vervangen distributierien BX Diesel, vraag.
juliendams
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-02-2005

Gepost: 07 oktober 2005 03:15 AM

Alles is gedemonteerd, echter nu zie ik dat er in het vliegwiel meer dan 1 gat (met draad in getapt) is en een sleuf van ongeveer 5 mm.die naar het center loopt.
In welk gat moet de pen van 8 mm. om het vliegwiel te blokkeren ?

fervent bx rijder uit Belgenland

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2005 02:20 AM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat het om een 1.9D gaat? (XUD9).
Je moet geen van beiden gaten hebben, de sleuf sowieso niet en het gat met draad is ergens anders voor, ik dacht om de bak van de motor af te duwen bij demontage van de bak. Ik heb zelf een Xantia uit 1995 waar ik pas de D-riem van heb vervangen, het onderstaande plaatje geeft aan waar het blokkeergat zit. Als je dat onderdeel met een “?” boven de startmotor verwijderd, kun je het gat zien waar je een M8 bout in kan steken, er zit geen schroedraad in dit gat.

Onderstaande foto is van de Berlingo motor uit 1998 in mijn 95er Xantia, maar dat maakt niet uit, het is dezelfde motor als je één van de laatste BXen heb.

Voor meer info en foto’s zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&postdays=0&postorder=asc&start=465


Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 oktober 2005 03:04 AM
  [ # 2 ]

Re: vervangen distributierien BX Diesel, vraag.

juliendams schreef:

Alles is gedemonteerd, echter nu zie ik dat er in het vliegwiel meer dan 1 gat (met draad in getapt) is en een sleuf van ongeveer 5 mm.die naar het center loopt.
In welk gat moet de pen van 8 mm. om het vliegwiel te blokkeren ?

Ziehier. Motor is iets anders, maar het principe is exact hetzelfde. Succes

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2005 03:30 AM
  [ # 3 ]

Marten, is dit eigenlijk niet een linke manier om het vliegwiel te blokkeren Confused:
Ik heb het ook zo gedaan Confused , later wees iemand mij erop dat de bout kan afbreken als je de krukaspoellie bout losdraait, er komt een soort knipbeweging op de bout.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 oktober 2005 03:37 AM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Marten, is dit eigenlijk niet een linke manier om het vliegwiel te blokkeren Confused:
Ik heb het ook zo gedaan Confused , later wees iemand mij erop dat de bout kan afbreken als je de krukaspoellie bout losdraait, er komt een soort knipbeweging op de bout.

Lijkt me heel vergezocht (en dat is nog een zwaar understatement). Ten eerste: waarom zou een bout nu zoveel minder sterk zijn dan een paspen? Bovendien zit er een flinke afstand tussen draaipunt en waar de bout zit. Hoe groter de arm die het draaikoppel ‘ontvangt” , hoe kleiner de kracht wordt.

Maar goed, in de praktijk doe ik het altijd zo. Nooit last mee gehad.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 oktober 2005 03:48 AM
  [ # 5 ]
mpostma schreef:

Bovendien zit er een flinke afstand tussen draaipunt en waar de bout zit. Hoe groter de arm die het draaikoppel ‘ontvangt” , hoe kleiner de kracht wordt.

Mooie uitleg, zo had ik het nog niet bekeken Razz

Het word toch weer eens tijd om de schoolboeken erbij te pakken om het vak mechanica een beetje op te halen Confused

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 15 oktober 2005 01:41 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Ik neem aan dat het om een 1.9D gaat? (XUD9).
Je moet geen van beiden gaten hebben, de sleuf sowieso niet en het gat met draad is ergens anders voor, ik dacht om de bak van de motor af te duwen bij demontage van de bak. Ik heb zelf een Xantia uit 1995 waar ik pas de D-riem van heb vervangen, het onderstaande plaatje geeft aan waar het blokkeergat zit. Als je dat onderdeel met een “?”DIT IS HET STARTMOTORRELAIS boven de startmotor verwijderd, kun je het gat zien waar je een M8 bout in kan steken, er zit geen schroedraad in dit gat.

Onderstaande foto is van de Berlingo motor uit 1998 in mijn 95er Xantia, maar dat maakt niet uit, het is dezelfde motor als je één van de laatste BXen heb.

Voor meer info en foto’s zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&postdays=0&postorder=asc&start=465


Je kunt trouwens ook met een lang draadeind m8, van onder af de motor blokkeren. Na ong. 8 cm ombuigen 45 graden, na de bocht ong. 30 cm overhouden.

suc6

maarten

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
juliendams
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-02-2005

Gepost: 25 oktober 2005 02:15 AM
  [ # 7 ]

vervangen distributierien BX Diesel, GELUKT

Dankzij jullie tips is het mij gelukt.  Om de pen van 8 mm in het vliegwiel te krijgen was niet zo eenvoudig, ik heb de startmotor dan gedemonteerd om zo een beetje meer plaats te maken om bij het 8 mm. gat te geraken,  natuurlijk wat meer werk maar het ging daarna wat gemakkelijker, ook heb ik de oude riem kunnen verwijderen zonder de polie van de krukas af te nemen, de nieuwe riem heb ik eveneens kunnen monteren zonder de krusaspolie te demonteren,  je moet dan wel het beschermkapje van de krukaspolie even wegnemen en de spanrol zover mogelijk terugduwen, ik ben blij dat het op deze manier gelukt is want de bout van de krukaspolie was niet los te krijgen, ik durfde al niet te veel kracht gebruiken omdat ik vreesde dat de pen van 8 mm. die in het vliegwiel zat zou breken.

fervent bx rijder uit Belgenland

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 oktober 2005 03:42 AM
  [ # 8 ]

Mooi zo, heb je een hoop geld uitgespaard door het zelf te doen Razz

Bij mijn Xantia heb ik een pijp van ruim een halve meter gebruikt als verlengstuk om de bout los te krijgen, echt supervast zat deze niet. Verder had ik naast de 8mm bout de eerste versnelling ingeschakeld en de handrem flink aangetrokken.

Of het echt een probleem is als de 8mm bout breekt, is nog maar de vraag. De 1.9D in mijn auto heeft tussen de bak en de motor aan de onderkant een plaat, als je deze weghaalt zie je een gedeelte van het vliegwiel en zou je dus het afgebroken boutje er weer uit kunnen halen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 oktober 2005 04:15 AM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Mooi zo, heb je een hoop geld uitgespaard door het zelf te doen Razz

Bij mijn Xantia heb ik een pijp van ruim een halve meter gebruikt als verlengstuk om de bout los te krijgen, echt supervast zat deze niet. Verder had ik naast de 8mm bout de eerste versnelling ingeschakeld en de handrem flink aangetrokken.

Of het echt een probleem is als de 8mm bout breekt, is nog maar de vraag. De 1.9D in mijn auto heeft tussen de bak en de motor aan de onderkant een plaat, als je deze weghaalt zie je een gedeelte van het vliegwiel en zou je dus het afgebroken boutje er weer uit kunnen halen.

Ik geloof ook nie dat die bout afbreekt hoor.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 oktober 2005 04:35 AM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Ik geloof ook nie dat die bout afbreekt hoor.

Ach ja, was ik alweer vergeten Surprisedops:

mpostma schreef:

Lijkt me heel vergezocht (en dat is nog een zwaar understatement). Ten eerste: waarom zou een bout nu zoveel minder sterk zijn dan een paspen? Bovendien zit er een flinke afstand tussen draaipunt en waar de bout zit. Hoe groter de arm die het draaikoppel ‘ontvangt” , hoe kleiner de kracht wordt.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 oktober 2005 12:07 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:
mpostma schreef:

Ik geloof ook nie dat die bout afbreekt hoor.

Ach ja, was ik alweer vergeten Surprisedops:

We kunnen wel eens een test doen. Kijken hoeveel kracht je erop moet zetten voordat je een bout doorsnijdt. Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik ben een keer zo stom geweest de motor te starten terwijl die bout nog in het vliegwiel zat Surprisedops: Je kent het wel, meerdere dingen tegelijk, afgeleid door iets. Ik weet niet meer precies in welke context, maar je hoorde alleen een harde mechanische tik en de lichtjes in het interieur gingen heeel zacht branden (ook nog eens perfect om de startmotor mee door te laten branden dus. Maar er zat echt geen beweging in. Zo’n startmotor is sterk hoor!! (dat heb je wel gezien met die distributieriem bij die 14 Wink) Boutje was niks mee, nog niet eens krom of beschadigd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 oktober 2005 06:07 AM
  [ # 12 ]

O ja, dat was het onderstaande drama wat goed afliep Confused



Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook