Wat voor motor heb ik ?
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2005 01:29 AM

Sja, ik rij al 5 jaar Eend maar ik heb eindelijk, eindelijk iets op papier wat de techniek ervan betreft. Namelijk een copie van een copie van een copie van een reparatiehandboek. Ondanks dat het zo orgineel is als een gegalvaniseerd chassis ( Wink ), is het erg duidelijk. Ook de afbeeldingen dus Laughing

Maar er staan meerdere typen (zowel qua motor als de rest van de Eend) in beschreven. Omdat ik binnenkort de motor met versnellingsbak en al er eens uit wil plukken, wil ik dat napluizen in dat reparatiehandboek (zonder zal me ook wel lukken, maar het is leuk om het op de officiele manier te doen). Daarom heb ik eens op m’n motortypeplaatje gekeken. Volgens dat typeplaatje heb ik een A06/635 blok. Echter, dat type komt niet voor op de ‘identificatielijst’. Heb ik nou een hele rare Eend ? Of is het werkplaatshandboek te oud (de meest recente datum die er in staat wat de productie van motoren betreft is september 1975 en mijn Eend is van 1987. Ben ik nou gek of staat het er echt niet in ?

Wat er wel in staat is: AZ, AYA 2, AK 2, AYA, AM, AK 2 en AM 2. Valt mijn A06/635 blok onder 1 van die motortypen ?

M’n motornummer is 0909532469 (50 cent per minuut).

En hier een afbeelding uit m’n reparatiehandboek:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 oktober 2005 03:40 AM
  [ # 1 ]

Hallo,

Jouw motor is lijkt het meeste op de AK2 en AM2. (qua carburatie het meeste op de laatste). Staat er S6 op de papieren van je auto dan is ie ook nog eens loodvrij.

groeten

eng bo

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2005 03:49 AM
  [ # 2 ]

Eenden zijn al sinds de jaren ‘70 loodvrij Wink

Maar via deze link heb ik uitgevonden dat het een M28/1 motor is. Op het typeplaatje zou dan ‘AK2’ moeten staan. Echter, ik vermoed dat mijn reparatiehandboek nogal oud is ...

Overigens, die link heb ik weer via iemand anders gekregen Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 oktober 2005 11:16 AM
  [ # 3 ]

Eh even in de bijdehand mode: eenden zijn pas loodvrij vanaf 1985…en de AK2 motor heeft een enkele carburateur.
Maar goed voor de afstellingen kan je (als je het oude boek gaat gebruiken) het beste die voor het AM2 blok aanhouden

gr

eng bo

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 09 oktober 2005 01:15 PM
  [ # 4 ]

[ook even in de bijdehand modus]
vanaf s6 is inderdaad euro loodvrij op ‘95
lijkt me wijzer als je gewoon op zoekt wat het echt moet zijn… niet zo’n punt toch?
Jouw blok moet op ‘98 gelood. Dus jouw eend heeft een motorwissel ondergaan.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2005 09:04 PM
  [ # 5 ]

Dit druist weer in tegen alles wat ik ken (of meen te kennen Wink ). Vooralsnog ben ik er van overtuigd dat er geen lood in hoeft. Dat er super98 in moet, was me reeds bekend, ondanks dat er s6 op het kentekenbewijs staat (inderdaad, ooit een motorwissel gehad).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 09 oktober 2005 09:44 PM
  [ # 6 ]

ik heb zelf diverse eenden en andere a-types gehad en heb er altijd zonder problemen euro 95 ingeschud net zoals overigens in mijn ds’sen

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 10 oktober 2005 12:32 AM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

Dit druist weer in tegen alles wat ik ken (of meen te kennen Wink ). Vooralsnog ben ik er van overtuigd dat er geen lood in hoeft. Dat er super98 in moet, was me reeds bekend, ondanks dat er s6 op het kentekenbewijs staat (inderdaad, ooit een motorwissel gehad).

s6 is alleen een of andere milieu keur. En ik heb het aan mijn broer gevraagd voor je en hij heeft altijd gelijk als het over eenden gaat Wink

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 oktober 2005 04:19 AM
  [ # 8 ]
PHoskam schreef:

ik heb zelf diverse eenden en andere a-types gehad en heb er altijd zonder problemen euro 95 ingeschud net zoals overigens in mijn ds’sen

De ID/DS korteslagblokken >‘65 hebben inderdaad altijd af fabriek geharde klepzittingen gehad dus dat kan kloppen.
De 2cv motoren pas vanaf ‘85, de cylinderkoppen zijn toen ook gewijzigd!

Het is in de praktijk wel zo dat de blokken met hogere compressie (type AM2:Dyane 6,Ami 8 en sommige jaren Acadiane)sneller last hebben van pingelen dan de 2cv motoren.

gr

eng bo

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 oktober 2005 08:41 PM
  [ # 9 ]
Caroline81 schreef:
Lelijke Eend schreef:

Dit druist weer in tegen alles wat ik ken (of meen te kennen Wink ). Vooralsnog ben ik er van overtuigd dat er geen lood in hoeft. Dat er super98 in moet, was me reeds bekend, ondanks dat er s6 op het kentekenbewijs staat (inderdaad, ooit een motorwissel gehad).

s6 is alleen een of andere milieu keur. En ik heb het aan mijn broer gevraagd voor je en hij heeft altijd gelijk als het over eenden gaat Wink

Oh, geloof ik best, maar het is voor het eerst dat ik hoor dat in mijn relatief nieuwe Eend ook lood moet. Maar er zit een andere motor in dan orgineel, een veel voorkomende motor, volgens 2cv.nl.

engbokho schreef:
PHoskam schreef:

ik heb zelf diverse eenden en andere a-types gehad en heb er altijd zonder problemen euro 95 ingeschud net zoals overigens in mijn ds’sen

De ID/DS korteslagblokken >‘65 hebben inderdaad altijd af fabriek geharde klepzittingen gehad dus dat kan kloppen.
De 2cv motoren pas vanaf ‘85, de cylinderkoppen zijn toen ook gewijzigd!

Het is in de praktijk wel zo dat de blokken met hogere compressie (type AM2:Dyane 6,Ami 8 en sommige jaren Acadiane)sneller last hebben van pingelen dan de 2cv motoren.

gr

eng bo

Geharde klepzittingen heeft te maken met lood, compressie met pingelen/octaangetal. Hogere compressie -> eerder pingelen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook