Verkoperen
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 01 oktober 2005 04:30 PM

Is misschien iemand onder de forumleden die iets weet van galvanische technieken. Ik vraag dit om de volgende reden.
Ik heb een bak met zoutzuur met daarin opgelost oude roodkoperen waterleidingbuis. Als ik nu blank geborsteld ijzer in deze zoutzuur/koperoplossing doe dan is het ijzer direct voorzien van een koperlaag die je er niet van kunt vegen. Daarna wel even onderdompelen in een oplossing van caustic soda (gootsteenontstopper) om de zoutzuur te neutraliseren.
Zou deze methode geschikt zijn als extra bescherming van m.n. kleinere ijzeren delen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Martin

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 02 oktober 2005 11:29 PM
  [ # 1 ]

Als ik hier   lees dan is nog niet zo eenvoudig als je nu voorstelt. Alhoewel ik geen chemicus ben en de door jouw geschetste methode misschien toch wel werkt.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 03 oktober 2005 02:05 AM
  [ # 2 ]

Ja, als ik dit lees dan snap ik het helemaal niet meer. Ik gebruik namelijk helemaal geen stroom. Ik heb wel ontdekt dat als je het stuk ijzer langer in de oplossing laat het koper er weer vanaf gaat. Het werkt alleen als je het stuk ijzer een paar seconden onderdompelt in de oplossing. Het ijzer moet ook volledig blank zijn
Raar maar waar.

Martin

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 03 oktober 2005 08:21 PM
  [ # 3 ]

Kan me voorstellen dat als je het er maar enkele seconden inhangt dat je dan hoogstens een koperkleurtje hebt. Lijkt me dan ook niet echt iets waar je wat aan hebt.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 04 oktober 2005 01:53 AM
  [ # 4 ]

Jeroen,

Ik heb het verhaal uit nieuwgierigheid aan http://www.chemiewinkel.nl voorgelegd misschien dat hun er iet meer over kunnen vertellen.
Als ik antwoord heb laat ik het weten.

Martin

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook