evasion en LPG
manic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-01-2004

Gepost: 30 september 2005 01:01 AM

Hoi,
Ik ben op zoek naar een evasion op LPG, maar wat zijn de zwakke plekken van deze auto??  Bijv de 1.8 8v xantia en lpg gaan niet zogoed samen is dat bij de evasion ook dat een bepaald blok niet goed op lpg kan, of andere punten.

Alvast bedankt

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 30 september 2005 01:14 AM
  [ # 1 ]

De 1800 motor uit de Xantia werd ook gebruikt in de Evasion, dus zelfde problemen.
De opbouw van de 1800 en de 2 liter motor is hetzelfde, dus dit zal al niet veel beter zijn vermoed ik zo.

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 30 september 2005 01:49 AM
  [ # 2 ]

Een 16V motor loopt al veel beter op LPG, ik zelf heb een Xantia 2,0 16V gehad welke 200dkm gereden heeft zonder koprevisie.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 september 2005 02:58 PM
  [ # 3 ]
citrods schreef:

De 1800 motor uit de Xantia werd ook gebruikt in de Evasion, dus zelfde problemen.
De opbouw van de 1800 en de 2 liter motor is hetzelfde, dus dit zal al niet veel beter zijn vermoed ik zo.

Uit de praktijk blijkt net dat de 2.0i (dus 8V) in een Xantia weinig problemen heeft met LPG rijden, dit in tegenstelling tot de 1.6i en 1.8i in de Xantia.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 28 december 2005 07:23 PM
  [ # 4 ]

Zoals al gezegd is, kan de 2.0i 8V goed tegen LPG rijden. Een cilinderkop kan gemakkelijk meer dan 2 ton mee. De cilinderkoppen 1.6i en 1.8i kunnen slecht tegen LPG rijden en hierbij zijn de kleppen dan ook vaak uitgesteld bij 150.000 km. Bij een 2.0i is dat normaliter zeker niet het geval.
Het is trouwens verstandig om iedere 20.000 a 30.000 km de klepspeling te (laten) meten als je op LPG rijdt.
Laat eerst de klepspeling meten. Dat is niet zo arbeidsintensief. Hieruit kunnen de monteurs afleiden of er kleppen gesteld dienen te worden.
Overigens is kleppen stellen bij de 2.0i 8V behoorlijk arbeidsintentief omdat de nokkenas verwijderd dient te worden en dus ook de distributieriem los moet. Misschien verstandig om de distributieriem ook meteen te laten vervangen?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 07:27 PM
  [ # 5 ]

Je hebt wel lekker de ruimte in zo’n Evasion motorruimte (not).

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 30 december 2005 03:12 PM
  [ # 6 ]

Om kleppen te stellen, moeten toch eerst de klepspeling gemeten worden…

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 23 maart 2006 11:07 PM
  [ # 7 ]
schoten33 schreef:

Ik heb ook een evasion 18i 8v van 1999. Ik wou deze ook op lpg plaatsen.
Nu heb ik ergens vernomen dat dit wel kan, rekening houdende dat de kleppen vroeg of laat versleten zullen zijn.

Ik heb ook vernomen dat het mogelijk moet zijn om de kleppen-kop van een bx te monteren. Deze zou passen en perfect lopen op lpg.

Als de 1.8i (dus 8V) uit de Evasion identiek is uit de Xantia 1.8i, dan is een BX Clinderkop van bijvoorbeeld een 19TZi de oplossing voor het kleppenprobleem van deze motoren.
Ik ga dit half april bij een Xantia 1.8i uitvoeren. Hier komt een cilinderkop op van een BX19TZi. Daarna is het kleppen stellen geminimaliseerd.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 24 maart 2006 07:42 PM
  [ # 8 ]
schoten33 schreef:

De cilinderkop wordt deze eerst gevlakt ?

Of wordt het gewoon erop gewaagd ?

Vlakken is altijd beter, dan wete je dat het absoluut goed gaat passen.
En vlakken is niet zo duur.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 26 maart 2006 12:28 AM
  [ # 9 ]
schoten33 schreef:

Oké, houd het in mijn achterhoofd en ten gepaste tijd kan ik het toepassen.

Wens u veel succes ermee.

Terzijde nog een vraag, moet er geen aanpassing gebeuren aan de kop ?
Wordt er dan de nokkenas van de bx verwijdert en vervangen door deze van de xantia ?
In de Evasion zal deze kop wel moeilijker in te bouwen zijn, valt me nu op doordat deze geen hydraulisch systeem heeft.

Nokkenas van een BX19TZi is of iedentiek of vrijwel identiek dus die blijft gewoon van de BX zitten.
Van een hydraulisch systeem heb je met de cilinderkop niets te maken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 maart 2006 12:55 AM
  [ # 10 ]

dat nokkenas wissel idee zou ik meer serieus nemen.
de kleptiming is namenlijk erg belangrijk bij een volledig computer gestuurd injectie systeem.
en het zou een hoop meerwerk betekenen als je achteraf toch de nokkenas zou moeten wisselen.

mvgr wupke:die hem dus wel zou wisselen. Wink

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 26 maart 2006 03:31 PM
  [ # 11 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dat nokkenas wissel idee zou ik meer serieus nemen.
de kleptiming is namenlijk erg belangrijk bij een volledig computer gestuurd injectie systeem.
en het zou een hoop meerwerk betekenen als je achteraf toch de nokkenas zou moeten wisselen.

mvgr wupke:die hem dus wel zou wisselen. Wink

Klopt, is ook belangrijk, echter dit is al meerdere malen zo gedaan zonder problemen. Dus de praktijk is in deze de leerschool geweest en ik put uit de ervaring die anderen hebben getest Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook