1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM zelf beter afwerken en stiller maken…
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 30 augustus 2004 11:06 PM

OK OK, ook is was verliefd op de XM en vind het nog steeds een fantastische wagen. Maar als je hem wat langer hebt, ga je steeds meer de werkelijkheid inzien. Afgezien van de slechte voorstoelen (te kort voor iemand van 1m85 en een nutteloze middenarmsteun vóór) irriteer ik me mateloos aan de slechte geluidsisolatie. Met name via de deuren komt erg veel bandengeluid de auto binnen. Onze vorige Xantia II was beduidend stiller. Als je over strepen rijdt en door plassen, hoor je gesis. Boven de 110 km/u is het motorgeluid ook zeer nadrukkelijk aanwezig. Het doet het veercomfort teniet, want lange ritten zijn zeer vermoeiend (het is een 2,1 TD van 2000, waar overigens niks aan mankeert)

Nu vroeg ik me af: zou het uitmaken als je de deurpanelen isoleert? En waar kun je nog meer aanpakken? De rubbers van de deuren zijn alle nog perfect. De auto moet m.i. fors stiller kunnen worden.

Ik hoor graag of anderen hier ervaring mee hebben. Ik zou niet weten hoe de binnenkant van een deur eruit ziet (van een XM).

Alvast bedankt.

Groet, Richard

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 augustus 2004 01:09 PM
  [ # 1 ]

Probeer eens een CX Gti 2400 uit 1977, dan hoor je pas motorgeluid en windgeruis.

Maar, verder ik moet zeggen dat dit mij verbaast… mijn 1990 V6 is zeer stil te noemen, minimaal even stil als mijn 94’ er xantia. Nu begrijp ik dat een V6 minder lawaai maakt dan een 2.1 TD, maar windgeruis? Bandengeluid? Slechte stoelen? Storend? Komt me allemaal niet bekend voor. Ik heb dan ook andere stoelen (de leren electrisch verstelbare en die zitten voortreffelijk, en ik ben ook 1m85 en zeker niet licht gebouwd). Jouw verhaal klinkt een beetje als de xantia stoelen, die zijn idd te kort. Misschien zijn het dezelfde in 2000’s? Andere stoelen uit een oudere halen? Ik weet niet wat ze alllemaal gedaan hebben met die late xm’s, maar ‘t klinkt niet positief (was natuurlijk al niet goed toen ze het enkelspaaksstuur afschafte - een voorteken?).

Maar goed, om hem stiller te krijgen zijn misschien zulke maatregelen als de 2e binnenruit achter toevoegen nuttig, en dingen isoleren helpt natuurlijk altijd (mits het allemaal past). Maar naar aanleiding van jouw verhaal denk ik bijna dat er ergens standaardisolatie moet ontbreken. Maar goed, ik ken de 2000 XM dan ook totaal niet.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 31 augustus 2004 02:38 PM
  [ # 2 ]

Ook zit er een wereld van verschil tussen de XM’s onderling, de groene 90-er V6 was duidelijk rumoeriger dan de rode 93-er V6 automaat die ik nu heb. Bij de groene hoorde ik meer windgeruis en bandenlawaai. De voorbanden van de groene waren michelin premacy’s en nu zitten er Nokians onder de rode, deze maken minder lawaai.

Isoleren van de deurpanelen is onbegonnen werk, heb je wel eens een deurpaneel losgehad? Waarmee wil je het dan dempen? Bitumenmatten krijg je niet door de gaten en isolatiematten zijn te dik.

Als je het motorgeluid te veel vind, zou je eens bij EPS in Hoogezand moeten kijken, zij maken speciale uitlaten voor elk type auto naar de wensen van de klant.

Anders moet je ze maar vol met PUR-schuim spuiten of een Lexus kopen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 31 augustus 2004 04:14 PM
  [ # 3 ]

Re: XM zelf beter afwerken en stiller maken…

Richard Kruizinga schreef:

) irriteer ik me mateloos aan de slechte geluidsisolatie. Met name via de deuren komt erg veel bandengeluid de auto binnen. Onze vorige Xantia II was beduidend stiller. Als je over strepen rijdt en door plassen, hoor je gesis. Boven de 110 km/u is het motorgeluid ook zeer nadrukkelijk aanwezig. Het doet het veercomfort teniet, want lange ritten zijn zeer vermoeiend (het is een 2,1 TD van 2000, waar overigens niks aan mankeert)

Verbaasd mij ook, want ik ben zelf nu aan mijn 3e xm, en moet zeggen
dat ik nog nooit in zo’n stille xm gereden heb.

Wel is het een VSX uitvoering, dus 13e ruit achterin, dat scheelt ook wel
aardig wat, en wat me ook opviel is dat er aan de bovenzijde
van de portieren aan de binnenzijde (volg je het nog?) extra rubber strips geplakt zijn.
Ik weet niet of dit standaard is of door de vorige eigenaar ingeplakt?

Kortom, superstil, ik zet zelfs de radio uit om te genieten van de stilte Very Happy

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 31 augustus 2004 07:31 PM
  [ # 4 ]

die 13e ruit merk je niet qua geluidisolatie. Als je de bank neerklapt hoor je de banden wat meer

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Untitled
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 17-08-2004

- CX 25 Prestige
Gepost: 31 augustus 2004 09:07 PM
  [ # 5 ]

Ik zag hier: http://www.tramontana.co.hu/citroen/body/body.html wat informatie over het isoleren van een BX. Is vast ook toepasbaar op de XM.

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 02 september 2004 03:26 PM
  [ # 6 ]

Ik heb al even wat onderzoek gedaan. De deur rondom is voorzien van 1 (goede) rubber, maar die is te klein om geluiden tegen te houden. Die deurrubbers moeten dikker zijn. Ik ga de deuren van extra isolatie rondom voorzien. Dat zal m.i. al de helft schelen. Daarnaast wil ik kijken of achter het schutbord of onder het dashboard wat te isoleren valt. Als je klopt op het dashboard klikt het zo hol, dat je al weet dat daar geen isolatie in zit. Die 13e ruit heb ik ook trouwens. Maar van achteren valt het geluid wel mee, het komt vooral binnen via de deuren. Jammer dat Citroën zoiets eenvoudigs niet vanaf fabriek heeft aangepakt. De nieuwprijs van 80.000 gulden is de auto in z’n geheel niet waard, als je daar in 2000 ook een goed afgewerkte BMW voor kon kopen. Toch wel jammer Citroën!

Ik ben benieuwd hoe de extra rubbers bij ‘Robbeknor’ zijn bevestigd. Heb je daar foto’s van?

Wat betreft motorgeluid: aan de uitlaat ligt het niet, je hoort echt de motor zelf, al is het niet altijd storend.

Alvast bedankt.

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 september 2004 03:34 PM
  [ # 7 ]

Ja, maar dan stuiterde je wel door het leven in een BMW…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 02 september 2004 03:52 PM
  [ # 8 ]
Richard Kruizinga schreef:

Ik ben benieuwd hoe de extra rubbers bij ‘Robbeknor’ zijn bevestigd. Heb je daar foto’s van?

Alvast bedankt.

Zal vanavond of morgen wat foto’s maken en mailen.

groet,

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
robbeknor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-2004

Gepost: 02 september 2004 04:37 PM
  [ # 9 ]

Richard,

Er schiet me ineens iets te binnen.
Mijn vorige XM’n hadden ook last van windgeruis langs de portieren.
Je kunt dit enigszins verhelpen door de “aanslagbeugels” of hoe
je die dingen ook noemt waarin het portier in op slot valt los te schroeven,
iets verder naar binnen schuiven (paar millimeter) en dan weer vastzetten.
volgens mij heb je een speciaal bitje nodig.
Wat er dan gebeurt is dat de portieren verder naar binnen vallen en
dus meer klemmen op de rubbers, strakker als het ware.
volg je het nog?
Wel kun je het beste vooraf even de contouren aftekenen met
een dun viltstiftje, mocht een en ander mis gaan kun je ze
weer in de oude stand terugschroeven.

succes,

Rob

DS4
DS3
C4 VTR+ Coupé,
C1 1.0 Ambiance
C2 1.1 Plaisir,
C1 1.0 Séduction
XM 2.0 CT VSX 1995
XM V6 Ambiance 1992
XM Turbo D12 1989
BX 16 TRI 1989

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 03 september 2004 05:46 PM
  [ # 10 ]

wat die voorstoelen betreft, koop cx stoelen. De stoelen in onze cx (25 trd turbo 2) zitten heerlijk en heb nog geen auto gezien met betere stoelen. en kennis van me die had last van zn rug en moest een aparte stoel kopen, hij wou eigenlijk een stoel van een cx .. maar dat mocht niet van zn baas, dan maar een nieuwe van 250 euros

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 september 2004 06:15 PM
  [ # 11 ]

Blijf het toch zonde vinden dat het grijs is Crying or Very sad

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 03 september 2004 06:55 PM
  [ # 12 ]

ik vond een cx lekker zitten, maar in een xm voelde ik me ook meteen op mijn plek. moet wel zeggen dat ik nog geen 1000km+ ritten met de xm gemaakt heb.
fijnste vind ik wel de lekkere ik zit rechtop positie in de ds.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 03 september 2004 08:54 PM
  [ # 13 ]
erik wijngaarden schreef:

fijnste vind ik wel de lekkere ik zit rechtop positie in de ds.

Nou en of, en als je dan ook nog de optie van de brede hoofdsteunen op de voorstoelen hebt, moet er heel wat gebeuren wil je dan nog moe worden in een auto… Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 04 september 2004 03:38 AM
  [ # 14 ]

Re: XM

M&M schreef:

Ik zie toch liever dit in een XM , en persoonlijk vind ik de XM behoorlijk goed zitten , maar ja dat is voor iedereen weer anders   Very Happy

Zo’n zelfde interieur ligt er bij de Citroën-boer in Hoogstraten ook. Kost dan wel geen 1150 euro. Voor 400 mag je ‘t hebben. Ligt netjes op een pallet te wachten.
En in Antwerpen bij De Jonghe hebben ze zo’n interieur (zij het in ietwat gebruiktere staat) voor 300 euro. Bij die laatste moet je ‘t er zelf uithalen, wat me nogal lastig lijkt zonder stroom… Wil je ook de houtinleg van de middenconsole plus de elektrisch bedienbare middenarmsteun ben je 400 euro lichter…

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 05 september 2004 12:58 PM
  [ # 15 ]

@Daffodil

Adressen?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook