veiligheid
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 27 september 2005 11:46 PM

Ooit eens afgevraagt of een Xantia ook veilig is zie hier het resultaat kijk en huiver.

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=16

Zelfs een Landwind is veiliger

Peter

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 september 2005 11:49 PM
  [ # 1 ]

is ook niet zo gek he was het laaste jaar van deze xantia kwam uit 93 dus al erg gedateerd toen

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 27 september 2005 11:54 PM
  [ # 2 ]

Uiteraard, maar dat het zo erg was had ik niet gedacht. De Xantia is niet de enige de BMW drie is al niet veel beter maar dit had ik echt niet verwacht.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 september 2005 11:55 PM
  [ # 3 ]

Ja..Helaas is het paralleluniversum off-line, deze discussie is Gefundenes Fressen.

Ooit weleens een BX of CX gezien die tegen de huidige eisen is getest?

Komt bij dat een Xant, net als de meeste PSA producten, een actieve veiligheid heeft die ook in vergelijking met huidige auto’s op een hoog peil staat. Wat dat omvat?

- uitstekende grip, wat zich vertaalt in het weerstaan van forse zijdelingse g-krachten.
- veilige wegligging
- hoogstaand rijcomfort voor bestuurder
- krachtige remmen

Dingen die ik in een EuroNCAP test niet tegenkom.


Uit praktijkonderzoek van een Zweedse verzekeraar blijkt ook dat de Xant een opvallend andere score behaald dan dit bedroevende resultaat.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 28 september 2005 02:41 AM
  [ # 4 ]

wat te denken van een saab 900….......

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 september 2005 01:58 PM
  [ # 5 ]

Zouden auto’s met dwarsgeplaatste motoren & RHD eigenlijk gewoon slechter presteren dan met LHD? Dan vooral wagens die als LHD zijn ontwikkeld.

Als ik onder de motorkap kijk heb ik altijd de indruk dat het motorblok meer naar de passagierskant (bij LHD) is geplaatst. Logisch, de bak moet ernaast zitten.
Dat betekent dan wel dat de bestuurder van diezelfde auto met RHD een flinke lomp metaal (het blok) + de toegevoegde stuurstang voor zich heeft die door dat blok lekker naar achter wordt geduwd.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 28 september 2005 07:37 PM
  [ # 6 ]

De BX komt wat dat betreft veel beter uit crashtesten en die is veel ouder.
Maarja ach, in allebei maak ik maar liever geen ongelukken Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 september 2005 08:24 PM
  [ # 7 ]
M&M schreef:

BX veel beter   Confused:  dat is een grapje zeker ...

Volgens mij is de BX niet eens getest bij bovenstaande EuroNcap omstandigheden , maar goed ook want dan schrik je teveel , net als veel andere oudere auto’s trouwens Wink

Het is puur cabaret wat wordt geschreven.. Een mobiel uit 82 die beter zou scoren dan 1 uit 93..

Voor de gedachtebepaling: AutoWeekBild heeft met de introductie van de eerste Mondeo (ook van 1993, net als de Xant) een verse Mondeo en zijn voorloper Sierra (van 82, net als de BX) beiden volgens de toen strengste eisen tegen een betonblok gereden (56km/u + 40% offset). Die Sierra leek net een rotte tomaat, qua carrosseriestijfheid, waar de Mondeo chauffeur gewoon zou kunnen uitstappen.
Mocht je de illusie hebben dat een BX beter zou doen: Dream on!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 september 2005 10:50 PM
  [ # 8 ]

Was het niet van plan.
Het sterke punt van Citroën (de wegligging / grip) voorkomt juist dergelijke klappers, laat mij dus maar genieten van de wegvastheid.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 28 september 2005 11:02 PM
  [ # 9 ]

Veilig?  citroen!
Opstijgen?  VOLVO!


 

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 29 september 2005 01:11 AM
  [ # 10 ]

Vliegende Volvo’s

Hier in mijn woonplaats is ooit een desperate housewive terug gevonden in haar Volvo boven op een plantenbak, ca. 10 meter achter een drempel.

Oorzaak:

Iets te hard over de drempel en dus op de plantenbak terechtgekomen.
Ik heb het willen proberen met een Xant, maar wilde er mijn voorbumper niet aan wagen. Kwam toch niet bovenop…..

Heb helaas geen bewijsmateriaal, anders dan de beschadigde plantenbak.

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook