1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Xantia remklauwen monteren
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 augustus 2005 03:33 PM

Sow, net terug van 2 weekjes Zweden en het volgende project ligt op me te wachten. Het monteren van Xantia remklauwen onder de BX 16v. De reden hiervoor is dat de standaard 16v remmen zijn voorzien van Xantia 266mm remschijven en een speciaal soort 16v remmen. Nadeel van deze remmen is dat de blokken de oppervlakte van de schijf niet compleet benutten en dus scheef slijten. Bij mij resulteert dat piepen van de remmen en daar wil ik actie op ondernemen. Volgens verscheidene personen is het plug en play met standaard Xantia remmen en dat ga ik in dit topic dan ook illustreren ( hoop ik dan toch ).

Opmerking m.b.t. de opmerking van Marten m.b.t. te maat van de velgen. Er zijn een aantal soorten Xantia remmen met verschillen qua grootte tussen de berline en de breakuitvoeringen. Dan hebben de diesels en de V6 ook nog andere maten geloof ik maar daar duik ik nu even niet in. Dit verhaal heeft betrekking op de remmen van de 1.6i/1.8i Xantia Berline. Deze is voorzien van 266mm remschijven en deze moeten onder iedere BX met standaard LM velgen passen.

Op dit moment ben ik de inventarisatie aan het maken van benodigde spullen. Hiervoor heb ik reeds.

- Set nieuwe 266mm Valeo Xantia remschijven
- Set nieuwe Valeo Xantia remblokken
- Set 2e handse remklauwen
- Slagschroevendraaier
- Kopervet
- Remmenreiniger
- Remklauwbouten voor de Xantia
- Torx55 rateldingetje

Nog te halen.
- Klemmetje borgpen

Op zich zou ik al een heel end moeten komen met de volgende dingen. Alleen heb ik een vraag over de remklauwen, zie het plaatje hieronder. Ik heb ze flink schoongemaakt met remmenreiniger en ik heb de cylinders teruggedraaid in de remklauw voor montage. De rechtse remklauw is prima in orde, voorzien van het klemmetje voor de borgpen en geen scheuren in de remcylinderhoes. De linkse echter mist het klemmetje voor de borgpen en heeft een aantal kleine scheurtjes in de hoes van de remcylinder.

Mijn eerste vraag is dan ook, in hoeverre zijn die kleine scheurtjes een probleem, de scheurtjes bevinden zich allemaal op het vlakke stuk van de klauw waar de hoes op de klauw geplakt(?) zit. Volgende vraag, hoelang moet ik ongeveer rekenen voor het vervangen per kant inclusief ontluchten. En als laatste, is het nodig een momentsleutel te halen om de remklauwen aan te draaien of zeggen jullie dat is niet nodig, vast is vast?

Ik hoop er een stappenplan van te kunnen maken dat andere mensen weer kunnen gebruiken voor toepassing op hun BX. Degene die tips hebben en al Xantia klauwen op hun BX hebben vraag ik dan ook om comments in dit topic te dumpen zodat het centraal is.


It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 01 augustus 2005 03:56 PM
  [ # 1 ]

de bouten om de xantiaklauwen vast te zetten heb je ook nodig.
Ik hoop dat je ze er bij hebt gekregen/mee hebt genomen.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 augustus 2005 04:09 PM
  [ # 2 ]
stoterstangen90 schreef:

de bouten om de xantiaklauwen vast te zetten heb je ook nodig.
Ik hoop dat je ze er bij hebt gekregen/mee hebt genomen.

Deze bouten heb je nodig (omdat ze korter zijn) en ook een Torx 55 dop(zelfde maat als kopbouten) om ze vast te zetten. De bouten dienen voor zover ik weet met borgvloeistof (locktite) vastgezet te worden.

Let erop dat het zelfstellende mechanisme van de handrem heel effectief is bij Xantia klauwen. Je zult de handremkabels om te beginnen helemaal terug moeten stellen en dan lopen ze wslk net niet aan.

In tegenstelling tot bij de BX kun je bij de Xantiaklauwen de schijven er niet meer op zetten als de klauwen gemonteerd zijn. Monteer dus eerst de nieuwe schijven.

Om plaats genoeg te hebben voor deze klauwen heb je minimaal 5.5J brede 14 inch velgen nodig.  Standaard BX velgen passen alleen wanneer de blokjes al een eind weggesleten zijn. Voor jou wellicht niet van toepassing. Wel nuttig om in een stappenplan op te nemen.

Hieronder kun je zien hoe het er bij mij uitzag direct na montage.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 augustus 2005 04:13 PM
  [ # 3 ]

Marten, die klauwen zien eruit alsof ze nieuw zijn. Is dat ook het geval? En de bouten heb ik er niet bijgekregen dus die moet ik dan nog los gaan zoeken. Maar ik zal ze erbij zetten in de beginpost.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 augustus 2005 05:19 PM
  [ # 4 ]
T(h)ijs schreef:

Marten, die klauwen zien eruit alsof ze nieuw zijn. Is dat ook het geval? En de bouten heb ik er niet bijgekregen dus die moet ik dan nog los gaan zoeken. Maar ik zal ze erbij zetten in de beginpost.

Beslist niet nieuw. Beetje vettige klauwen in combinatie met flits geeft een heel bijzonder effect Very Happy

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 augustus 2005 05:50 PM
  [ # 5 ]

Maar hoe zit dat dan wanneer je een lekke band hebt? ik bedoel, normaal heb je er een standaard BX stalen velg bij, en die past dan toch niet met die klauw?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 augustus 2005 06:38 PM
  [ # 6 ]
deur63 schreef:

Maar hoe zit dat dan wanneer je een lekke band hebt? ik bedoel, normaal heb je er een standaard BX stalen velg bij, en die past dan toch niet met die klauw?

Surprisedops: Goed punt! Nog niet over nagedacht eerlijk gezegd! Nu vraag ik mij gelijk 2 dingen af.

Heeft een 16V een aangepast reservewiel (breder dan 5J) OF is de BX 16V klauw wat smaller waardoor de normale 5J reservevelg er wel omheen past?

Ik heb geen Xantia reservewiel dus het is wel een goede opmerking!

Edit:

Wat natuurlijk wel kan bij een lekke band is het smallere reservewiel achter monteren en een breed wiel van achter naar voren plaatsen. Nadeel is wel dat smallere velgen achter een minder stabiele wegligging geven. Meestal wordt geadviseerd bij een thuiskomertje om dit hoe dan ook voor te monteren indien nodig. Smallere band VOOR geeft een voorspelbaarder weggedrag (meer onderstuurd) dan een smallere band ACHTER (wat leidt tot overstuur). Nja.. beter dan een aanlopende of helemaal niet draaiende velg.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 01 augustus 2005 07:23 PM
  [ # 7 ]

Maar je hebt toch ook van die spacers die vaker worden gebruikt om het spoor te verbreden (zogenaamde spoorverbreders). Is het geen optie om er daar een van mee te zeulen, of raken de velg/remklauw zich op een andere plek (dus problemen met hoogte ipv. breedte)?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 augustus 2005 07:43 PM
  [ # 8 ]
mpostma schreef:

Heeft een 16V een aangepast reservewiel (breder dan 5J) OF is de BX 16V klauw wat smaller waardoor de normale 5J reservevelg er wel omheen past?

Ik heb zo geen maten bij me en ik ben te lui om reservewiel eronder uit te halen nu maar het is zeker een smaller wiel. Een 165je denk ik zo.

Btw, hoe zit zon remklauw nu vast, er zit schroefdraad in de ophanging voor de bout?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 augustus 2005 07:51 PM
  [ # 9 ]
T(h)ijs schreef:
mpostma schreef:

Heeft een 16V een aangepast reservewiel (breder dan 5J) OF is de BX 16V klauw wat smaller waardoor de normale 5J reservevelg er wel omheen past?

Ik heb zo geen maten bij me en ik ben te lui om reservewiel eronder uit te halen nu maar het is zeker een smaller wiel. Een 165je denk ik zo.

Btw, hoe zit zon remklauw nu vast, er zit schroefdraad in de ophanging voor de bout?

Net als bij de originele remklauw. Schroefdraad in de fusee (uh… verbeter)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 augustus 2005 08:04 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Net als bij de originele remklauw. Schroefdraad in de fusee (uh… verbeter)

Ik was al naar buiten gelopen om te checken want in de klauw zit bij mij geen schroefdraad Wink

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 augustus 2005 08:10 PM
  [ # 11 ]
T(h)ijs schreef:
mpostma schreef:

Net als bij de originele remklauw. Schroefdraad in de fusee (uh… verbeter)

Ik was al naar buiten gelopen om te checken want in de klauw zit bij mij geen schroefdraad Wink

Ik bedacht mij later dat ik de bouten niet in de klauw kon schroeven en er dus goed op moest letten dat ze niet kwijtraakten. Sja. als je een kniert ben ga je langs de sloop om met veel moeite een paar bouten te vinden en als je wat makkelijker bent haal je ze bij de dealer (of bestelt ze want ze zullen ongetwijfeld wel weer niet op voorraad liggen).

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 12 augustus 2005 08:49 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
deur63 schreef:

Maar hoe zit dat dan wanneer je een lekke band hebt? ik bedoel, normaal heb je er een standaard BX stalen velg bij, en die past dan toch niet met die klauw?

Surprisedops: Goed punt! Nog niet over nagedacht eerlijk gezegd! Nu vraag ik mij gelijk 2 dingen af.

Heeft een 16V een aangepast reservewiel (breder dan 5J) OF is de BX 16V klauw wat smaller waardoor de normale 5J reservevelg er wel omheen past?

Ik heb geen Xantia reservewiel dus het is wel een goede opmerking!

Edit:

Wat natuurlijk wel kan bij een lekke band is het smallere reservewiel achter monteren en een breed wiel van achter naar voren plaatsen. Nadeel is wel dat smallere velgen achter een minder stabiele wegligging geven. Meestal wordt geadviseerd bij een thuiskomertje om dit hoe dan ook voor te monteren indien nodig. Smallere band VOOR geeft een voorspelbaarder weggedrag (meer onderstuurd) dan een smallere band ACHTER (wat leidt tot overstuur). Nja.. beter dan een aanlopende of helemaal niet draaiende velg.

Vóór beslist dezelfe maat banden….Anders kon je Differentieel nog wel eens in den soep draaien….

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 09:23 PM
  [ # 13 ]
Thijsvandebles schreef:

Vóór beslist dezelfe maat banden….Anders kon je Differentieel nog wel eens in den soep draaien….

Surprisedops: en dat is een hoop werk om te fixen!

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 12 augustus 2005 11:56 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

Vóór beslist dezelfe maat banden….Anders kon je Differentieel nog wel eens in den soep draaien….

Surprisedops: en dat is een hoop werk om te fixen!

een van de redenen van de snelheidsbeperking voor thuiskomertjes?

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 augustus 2005 12:00 AM
  [ # 15 ]
stoterstangen90 schreef:
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

Vóór beslist dezelfe maat banden….Anders kon je Differentieel nog wel eens in den soep draaien….

Surprisedops: en dat is een hoop werk om te fixen!

een van de redenen van de snelheidsbeperking voor thuiskomertjes?

goede opmerking, nog nooit aan gedacht Shocked

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook