altijd de bougiekabels en de verdelerkap in. Waar zitten dan de rest van de kabels?
Want die bougie kabels lopen naar de achterkant van de verdelerkap en de rest zie ik niet. :s

Bougiekabels en verdeelkap inspuiten is eigenlijk heel slecht. De siliconen zullen opdrogen en daar treden weer haarscheurtjes in op waar zich vocht in kan ophopen. Bougiekabels en verdeelkap moeten gewoon om de 5 jaar/50-70.000 km vervangen worden. De kabels moeten heeeeel soepel zijn.

Verder is olie meestal al snel weer zwart. Heb je het oliefilter ook vervangen?

Wat het afslaan betreft, zoals Marten al aangaf alle stekkers even losnemen, met WD40 behandelen en goed schoonmaken.

Een lagerschaal is het ding waarin de zuigerstang ‘ligt’/vastzit op de krukas. Niks aan te doen zonder dat je alles compleet moet opmaken.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 27 juli 2005 11:21 PM
  [ # 10 ]
Handjes schreef:

Bougiekabels en verdeelkap inspuiten is eigenlijk heel slecht. De siliconen zullen opdrogen en daar treden weer haarscheurtjes in op waar zich vocht in kan ophopen. Bougiekabels en verdeelkap moeten gewoon om de 5 jaar/50-70.000 km vervangen worden. De kabels moeten heeeeel soepel zijn.

Surprisedops: dat wist ik niet. Ik kreeg de tip van de garage waar ik bij de pomp werk. Ga alles dus maar weer schoonmaken dan. Helpt toch niet Wink

Heb je het oliefilter ook vervangen?

Hij ziet er vrij aardig uit maar ik heb ‘m zelf nooit vervangen dus neem aan dat het tijd wordt. rij er 2,5 jaar mee nu. Binnenkort maar eens doen.

mpostma schreef:

Ik denk dat je pakkingen enzo beter bij de dealer kan halen.

Ik had als eerste de dealer gebeld voor die pakkingsring. Maar na eerst uitgelachen te zijn omdat ik visa rij, vrouw ben en zelf sleutel, kwamen ze tot de conclusie dat het niet bestond.

Je moet niet zoeken naar dikke kabels. Inspuiten geloof ik niet zo in. Als gewoon goed zijn dan moet het gewoon goed kunnen werken. De rest van de kabels waar ik op doel zijn de dunne normale elektrische verbindingen. Bovenop je bobine zie je een paar stekkertjes zitten, volg die mar eenns, dan kom je ook bij de onstekingsmodule uit (storingsgevoelig). Op de zijkant van de stroomverdeler zit ook wat elektrisch aangesloten. Maar niet met dikke maar gewoon dunne kabeltjes.

Daar ga ik het grote boek maar bij pakken dan. Ik vind stekkertjes lostrekken altijd maar eng, maar eens moet de eerste keer zijn…

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 juli 2005 11:35 PM
  [ # 11 ]
Caroline81 schreef:

Heb je het oliefilter ook vervangen?

Hij ziet er vrij aardig uit maar ik heb ‘m zelf nooit vervangen dus neem aan dat het tijd wordt. rij er 2,5 jaar mee nu. Binnenkort maar eens doen.

Aan de buitenkant zie je niks aan zo’n filter natuurlijk. Ding kost niks en vervangen is simpel.

Caroline81 schreef:

Daar ga ik het grote boek maar bij pakken dan. Ik vind stekkertjes lostrekken altijd maar eng, maar eens moet de eerste keer zijn…

Gewoon niet allemaal tegelijk lostrekken en goed kijken wat je doet, sommige stekkers hebben bijvoorbeeld een borgclipje. Maar gewoon even de polen bekijken op corrosie, wat WD40 er op, eventueel schoonmaken/krabben en dan weer vast.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 12 augustus 2005 10:45 PM
  [ # 12 ]

Even een update. Ik heb alles schoongemaakt aan stekkertjes en er zat behoorlijk wat corrosie op Surprisedops:
De verdelerkap bleek van binnen toch wel aardig versleten te zijn dus ik heb de rotor en kap vervangen.
Ben ik best een beetje trots op want was de eerste keer dat ik zoiets doe. Vandaag goed uit kunnen proberen want het heeft hier 2 cm geregend Shocked en hij start probleemloos Very Happy

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 augustus 2005 02:47 AM
  [ # 13 ]
Caroline81 schreef:

Even een update. Ik heb alles schoongemaakt aan stekkertjes en er zat behoorlijk wat corrosie op Surprisedops:
De verdelerkap bleek van binnen toch wel aardig versleten te zijn dus ik heb de rotor en kap vervangen.
Ben ik best een beetje trots op want was de eerste keer dat ik zoiets doe. Vandaag goed uit kunnen proberen want het heeft hier 2 cm geregend Shocked en hij start probleemloos Very Happy

Hee, dat gaat de goede kant uit. Al doende leert men! In Vught op mijn werk had het ook flink geregend.

Die stekkertjes zijn vaak een probleem gebleken bij mijn eerste BX (daar is de onsteking van hetzelfde als bij je Visa). Als je nu nog een keer startproblemen mocht hebben, probeer dan die stekkertjes een keer goed heen en weer te jutteren. ALs dat helpt kun je ze beter vervangen. Maar goed, voorlopig hoop ik dat je weer ff zonder gedoe kan rondtuffen in je Visa.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 24 augustus 2005 11:11 PM
  [ # 14 ]

Nou, we staan weer stil hoor. En ik vrees dit keer definitief.
Ik heb echt een nieuw blok nodig. Er breekt om de haverklap weer een andere slang af en dan niet de slang zelf maar het ijzeren pijpje.
Vandaag weer eentje van het koelvloestof systeem. Ik had een beetje lekkage en toen ik ging kijken waar het vandaan kwam en een beetje aan de slang zat kwam er gelijk twee liter uit zetten :s
Pijpje is met huis en al afgebroken. Dus daar is geen lapwerk meer mogelijk…

Dus ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe motor.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 augustus 2005 12:01 PM
  [ # 15 ]
Caroline81 schreef:

Nou, we staan weer stil hoor. En ik vrees dit keer definitief.
Ik heb echt een nieuw blok nodig. Er breekt om de haverklap weer een andere slang af en dan niet de slang zelf maar het ijzeren pijpje.
Vandaag weer eentje van het koelvloestof systeem. Ik had een beetje lekkage en toen ik ging kijken waar het vandaan kwam en een beetje aan de slang zat kwam er gelijk twee liter uit zetten :s
Pijpje is met huis en al afgebroken. Dus daar is geen lapwerk meer mogelijk…

Dus ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe motor.

http://www.kapaza.be/detail/1186538/Citroen_visa_5_deurs.htmlc
150€  Wink heb je er nog reserve onderdelen bij Idea

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook