olie-waarschuwingslampje bij 22.000 km
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 12 juli 2005 12:30 AM

Vandaag had ik weer iets…  Surprisedops:

op weg van m’n werk naar de dealer, alwaar morgen het dak eraf gaat, (reparatie panoramadakwormwielwompje, zie ander topic), hoor ik bij 130 km/h een waarschuwingssignaal uit m’n dashboard.

en ik dus eerst denken dat ‘t m’n automatisch snelheidsindicatie is, die ik bij de XTR standaard op 135 km/h ingesteld heb   (anti-KoosSpee piepertje)...    Twisted Evil

maar nee, oohh schrik, een OLIELAMPJE onderin het dashboard…  Shocked

van schrik terug van 130 km/h naar 80, en de eerstvolgende afslag opgezocht (enkele honderden meters verder, met carpoolplek)  Arrow

de motortemperatuur blijft constant (op m’n dashboard althans).
het verbruik is niet anders dan anders, de motor loopt perfect, de Sensodrive schakelt nog steeds soepel, ik zie geen alarmerend STOP zoals ik in ‘t verleden wel eens op m’n dashboard gezien heb (bij een 206 GTI)

Motorkap open, oliepeil bekeken:  niet te laag Razz

sterker nog: het lijkt wel of de MAX een ietsje overschreden is.  Surprisedops:

dealer gebeld, of het verantwoord is om met aangepaste snelheid die resterende 10 kilometer door te rijden naar hun garage. 

dat blijkt te kunnen.

daar aangekomen stond de vervangende auto al klaar; stond immers toch ingepland voor m’n dakreparatie van morgen
(geluk bij een ongeluk, dat krijg je als je op 2e Kerstdag geboren bent, zoals ik…)  :cheer4

nu maar afwachten wat ze morgen ontdekken.

het klinkt gek, maar ik heb nog steeds vertrouwen in Citroen.  :brug

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 12 juli 2005 02:23 AM
  [ # 1 ]

morgen maar eens kijken hoe die Xsara (leenauto) bevalt !

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Lekkere Kwal
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-2005

Gepost: 31 december 2005 10:28 PM
  [ # 2 ]

Misschien las ik het verhaal niet goed, maar je hebt dus meteen op de carpoolplek het oliepeil gecheckt? Dat was dan natuurlijk zinloos want bij een warme motor zit de olie overal dus ook in het pijpje van de peilstok. Betrouwbaar meten is pas mogelijk vanaf 30 minuten als hij nog niet helemaal warm was en bij een echt warme motor pas na 2 uur.

Voorzichtige conclusie lijkt me dan dat het oliepijl weldegelijk te laag was, maar daar komen ze bij de dealer ook wel achter.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 01 januari 2006 12:01 PM
  [ # 3 ]
Lekkere Kwal schreef:

Misschien las ik het verhaal niet goed, maar je hebt dus meteen op de carpoolplek het oliepeil gecheckt? Dat was dan natuurlijk zinloos want bij een warme motor zit de olie overal dus ook in het pijpje van de peilstok. Betrouwbaar meten is pas mogelijk vanaf 30 minuten als hij nog niet helemaal warm was en bij een echt warme motor pas na 2 uur.

Voorzichtige conclusie lijkt me dan dat het oliepijl weldegelijk te laag was, maar daar komen ze bij de dealer ook wel achter.

Leuk fabeltje.
Als je motor goed warm is is de olie erg dun. Betekent dus dat de olie vrijwel direct terugzakt in het carter. Als de auto dan even een paar minuten gestaan heeft kun je gerust de olie peilen met warme motor.

Je moet alleen nooit een koude motor starten, weer uitzetten en dan direct gaan oliepeilen. Dan is de olie namelijk vrij “dik” en blijft vrij lang in het motorblok “zweven”.

De stelregel is: oliepeilen met koude motor als hij bijvoorbeeld een nacht gestaan heeft of als de motor goed op bedrijfstemperatuur is. Idea

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 01 januari 2006 02:19 PM
  [ # 4 ]

ik realiseer me nu ineens dat ik nog niet heb aangegeven wat de storing nu precies was !

de dealer heeft in eerste instantie een olie-sensor vervangen; echter na een korte proefrit bleek het lampje opnieuw aan te gaan Confused

bleek dus een andere sensor in het blok voor de problemen te zorgen.

nadat die was vervangen heb ik inmiddels geen vergelijkbare storingen gehad.
(in ben nu inmiddels ruim 8000 km verder)

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 02 januari 2006 01:39 AM
  [ # 5 ]

het 1.6i-16V blok in de C3 is uitgerust met 2 oliedruksensoren Confused

vraag me niet waarom, het zal wel nuttig zijn Rolling Eyes

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook