1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waarom heeft activa een sportknop?
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 juni 2005 09:05 PM

Als je hydractief veersysteem hebt kan je kiezen tussen comfort en sportief. Bij sportief helt de auto minder over en is de vering iets stugger dan automatisch. Maar waarom heeft een activa dan ook die sportknop. De auto helt toch nooit. Of is deze knop alleen maar om de vering stugger te maken,iets dat me nogal dom lijkt want dit is niet nodig om te voorkomen dat de auto overhelt. Gewoon een vraagje, ik ben wel nieuwsgierig

Peter

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 juni 2005 09:22 PM
  [ # 1 ]

die knop is er om de auto stugger te maken en heeft niets met de bochten te maken Very Happy

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 juni 2005 09:28 PM
  [ # 2 ]

Maar dat is best raar. Je maakt een auto stugger zodat hij minder helt maar dat doet een xantia activa toch al niet.Maar ik geloof je als je zegt dat dit alleen is om de vering stugger te maken. Rare jongens die Fransen Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 juni 2005 11:08 PM
  [ # 3 ]

de activa zorgt er voor dat de vering in de bocht stugger wordt en dus niet overhelt maar als je gewoon op de weg rijdt heb je het zelfde comfort als anders dus daarom hebben ze zo knop gemaakt die trouwens ook in een xm zit

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 27 juni 2005 04:44 PM
  [ # 4 ]
citroenc2 schreef:

de activa zorgt er voor dat de vering in de bocht stugger wordt en dus niet overhelt maar als je gewoon op de weg rijdt heb je het zelfde comfort als anders dus daarom hebben ze zo knop gemaakt die trouwens ook in een xm zit

Euh onder een Xm zit geen activa veersysteem! Hoewel er wel hydractief I of II onder zit is het geen Activa.

Activa is het systeem dat, in NL, alleen op de topmodellen van de Xantia geleverd is, de Turbo CT en de V6. Ik heb me laten vertellen dat er elders ook TurboD’s rijden met Activa.

Het Activa systeem is, als ik me niet vergis, een hydractief II systeem waaraan sensors zijn toegevoegd die het hellen van de wagen registreren en dat hellen wordt vervolgens door het veersysteem (actief) tegen gegaan! 

De duurdere versies van de Xantia reeks hadden echter wel het hydractief II systeem, net als de Xm, en ook deze hadden een sport stand!

Waarom de Activa dan ook nog een sportstand heeft is inderdaad een goede vraag. Ik denk dat het te maken heeft met de rechtuitstabiliteit (Het Activa-systeem werkt namelijk met name in de bochten) op hoge snelheden. Wanneer hij strakker veert, ligt is bij hoge snelheden strakker op de weg. Wanneer je een meer comfortable afstelling kiest, is de wagen op hoge snelheid wat onrustiger!

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 27 juni 2005 09:28 PM
  [ # 5 ]
Peteryed schreef:

Maar dat is best raar. Je maakt een auto stugger zodat hij minder helt maar dat doet een xantia activa toch al niet.Maar ik geloof je als je zegt dat dit alleen is om de vering stugger te maken. Rare jongens die Fransen Wink

De sport knop is om de vering sneller stugger te maken. Een bijkomed effect is dat de auto dan ook minder snel overheldt bij normale xantia’s e.d.
De sport knop is dus niet om overhellen te voorkomen.

Daarvoor bestaat er een Xantia Activa, die helt dus nooit over.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 juni 2005 01:05 AM
  [ # 6 ]
WaJo schreef:

Activa is het systeem dat, in NL, alleen op de topmodellen van de Xantia geleverd is, de Turbo CT en de V6. Ik heb me laten vertellen dat er elders ook TurboD’s rijden met Activa.

Dat klopt, ik heb er een van. Er zijn ook Activa’s met de 2.1TD 12v gemaakt.

WaJo schreef:

Het Activa systeem is, als ik me niet vergis, een hydractief II systeem waaraan sensors zijn toegevoegd die het hellen van de wagen registreren en dat hellen wordt vervolgens door het veersysteem (actief) tegen gegaan!

En dat noem je klok/klepel.

HA2 heeft zowel in opzet als uitvoering (helaas) niets te maken met Activa. Het zijn 2 langs elkaar heen werkende systemen. Zo kun je dus bijvoorbeeld een bocht rijden in de ‘zachte’ stand van HA2, terwijl het Activa systeem wel degelijk al aan het bijregelen is.

WaJo schreef:

De duurdere versies van de Xantia reeks hadden echter wel het hydractief II systeem, net als de Xm, en ook deze hadden een sport stand! Waarom de Activa dan ook nog een sportstand heeft is inderdaad een goede vraag.

Omdat er geen wijzigingen in de principiële werking tussen HA2 op een Exclusive of VSX enerzijds en de Activa anderzijds zijn gemaakt.
De sportknop heeft alleen betrekking op HA2 en het is inderdaad zo dat op Autobahn snelheden (>160/170) (of bij sterke zijwind) er een gevoel van betere stabiliteit bestaat met de sportknop ingeschakeld, zowel in rechte lijn als in bochten. Activa helpt natuurlijk ook in bochten. 

WaJo schreef:

Ik denk dat het te maken heeft met de rechtuitstabiliteit (Het Activa-systeem werkt namelijk met name in de bochten) op hoge snelheden. Wanneer hij strakker veert, ligt is bij hoge snelheden strakker op de weg. Wanneer je een meer comfortable afstelling kiest, is de wagen op hoge snelheid wat onrustiger!

Dat klopt, zie boven.
Wat ook meehelpt, is dat er geen communicatie meer plaatsvindt tussen de hoekbollen en de centerbol. De LHM stroming daartussen wordt afgesloten.

Ik moet eerlijk zeggen dat bij lage snelheden het ‘sportknop’effect mij niet echt opvalt, terwijl juist bij hoge snelheden er wel profijt is. Het rare is dat de schakeling tussen ‘zacht’ en ‘hard’ juist bij hoge snelheden sneller wordt gemaakt, ook als je de sportknop niet gebruikt.

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 28 juni 2005 04:33 AM
  [ # 7 ]

Sjonge , we hebben alle misvattingen over HA en activa wel weer op een rijtje staan hier…

citroenc2 schreef:

de activa zorgt er voor dat de vering in de bocht stugger wordt en dus niet overhelt

Dat is niet helemaal waar. Hij bereikt dat niet door de wagen stugger te maken, maar door de wagen actief rechtop te trekken aan de stabilisatorstangen. Zonder verder aan de stugheid (voor hobbels e.d. dus) iets te veranderen.

Ook doet hydractive II niets voor je rechtuitstabiliteit, aangezien de wagen bij normaal rechtuit rijden over een normale ondergrond toch nooit in de stugge stand komt. Bij hydractive I (XM I) ligt dat anders, maar de Xantia heeft alleen HA II gekend.

WaJo schreef:

Het Activa systeem is, als ik me niet vergis, een hydractief II systeem waaraan sensors zijn toegevoegd die het hellen van de wagen registreren en dat hellen wordt vervolgens door het veersysteem (actief) tegen gegaan!

Nop. Zoals rb al aangaf staan beide systemen volledig los van elkaar, ze delen alleen een paar sensors. Daarbij… het hele activa systeem is mechanisch, het enige wat electronisch gebeurt is het stugger maken van de stabilisatorstang. Het recht trekken van de wagen is verder puur mechanisch.

En als je het nut niet in ziet van een sportstand op een wagen die “toch niet overhelt”... tja… wat weet je dan van sportief autorijden Wink

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 29 juni 2005 08:08 PM
  [ # 8 ]

Correctie:

Bij de serie 2 XM kan je de sportstand inschakelen, maar hij veranderd alleen de parameters, dus hij zal eerder de 2 bollen uitschakelen.
bij een serie 1 is het meteen BOEM en stuiteren maar

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 juni 2005 02:02 PM
  [ # 9 ]

idd Smile ik wil hydractive 1 Smile

De sportstand van hydractive 2 is echt vrijwel niet merkbaar, het verschil.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 30 juni 2005 02:25 PM
  [ # 10 ]
web schreef:

En als je het nut niet in ziet van een sportstand op een wagen die “toch niet overhelt”... tja… wat weet je dan van sportief autorijden Wink

Gaan we katten!!! Ik wist niet dat je kwaad werd!!!

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 juni 2005 02:31 PM
  [ # 11 ]

Rustig mannen…

:42

 

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 juni 2005 02:46 PM
  [ # 12 ]
WaJo schreef:
web schreef:

En als je het nut niet in ziet van een sportstand op een wagen die “toch niet overhelt”... tja… wat weet je dan van sportief autorijden Wink

Gaan we katten!!! Ik wist niet dat je kwaad werd!!!

Smiley gemist? Ikke egnie kwaad hoor.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 30 juni 2005 09:26 PM
  [ # 13 ]
René van Maren schreef:

Rustig mannen…

:42

web schreef:

Smiley gemist? Ikke egnie kwaad hoor.

Het was echt niet pissig bedoel hoor!!! Tis al goed!!!  :peace Laughing

Ik heb trouwens een aardige uitleg over het veersysteem gevonden op de site van id/dstechnique gevonden (bron: http://www.iddstechnique.nl/hydraulique1.htm )

iddstechnique schreef:

.... Koetswerkbeweging
De kwaliteit van het wegdek heeft rechtstreeks invloed op de bewegingen van het koetswerk. Deze bewegingen worden geregistreerd door de sensor voor de koetswerkbewegingen, die daaruit nauwkeurig de wegdekomstandigheden kan afleiden.
Deze gegevens worden vervolgens doorgegeven aan de elektronische berekenaar.
Zo wordt het op-en-neer pompen van het koetswerk op bijvoorbeeld een bochtig of oneffen traject voorkomen. Dit is voor de inzittenden niet alleen veiliger, maar ook aanzienlijk comfortabeler.

“Comfort” / “sport”-schakelaar
Op de middenconsole van Xantia en XM zit een schakelaar. Daarmee kan de bestuurder naar eigen wens een rijstand inschakelen. In de sportieve stand reageert de berekenaar extra gevoelig op de informatie van de sensoren. Voorbeeld: bij een snelheid van 115 km/u wordt de vering automatisch van “comfort” op “sport” gezet, als het stuur meer dan 33 graden wordt gedraaid. In de sportieve stand gebeurt dit al bij een stuurwielhoek boven de 22 graden, dus een volle 11 graden eerder.

SC.CAR, HET SYSTEEM VOOR ACTIEVE ANTIROLCONTROLE
Xantia Activa is de eerste auto in de geschiedenis die niet overhelt in een bocht. Xantia Activa zet stuurbevelen nog sneller en soepeler om dan de toch al voorbeeldige Xantia. In een mum van tijd raakt men overtuigd van de weldaad van het nieuwe rijcomfort. Ook in zeer scherp genomen opeenvolgende bochten lijkt het onderstel aan de weg te kleven. Zelfs een plotselinge verandering van belasting kan de “actieve” Xantia niet uit zijn evenwicht brengen.

Hoe werkt het systeem voor Actieve Antirolcontrole ?
Het SC.CAR-systeem wordt gestuurd door de verder ontwikkelde elektronische berekenaar van het Hydractive-veersysteem en gebruikt dus de beschikbare gegevens over de rijsnelheid, de stuurwielhoek en de stuurhoeksnelheid.

Behalve het Hydractive-onderstel, zijn extra aangesloten op het SC.Car-veersysteem:
- een stabilisatiecorrector
- een elektroklep
- een veerbol met geïntegreerde regelaar
- twee vijzels (één rechtsachter en één linksvoor)

HOE WERKT DIT SYSTEEM

Bij het ingaan van de bocht
Op basis van nauwkeurige gegevens over de snelheid van het voertuig, de stuurwielhoek en de stuurwielsnelheid, tracht het SC.CAR-systeem overhelling van het koetswerk te voorkomen wanneer de wagen een bocht ingaat.
De computer activeert daartoe een elektroklep en blokkeert zodoende de verbinding tussen de extra veerbol en de diagonaal gerangschikte vijzels voor en achter. De hydraulische vloeistoffen in de vijzels hebben nu geen gasmassa van de veerbollen meer ter beschikking. De vijzels gedragen zich daardoor net zo stug als mechanische elementen en ondersteunen de carrosserie via zware stabilisatorstangen.

Verder verloop van de bocht
Groter wordende middelpuntvliedende krachten overwinnen echter ook de dikste stabilisator-stangen. Daarom gaat het SC.CAR-systeem actief in tegen de neiging tot overhellen van het koetswerk.
De stabilisatiecorrector op de vooras onderscheidt via daarmee verbonden stabilisatorstangen een overhelneiging van meer dan 0,3 graden. Deze stabilisatorstangen verschuiven in de stabilisatiecorrector een zuiger, die de toevoer van de hydraulische vloeistof naar de vijzels regelt. Dit systeem zorgt ervoor dat het koetswerk van Xantia Activa in een rechterbocht linksvooraan verhoogd en rechtsachteraan verlaagd wordt.
Omgekeerd betekent dit dat bij het nemen van een linkerbocht de carrosserie linksvoor verlaagd en rechtsachter verhoogd wordt.
Het voertuig blijft te allen tijde waterpas op de weg.

Uitrijden van de bocht
De traploos werkende hellingcompensator zorgt ervoor dat het koetswerk zijn normale stand weer inneemt en de hydractieve vering weer op “normale” wijze werkt. Dit alles gebeurt op een soepele en voor de bestuurder onmerkbare manier. .....

Het lijkt mij een duidelijk verhaal over de relatie tussen HydractiefII en het Activa systeem!

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 juni 2005 09:42 PM
  [ # 14 ]

Peace :49

Wink

 

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 30 juni 2005 10:22 PM
  [ # 15 ]

Voor alle duidelijkheid ik heb het echt over activa. Over hydractief en hydractief 2 hoef je me niks meer wijs te maken. Toen de XM en Xantia uitkwamen heb ik me er erg in verdiept. Het gaat me echt om Het anti overhel systeem activa. Ik blijf het eigenaardig vinden dat er een knop op zit om alleen maar de vering stugger te zetten. Ook in de gewone stand helt activa echt niet. Maar goed het zal dus wel zo zijn

Peter

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook