2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Verlichting/lampen om de haverklap vervangen bij citroen c5
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 30 augustus 2005 03:09 PM
  [ # 16 ]
EW schreef:

Mijn vader heeft een vergelijkbaar probleem ooit gehad met een R21.

Drie weken hielden lampen het uit. Toen de dynamo vervangen was heeft hij in de rest van de tijd dat hij die auto had nog maar één keer de lampen hoeven vervangen (en nee, de auto ging niet binnen een jaar eruit).

Heeft ma met de *str* ook eens gehad ja, een dynamo die ineens 18 volt leverde. Motormanagement snapte het niet meer, accu werd gefrituurd en de rotte appels onder de lampjes vlogen er achter elkaar uit. Sinds dat opgelost is, is er nooit meer een lampje kapotgegaan aan dat ding (het is intussen jaren geleden).

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Worst Case
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 30 augustus 2005 08:36 PM
  [ # 17 ]

En dan nog iets, hoe krijg je dat ...... stekkertje los van het dimlicht, nadat je je linkerhand in de meest onmogelijke bocht gewrongen heb tussen de accu en de koplampunit en dus niet ziet wat je aan het doen bent.

:28’

Cees

Een fles is halfvol als ‘tie half leeg is

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 30 augustus 2005 08:58 PM
  [ # 18 ]
Worst Case schreef:

En dan nog iets, hoe krijg je dat ...... stekkertje los van het dimlicht, nadat je je linkerhand in de meest onmogelijke bocht gewrongen heb tussen de accu en de koplampunit en dus niet ziet wat je aan het doen bent.

:28’

Cees

Laten doen Laughing .

Even serieus: de stekkerstjes zitten meestal erg vast en wat ik altijd doe is: beugeltje loshaken en voorzichtig over lamp en stekker heenhalen en dan de lamp met stekker en al iets uit de unit pakken.
Nu kun je redelijk eenvoudig de stekker eraf krijgen. Idea

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 31 augustus 2005 01:04 PM
  [ # 19 ]
web schreef:
Bas schreef:

Worden ze wel tegelijkertijd vervangen, zowel links als rechts? Meestal is het zo dat als lampen vervangen worden, dat je ze allebei vervangt om het verschil in spanning weg te nemen. Als je maar aan 1 zijde een nieuwe lamp in zet, gaat door het verschil in spanning (nieuwe lamp, oude lamp), meestal de andere lamp vrij snel kapot. Als die daarna weer vervangen wordt krijg je natuurlijk hetzelfde probleem weer maar dan andersom. Dus beide lampen vervangen.

Verschil in spanning? Leg uit? Volgens mij klopt dat niet. Een oud en een nieuw lampje beinvloeden elkaar echt niet.

De reden dat de tweede er vaak meteen achteraan gaat is natuurlijk gewoon dat ie even oud is…

Wat mij altijd verteld is, zowel door mijn garage als de kwikfit, is dat de oudere lamp piekspanning te verduren heeft gehad omdat de kapotte lamp geen stroom nam. Als je er dan een nieuwe lamp bij zet is de oude alweer dusdanig versleten dat deze binnen de kortste keren ook weer kapot gaat en je dus een soort wisseleffect creeert.

Maar ik ben geen technicus, ik geloof mijn garage in ieder geval.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 31 augustus 2005 01:26 PM
  [ # 20 ]

Een aantal jaren geleden was er een test, en daarbij bleek
dat de lampen van tuningram (ik weet niet of de spelling klopt)
het gemiddelt 2x zo lang volhielden.

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
BX-GTI-16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-2005

Gepost: 31 augustus 2005 03:03 PM
  [ # 21 ]

Ik heb ondertussen 200000 km met mijn C5 HDI en heb het eerste jaar ook problemen gehad met de koplampen bijna elke week ging er eentje stuk.
Toen heb ik er longlife lampen ingestoken en die gaan nu nog altijd mee.
Ze kosten ongeveer 20 euro per stuk maar die had ik in no time terugverdiend.
Ze zijn van het merk OSRAM en kunnen piekspanningen van 18 volt hebben.

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 01 oktober 2005 02:41 AM
  [ # 22 ]

Hoe zit het dan met het vervangen van Xenon lampen.
De een zegt dat je alleen de lampen hoeft te vervangen (als ze stuk zijn natuurlijk), de ander heeft het over lampen EN de starters en uit een andere hoek hoorde ik weer dat ook de computer opnieuw ongeleerd moet worden. Kan iemand duidelijkheid geven?

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 01 oktober 2005 03:04 AM
  [ # 23 ]
Phritz schreef:

Hoe zit het dan met het vervangen van Xenon lampen.
De een zegt dat je alleen de lampen hoeft te vervangen (als ze stuk zijn natuurlijk), de ander heeft het over lampen EN de starters en uit een andere hoek hoorde ik weer dat ook de computer opnieuw ongeleerd moet worden. Kan iemand duidelijkheid geven?

Als de lamp zelf stuk is hoeft alleen de lamp vervangen te worden.
De “starter” hoeft bij de oude C5 niet vervangen te worden als de lamp stuk is, aleen als de starter zelf eht heeft begeven (gebeurt zelden).

Bij de C5 II zit de starter vast aan de lamp en vervang je hem dus automatisch mee als de lamp stuk is.

Opnieuw inleren hoeft met deze onderdelen niet.

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 01 oktober 2005 12:42 PM
  [ # 24 ]

Duidelijk

THNX Wink

Profiel  
 
CitroenDriver
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 02 oktober 2005 07:45 PM
  [ # 25 ]

Wat mij altijd verteld is, zowel door mijn garage als de kwikfit, is dat de oudere lamp piekspanning te verduren heeft gehad omdat de kapotte lamp geen stroom nam. Als je er dan een nieuwe lamp bij zet is de oude alweer dusdanig versleten dat deze binnen de kortste keren ook weer kapot gaat en je dus een soort wisseleffect creeert.

Sorry, maar dat is echt onzin. Hoe zou je de rechterkoplamp moeten weten dat de linkerkoplamp z’n partner is. En dat dat niet het rechter kentekenplaat lampje is ? want dat zou volgens de “kwitfit” theorie dan ook moeten springen als je koplamp het begeeft.  Broodje aap !

De enig juiste reden: de levensduur van de lampen is gelijk. Is koplampje 1 dus aan het einde van z’n leven, dan zal koplampje 2 binnenkort ook wel gaan. tegelijkertijd vervangen is dan wel zo handig.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook