Gas in CX 2400/2500
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 07 september 2005 02:40 AM

Ik heb op CX-NL wat gevolgd over LPG inbouw door Carbalt in de 2400 en 2500 injectie modellen, met verstuiving net voor elke cilinder (geen LPi). Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik probeer meer info te verzamelen, omdat ik er sterk over aan het denken ben. Mijn CX is pas over 1.5 jaar belastingvrij is, maar berekening wijst uit dat ik over 24 maanden de installatie heb terugverdiend met een conservatieve schatting van 10.000km per jaar.

Maar ik wil eigenlijk dus meer over de technische details en ervaringen van mensen weten van de boven beschreven inbouw.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 03 oktober 2005 12:53 AM
  [ # 1 ]

Nou, euhm, ik heb onlangs aan een CX mogen sleutelen.
En deze CX 25 GTi heeft een LPG systeem.
Alleen heb ik van horen zeggen dat het systeem voor prestatievermindering en backfires zorgt.
Verder weet ik er niks van en heb er zelf dus geen ervaringen mee.

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
MSL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 25-09-2004

Gepost: 03 oktober 2005 02:11 AM
  [ # 2 ]

Volgens de site van Theo Kerger zijn CX met een injectiemotor minder geschikt voor LPG, dus het wordt niet direct aangeraden. Een 2400 met carburateur loopt er wel weer goed op. Ik zou als ik jou was even bij de FAQ op http://www.citroen-cxclub.nl kijken. Hopelijk krijg je dan goede info.

La CX, elle est plus qu’une voiture.

Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 oktober 2005 02:26 AM
  [ # 3 ]

Er was laatst een heel verhaal op CX-L over LPi installaties in oudere CX’en dat dat uitstekend ging. Ik zou even op daarzo vragen, want dat weet je ook waar die systemen ingebouwd worden. LPi heeft ook geen gevaar voor backfire en vermogens verlies is niet of nauwelijks merkbaar. Ik dacht dat ik het mailtje erover bewaard had, maar ik kan hem helaas niet terugvinden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
kloom00
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004

- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Gepost: 03 oktober 2005 03:41 AM
  [ # 4 ]

Ik was vorige week bij autogasbedrijf Nieuwenhuizen in Rogat, en daar stond net een CX 2400 GTI van ‘79 met een LPI installatie erin.
Volgens de monteur was deze installatie sinds kort beschikbaar voor de oudere injectiemodellen. De CX liep dan ook als een zonnetje op gas.
 

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 oktober 2005 02:49 PM
  [ # 5 ]

Nou ik geloof dat je hem zelf al gevonden had ernst, maar voor de mensen die hier mee willen lezen. Ik heb het uit CX-L gehaald, maar ik denk dat om meer CX’en op de weg te houden, het niet erg is als ik hem hier reproduceer.

Aarth van der Haagen schreef:

Van: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) [mailto:CX-NL@yahoogroups.com]Namens Aart van
der Haagen
Verzonden: vrijdag 1 juli 2005 23:26
Aan: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Onderwerp: [CX-NL] Re: 123ignition albert de gier; LET OP: NIEUWS OVER
GAS IN DE CX!!!


Ben even aan het zoeken geweest naar het laatste relevante gas-topic.
Ik wil jullie namelijk iets meer vertellen over gasinjectie in de CX.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe CX Limousine tipte technicus
Steven Rodenhuis van de CX Club mij over gasinjectie. Dit zou zich
probleemloos laten toepassen op de 2400- en 2500-inspuitmotoren. Hij
sprak op basis van een hem toegespeelde ervaring, opgedaan door
mede-clublid Raimond van Duinen, een Haagse Citroën-liefhebber die al
29 jaar CX’en op gas rijdt. Raimond heeft begin mei 2005 zijn vaste
LPG-inbouwspecialist een LPi-systeem laten monteren in zijn CX 25
Prestige Automatic Série 2. Tot grote tevredenheid: de motor loopt
mooier dan op benzine, presteert minstens gelijkwaardig en verbruikt
vrijwel hetzelfde. Van backfire is geen sprake meer, omdat er alleen
nog lucht door de inlaat stroomt. Het gas wordt rechtstreeks in de
cilinders gespoten.

Dit verhaal heeft mij, gezien de schaarste aan Limousines en de
stijging van de dieselolieprijs, aangezet tot het zoeken naar een
goede CX Prestige. Deze bezit ik inmiddels, een ‘87-er Automatic. Ook
ik heb me tot Carbalt gewend. Sinds donderdag 30 juni jl. zit er
eenzelfde LPi-systeem in mijn Prestige als in die van Raimond van
Duinen. Inclusief een tank van 85 liter, effectief af te vullen tot 67
liter. Op mijn verzoek is deze achter de originele kofferbakbekleding
geplaatst, zodat ik nu een keurig beklede Fiat Panda-kofferbak heb.
Tevens heeft Carbalt gehoor gegeven aan mijn verzoek om de vulpijp
achter de stootstrip op het rechter achterscherm te verstoppen. Een
stukje strip van ongeveer 10 centimeter is afgesneden en met wat lijm
verenigd met de kunststof vuldop. Vrijwel onzichtbaar voor de
buitenstaander.

Inmiddels ben ik 500 km rij-ervaring verder en ik kan de ervaringen
van Raimond van Duinen volledig onderschrijven, met dien verstande dat
ik nog niet in de gelegenheid ben geweest het verbruik exact te meten.
Wat me verder is opgevallen: de motor ‘hangt beter aan het gas’ en
lijkt iets meer vermogen te leveren. Hij draait zachter, in de zin van
‘minder rauw’. Overigens start de auto op benzine en schakelt enkele
seconden na het wegrijden automatisch over op gas. Dit gebeurt bijna
onmerkbaar.

Uiteraard betreft het hier een volledig elektronisch systeem, waarbij
eventuele storingen zich gemakkelijk via een laptop laten uitlezen.
Inclusief tank en installatie betaal je er totaal 1.450 euro voor,
exclusief BTW. Ik heb becijferd dat ik dit, met mijn jaarkilometrage
van 35.000, binnen twaalf maanden terugverdiend heb.

Ten slotte nog iets over de smering van de kleppen e.d. Gas is een
schrale brandstof die niet de smerende eigenschap heeft zoals benzine
die kent. Daarom heb ik het product Flash Lube laten aanbrengen. Dit
is een oliedruppelaar die via het inlaatspruitstuk een
teflon-smeermiddeltje in de cilinders brengt. Je moet de druppelaar
één keer in de 5.000 km vullen met 40 cl teflon, dat volgens mij 15
euro per liter kost. Flash Lube zelf kost 69 euro.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben. Wat mij betreft is
het een doorbraak in deze tijd van dure brandstoffen, rekening houdend
met het feit dat de injectiemodellen van de CX over het algemeen het
meest geliefd zijn en juist die typen geacht werden niet goed op gas
te kunnen draaien.

Grz - Aarth

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 03 oktober 2005 04:28 PM
  [ # 6 ]
CX-power schreef:

Alleen heb ik van horen zeggen dat het systeem voor prestatievermindering en backfires zorgt.

Dit alles is is een kwestie van afstellen. Elke auto kan op LPG lopen, alleen is het bij de een meer (aftel-) werk dan bij de andere.

En het vermogensverlies is niet zo’n drama zoals wel wordt beschreven door de LPG-tegenstanders die het liefst willen dat deze millieu-vriendelijkere brandstof slechts wordt gebruikt voor het garen van hun bintjes.  Very Happy

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 06 oktober 2005 12:37 AM
  [ # 7 ]

Zoals sans-pareil al meldt, kan het sinds een tijd wel met een andere manier. Ik heb dat draadje ook al gequote in dit topic hier:
 
Dan heb je dus ook geen gezeur met backfires meer omdat het gas vlakbij de cilinders wordt ingebracht.
Ik zocht dus mensen die ervaring hebben met dit systeem.

MSL schreef:

Volgens de site van Theo Kerger zijn CX met een injectiemotor minder geschikt voor LPG, dus het wordt niet direct aangeraden. Een 2400 met carburateur loopt er wel weer goed op. Ik zou als ik jou was even bij de FAQ op http://www.citroen-cxclub.nl kijken. Hopelijk krijg je dan goede info.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 06 oktober 2005 01:21 AM
  [ # 8 ]

Die nieuwe installatie van Carbalt zou zonder problemen moeten werken.

Afgelopen zondag tijdens de CX najaarsrit nog met iemand gepraat die deze momenteel in zijn CX prestige heeft zitten.

Deze werkt zonder start problemen, zonder back fire en de motor zou beter lopen en oppakken.

De injectoren zitten zeer dicht bij de benzine injectoren en wordt zeer nauwkeurig ingespoten zodat back fire ( ontbrandend gas in het inlaatkanaal ) vrijwel onmogelijk is. Het enige probleem dat kan ontstaan is ingeslagen kleppen, maar ben je al minstens 100 tot 150 duizend km verder. De cilinderkop eraf en een revisie met gehardezittingen, is ook wel te overzien. 

De oude G3 installaties zijn een ontzettend drama en zouden alle op de schroothoop moeten. Wat een ellende heb ik daar al me meegemaakt en een stel boze klanten Surprisedops: pffff.

Het zal een zeer goed alternatief kunnen worden bij alle Oldtimers Cool. Ik hoop van wel anders zou het oldtimer gebeuren wel eens te dode opgeschreven kunnen zijn als onze ( niet te mijne ) regering bezig blijft.

Nu nog een goede installatie voor de Turbo motoren ik weet niet of Carbalt daar een oplossing voor heeft. 

Ron

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 06 oktober 2005 04:28 PM
  [ # 9 ]

Hoe wordt die handel aangestuurd, via de pulsen van het bestaande injectiesysteem?


GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 11 oktober 2005 12:32 AM
  [ # 10 ]

Ik heb Carbalt gebeld: Ze bouwen een lambda sonde in de uitlaat, vlak na het spruitstuk en een koelwatertemp sensor. Verder gebruiken ze geloof ik de sensor van de gasklep. Ze gebruiken niet de input van de luchtmassameter dus, want die is waarschijnlijk ook wel aardig versleten na 23 jaar en 2,5 ton. Ik verwacht van een gebruik van 1:8.5 naar 1:8 te gaan.

Ds23man schreef:

Hoe wordt die handel aangestuurd, via de pulsen van het bestaande injectiesysteem?


GRG

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 22 december 2005 11:54 PM
  [ # 11 ]

Nu ja, mijn ervaring is dus beschreven. Inmiddels 23.000 km en werkelijk geen centje pijn. Dus wat wil je nog meer? Mijn CX is nu hard aan een beurt toe, wat ik eigenlijk alleen merk als ik op benzine rijd. Kun je nagaan.

Volgens Willem Roest van Gert de Jong Automobielen kan zo’n systeem ook uitkomst bieden in een CX die schokt. De benzine-injectiesystemen geven door de leeftijd wel eens dergelijke problemen, die je omzeilt door een moderne gasinstallatie met elektronische aansturing in te bouwen.

Het scheelt mij jaarlijks minstens 3.500 euro t.o.v. rijden op benzine, de hogere wegenbelasting meegerekend. Maar dat terzijde.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook