1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
lasapparaat advies
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2005 08:38 PM

Ik heb onlangs een chassis gekocht voor mijn 2cv, omdat ik gelijk de alles volledig goed wil hebben ga ik ook de bodemplaten + voetenbak vervangen. (het oude plaatwerk is niet rot (denk ik) maar daar wil ik ook niet wachten)

Nu de vraag;
Ik heb een lasapparaat gezien die gebruik maakt van gas gevuld lasdraad, ze noemen het gewoon een mig apparaat maar er hoeft geen gasfles bij.
Is dit iets of zeggen jullie dat ik beter door kan sparen?

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 09 september 2005 08:46 PM
  [ # 1 ]

spaar maar door!
De beste apparaten zijn die met een losse gasfles.
Het gas zorgt ervoor dat de lasnaad/slak beschermt wordt.
En of het met gasgevulde draad ook zo goed gaat vraag ik me af…

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 09 september 2005 08:53 PM
  [ # 2 ]

volgens mij is dat juist een gasloze gevulde draad. in plaats van dat spul om een elektrode, wat je meestal ziet, zit er iets in de rol draad. dat geeft dan weer een betere inbranding en daardoor kan je bijvoorbeeld in plaats van 0,6-2,0 mm. met hetzelfde apparaat diktes van 1-8 mm. lassen (volgens een folder). en dat dan inderdaad met een migmagtrafo, en dan hoef je geen gas aan te sluiten.
heel precies weet ik het nog niet, maar ik ben op zoek naar een trafo, en heb me net laten voorlichten.
je hebt dan voor die gevulde draad wel een ander laspistool, of andere lasspiraal nodig.
dus, als ik iets verkeerds beweer, of als de folder liegt, dan graag correcties.
ik denk dat ik zelf wel zo’n trafo ga kopen. ik hik er al lang tegen aan, maar elke keer was het toch weer handig als is een trafo zou hebben…
even wachten tot er weer een rekening betaald is; zijn wel prijzige speeltjes inderdaad

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2005 09:22 PM
  [ # 3 ]
hel1 schreef:

volgens mij is dat juist een gasloze gevulde draad.

Volgens mij niet. Dit zijn een tweetal voorbeelden van de apparaten die ik bedoel.

klik
klak

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 09 september 2005 09:50 PM
  [ # 4 ]

ik bedoel deze; lincoln electric SP170-1. kan er zo gauw geen plaatje van vinden, er komt na google wel een pdf file tevoorschijn.
die kan allebei.
dat er echt gas in zit… ga ik navragen. ik doe volgende week een klus bij de leverancier

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 september 2005 10:02 PM
  [ # 5 ]

Dat deze toch?

klik en klik

In de laatste advertentie staat; Gebruikt hiervoor draad gevuld met Gas

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 09 september 2005 10:08 PM
  [ # 6 ]

yep, die kunnen allebei

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 september 2005 11:09 PM
  [ # 7 ]

en hoeveel kost de lasdraad?

ik heb hier een halfautomaat die kost nieuw 420€ met 5 jaar garantie, er is er zelfs 1 vanaf 360€ dacht ik
en het is met een hervulbare fles
lijkt me toch ook niet zo duur

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 10 september 2005 02:34 AM
  [ # 8 ]

Gewoon lasdraad (dus zonder “ingebouwd” gas)  is niet duur, voor een paar tientjes heb je een enorme rol waar je vele gasflessen lang mee doet.

Het gas is je grootste kostenpost eigelijk, na de aanschaf (of huur!) van een lasapparaat.

Maar… voor serieus laswerk aan een auto, dat is MOEILIJK laswerk omdat het dun plaatwerk is, moet je echt niet bezuinigen op het lasapparaat. Een lasapparaat met gasfles is echt het minimum!!! Goedkopere apparaten zijn hoogstens geschikt om een uitlaatje aan elkaar te braden, en zelfs dát gaat er beroerd mee, om het echt lekvrij te krijgen… ach, misschien kan je er een afgebroken stoelframe mee lassen of dergelijk grof laswerk, maar (bodem)plaatwerk is dus echt lastig.

Zeker als je geen ervaren lasser bent (en als je deze vraag stelt ben je dat niet) heb je juist goede apparatuur nodig om een goed resultaat te krijgen. Met goeie spullen is lassen ineens niet zo moeilijk meer. Je leert het sneller en krijgt er meer lol in, want je produceert gewoon een goeie las, in plaats van lelijk braadwerk wat binnen een jaar weer doorroest. Je ziet soms prutswerk zitten hoor, onder auto’s…

Is een goed lasapparaat te duur, dan kan je er samen met een ander misschien eentje kopen, of je huurt er een. Altijd beter dan een goedkoop prul kopen… dat verwijt je jezelf later. Overigens kunnen goedkope apparaten met losse fles nog best prettig lassen, alleen valt de duurzaamheid van die dingen soms wat tegen. Afbrekende nippeltjes, matig werkende draadtoevoer, dat soort dingen. Beetje voorzichtig mee omgaan dan heb je er toch lang plezier van.

Marcel

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 10 september 2005 02:42 AM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:

In de laatste advertentie staat; Gebruikt hiervoor draad gevuld met Gas

Shocked
Iedereen heeft het maar over een draad gevuld met gas, maar volgens mij zit er een vloeimiddel in de draad (gebaseerd op borax) wat de metaaloxyden oplost waardoor het metaal beter vloeit.  Wink

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 10 september 2005 02:55 AM
  [ # 10 ]

dat was het inderdaad Laughing

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 september 2005 02:55 AM
  [ # 11 ]

hetgeen ik wel het grootste nadeel vind aan halfautomaat lassen is dat je zo een verschrikkelijk harde las krijgt, vaak gebruik ik ook de gewone post met baget om het stuk eerst vast te punten, zit het niet perfect heb je het er snel af

maar inderdaad heb je bij carroserie werk eigenlijk een halfautomaat nodig

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 10 september 2005 01:47 PM
  [ # 12 ]

kijk hier eens;  http://www.rustbuster.nl/  ze geven ook cursussen en leveren niet te dure lasapparaten die speciaal gechikt zijn voor plaatwerk. En reserveer alsjeblieft bij de aanschaf ook wat geld voor een goede brandblusser! Je zal niet de eerste zijn die zn garage ziet afbranden…....

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 september 2005 08:04 PM
  [ # 13 ]
robbie25cx schreef:

kijk hier eens;  http://www.rustbuster.nl/  ze geven ook cursussen en leveren niet te dure lasapparaten die speciaal gechikt zijn voor plaatwerk. En reserveer alsjeblieft bij de aanschaf ook wat geld voor een goede brandblusser! Je zal niet de eerste zijn die zn garage ziet afbranden…....

Ik kende de site, helaas worden de workshops in Veenendaal gegeven, voor mij is dat niet echt om de hoek…
Een brandblussen had ik eigenlijk al in mijn garage staan, al is het een kleintje. Gelukkig is de wagen volledig gedemonteerd als ik begin met het laswerk, dus het brandgevaar wat er is omdat er een benzinetank, bedrading of wat dan ook op het plaatwerk zit, is volledig afwezig.

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 10 september 2005 08:35 PM
  [ # 14 ]

 

Heb de cebora 155 al een tijdje en werkt zeer goed voor bv bodemplaten e.d.

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 11 september 2005 12:01 AM
  [ # 15 ]

het probleem hoeft niet altijd bij de auto te beginnen, maar een wegrollende lasspetter die onder je kartonnen dozen vol met gedemonteerde onderdelen rolt….....

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook