1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Drukgroep 1.1
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 30 juli 2005 09:42 PM

Dag mede-citroenisten
Weet iemand (vast wel) wat de drukgroep+koppelingsplaten voor een AX 1.1 ‘94 gaan kosten en of het mogelijk en wijsheid is om het van de sloop te halen. Dankzij ZX 1.4i weet ik hoe de slag te stellen. De afstand tussen vloer en pedaal is nu ongeveer 11.8 en zou 15 moeten zijn. Is dit probleem een indicatie dat de platen en/of drukgroep versleten zijn? En dit is de eerste keer dat ze gesteld moet worden, kanik e nog wat km’s mee rijden?? Ik moet 10-09 voor 8 dagen naar Polen met de auto namelijk….

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 juli 2005 04:25 AM
  [ # 1 ]

Een goede garage controleert de slag van de koppeling bij elke grote of jaarbeurt.

Wat ik zei over de slag van de koppeling klopt niet helemaal, ik heb je een email gestuurd met 2 plaatjes uit de vraagbaak, hiermee kun je de slag controleren en zonodig afstellen.

Een koppelingssetje kost c.a. €125 of €150, vanaf een bepaald ORGAnr. heb je het setje van €150 nodig. (Prijzen ex btw.)
Maar ik denk echter niet dat het probleem de koppeling is hoor, de kabel is zoals wel vaker voorkomt de boosdoener. Bij de ZX van Weefje en nog iemand van het Forum (weet zijn naam niet meer) was het afstellen voldoende om weer soepel te kunnen schakelen.

Je zou nog preventief de koppelingskabel kunnen vervangen, dan loop je het risico ook niet meer dat deze opeens breekt, toch erg lullig als je stilstaat op weg naar Polen door zoiets kleins en simpels. De kabel kost c.a. €25 (imitatie) bij de automaterialenzaak, maar kies ook hier voor zekerheid en koop gewoon origineel bij de dealer.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 31 juli 2005 05:00 PM
  [ # 2 ]

Re: Drukgroep 1.1

david.tb schreef:

Dag mede-citroenisten
Weet iemand (vast wel) wat de drukgroep+koppelingsplaten voor een AX 1.1 ‘94 gaan kosten en of het mogelijk en wijsheid is om het van de sloop te halen.

Haal een koppelingsgroep nooit van de sloop. De groep is niet zo duur, maar het aantal werkuren is een stuk groter. Gewoon nieuwe groep erop en rijden maar weer.
Overigens kan een koppeling (en drukgroep) gemakkelijk 300.000 km mee als je er goed mee omgaat.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 juli 2005 05:56 PM
  [ # 3 ]

Re: Drukgroep 1.1

Eric Vertogen schreef:

Overigens kan een koppeling (en drukgroep) gemakkelijk 300.000 km mee als je er goed mee omgaat.

Inderdaad, mijn Xsara en 306 hebben het tot 2ton gehaald met de originele af fabriek koppeling en na die 2 ton was er nog geen vuiltje aan de lucht.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 02 augustus 2005 07:41 PM
  [ # 4 ]

Ik heb op aanraden v. zx 1.4i mbv een afbeelding uit ATH Kluwer de koppelingskabel opgedraaid en mbv de afbeelding tot 5 cm (gemeten: bovenkant pedaal - onderzijde stuur) opgedraaid. Geen resultaat anders dan een hoorbare synchronisatie. Ik heb de kabel weer teruggedraaid omdat de hevel tegen de onderkant van de accubak aanschuurt. Dit kan dus niet goed zijn. Mijns insziens: Drukgroep, hij schakelt vlekkeloos met uitgezette motor.
De koppeling slipte nooit anders dan met de voet. De bak kan gewoon niet in de versnelling gezet worden, behalve met uitgezette motor, zo heeft Citroen het nooit bedoeld denk ik…

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 augustus 2005 02:46 AM
  [ # 5 ]

Voel je nog iets bijzonders als je het pedaal intrapt? gaat het overdreven zwaar, licht of voel je ergens een tik. Even vanuit gaande dat je het volgens de info uit de vraagbaak die ik je mailde de koppeling heb afgesteld, is het mij een raadsel wat het dan wel kan zijn.

De slag van de hevel schijnt ook goed te zijn, als deze tot aan de accuplaat komt.

De TU motoren (1.1 en 1.4) zijn uitgerust met een BE3 bak, ik kan me vaag iets herinneren over het loszitten van bouten in de bak. Daar schijn je zo bij te kunnen komen, bak aftappen, kapje eraf en je kon het zo vastdraaien, nou weet ik niet of dat hiermee te maken had ConfusedConfused

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 augustus 2005 04:07 PM
  [ # 6 ]

Het voelt alsof je in een strandbal trapt, of alsof er een stevige veer aan zit. Ik voel enkel een lineair toenemende weerstand en verder niets. De bak heeft korte tijd (een maand ongeveer) matig geschakeld, soms helemaal niet koppelend en in een keer was het afgelopen. Hoe voelt het als de drukgroep naar z’n grootje is? Zwaar of ligt of zit het pedaal dan bijna vast? Heeft iemand een idee svp?!?! Wat bedoel je met die bouten ZX, is dat te controleren?

Ik baal hier enorm van want heb mijn auto best wel nodig in het gat waar ik woon… Daarnaast moet ik nogal wat km’s straks afleggen voor de vakantie, wie kan mij helpen?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 augustus 2005 04:15 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Voel je nog iets bijzonders als je het pedaal intrapt? gaat het overdreven zwaar, licht of voel je ergens een tik. Even vanuit gaande dat je het volgens de info uit de vraagbaak die ik je mailde de koppeling heb afgesteld, is het mij een raadsel wat het dan wel kan zijn.

De slag van de hevel schijnt ook goed te zijn, als deze tot aan de accuplaat komt.

De TU motoren (1.1 en 1.4) zijn uitgerust met een BE3 bak, ik kan me vaag iets herinneren over het loszitten van bouten in de bak. Daar schijn je zo bij te kunnen komen, bak aftappen, kapje eraf en je kon het zo vastdraaien, nou weet ik niet of dat hiermee te maken had ConfusedConfused

Geen BE3 bak maar een MA bak zit aan een TU motor gekoppeld.

Gr,
Marten

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 augustus 2005 08:31 PM
  [ # 8 ]

Is dat goed of slecht qua repareerbaarheid van een drukgroep en platen…?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 augustus 2005 08:54 PM
  [ # 9 ]
david.tb schreef:

Is dat goed of slecht qua repareerbaarheid van een drukgroep en platen…?

Waar verwijs je naar met “dat”?

De drukgroepen van TU motoren zijn een stuk goedkoper dan drukgroepen voor XU motoren: met name de 215 mm (bx turbodiesels/gti 16v) of 235 mm (xm turbo ct/turbo d12) zijn veel prijziger.

Als jij constateert dat je de koppelingshevel middels het indrukken van het pedaal kan bewegen tot de accubak EN je ziet ook dat de as zelf meedraait (en niet alleen de hevel) EN je hebt het idee dat daarbij de koppeling niet goed vrijkomt, dan is ie stuk: zoveel is wel duidelijk.

Als de hevel wel draait maar de as niet of nauwelijks, dan is de spie kapot: dat is een stuk eenvoudiger te fixen.

Zie http://www.masterbase.nl voor richtprijzen van onderdelen. Of het makkelijk of moeilijk is bij een AX de koppeling te doen weet ik niet. Zal wel wat sneller kunnen dan bij de BX (omdat je niet de hydrauliek eraf hoeft te slopen) maar je hebt weer minder ruimte. Nja… het zal best te doen zijn met de nodige ervaring en gereedschap

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 augustus 2005 11:05 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Geen BE3 bak maar een MA bak zit aan een TU motor gekoppeld.

Verd#%^, ik haal ze altijd door elkaar Surprisedops:

Een kapotte spie zou ook nog heel goed kunnen Confused

Koppeling vervangen bij een AX is volgens mij niet zo moeilijk, je kan er goed bijkomen en als ik me niet vergis, dan is de rechteraandrijfas niet tussengelagerd. Tenminste dat laatste meen ik gezien te hebben bij de koppakkingwissel, een tussenlager wil weleens vervelend gaan doen als je de aandrijfas eruit wil halen.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 03 augustus 2005 11:15 PM
  [ # 11 ]
mpostma schreef:
david.tb schreef:

Is dat goed of slecht qua repareerbaarheid van een drukgroep en platen…?

Waar verwijs je naar met “dat”?

De drukgroepen van TU motoren zijn een stuk goedkoper dan drukgroepen voor XU motoren

Als jij constateert dat je de koppelingshevel middels het indrukken van het pedaal kan bewegen tot de accubak EN je ziet ook dat de as zelf meedraait (en niet alleen de hevel) EN je hebt het idee dat daarbij de koppeling niet goed vrijkomt, dan is ie stuk: zoveel is wel duidelijk.

Als de hevel wel draait maar de as niet of nauwelijks, dan is de spie kapot: dat is een stuk eenvoudiger te fixen.

Zie http://www.masterbase.nl

Nja… het zal best te doen zijn met de nodige ervaring en gereedschap

Ok, met ‘de as’ bedoel je dan de aandrijfas? Die draait dus niet want komt niet in de versnelling. Koppeling kan niet kapot zijn omdat er nergens slip was te bespeuren. Moet ik hem in de versnelling zetten, sterten en dan kijken of de as draait? Dat doet ‘ie, of bedoel je iets anders?

Ik weet globaal hoe de wereld werkt en hoe een auto in elkaar zit, een beetje sesamstraat-taal is benodigd bij mij. Zo heb ik ook in 1 jaar mijn computerkennis van 0 naar bovengemiddeld gemaakt.

Ik vind overigens wel dat we ergens gaan komen nu Smile
Spies… wellicht dat ik dat zelf zou kunnnen….

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 augustus 2005 11:26 PM
  [ # 12 ]
david.tb schreef:
mpostma schreef:
david.tb schreef:

Is dat goed of slecht qua repareerbaarheid van een drukgroep en platen…?

Waar verwijs je naar met “dat”?

De drukgroepen van TU motoren zijn een stuk goedkoper dan drukgroepen voor XU motoren

Als jij constateert dat je de koppelingshevel middels het indrukken van het pedaal kan bewegen tot de accubak EN je ziet ook dat de as zelf meedraait (en niet alleen de hevel) EN je hebt het idee dat daarbij de koppeling niet goed vrijkomt, dan is ie stuk: zoveel is wel duidelijk.

Als de hevel wel draait maar de as niet of nauwelijks, dan is de spie kapot: dat is een stuk eenvoudiger te fixen.

Zie http://www.masterbase.nl

Nja… het zal best te doen zijn met de nodige ervaring en gereedschap

Ok, met ‘de as’ bedoel je dan de aandrijfas? Die draait dus niet want komt niet in de versnelling. Koppeling kan niet kapot zijn omdat er nergens slip was te bespeuren. Moet ik hem in de versnelling zetten, sterten en dan kijken of de as draait? Dat doet ‘ie, of bedoel je iets anders?

Ik weet globaal hoe de wereld werkt en hoe een auto in elkaar zit, een beetje sesamstraat-taal is benodigd bij mij. Zo heb ik ook in 1 jaar mijn computerkennis van 0 naar bovengemiddeld gemaakt.

Ik vind overigens wel dat we ergens gaan komen nu Smile
Spies… wellicht dat ik dat zelf zou kunnnen….

NEE, ik bedoel niet de aandrijfassen. Als je op de bak kijkt zie je de koppelingshevel zitten. Die had je neem ik aan al gelokaliseerd. De koppelingskabel trekt aan de hevel, ter verduidelijking.

In het midden van deze hevel zit een as die het druk/treklager aanduwt of trekt (afhankelijk van het type bak dat je hebt). Als de hevel los zit op deze koppelingsas (bijv. door een kapotte spie) dan heb je dezeflde troubles.

Een koppeling of drukgroep kan overigens ook heel goed kapot genoemd worden als deze niet meer vrijkomt, ondanks dat de bediening verder feilloos werkt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je. Het checken gaat trouwens alleen met een assistent. Iemand zal in de wagen de koppelinbg moeten bedienen terwijl je checkt of de hevel goed beweegt en of vervolgens de koppelingsas evenredig mee beweegt.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 04 augustus 2005 03:07 AM
  [ # 13 ]

Bedankt man, fijne en duidelijk, morgen gelijk eens een assistent vinden en kijken. Mocht het die spie zijn dan is het niet zo’n moeilijk probleem begrijp ik? Bedankt voor je duidelijke verhaal, haast sesamstraat waardig Smile
Houd jullie op de hoogte

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 augustus 2005 03:36 AM
  [ # 14 ]
david.tb schreef:

Bedankt man, fijne en duidelijk, morgen gelijk eens een assistent vinden en kijken. Mocht het die spie zijn dan is het niet zo’n moeilijk probleem begrijp ik? Bedankt voor je duidelijke verhaal, haast sesamstraat waardig Smile
Houd jullie op de hoogte

Succes, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is! Meestal zit het niet vrijkomen van de koppeling toch ergens in de bediening. In een heel enkel geval kan het helaas toch wel de koppeling (met name de drukgroep) zijn.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 augustus 2005 03:42 AM
  [ # 15 ]
david.tb schreef:

Zo heb ik ook in 1 jaar mijn computerkennis van 0 naar bovengemiddeld gemaakt.

Ik ook, wat sleutelen aan auto’s betreft Razz

david.tb schreef:

Bedankt man, fijne en duidelijk, morgen gelijk eens een assistent vinden en kijken. Mocht het die spie zijn dan is het niet zo’n moeilijk probleem begrijp ik?

Assistenen genoeg bij je in de buurt daar, en anders neem je een laptop met een webcam Wink
Ik baal er wel van dat ik je niet effe kan helpen, heb een extra week storingsdienst in mijn maag gespits gekregen Evil or Very Mad

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook