6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
Koppakking TU 1.1 / 1.4 en 1.6 Motor
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12430
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 november 2006 10:30 PM
  [ # 76 ]
paso schreef:

trouwens voor deze klus een hoekverdraaiingsmeter gekocht op m’n werk (weet alleen nog niet wat hij moet kosten Laughing  Confused )

C.a. 10 euro, als het zo eentje met een “Zwanehals” is en magneetvoet, dan zal het wel iets meer kosten, maar verwacht geen grote bedragen. Wat is die koppaking goedkoop zeg, €24 Shocked

Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 januari 2007 11:25 PM
  [ # 77 ]

en nu is de Berlingo aan de beurt, vanavond om 17.00uur naar Govaerts in Wommelgem geweest om de meuk te bestellen :
koppakkingset met alle pakkingen en olieseals
koppakking
rekbouten
oliefilter
set Bosch super 4 bougie’s
totaal ; 126 euro

de koppakking en rekbouten waren niet op stock maar zijn morgen vanaf 09.00uur af te halen

verder nog even naar de Auto 5 voor Helix olie want die verkochten ze daar niet meer, is nu olie van Comma en heb ik geen zin in Confused

dan ook nog even langs de Euro stock in Malle voor antivries, remreiniger en ander spul , op terugweg ga ik langs de Dibo om de motor te reinigen want werkt net zoveel fijner

D-riem en spanner zouden goed moeten zijn (20000 km volgens vorige eigenaar), zo niet heb hier nog een set met 10000 liggen, ook een zeer goede waterpomp

als het weer mee wil begin ik er morgen middag aan om ‘s avonds de kop eraf te hebben (weet ik in de late uurtjes me bezig te houden met de kop revisie Laughing ), zondag montage van alles

de batterijen van het fototoestel zitten in de lader Wink

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 januari 2007 09:45 PM
  [ # 78 ]
ZX1.4i schreef:

3: Het aandraaien van de kopbouten in 2 fasen, 20nm en dan 240 graden.
Luistert dit erg nauw of is ongeveer een kwartslag (=270 graden) nadraaien te veel?
Ik heb namelijk niet zo een draaischijfding en heb niet echt zin meer om er snel eentje te gaan maken.

is in 3 fasen, 20Nm en dan 120° en nogmaals 120°
volgens mij moet dit wel redelijk juist gebeuren

ik heb net met een week vertraging de kop vastgetrokken, nu distri, kleppen etc. enz. .........foto’s morgen of zo Wink

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 januari 2007 09:48 PM
  [ # 79 ]
mpostma schreef:

Altijd mooi dit soort foto’s.

Echt licht is de kop niet en dit is maar een 1.1i, voor de zekerheid word dat ding door 2 man opgetild, voorkomen is beter dan genezen. Als de kop even uit je handen glipt, dan kan het een dure grap worden.

Een 1.1 motorblok verschilt echt nauwelijks van een 1.4 hoor!! Ook de kop is evenzwaar. Het enige verschil is dat een 1.4 wat grotere zuigers heeft en dus wat verder uitgeboorde cilinderbussen. Een 1.1 heeft dus zwaardere cilinderbussen en lichtere zuigers.

Ook in de krukas zit iets veschil. De 1.1 heeft een kleinere slag (69 mm ipv 77 mm) Maar goed, dat zie je niet terug in de grootte van het blok.

Gr,
Marten

tussen een 1.0 en een 1.4 zit er degelijk verschil, de distririem van de 1.0 is korter
is het blok niet zo hoog of zitten er andere riemschijven op? in elk geval er is een verschil Wink

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 januari 2007 02:36 AM
  [ # 80 ]

en hij liep op 2 tellen meteen goed Cool









wel langer bezig geweest dan gedacht maar dat is de luxe van nog een wagen te hebben, dan is er niet echt haast bij Surprisedops:

er zijn geen lijken uit de kast gevallen, kop was nog vlak, geen kleppen die verbrand waren, waterpomp was als nieuw etc.
enkel de Lpg deed wat nukkig achteraf maar dat bleek een losgeraakt massakabeltje te zijn

komt nog een kostenplaatje aan maar zit zowat rond de 200 euro plus 24 euro voor 2 nieuwe multiriemen

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12430
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 januari 2007 02:08 AM
  [ # 81 ]

Netje gedaan, leuk om te zien dat dit draadje nog steeds leeft en mensen aanzet om zelf ook te gaan sleutelen Razz

Het gasklephuis ziet er mooi uit bij deze uitvoering van de 1.4i, zit er een soort openluchtfilter op???

Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 januari 2007 11:09 PM
  [ # 82 ]
ZX1.4i schreef:

Het gasklephuis ziet er mooi uit bij deze uitvoering van de 1.4i, zit er een soort openluchtfilter op???

inderdaad komt door het oude Lpg systeem waardoor de originele filter niet meer kan
leuke toets is natuurlijk het geluid als je eens doortrekt wat niet overdreven maar toch een sportieve klank geeft Very Happy

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
ariecitroen
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 04-10-2004

Gepost: 17 februari 2007 02:25 PM
  [ # 83 ]

Ook bij mij moet de kop van de 1.4i saxo uit 1996 eraf, kan iemand mij aangeven

* wat de volgorde van aanhalen van de kopbouten is en wat het moment is, en moeten ze 1, 2 of 3 keer nagetrokken worden

* hoe kan ik zien of de rekbouten vernieuwd moeten worden ??

* vlakken lijkt mij toch altijd noodzakelijk ? hoe stellen jullie vast dat dat niet hoeft ?? Bijv schoonschuren met grof schuurpapier en dan met een stalen rei nakijken ?? En zo ja wat mag de afwijking dan zijn ?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 februari 2007 03:04 PM
  [ # 84 ]

aanhaal moment en volgorde staan op de verpakking van de pakking

rekbouten moeten altijd vernieuwd worden (wist ik eerst ook niet)

vlakken, nakijken met een meetlat zo doe ik het
als de motor niet heet is geweest kan je ervan uitgaan dat de kop nog vlak is

afwijking is 0.5 mm dacht ik
als de kop gevlakt moet worden moet er een dikkere pakking gestoken

grof schuurpapier zou ik achterwege laten, het pasvlak moet niet beschadigd hé
is trouwens ook niet nodig om zwaar op te schuren

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12430
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 februari 2007 01:26 AM
  [ # 85 ]

Alle technische gegevens zoals aanhaalmomenten staan in de Vraagbaak of Haynes, bestudeer deze eerst goed voordat je er aan begint, bijna alle antwoorden op je vragen staan hier in.

Dit staat niet in de boeken (of niet duidelijk genoeg):

De afwijking van het pasvlak van de kop is 0,05mm, maar de ervaring is dat dat TU koppen zo flexibel zijn dat een grotere speling ook nog ok is. Ik controleer het wel, maar ben nog nooit een grotere afwijking tegengekomen, of er moet een serieuze warmloper zijn geweest, maar dan heb je ook andere serieuze schade.

Schoonmaken van het onderblok/kop doe je met wasbenzine/WD40 en een blokje hout waar je schuurpapier omheen wikkel, neem eerst korrel 400 en daarna 600, maar absoluut niet groffer dan 400.

Rekbouten, altijd vernieuwen en spaarzaam insmeren met motorolie Exclamation
Vergeet niet om de gaten in het onderblok goed schoon te maken Exclamation

Verder zou ik zeggen, bestudeer dit topic goed, want alle tips & tricks staan hier in Razz

Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
nieuwegein_1971
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 26-10-2006

Gepost: 29 maart 2007 05:13 PM
  [ # 86 ]

wie wil een kop revisie uitvoeren bij mijn xsara 14 en wat kost het

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12430
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2007 07:54 PM
  [ # 87 ]

Ikke met als bijnaam de “Koppensneller” heb hier altijd wel zin in, stuur maar een PB of email Razz

Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9380
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 september 2007 02:26 AM
  [ # 88 ]

de distributieriem van de 1.0 en de 1.1 AX-C15-Berlingo is niet enkel de korte 104 tanden riem maar ook is de riem anders (dikte op het dunste punt)
dus niet alle 104 tanden riemen zijn hetzelfde, opletten dus als je een andere haalt
vandaag vernomen van mijn onderdelenboer

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 14 september 2007 02:39 AM
  [ # 89 ]

vaag dat het zolang duurd, ik trek die kop eraf in 1u15min? klaat de riem er zelfs opliggen, ik wil zeggen geen plastieken kassen wegnemen, gewoon krukas blokeren met een pin, en de nokkenas loskloppen en dan de riem via een stripje op spanning langs de kant leggen. gaat allemaal vrij snel, heb er zeker al 20 gedaan Very Happy ik zag ook dat je vertelde, altijd nieuwe bouten, ben ik wel mee akkoord, maar als het niet veel geld mag kosten? ik heb er zeker al 10 gedaan met dezelfde bouten, en als je ze nog 1000km nog is controleerd, merk je er toch niets aan, ook al gebruik je bijvoorbeeld nieuwe..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12430
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 september 2007 04:53 AM
  [ # 90 ]

Inmiddels heb ik zoveel ervaring mee dat ik de kop ook zo eraf heb, max. 1,5 uur, ik verwijder wel namelijk alle kappen en monteer altijd een nieuwe riem, spanrol en kopbouten. Ik maak er altijd een grote beurt van door zaken als de waterpomp, thermostaat en bougies te vervangen en uiteraard de olie, koelvoeistof en filters. Verder maak ik alles weer netjes schoon in de spoelbak of met remmenreiniger, en ja dan ben je helaas wat langer bezig.

Wat de budget manier betreft, daar doe ik niet aan, graag goed of niet.

Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook