2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Verbruik Xantia
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 juli 2005 06:49 PM
  [ # 16 ]

Re: Verbruik Xantia

Bram schreef:
zandvoorta schreef:

ik wordt een beetje Confused
Mijn xantia begint steeds zuiniger te lopen, rijd nu al 1 : 17 Shocked Terwijl ik vorig jaar maar net de 1 : 15 haalde en in de winter soms 1 : 13.5 reed. Airco staat geregeld aan met dit weer, merk totaal geen traagheid, rijd gemiddeld tussen 120-130, ik snap het echt niet meer maar leuk is het wel
Very Happy

Het enige verschil met jouw TD is, dat ik een Berline heb.

En toevallig zat ik er vanmiddag over na te denken toen ik bij Groot Ammers (ra ra waar ligt dat Smile ) moest tanken….....ik heb met veel snelweg-km’s 1 op 15,8 gereden, netjes de dagteller op 0 en tot z’n strot toe vol. Wink

Ik ben daar dik tevreden over, want ik heb de laatste dagen vrij veel met de airco aan gereden en tik regelmatig de 140 aan (dan ligt ie zo lekker rustig).
Temeer omdat mijn laatste tzd-turbo rond de 1 op 16,5 reed…..wat niet bepaald zuinig is voor zo’n BX. (zonder Airco en 240 kilo lichter)

Dus als ik nog wat rustiger rijd…..is 1 op 16,5 zeker haalbaar, vermoed ik. Cool

Als ik zuinig wil rijden moet ik vooral het volgende in acht houden. In volgorde van invloed.

- lange ritten maken / weinig koude starts
- hoge buitentemperatuur
- niet te hard rijden/normaal optrekken

Voorbeeld. In Nederland met gemengd woon/werk/stadsritjes erbij (tussen de 5 en 15 km) plus enkele lang afstanden heb ik met rustig rijden al moeite om rond de 1 op 16 uit te komen.

Met 1 snelle autobahnrit waarbij ik ineens een tank leeg reed (vanaf de italiaanse dolomieten tot Koblenz) heb ik op de snelweg hele stukken boven de 150 gereden (niet onder de 130) en een verbruik gerealiseerd van 1 op 16.5 !!

Tussen Berlijn en Kroatie meermaals 1 op 17/18 gerealiseerd met een gewone rijstijl. Soms pittg stadsverkeerd (budapest), soms rustig cruisen op de kroatische snelweg (als mijn vakantievriendin reed ong 120/130). Weinig koude starts wederom.

De hoge buitentemperatuur is in die zin belangrijk dat ik in de winter moeite heb de 1 op 15 te halen als ik wat teveel korte ritjes maak met een rustige rijstijl terwijl in de zomer met rustig rijden de 1 op 18 mogelijk is.

Nja.. je ziet bij Xantia en Bx rijders allerlei verbruikscijfer voorbij komen. De ene rijdt gewoon wat pittiger dan de ander. Bram heeft het over 140 rijden als max. snelheid. Ik vind dat op de snelweg juist een mooie kruissnelheid als het rustig is en schaar 140 dan niet onder hard rijden.

Het is ook lastig na een paar tanks al conclusies te trekken mbt het verbruik. De trend zomer/winter en het gebruik is net zo belangrijk.

Het beste verbruik met mijn auto heb ik gescoord door tussen Stockholm en Goteborg (ong. 700 km) een lading diesel op te stoken met slechts 1 of 2 koude starts, hoge buitentemperatuur en een lage max. snelheid (niet harder dan 110). Toen kwam ik bij de BX TZD TURBO met originele motor op 1 op 20. Misschien haal je dan met een AX diesel wel 1 op 25/30

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 juli 2005 06:52 PM
  [ # 17 ]

moderne tijden tijd voor nieuwe rijden Laughing

50 in de 4 das zuinig Wink
moet ik met rijles ook….

lang van te vooren gas los en uit laten rollen.
zo min mogelijk schakelen in principe (kost ook energie)
laag in de toern rijden enz enz enz

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 15 juli 2005 06:53 PM
  [ # 18 ]

1op 8 gemiddeld Crying or Very sad

oke, op de snelweg 120km/h haal ik 1 op 10…is dat niet een beetje TE dorstig voor een 1.8 8V?

 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 juli 2005 06:57 PM
  [ # 19 ]
McDean schreef:

zo min mogelijk schakelen in principe (kost ook energie)

Leg eens uit?

De energie die het schakelen kost (koppeling intrappen, schakelpook bewegen) lever je als bestuuurder. Met schakellui rijden zorg je dat de motor meestal niet in zijn ideale werkgebied zit, wat juist rendement kost.

Ze zeggen niet voor niets “snel opschakelen”.. als je zo min mogelijk zou schakelen, zou je in de 2 optrekken, ver doortrekken en dan gelijk naar de 5.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 15 juli 2005 07:06 PM
  [ # 20 ]

laag in de toern rijden enz enz enz

Te laag is ook niet goed voor het verbruik en auto. Ikzelf schakel sinds een maand pas door wanneer het toerental niet terugzakt in de volgende versnelling beneden de 1800/2000 tpm. In de praktijk komt dat neer op pas doorschakelen bij 2800 tpm. afhankelijk van de versnelling.
Daarvoor schakelde ik altijd al over bij 2000 tpm.
Ben dan ook heel erg benieuwd op welke wijze André overschakelt.

Jeroen

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 15 juli 2005 07:56 PM
  [ # 21 ]

Heren, ik doe juist totaal geen moeite om zuinig te rijden, hooguit niet boven de 130-140km/h meer uitkomen. Ik houd al zo’n 1.5-2 ton km mijn verbuik bij dus ik weet precies hoe dat te doen. Ik trek niet rustig op, ros af en toe gewoon door tot 4000 toeren en dan pas overgeschakelen. Meestal rond de 3000 toeren. Het enige is dat ik alleen lange ritten maak over snelweg. en airco staat ook geregeld aan. Daarom ben ik zo verwonderd over die 1 : 17 Very Happy

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 juli 2005 08:10 PM
  [ # 22 ]
zandvoorta schreef:

Het enige is dat ik alleen lange ritten maak over snelweg. en airco staat ook geregeld aan. Daarom ben ik zo verwonderd over die 1 : 17 Very Happy

Grappig. Juist lange ritten op de snelweg (zolang je niet te hard jakkert) zijn onwijs gunstig voor het verbruik. Het hangt er alleen wel vanaf of je als een leaserijder continu aan het jakkeren bent (met veel versnellen en vertragen) of dat je een beetje probeert een constante snelheid aan te houden.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 15 juli 2005 08:13 PM
  [ # 23 ]

Ik moet vanavond naar lelystad…ik zal eens “nieuw rijden”  eh Surprisedops: nieuw hobbelen

 

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 juli 2005 09:20 PM
  [ # 24 ]
René van Maren schreef:

1op 8 gemiddeld Crying or Very sad

oke, op de snelweg 120km/h haal ik 1 op 10…is dat niet een beetje TE dorstig voor een 1.8 8V?

Ik heb ook een 1.8 8V, maar (ik houd het niet tot op de komma bij) GEMIDDELD rijd ik toch zeker 1 op 10. Snelweg denk ik zo’n 1 op 12, waarbij ik overigens netjes de maximumsnelheid respecteer. Jouw hobbelbeer lijkt me dan inderdaad aan de dorstige kant Confused

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 15 juli 2005 09:21 PM
  [ # 25 ]

En hij zou te arm staan….
$#%*&%^$#%^&*^%

Zou het komen door al dat loodzware rvs? Confused

Wink  Wink

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2005 04:58 AM
  [ # 26 ]

Re: Verbruik Xantia

zandvoorta schreef:

Mijn xantia begint steeds zuiniger te lopen, rijd nu al 1 : 17 Shocked Terwijl ik vorig jaar maar net de 1 : 15 haalde en in de winter soms 1 : 13.5 reed. Airco staat geregeld aan met dit weer, merk totaal geen traagheid, rijd gemiddeld tussen 120-130, ik snap het echt niet meer…

Zal wel het nieuwste snufje van Citroen zijn, de auto gaat zuiniger rijder wanneer de dieselprijs omhoog gaat Wink

toniclight schreef:

Het enige verschil met jouw TD is, dat ik een Berline heb.

Dat maakt inderdaad heel wat uit denk ik wat gewicht en luchtweerstand betreft.  Maar 1: 15,8 is netjes!

Ik haal ook ongeveer 1: 15,8 als ik 120 a 130 rij met Airco aan, rij ik netjes 100 zonder airco dan haal ik 1: 17 Razz

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 16 juli 2005 02:17 PM
  [ # 27 ]

hierbij het grafiekje, gaat de laatste weken behoorlijk zuinig, zalook wel met het warme weer te maken hebben. De hoger verbruiken komt door de caravan hoor Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 juli 2005 02:54 PM
  [ # 28 ]

Nog even een aanvulling v.w.b. mijn rijstijl en toch 1 op 15.8 rijden :

Ik trek vrijwel altijd op tot 3000 rpm en schakel dan over.
Ik denk dat als ik het *nieuwe rijden* zou gaan doen, misschien wel de 1 op 17 zou kunnen halen, maar dat zit nu eenmaal niet in mij Smile

En v.w.b. dat toch vrij hoge verbruik van een 1.8i (1 op 8 a 10)...dat is ook 1 van de redenen dat ik een paar weken geleden toch maar besloten heb niet op benzine te gaan rijden, maar te blijven dieselen. Cool

Zoals Renz ook al tegen mij zei, een paar weken geleden : ook al zou hij volgend jaar maart Defensie verlaten en nog maar weinig km’s moeten maken…...je hebt wel een Oerbetrouwbare krachtbron onder de kap, met een lange levensduur, laag verbruik en dus lagere brandstofkosten qua literprijs.
(Alleen tegen die hoge WB zit je steeds weer aan te hikken.) Confused

Dus vandaar dat er nu een zeer fraaie HDI naast de deur staat….waarvan ik het verbruik nog niet heb kunnen nameten, heb er te weinig mee gereden….maar daar komt Renz vanzelf wel achter. Cool

Profiel  
 
bon vivant
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 17 juli 2005 07:07 AM
  [ # 29 ]

Idea Het “nije ried’n” heeft toch wel grote invloed op het verbruik. Met mijn Xantia 1.8 16v op notabene LPG G3 rij ik gemiddeld 1 op 11,5. Snel overschakelen naar hogere versnellingen, meestal al rond de 2500 toeren en anticiperen in het verkeer. Auto dus a.h.w. laten uitrollen voor je het volgende verkeerslicht nadert. Remmen kost immers energie. Ook genoeg lucht in de bandjes scheelt veel. In mijn Michelins Energy zit 2.4 bar. Is wel wat stug, maar scheelt veel brandstof. Wink

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 17 juli 2005 01:04 PM
  [ # 30 ]

Bij mij is het effect van “het nije ried’n” altijd NUL geweest. Het enige wat bij mij helpt is een hoge versnelling inschakelen als je eenmaal een constante snelheid bereikt hebt. En wat pas echt verschil maakt, is die constante snelheid laag houden. Dus geen 140 maar 120 op de snelweg.

Bokkend en pruttelend onder de 2000 rpm optrekken zoals sommige goedbedoelende lieden onder de vlag van het nije ried’n proberen is zinloos gebleken. Ik kan net zo goed lekker doortrekken in de versnellingen, acceleratie maakt bij mij hoegenaamd geen verschil voor het verbruik. Misschien rijd ik daarvoor te weinig stadsverkeer, dat zou kunnen. Maar ik heb het allemaal afzonderlijk geprobeerd om te zien welk aspect nou het verschil maakte, en dat bleken toch echt alleen de stukken met constante snelheid te zijn.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook