1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
GTI Dash in andere BX
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 24 augustus 2005 03:37 PM

Hallo allemaal!

ik heb met de zoekfunctie op dit forum wel een aantal topics gevonden waar iets stond over het inbouwen van een GTI dash in een andere auto, maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Vandaar mijn vraag: Welke problemen ga ik tegenkomen als ik een GTI dash in de TZD Turbo wil gaan bouwen? Op den duur moeten natuurlijk wel alle meters werken!

Bedankt!
Serge.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 augustus 2005 04:20 PM
  [ # 1 ]

Re: GTI Dash in TZD Turbo

voge schreef:

Hallo allemaal!

ik heb met de zoekfunctie op dit forum wel een aantal topics gevonden waar iets stond over het inbouwen van een GTI dash in een andere auto, maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Vandaar mijn vraag: Welke problemen ga ik tegenkomen als ik een GTI dash in de TZD Turbo wil gaan bouwen? Op den duur moeten natuurlijk wel alle meters werken!

Bedankt!
Serge.

Ik ga er even vanuit dat je wel weet hoe je een veglia dash moet slachten.

Olietemperatuur.

Sensor bestellen bij dealer (20/25 EUR).
Schroef m in je carterpan. Als je carterpan geen extra gat heeft achteraan of een aftapgat dat naar achteren wijst zal je een andere carterpan van een BX GTI of 19 TZI/TRI Break moeten monteren.

Zelf draadje trekken. en aansluiten op instrumentenpaneel.


Koelwatertempr.

Sensor bestellen bij dealer of Brezan (nr. heb ik wel thuis). Sensor kostte mij bij de brezann ong. 15 EUR.

Draadje van het gele lampje gebruiken en heraansluiten op het tellerblok. Schroef de sensor voor de meter ipv de sensor voor het gele lampje. Je kan ook de sensor voor het gele lampje gebruiken op het rode lampje. Dan gaat het rode lampje al wat eerder branden

Oliedrukmeter.
Sensor bij dealer bestellen (ong 45 EUR geloof ik), draadje zelf trekken en zelf aansluiten op tellerblok).

Je hebt bij een diesel bovendien een T-stukje nodig dat tussen het blok en de oliedruksensor (voor het lampje) komt. Dit t-stukje kun je bestellen bij AutoStyle leveranciers voor 13 EUR.

Ik hoop dat je zelf een beetje schema’s in de vraagbaak kan lezen zodat je weet welke stekkers je moet gebruiken.

Je kan evt. een oude instrumentenpaneelstekker slopen om daar wat draadjes met hun contactjes uit te halen zodat je die weer in je huidige stekkers kan prutsen op de plekken waar nog geen contactje zit.

Succes.

Ik heb nu zellf alleen koelwater en olietemperatuur werkend. Mijn XM caterpan had geen extra gat voor een olietemperatuursensor, maar de aftapplug wijst naar achteren en in dat gat heb ik de olietemperatuursensor geschroefd. Als je de sensor schroeft in een aftapgat dat naar beneden wijst wordt ie wel erg kwetsbaar. Het ding steekt ook nog een cm of 4 naar beneden.

Oliedruk moet ik nog doen, maar ik had nog geen geschikt T-stukje. Maar sinds zeer kort weet ik dat je die gewoon bij Autostyle kan bestellen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 24 augustus 2005 11:14 PM
  [ # 2 ]

En het gele voorgloei lampje dan…..die mis je toch in een GTI dash ?  Surprisedops:

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 augustus 2005 12:31 AM
  [ # 3 ]
Bram schreef:

En het gele voorgloei lampje dan…..die mis je toch in een GTI dash ?  Surprisedops:

Nee; en je kunt de kmteller gewoon laten zitten.

Overigens wel 1 nadeel: de oude GTI-dashes hebben een slechter werkende oliepeiluitlezing….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 augustus 2005 01:54 AM
  [ # 4 ]
karel schreef:
Bram schreef:

En het gele voorgloei lampje dan…..die mis je toch in een GTI dash ?  Surprisedops:

Nee; en je kunt de kmteller gewoon laten zitten.

Overigens wel 1 nadeel: de oude GTI-dashes hebben een slechter werkende oliepeiluitlezing….

Het hele middelste gedeelte blijft behouden, dat had ik al begrepen ja.. Maar die oliepeiluitlezing—> als je dat aansluit op de huidige sensor, werkt het dan nog steeds slechter?? (Nou heb ik het geluk dat mijn TZD Turbo echt geen druppel olie gebruikt!!)

Enne, Marten: Bedankt voor je heldere uitleg! Ik ga vrijdag bij Hesselink het dash en de onderdelen halen, mocht het er ‘s middags misschien wel daar inzetten zelfs.. Ik zal het zeker uitprinten en meenemen. Als je de nummers van de sensoren nog kan vinden hoor ik het heel graag van je!!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 augustus 2005 03:19 AM
  [ # 5 ]

Vreemd hoor…..dat ze in een klokkenwinkel van een Benzine uitvoering een voorgloeilampje voor een diesel maken. Rolling Eyes

Zitten ze dan soms ook *verscholen* in een dash van een 1.4 ? Rolling Eyes
In mijn Chic zag ik er ook niet eentje zitten, net zoals ik het turbo-controlelampje (v/d tzd-turbo) rechtsboven aan daar niet in aantrof. Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 03:48 AM
  [ # 6 ]
Bram schreef:

Vreemd hoor…..dat ze in een klokkenwinkel van een Benzine uitvoering een voorgloeilampje voor een diesel maken. Rolling Eyes

Zitten ze dan soms ook *verscholen* in een dash van een 1.4 ? Rolling Eyes
In mijn Chic zag ik er ook niet eentje zitten, net zoals ik het turbo-controlelampje (v/d tzd-turbo) rechtsboven aan daar niet in aantrof. Cool

Bram, dat heet industrialisatie. Als je een gemoduleerdd universeel instrumentenpaneel fabriceert dat voor alle types gelijk is en je hoeft er alleen wat delen te wisselen, scheelt dat enorm in de productiekosten. In het instrumentenpaneel van een 14 carburateur dash vind je ook een voorbereiding voor het sperdiffernetieel van de 4x4, voor het waarschuwingslampje voor te hoge turboboost, het beroemde injectielampje, de ABS, etc, etc..

Het enige is dat je moet doen om het werkend te krijgen is prik (stroom voor de niet elektrotechneuten) op de juiste plaats zetten en een lampje in de fitting.

Met de metertjes werkt het net zo. Je kan het paneeltje links (met benzine meter en oiiepeilmeter) vervangen door een paneeltje met benzinemeter en gecombineerder oliedruk/oliepeilmeter. Eveneens kun je het rechterpaneeltje waar bij een (turbo)diesel alleen wat lampjes zitten vervangen door een paneeltje met 2 wijzertjes. Plug en play dus (bijna): je moet alleen nog wel ff de sensoren pluggen en de juiste touwtjes leggen naar het instrumentenpaneel.

Waarom het oliepeilmetertje ineens slechter zou moeten werken ontgaat me. Je kan ook besluiten om die oliedrukfunctie helemaal niet te gebruiken. Laat je het originele linkerpaneeltje gewoon lekker zitten.

Wat betreft typenummers. Ik heb het oorspronkelijke stuk van IJsbrant nog in de Google cache kunnen vinden (het ontbreekt helaas op Roels site).

Dit stuk is ooit geschreven door IJsbrant Smitt

Met aan de moderator van het forum het verzoek dit topic sticky te maken en evt. de titel zodanig te veranderen dat het in de toekomst makkelijk is terug te vinden, want deze vragen BLIJVEN terugkomen!


(geldt alleen voor type II, vanaf 1986).

De mogelijkheid tot inbouwen van extra dashboardmeters bij BX 16, 19, en de dieselvarianten. (BX 1400 dus niet). Voordat met de inbouw/overbouw wordt begonnen is het belangrijk dat de onderstaande tekst goed doorgelezen wordt, om er zeker van te zijn wat er allemaal bij komt kijken en welke problemen er overwonnen moeten worden, alsmede welke extra onderdelen er benodigd zijn.

Citroen is niet erg gul geweest met het plaatsen van meters in de cockpit van het dashboard. Zo zijn alleen de 19 GTi, 19 GTi 16V en de 19 TZi break met extra meters uitgerust. Bij de 19 TZi break betreft het een oliedrukmeter (gecombineerd met de oliepeilmeter) en bij de beide GTi’s zitten daar bovendien nog twee meters voor de olie- en watertemperatuur bij. Het is echter mogelijk de meters naderhand in te bouwen, zeker de temperatuurmeters is voor de hobbyist goed te doen. De oliedrukmeter vergt in sommige gevallen wat meer durf, maar een uitdaging is toch ook wel leuk?

Bij de BX-en die niet voorzien zijn van extra meters zitten rechts in de cockpit een aantal vlakken met symbolen en controlelampjes. Deze lampjes worden door de meters overgenomen en in sommige gevallen lijven er ook lampjes bestaan. In de bovenste helft zitten lampjes voor het motormanagement (niet aangesloten) en de turbodruk (voor turbodiesel).
In de onderste helft zitten 2 lampjes die informatie verschaffen over de
watertemperatuur, een geel en een rood lampje. Het gele lampje gaat branden bij een watertemperatuur van 105 graden, het rode bij 112 graden. Bij inbouw van een koelvloeistoftemperatuurmeter komt het gele lampje te vervallen, het rode blijft zijn functie behouden. De temperatuur is van de meter af te lezen.
Bij de olietemperatuurmeter komen de bovenste twee lampjes te vervallen.
Die van het motormanagement is niet aangesloten dus dat is geen probleem, die van de turbodruk ook niet, want Citroen heeft dit lampje later ook laten vervallen (al is het symbool altijd blijven bestaan).
Het is trouwens niet mogelijk de twee temperatuurmeters afzonderlijk in te bouwen, ze vormen een geheel.

Rechts in het dashboard zitten boven in een meter voor het oliepeil, en onderin een meter voor de tankinhoud. De beide meters en het functioneren ervan blijft zoals het is, met dien verstande dat de oliepeilmeter na ong 15 seconden de oliedruk aan gaat geven (15 seconden na aanzetten contact c.q. motor). Voor een diesel heeft het inbouwen van dit rechter setje meters niet zonder meer zin, want het blok is niet voorzien van een opening waar de betreffende sensor op aangesloten kan worden, ten tweede is het belangrijk dat de oliedrukschakelaar, die beneden 0,3 bar oliedruk aan gaat, blijft functioneren. En dat het bijbehorende lampje blijft branden, wanneer dit optreedt. De meter is namelijk niet nauwkeurig genoeg om dit af te kunnen lezen.

Wat heb je hiervoor nodig:
- meters uit een GTi of uit een 16V (of een complete cockpit, merk Veglia) - sensoren voor olietemperatuur, oliedruk en oelwatertemperatuur - voor olietemperatuur een aangepaste carterpan
De sensoren die benodigd zijn, zitten bij diesel- en benzinemotoren niet allemaal op dezelfde plek.

De koelvloeistoftemperatuursensor komt zowel bij diesel als bij benzine in de plaats van de thermosschakelaar die het gele lampje voor de
koelvloeistoftemperatuur bedient (die dus schakelt bij 105 graden). De thermosschakelaar en temperatuursensor zien er beide bijna hetzelfde uit, een messing cilindertje met schroefdraad en een elektrisch aansluitpunt.
De thermosschakelaar kan alleen een lampje laten branden en de temperatuursensor kan een meter aansturen. Bij de dieselmodellen zit deze schakelaar op het thermostaathuis en bij benzinemodellen achter op de cilinderkop, onder het thermostaathuis. In beide gevallen zitten er op die plaats meerdere schakelaars, zowel voor het gele als het rode temperatuurlampje, en om nu uit te vonden welke verwisseld moet worden, doe dan het volgende: zet het contact aan en laat de betreffende draad, die met een stekker op de schakelaar zit, direct contact maken met de massa. Wanneer op het dashboard het gele lampje gaat branden, dan heb je de goede schakelaar (en schakelaardraad) te pakken. Deze schakelaar moet dus vervangen worden door de sensor. De sensor is bij de Brezan verkrijgbaar van het merk FACET,  onderdeelnummer 7.3007, en is geschikt om een meter aan te sturen. Bij het losschroeven van de schakelaar zal er een beetje koelvloeistof uit het motorblok lopen maar wanneer er snel gewisseld wordt, dan zal deze lekkage minimaal zijn. Prijs van de sensor ligt rond de 20 gulden.

De olietemperatuursensor is een iets ingewikkelder verhaal. De olietemperatuur wordt in de carterpan gemeten. De standaard carterpan is echter niet voorzien van schroefdraad om een dergelijke sensor in te schroeven. De airco-rijders zijn in het voordeel, want deze wagens zijn voorzien van een aluminium carterpan, waarin de voorziening al wel zit.
Boven de olieaftapplug zit nog een stop die er uit gedraaid moet worden, waarna de sensor er in gedraaid kan worden. Let er wel op dat de olie uit de carterpan loopt wanneer de stop er uit gedraaid wordt, een opvangbak is nodig, de olie kan na montage van de sensor terug in het motorblok gegoten worden. Wanneer de carterpan niet voorzien is van een dergelijke stop dan rest er niets meer dan een andere carterpan te monteren die deze voorziening wel heeft, er is echter een uitweg. En dat is door de bestaande aftapplug te vervangen door de olietemperatuursensor. De plug er uit draaien, olie uiteraard opvangen en de sensor er in schroeven. Let er wel op dat in dit geval bij iedere olieverversing de sensor er uitgedraaid moet worden, wat de sensor op den duur kan beschadigen. Maar het is wel veruit de eenvoudigste oplossing. De sensor wordt eveneens bij Brezan verkocht onder nummer FACET 7.3099.

De oliedruksensor wordt in de hoofd-oliegalerij ingebouwd. Aan de voorzijde van het blok zit, naast het oliefilter, de oliedrukschakelaar ingebouwd. Deze schakelaar ziet er bijna net zo uit als de olietemperatuursensor. Naast deze schakelaar zit een klein stopje in het blok, waar de oliedruksensor ingeschroefd kan worden. Zit dit stopje er niet en/of zit er een blind gat, dan is inbouwen van de oliedruksensor niet mogelijk en heeft inbouwen van deze meter dan ook geen zin. Zit er wel een stop dan moet deze er uitgedraaid worden en kan de oliedruksensor er ingeschroefd worden. De oliedruksensor ziet er uit als een wil tonnetje met een diameter van ong. 4-5 centimeter en een elektrisch contact. Het voordeligst is deze ook van de sloop mee te nemen want een nieuwe kost ruim 100 gulden. Bij een GTi of 16V, waar hij standaard ingebouwd zit, is hij echter moeilijk bereikbaar want hij zit achter het inlaatspruitstuk. Van een BX SPORT kan hij ook gebruikt worden, dan is hij iets makkelijker bereikbaar.

De meters zitten uiteraard in de cockpit ingebouwd. Op de sloop is een dergelijke cockpit vaak te krijgen voor tussen de 25 en 100 piek. BELANGRIJK! Om de meters over te kunnen bouwen moet het merk van de beide cockpits ‘Veglia’ zijn. Dit merk is te vinden op de toerenteller of tijdklok, afhankelijk wat er gemonteerd is. Er bestaat ook een merk JAEGER, bij deze cockpits zijn alle meters tot een geheel samengebouwd en is afzonderlijk uit- en inbouwen niet mogelijk. Ook zijn de onderdelen tussen beide merken NIET uitwisselbaar. Ombouw van een Jaeger-klokkenwerk gaat wel, wanneer dus alle meters (in feite dus de hele cockpit) wordt omgebouwd. Met als gevolg dat een evt.
kilometerstand afwijkend kan zijn. De verdere beschrijving geldt voor een Veglia-cockpit. Omdat je een aantal stekkerdraden nodig hebt om de meters aan te kunnen sluiten moet je op de sloop niet de stekkers loshalen maar de draden doorknippen en de cockpit met stekkers en al meenemen. De contacten in de stekkers maken het mogelijk het geheel netjes af te werken. Later kom ik hier op terug.

Elders op deze homepage staat de beschrijving van het uit- en inbouwen van een compleet dashboard, waar ok de beschrijving voor het loshalen van de cockpit staat. De bedoeling is zo ver te gaan, dat het klokkenwerk met de meters los ligt. Van hier af is het makkelijker de verdere overbouw-werkzaamheden op een tafel met voldoende   werkruimte te doen.

We nemen eerst het klokkenwerk met de extra meters, die van de sloop dus. De plastic glazen kap zit geklikt op het klokkenwerk. Eenvoudigweg de klemmen openbuigen en het geheel komt los. Vervolgens zijn er op het afleesgedeelte van de meters aan de boven- en onderkant een schroefje te zien. Met een dopje of sleuteltje deze schroefjes verwijderen (5,5 mm).
Met een klein combinatietangetje gaat dat ook. Let er op geen krassen te maken want dat zie je later altijd weer. Vervolgens zie je aan de achterkant van de meters 2 x drie moeren zitten, deze loshalen met sleutel 6 of 7 (beiden zijn ooit toegepast). Nu kun je de meters, beide tegelijk, naar voren toe drukken, met behulp van de uitstekende stukjes schroefdraad. Het zwarte kunststof met de schaalverdelingen zit namelijk met een slap soort lijm vastgeplakt aan het huis, voorzichtig drukken dus. De beide meters zitten nu los. Voor de cockpit zonder de meters geldt hetzelfde, alleen de 2 x drie moeren aan de achterkant ontbreken nu. Het zwarte stukje kunststof (in dit geval dus zonder de schaalverdelingen maar met symbolen) voorzichtig met een schroevendraaier opwippen, het zit ook vastgeplakt (vergeet niet die twee kleine schroefjes met dopje 5,5). De meters kunnen nu in de ontstane opening gedrukt worden, vastzetten met de 2 x drie moeren en de kleine schroefjes. Het hele bovenstaande verhaal gaat ook op voor het rechtergedeelte, met oliepeil/oliedrukmeter en tankinhoudsmeter. Tenzij het hier een (turbo)diesel betreft want we hadden al geconcludeerd dat een diesel-blok niet is voorzien van een opening voor een oliedruksensor, in welk geval het aanbrengen van een meter hiervoor dan ook geen zin heeft.
Achter de oliepeil-oliedrukmeter zit wel een stukje elektronica in een extra opgeschroefd kunststof huisje, aan de achterkant van het klokkenwerk, dat eerst verwijderd dient te worden, dit geldt ook als er alleen een oliepeilmeter gemonteerd is. Als er alleen een tankinhoudsmeter gemonteerd is dan zit dit stukje elektronica er niet.

Wordt er wel een oliepeil-oliedrukmeter ingebouwd dan is het belangrijk, dat het stukje elektronica van de nieuwe cockpit wordt gebruikt en niet de bestaande. Het verschil zit hem in het feit dat de elektronica met alleen oliepeilmeter 4 elektrische contacten heeft, en met oliepeil-oliedrukmeter 6. De twee extra contacten regelen de werking van het drukgedeelte van de oliedrukmeter.

De cockpit is nu klaar maar kan nog niet ingebouwd worden, eerst moeten er nog een aantal extra draden gelegd worden voor de signaalgeving en de voeding van de temperatuurmeters.

De temperatuurmeters hebben een contact-plus en een massa aansluiting
nodig (gemeenschappelijk voor de beide meters) en voor elke meter
afzonderlijk een signaaldraad. Voor de oliedrukmeter is er alleen een
extra signaaldraad nodig. De contact-plus en de massa zijn al
aangesloten dus de signaaldraden volstaan. Op het klokkenwerk zitten 4
stekkers op een rij, twee witte, een groene en een blauwe. bovendien zit
er een driepolig stekkertje dat onderin gedrukt zit, met slechts 1
draadje. Dit stekkertje zit in een schuine stand gemonteerd, onder de
toerenteller/tijdklok. Dit draadje op dit stekkertje is de
oorspronkelijke signaaldraad voor het gele
koelvloeistoftemperatuurlampje. Het stekkertje is niet meer nodig, het
draadje kan kort bij het stekkertje afgeknipt worden, het draadje hebben we wel nodig.

Nu komen de losse stekkers die we extra meegenomen hadden van de sloop te pas. Met een stanleymes snijden we een sloop-stekkerblok open (ik bedoel een van die vier op een rij) om daarvoor een contactje met een
stukje draad uit te halen. In totaal hebben we 3 contactjes nodig dus deze kun je alvast uit de sloop-stekkers halen. Soldeer een van de draadjes met contact aan het zojuist losgeknipte draadje in de auto.
(daar waar we die driepolige stekker losgeknipt hebben). Neem nu de
langste witte stekker (van die vier op een rij) in de auto en druk dit
losse contactje achter in de stekker op positie nummer 6 (op het
stekkerblokje zijn de draden genummerd). Voor de olietemperatuurmeter moeten we een extra draad de motorruimte in trekken, die daar op de sensor in de carterpan aangesloten wordt en op het witte stekkerblok aangesloten wordt, op dezelfde manier als boven beschreven, op positie nummer 7 in het witte stekkerblok. Ook voor de oliedrukmeter moet een extra draad getrokken worden, die in de motorruimte op de oliedrukmeter aangesloten wordt, en op het andere witte stekkerblok op positie nummer (*).

Verder rest testen van het geheel, dwz klokkenwerk aansluiten maar nog
niet definitief inbouwen, en kijken of de meters uitslaan bij het
warm-worden van de motor. Voor de olietemperatuur duurt dit wel even, dus geduld is hier nodig. Wanneer alles goed werkt kan alles weer
samengebouwd worden en ben je in het vervolg beter geïnformeerd over de toestand van de motor.

(*) : zoek ik nog ff uit

Deze pagina is tot stand gekomen dankzij IJsbrant Smitt

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 25 augustus 2005 03:57 AM
  [ # 7 ]

Op verzoek van Marten sticky gemaakt. Wink

En oke, Marten….ik begrijp die industrialisatie wel, maar heb nooit die tekentjes (of icoontjes of hoe noem je dat ?) in de klokkenwinkel van een diesel….....in een benzineversie gezien.

Niet GOED gekeken, blijkbaar Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 04:01 AM
  [ # 8 ]
Bram schreef:

Op verzoek van Marten sticky gemaakt. Wink

En oke, Marten….ik begrijp die industrialisatie wel, maar heb nooit die tekentjes (of icoontjes of hoe noem je dat ?) in de klokkenwinkel van een diesel….....in een benzineversie gezien.

Niet GOED gekeken, blijkbaar Cool

het valt ook niet op als er geen lampe achter zit. Bedankt voor het modereren. Het zou mij zowieso wel handig lijken als er per model of topic een FAQ folder wordt gemaakt met sticky “gebruiksaanwijzingen”.. samenvattingen van nuttige tips over bepaalde onderwerpen. Kun je mensen naar verwijzen zodat je niet 100 x hetzelfde hoeft uit te leggen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 04:25 AM
  [ # 9 ]

Voor de oliedrukmetersensor heb je een T-stukje nodig als je hier geen gat voor hebt in het blok. Het T-stukje draai je in het gat van de sensor voor het oliedruklampje. Op het T-stukje sluit je dan de 2 sensoren aan.

Het bestelnr. is PI M18TT via autostyle dealers. Kost EUR 12,95

JE zult hem nodig hebben voor 1400 benzine motoren en dieselmotoren en sommige 16/19 motoren (niet allemaal hebben een gat voor zo’n sensor). De sensor is een dure, dus je moet maar kijken of je het waard vind dat ding te monteren. Misschien is ie ook wel via AutoStyle verkrijgbaar.
 

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 augustus 2005 05:44 PM
  [ # 10 ]

Mooi!!! Mijn meters werken inmiddels (moet nog wel een keertje de goede sensor voor olietemp. versieren), behalve de oliedrukmeter. Dat T-stukje zat ik al een tijdje op te broeden, mooi dat dit via Autostyle geleverd kan worden. Bedankt voor de uitgebreide info, Marten!!  Very Happy

Heb ik in dit kader nog een vraag, voor de echte metertjesfetisjist in een BX TZD Turbo Laughing : hoe sluit je een turbodrukmeter aan? Ik denk nog niet aan supergelikte ledjes die je in je toerenteller frutselt (alhoewel dat wel erg mooi kan zijn), maar puur aan het aansluiten van zo’n ding. Wat heb je er voor nodig, en waar plaats je de onderdelen? En dan met name de turbodruksensor?

Of moet ik daar toch maar een aparte topic van maken?  Surprisedops:


Ik heb trouwens nog een kleine tip voor degenen die een dashboardstekkertje willen slopen voor de contactjes die vast wat vingers zal sparen: in plaats van die stekker door te snijden kun je naast het contactje ook een klein spijkertje of een wat dikkere uitgebogen paperclip insteken, dan trek je het contactje heel simpel uit die plastic houder. Hoef je niets voor te slopen.  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 05:54 PM
  [ # 11 ]
winnetou schreef:

Mooi!!! Mijn meters werken inmiddels (moet nog wel een keertje de goede sensor voor olietemp. versieren), behalve de oliedrukmeter. Dat T-stukje zat ik al een tijdje op te broeden, mooi dat dit via Autostyle geleverd kan worden. Bedankt voor de uitgebreide info, Marten!!  Very Happy

Heb ik in dit kader nog een vraag, voor de echte metertjesfetisjist in een BX TZD Turbo Laughing : hoe sluit je een turbodrukmeter aan? Ik denk nog niet aan supergelikte ledjes die je in je toerenteller frutselt (alhoewel dat wel erg mooi kan zijn), maar puur aan het aansluiten van zo’n ding. Wat heb je er voor nodig, en waar plaats je de onderdelen?

Of moet ik daar toch maar een aparte topic van maken?  Surprisedops:

Ik heb een AutoStyle turbodrukmeter ingebouwd. Ze werken bijna zonder uitzondering met een slangaansluiting. Niet elektrisch dus. Je moet dus een overdrukslang aftakken van de intercooler (neem de slang tussen intercooler en brandstofpomp) en die slang leidt je naar binnen. Ik heb het bakje voor het digitale klokje voorzien van een gat in de rechter achterste hoek waar ik de meter geplaatst heb. Om de slang naar binnen te lijden zul je 2 gaten moeten boren. Een in het schutbord en eentje in de scheiding van de motorruimte en paravanbak. Om te kunnen boren moest ik tevens de kachelventilator eruit halen.

De gaten na het boren weer afsmeren met antiroestmiddel. Ter bescherming van de slang tegen schuren heb ik er wat ducktape omheen gewonden.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 augustus 2005 06:07 PM
  [ # 12 ]

Hmmm… als er geboord moet worden word ik wat huiverig, nachtmerries over roest en zo. Miscchien wat overdreven, maar toch…. Ik laat die turbodrukmeter dan voorlopig maar voor wat ‘ie is.  Confused
Eerst maar eens dat T-stukje met sensor eens regelen. Zal wel na de vakantie worden, momenteel ben ik erg druk om de BX te cleanen en in de was te zetten. Doe ik stukje bij beetje, ik heb haar het afgelopen jaar behoorlijk verwaarloosd.  Surprisedops:  Marten, nogmaals bedankt!  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 augustus 2005 06:46 PM
  [ # 13 ]
winnetou schreef:

Hmmm… als er geboord moet worden word ik wat huiverig, nachtmerries over roest en zo. Miscchien wat overdreven, maar toch…. Ik laat die turbodrukmeter dan voorlopig maar voor wat ‘ie is.  Confused
Eerst maar eens dat T-stukje met sensor eens regelen. Zal wel na de vakantie worden, momenteel ben ik erg druk om de BX te cleanen en in de was te zetten. Doe ik stukje bij beetje, ik heb haar het afgelopen jaar behoorlijk verwaarloosd.  Surprisedops:  Marten, nogmaals bedankt!  Wink

Je krijgt de slang echt niet langs de normalel doovoergaten. Maar als je het netjes afsmeert met menie dan zal het geen probleem opleveren. Zo’n autostyle metertje staat wel een beetje pimpy… grijs alu kleurig plastic.. Niet zo harmonierend met de rest. Mja.. was voor mij niet zo belangrijk, was erg benieuwd naar de turbodruk.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 augustus 2005 03:04 AM
  [ # 14 ]

Interessante discussie over die Turbodrukmeter Cool

Ik zou die eigenlijk ook wel op mijn TD willen hebben. :6
Net als die oliethemperatuurmeter.

Ik neem aan dat er technisch gezien geen verschil zit tussen de BX en Xantia motor, wat dit betreft dan ??

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 augustus 2005 03:06 AM
  [ # 15 ]
Bram schreef:

Interessante discussie over die Turbodrukmeter Cool

Ik zou die eigenlijk ook wel op mijn TD willen hebben. :6
Net als die oliethemperatuurmeter.

Ik neem aan dat er technisch gezien geen verschil zit tussen de BX en Xantia motor, wat dit betreft dan ??

qua motor niet, qua dash wel.

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook