4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
intervalschakelaar voor de ruitenwisser
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 juni 2008 07:58 PM
  [ # 46 ]

Zo, en nu weer in gewone mensentaal?  Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 11 juni 2008 01:38 AM
  [ # 47 ]

Hier nog een schema voor een zelfbouw interval

http://www.techlib.com/files/wiperkik.pdf

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 juni 2008 01:53 AM
  [ # 48 ]

Leuk, maar ook hier kan ik niet veel van maken? Meer verstand van verzekeren, denk ik…

Citroen!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 juni 2008 01:59 AM
  [ # 49 ]
DriverD schreef:

Zo, en nu weer in gewone mensentaal?  Very Happy

id20driver schreef:

Hier nog een schema voor een zelfbouw interval

http://www.techlib.com/files/wiperkik.pdf

OK de gewone mensentaal (voor zover mogelijk) :
De schakelaar hangt de draad voor langzaam wissen (blauwe draad) aan massa (witte draad) in de rust-stand van de schakelaar, dit is de beoogde mogelijke kortsluiting.

Als tijdens de laatste wisser-cycle de schakelaar op rust wordt gezet, zal de motor de wissers terugbrengen in de rust-stand. Bij het bereiken van de rust-stand wordt intern in de motor een schakelaar bediend die een doorverbinding maakt met de blauwe draad van de schakelaar, welke in rust dus doorverbind met massa. Deze zorgt dat de motor ipv. stroom vraagt stroom levert door de laatste beweging van de wissers (dynamo effect), wat voor een hoop mechanische weerstand zorgt en daarmee de wissers afremt en op z’n plaats houdt in rust positie.

De kortsluiting ontstaat dus als via een parallel geschakelde interval schakeling de wisser-motor bekrachtigd wordt terwijl de wisser-schakelaar zelf in de rust-stand (niet wissen) staat.
Om deze (potentiele) kortsluiting op te heffen kun je dan 2 dingen doen :
1) Bij activatie van de interval schakeling moet de witte draad onderbroken worden zodat de blauwe draad nooit massa en daarmee kortsluiting kan maken tijdens dat de interval actief is.
2) Het inschakelen en actief zijn van de interval schakeling mag nooit gebeuren tijdens dat de wisser-schakelaar in de rust-stand staat.

Ik ben verder geen electronica expert, maar kan om deze redenen wel melden dat bovenstaand schema nog uitgebreid moet worden met een relais die de witte draad onderbreekt tijdens dat de interval actief is.
Doe je dit niet….... zorg dan dat je een groot verpakking zekeringen, een lampje en een regenjas bij je hebt Laughing

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 juni 2008 02:18 AM
  [ # 50 ]
bartjes schreef:

Verder heb ik net via een osciloscoop gekeken en ondervonden dat de sproeierschakelaar een heel “cleane” puls geeft, bijna zonder overshoot, waardoor nauwelijks debouncing nodig is. Verder kun je best een puls van 250 ms geven via deze schakelaar, maar ook niet veel korter als dat.

Dit verhaal duidt op dat een knopje nooit een exacte blokgolf geeft op moment van indrukken. Dit komt weer door een soort van vonk-overslag en vervuiling in de schakelaar dat er toch vaak een oscillerende golf ontstaat. Debouncing is het tegengaan van dit effect om zodoende in electronica eerlijk te detecteren of een schakelaar daarwerkelijk bediend is en niet dat een keer drukken als 10 keer drukken in electronica gezien wordt.
Wat ik dus wil aangeven met mijn verhaal is dat die schakelaar voor de sproeier na 36 jaar nog altijd van goede kwaliteit is, misschien wel beter als nieuwe schakelaars nu.

Nu ik dit heb uitgelegd, kan ik met een gerust hart vertellen dat op de schakeling diodes, weerstanden, condensatoren, nand-schakelingen en flip-flops komen Laughing (en nee, ik ben geen electronicus maar weet wel van een electrisch schema een printplaatje te braden).

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 juni 2008 02:30 AM
  [ # 51 ]

OK het verhaal gaat weer verder met nieuwe ontwikkelingen, ik hoop aan het eind van de week het geheel klaar te hebben.
In het werkplaats-handboek staat een mooi schema van de gehele electrische schakeling. Ik heb het belangrijke deel even in onderstaande foto geplaatst. Open deze even in een nieuw venster en ik zal uitleggen hoe die kortsluiting nu eigenlijk werkt.
 
Uitleg van de letters :
A) draad die de ruitenwisser z’n slag laat afmaken als tijdens een slag de schakelaar uit wordt gezet.
B) Eindschakelaar die detecteert of de ruitenwisser in rustpositie staat
C) Witte draad die de motor af moet remmen bij het bereiken van de eindschakelaar tijdens het eind van een wis-beweging.
D) Langzaam wissen
E) Snel wissen
F) Ruitensproeier
G) Wisser motor 3 aansluitingen, langzaam, snel en massa. Het gestippelde rechthoek geeft echter aan dat schakelaar B intern in de motor-behuizing zit.
H) Sproeier-motor.

De kortsluiting naar massa geldt in de rust-situatie omdat de wisser-schakelaar dan alleen draad C en D verbindt. Mocht je via een interval-schakeling parallel de wisser willen bedienen, dan zou je dit via draad D willen doen, hier schakelt de schakelaar per slot van rekening ook naar. Echter gaat deze stroom ook in rust-stand van de schakelaar naar draad C en via schakelaar B naar massa (kortsluiting).
Om dit te voorkomen kun je dus een van eerder genoemde oplossingen gebruiken. Waar m’n collega mee kwam vandaag is omdat ik toch alleen de interval wil hebben in de schakelaar-rust stand en de interval bediening via pulzen aan de ruitensproeier, oplossing 3 :
3) plaats een diode (in gewone mensen taal een ventiel voor stroom) in de witte draad, zie   .
Hier zie je de diode getekend op de witte draad, het interval wordt vervolgens net boven de diode geschakeld via een relais dat de rode schakelaar bedient.
Het tussen-plaatsen van een diode zorgt ervoor dat je de witte draad moet doorknippen maar zorgt voor geen verstoring van de normale ruitenwissers, maar omdat de diode een halve volt opneemt, zal de motor in interval stand en ook bij uitzetten z’n slag met 11,5 volt afmaken (= iets langzamer). Let wel op de richting dat je de diode op geeft, ik gebruikte er een van 40V, 3A, zie foto’s :
 
 
Met deze toevoeging (van de diode) is elk massa probleem opgelost, ik heb de oplossing vanvond namelijk getest en het werkt. Die halve volt vermogensopname door de diode was net aan merkbaar, maar ik testte dan ook zonder draaiende motor, waardoor alles zowiezo een stuk langzamer wist. Elk ander interval schema kan met deze oplossing dus ook moeiteloos succesvol gebruikt worden.

Morgen wellicht meer !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 juni 2008 02:47 AM
  [ # 52 ]

Deze post is een heel stuk duidelijker! Cool

Citroen!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 juni 2008 03:02 AM
  [ # 53 ]

Dank je,
Ik bedacht dat het nog makkelijker kan als je nog alle componenten moet halen. Haal dan een relais met wissel-functie (5 pootjes) en sluit deze als volgt aan :
 
(R is de stuurstroom van het relais die op de interval een puls geeft).
Op deze manier heb je geen diode nodig die dus ook geen 0,5 volt opneemt. Ik heb reeds een relais met slechts een maak-contact (4 pootjes) waardoor ik voor de oplossing met de diode ga.
Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juni 2008 12:16 PM
  [ # 54 ]

Die zelfbouw interval schakelaar, soldeer je die zelf in elkaar op een standaard printplaatje of is dat een kitje?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 13 juni 2008 12:41 AM
  [ # 55 ]
bartjes schreef:

Dank je,
Ik bedacht dat het nog makkelijker kan als je nog alle componenten moet halen. Haal dan een relais met wissel-functie (5 pootjes) en sluit deze als volgt aan :
 
(R is de stuurstroom van het relais die op de interval een puls geeft).
Op deze manier heb je geen diode nodig die dus ook geen 0,5 volt opneemt. Ik heb reeds een relais met slechts een maak-contact (4 pootjes) waardoor ik voor de oplossing met de diode ga.
Groetjes, Bart

Heel goed! Zo werkt het ook.
Maar ik ga voor de diode-schakeling, die vind ik wérkelijk elegant.
Mijn complimenten, hier is goed gepuzzeld Idea  .
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 juni 2008 02:14 AM
  [ # 56 ]
bogaard77 schreef:

Die zelfbouw interval schakelaar, soldeer je die zelf in elkaar op een standaard printplaatje of is dat een kitje?

Ik heb ‘m zelf in elkaar gesoldeerd, althans nog zonder teller erbij. Aangezien dit erg complex werd, heeft m’n collega aangeboden dit verder af te maken.
Ik had hiervoor al een standaard-matrix printje gehaald van zo’n 10x15 cm, waarbij m’n collega het allemaal wat compacter kan opzetten als mezelf. Het geheel komt straks in een doosje wat ik nog moet halen als ik de definitieve maat weet. Waarschijnlijk gaat het deze week ook niet meer helemaal lukken, dan maar volgende week.
Ik houdt jullie op de hoogte en zal ook schema’s en dergelijke vermelden, als ik dan ook maar aan bronvermeldign doe !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 juni 2008 03:01 AM
  [ # 57 ]

Het werkt !

M’n collega Rien heeft het schema afgemaakt begin deze week, in de pauze-uren en na werktijd het geheel in elkaar gesoldeerd en een paar onzekere componenten via een IC-voetje gedaan. Op deze manier is het makkelijk experimenteren, zonder dat er meteen gesoldeerd moet worden. Als alles definitief is, kan alles gesoldeerd worden. Fotootjes :
 
 
Het past allemaal in een doosje van 55 x 65 mm (exclusief het relais dat de wisser-motor daadwerkelijk bediend)
 
De werking gaat met een korte puls interval 1 inschakelen, te regelen via de linker-potmeter (rond ding rechts-boven op de print) van 3 tot 45 seconden tussen 2 wis-acties. Er gaat nu ook een rode LED branden.
Nog een puls schakelt interval 2 (regelbaar tussen 3 en 23 seconden) in met een anders in te stellen wis-interval tijd via de andere potmeter. Bij dit interval gaat een groene LED branden. Nog een korte puls en de interval schakelt uit. Een (te) lange puls schakelt de interval ook uit trouwens.
De interval schakelt alleen als de ruitenwisser-schakelaar in de rust-stand staat. Wordt deze op continu gezet en daarna uit, dan zal het interval het weer overnemen.
Alles ingebouwd ziet de schakelaar er zo uit :
 
Nou, mooi hé.
Ja je mist iets, er is helemaal geen schakeling te zien. Dit komt doordat de pulzen gegeven worden via de sproeier-bediening op de normale wisserschakelaar. een korte puls activeert de interval schakeling, maar is nog te kort om ook de sproeier-motor op gang te krijgen, hier heb je dus geen last van. Mocht je willen sproeien (in wisser-uit stand), dan zal de interval-schakeling de ruitenwissers eenmaal over de ruit bewegen en dan uit gaan.

Met grote dank aan mijn collega Rien van der Sande, zonder hem was het nooit gelukt.

P.s. schema’s en dergelijke volgen nog.
P.s. mocht je dit ook willen doen, vergeet dan niet dat je of een wissel-relais nodig hebt of een diode opd e witte draad van de schakelaar (zie eerdere post op dit topic)

Vriendelijke groet,
Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 juni 2008 11:31 AM
  [ # 58 ]

Goed werk!
En bedankt voor het posten.
Lijkt me nog redelijk ingewikkeld, maar ja, electronica is niet mijn grootste passie.

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2008 06:34 PM
  [ # 59 ]

Zeker goed werk! Chapeau!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 juni 2008 12:46 AM
  [ # 60 ]
DriverD schreef:

Goed werk!
En bedankt voor het posten.
Lijkt me nog redelijk ingewikkeld, maar ja, electronica is niet mijn grootste passie.

Dank jullie,

Op zich is zo’n printje niet heel moeilijk als je een schema hebt. In dit geval zal ik binnenkort een schema posten van welke draadjes waarheen moeten. Zo’n IC maakt het allemaal juist weer wat makkelijker, omdat 2 van de IC’s meedere dezelfde componenten (Flip-flops en NAND poorten) bevatten waardoor het geheel er overzichtelijker uit ziet. Ik weet ook niet hoe het allemaal functioneert maar als ik een electrisch schema krijg, en de informatie hoe het aangesloten moet worden (diode richting e.d.) dan lukt me dat vaak wel. Mocht het dan niet werken, dan heb ik uiteraard ook een probleem Laughing
Groetjes en tot later in dit topic.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook