Sportstand werkt niet?
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 juli 2005 02:14 AM

In mijn C5 merk ik geen verschil als ik tijdens het rijden de sportstand indruk. Als ik de knop indruk gaat het lampje aan, maar er komt ook geen melding op het scherm. Doe ik iets fout of is er iets mis?

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 juli 2005 02:06 PM
  [ # 1 ]

Je zult verder de grenzen van het weggedrag moeten opzoeken om het verschil te merken.

Lees voor wat meer info over je C5, H3+ en de sportstand deze lange threads eens:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1065&start=15
en
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163862&start=0

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 07 juli 2005 01:02 AM
  [ # 2 ]

OK, dus er komt geen melding op het scherm en er is geen verschil tot aan de grenzen van het weggedrag.
Ik zal het eens gaan proberen.

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 juli 2005 04:58 AM
  [ # 3 ]

Inderdaad er verschijnt geen melding van de “SPORT”-stand.
Lampje uit is “NORMAAL “,
Oranje lampje aan is “SPORT”.

Zowel in SPORT als in NORMAAL schakelt de Hydractive 3+ computer om van ZACHT naar HARD.

HARD is een bol per wiel, met beperkte roldoorlaat links-rechts.
ZACHT is 3 bollen per as, roldoorlaat via middenbolblok.

In NORMAAL rijd je tot zo’n 10% van de tijd in HARD (de overige 90% ZACHT)
In SPORT rijd je wel 20% van de tijd in HARD maar dus nog steeds zo’n 80% van de tijd in ZACHT!

De H3+ computer bepaalt op basis van een dozijn parameters of je in ZACHT of HARD rijdt.
Het systeem schakelt binnen 50ms over van ZACHT naar HARD. Voor de meeste parameters zijn er zgn “time-out” waarden, van 0.4sec of 1.5sec. Dat wil zeggen dat de vering minimaal 0.4sec op HARD blijft.

De exacte grenzen voor H3+ ken ik niet, maar je moet dan denken aan overschijding van een stuurhoek in combinatie met een snelheid, of vice versa. In NORMAAL liggen de grenzen wat hoger, dan in SPORT, vandaar dat er in SPORT vaker naar HARD geschakeld wordt door de compu’.

Voor ieder van de volgende parameters zijn er grenswaarden, al dan niet onderling afhankelijk:
-Voertuigsnelheid (via BSI)
-Stuurhoek en stuurhoeksnelheid (via Com2000)
-Versnelling transversaal (uit ABS/ESP computer)
-Versnelling longitudinaal (uit ABS/ESP computer)
-Verplaatsing gaspedaal (stand en snelheid, via BSM)
-Stand hoogteselector (via BSI)
-Verplaatsing achterkant (stand en snelheid, direct op H3+ computer)
-Verplaatsing voorkant (stand en snelheid, direct op H3+ computer)
De laatste twee zijn mathematisch gekoppeld om zowel duik/duiknelheid als rol/rolsnelheid te kunnen detecteren.
-Voorts krijgt de Hydractive 3+ computer ook signalen van de koplamphoogteregelaars (direct van de Xenon koplampen) en
-Deuren (open/dicht, via BSI)

drie computers zijn sturen dus signalen aan de Hydractive 3+ computer:
BSI= Boitier Servitude Intelligent (zeg maar de hoofdcompu)
BSM= Boitier Servitude Moteur (motormanagement compu)
ABS/ESP computer

Als de data van Hydractive 2 enigszins overeenkomen met H3+ dan geldt bijv. bij een snelheid van tussen de 100 en 119km/h dat er in NORMAAL  overgeschakeld wordt van ZACHT naar HARD bij een overschrijding van een stuurhoek van 26graden. Terwijl in SPORT in datzelfde snelheidsinterval al een stuurhoek van 17graden een overgang naar HARD tot gevolg heeft.

Er wordt in NORMAAL ook overgeschakeld van ZACHT naar HARD bij een overschrijding van een stuurhoeksnelheid van 42graden/sec. Terwijl in SPORT in datzelfde snelheidsinterval al een stuurhoeksnelheid van 28graden/sec een overgang naar HARD tot gevolg heeft.

Tussen 159 en 179km/h zijn al deze waarden gehalveerd. Tussen 69 en 78km/h liggen ze ruwweg twee keer zo hoog.

Je kunt dit dus wel testen door bijv. van R’dam richting Gouda te rijden neem je de bocht vlak voor het aquaduct met zo’n 170km/h in NORMAAL dan zul je in het laatste “knijpende” stuk voelen dat de auto naar HARD gaat, zet je de knop op SPORT, dan voel je dat hij al bij 150km/h naar HARD gaat.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 08 juli 2005 04:09 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 09 juli 2005 01:21 PM
  [ # 5 ]

ik denk dat je de sportstand is moet uitproberen op een Circuit.

Of dacht je dat je meteen een sporttief rijgedrag kreeg als je hem op die stand zette?  Als je net als normaal rijdt zal je er inderdaad ook niks van merken Razz


Veel suc6 op het circuit!!

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 09 juli 2005 01:31 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij wordt hij toch direct iets stugger zodra je de sportstand inschakelt, ook al rijdt je gewoon rustig. Hij verlaagt zich toch direct na het inschakelen van de sportstand?
Ik krijg in elk geval wel die indruk. In Dordrecht hebben ze nu overal op de doorgaande routes van die druppeldrempels midden in de weg liggen Evil or Very Mad  die ik gelukkig gewoon met 50 km. kan nemen als ik goed mik, maar toch voel ik wel iets meer schudden in de auto.

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 09 juli 2005 04:12 PM
  [ # 7 ]

Ja en nee, hij wordt pas harder als je stuurt, remt, accellereerd etc. zie bovenstaande parameters. Daaronder zie je ook de voorste en achterste hoogte sensoren zitten. Het kan zijn dat je deze grenzen overschrijdt. Bij een te grote of snelle invering (meestal voor) kan H3+ ook naar HARD schakelen.

Bij H2 is het zo dat de grenswaarden voor inveren NIET veranderen bij het inschakelen van de sportstand. Dit had te maken met beperkte geheugen capaciteit van de Hydractive computer. Daarvan kan met H3+ geen sprake zijn. Het zou kunnen zijn er H3+ dus wel verschillende grenswaarden zijn. De grenzen liggen bij lage snelheden (<100km/h) rond de 50mm invering. Van grenswaarden voor inveringssnelheid heb ik geen gegevens.

Daarnaast kent H3+ een link met de Xenon hoogteregelaars, die kunnen hele kleine stamp-bewegingen van de carrosserie detecteren.

Het kan zijn dat je bij het mikken op de drempels kleine, maar snelle stuurbewegingen maakt die het overgaan naar HARD veroorzaken. Daarnaast kan het aantikken van de druppels een dwarsversnelling opleveren, ook die kan de auto HARD maken.

Maar, als je rechtuit rijdt met constante snelheid is je C5 niet stugger in de sportstand.

En wat betreft het lager liggen, dat gebeurd pas bij 130km/h.
Voor 11mm achter 15mmm. Het lijkt me stug dat je dat kunt voelen. Zowiezo mag je in NL niet zo hard. Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juli 2005 06:54 PM
  [ # 8 ]

voor de liefhebber: sportknoppie uit/aan

(nachtopname met m’n ‘foon)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 23 juli 2005 09:37 PM
  [ # 9 ]

Nou, ik heb met harde zijwind wel degelijk het gevoel dat het knopje sport nut heeft. Voor mijn gevoel wordt hij “rustiger” dus minder gevoelig voor zijwind

Groet,

Gert

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook