Velgkappen
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 24 september 2005 03:01 AM

Mijn lichtmetalen velgen worden wel erg snel zwart van remstof en ze zijn zijn niet zo eenvoudig te reinigen. Nou heb ik ooit al langere tijd geleden gelezen dat er zogenaamde velgkappen? zijn een voorgevormde plastic? pot die in de velg past en zorgt dat de remstof via de achterzijde verdwijnt en de velgen dus schoon blijven.
Ik kan me voorstellen dat het wat minder goed is vanwege de koeling, maar er zijn ook citroens met dichte velgen en schijfremmen in het wiel, dus dat lijkt me niet zo’n probleem.
Heeft iemand daar ervaring mee of weet waar ik info vandaan kan halen?

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 26 september 2005 03:24 AM
  [ # 1 ]

Re: Velgkappen

tom13 schreef:

Mijn lichtmetalen velgen worden wel erg snel zwart van remstof en ze zijn zijn niet zo eenvoudig te reinigen. Nou heb ik ooit al langere tijd geleden gelezen dat er zogenaamde velgkappen? zijn: een voorgevormde plastic? pot die in de velg past en zorgt dat de remstof via de achterzijde verdwijnt en de velgen dus schoon blijven.
Ik kan me voorstellen dat het wat minder goed is vanwege de koeling, maar er zijn ook citroens met dichte velgen en schijfremmen in het wiel, dus dat lijkt me niet zo’n probleem.
Heeft iemand daar ervaring mee of weet waar ik info vandaan kan halen?

Ik wil het ook graag weten. Heb nu sinds 3 weken een occasion C5 V6 automaat en je wil niet weten hoeveel remstof er op de velgen zit.
Kan me der wel iets bij voorstellen: met 1500 kg en een automaat die in niet-sportstand niet heel erg snel terugschakeld wordt er veel gevraagd van de voorremmen.
Ik vraag me zelfs af of die blokjes de service-interval van 30K wel uithouden.
Na de auto opgehaald te hebben, helemaal gepoetst, zagen de voorwielen er na 200 km al helemaal niet meer uit door het remstof.
Tis trouwens mijn eerste automaat ooit en het is wennen, met name de snelheid verminderen. Als je op een 80 km weg (met 80 km/u) een rotonde nadert moet je of veel vroeger in de remmen, of veel harder in de remmen dan ik gewend ben met mijn Xanita HDI handbak.
Doordat de rembekrachtinging niet meer tapt uit het HP circuit is de pedaalslag ook nog eens een heel stuk langer. Affijn remmen is nog geen onverdeeld genoegen, maar het zal wel wennen.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 26 september 2005 04:46 PM
  [ # 2 ]

Goh, ik heb daar eigenlijk helemaal niet zoveel problemen mee. Misschien dat de HDI iets meer remmend vermogen dan de benzine versies. Bij 80 afremmen voor een rotonde gaat bij mij bijna alleen maar op de motor.

En ik heb geen sportvelgen maar gewoon wieldoppen.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 september 2005 07:32 PM
  [ # 3 ]

Vreemd, mijn alu’s blijven langer schoon dan de velgen onder mijn Xantia HDi…de remblokken gingen ook al zo lang mee: 65.000km Shocked

Op Xm, CX en Xantia was ik er meestal bij 35.000km wel doorheen.

Remmen doet mijn C5 verder prima, mocht je het echt nodig hebben dat is er altijd nog het BAS (ESP en EBV doen ook goed hun best)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 27 september 2005 12:20 AM
  [ # 4 ]

Wat betreft de remkracht ben ik zeer tevreden, alleen ben ik niet zo’n poetser, vandaar mijn vraag.
De hoeveelheid remstof hangt ook af van het merk en de samenstelling van de remblokken. Ik weet dat er ook speciale (keramische) remblokken op de markt zijn die aanmerkelijk minder remstof produceren (EBC).

Maar mijn vraag is specifiek naar een soort kappen die in het wiel gemonteerd kunnen worden. Ooit zag ik die volgens mij op TV, maar ik kan er nu niets meer over vinden.

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 27 september 2005 01:26 AM
  [ # 5 ]

Ik bedoel dus deze

Eindelijk gevonden, helaas niet voor citroen.
Ik zoek nog even verder.

Edit by M&M : fotolinkje aangepast

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook