zelf kleine beurt willen doen 1.6i
vosco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-08-2005

Gepost: 13 oktober 2005 04:55 PM

hallo een ieder,

mijn xantia is toe aan een kleine beurt. nu ben ik redelijk handig met auto’s. alleen dit is mijn eerste citröen.(ik heb jaren volvo gereden).
kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen. ik heb een
xantia 1.6i


alvast bedankt

vosco

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 oktober 2005 05:08 PM
  [ # 1 ]

kleine beurt is voor alle auto`s zelfde hoor

- check LHM
- Olie
- bougies vervangen
- ckeck verdelerkap

dat soort dingen

(vul me aan als er iets ontbreekt)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 oktober 2005 05:19 PM
  [ # 2 ]
McDean schreef:

kleine beurt is voor alle auto`s zelfde hoor

- check LHM
- Olie
- bougies vervangen
- ckeck verdelerkap

dat soort dingen

(vul me aan als er iets ontbreekt)

OK…

bougies doe je bij oudere auto’s alleen bij grote beurt en bij nieuwe auto’s nog minder.

Voor de rest: check gewoon het schema van de fabrikatn (onnderhoudsboekje) of de vraagbaak.

Ofwel: kleine beurt is bij alle auto’s hetzelfde klopt niet.

In grote lijnen bestaat een kleine beurt wel vaak uit een oliewissel + oliefilter. Plus check overige vloeistoffen (meestal wordt bakolie officieel alleen gecheckt bij grote beurt).

Bij de BX bestaan er sowieso al verschillende intervallen.

olie 10.000 km
LHM verversen 60.000, filters reinigen 30.000
dieselfilter 20.000
luchtfilter 30.000
etc,

Ofwel, de ene kleine beurt is de andere niet. Kan goed zijn dat een Xantia ook al onderhoudsintervallen van 15.000 km heeft.

Ook zul je bij een kleine beurt ook het een en ander moeten checken. Remblokken, schijven, scharnieren smeren, ashoezen checken, fuseekogelhoezen, bandenslijtage, dat soort spul.

Maar goed: als je het zeker wilt weten kijk je in het onderhoudsboekje (zat bij mij in hetzelfde mapje als het instructieboekje bij de auto) of de vraagbaak.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 oktober 2005 05:24 PM
  [ # 3 ]

Surprisedops:  Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
vosco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 25-08-2005

Gepost: 13 oktober 2005 05:24 PM
  [ # 4 ]

oke bedankt

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 oktober 2005 05:30 PM
  [ # 5 ]
vosco schreef:

oke bedankt

Het enige waarin ik heb gehoopt volledig te zijn is met de verwijzing naar juiste documentatie. Wat je allemaal per km-stand bij verschillende Xantia’s moet checken, heb ik geen idee van. Kan wel een gok in de rondte doen maar daar schiet je niet zoveel mee op.

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 oktober 2005 12:58 AM
  [ # 6 ]

Koop eens zo’n handboek van Haynes (ff Googlen). Dat is wel in het Engels, maar er zit een Nederlandse woordenlijst bij. Alle klussen staan er in, verduidelijkt met mooie foto’s. Een keer zelf een beurt doen, en je hebt het boek er al uit.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 oktober 2005 01:06 AM
  [ # 7 ]
McDean schreef:

ckeck verdelerkap

Hep ie nie!

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 oktober 2005 03:37 AM
  [ # 8 ]

Kom naar de sleutermeeting in Groningen op 22-10-05, zie het draadje bij aankondigen, dan krijg hulp van de ervaren sleutelaars hier op het forum Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 oktober 2005 04:00 AM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Kom naar de sleutermeeting in Groningen op 22-10-05, zie het draadje bij aankondigen, dan krijg hulp van de ervaren sleutelaars hier op het forum Razz

Ik kreeg de indruk dat onze topicstarter best wel kan sleutelen, maar gewoon een lijstje nodig heeft. Als je meer wilt gaan doen is een Haynes idd het beste. Vraagbaak vind ik zelf ook wel bruikbaar maar toch minder goed dan de Haynes. Al zul je met zo’n engels boek wel moeten uitkijken dat de motorisering wel in de Haynes beschreven staat.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 oktober 2005 04:26 AM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Ik kreeg de indruk dat onze topicstarter best wel kan sleutelen, maar gewoon een lijstje nodig heeft. Als je meer wilt gaan doen is een Haynes idd het beste. Vraagbaak vind ik zelf ook wel bruikbaar maar toch minder goed dan de Haynes. Al zul je met zo’n engels boek wel moeten uitkijken dat de motorisering wel in de Haynes beschreven staat.

O ja, heb ik over het hoofd gezien Surprisedops:

Een erg handig boek is de “Revue Technique Automobile”, welke ook verkrijgbaar is voor benzine uitvoeringen, voor c.a. 2 tientjes. Staat een hoop informatie in met gedetailleerde tekeningen, iets dat ik mis in de Vraagbaak en Haynes, enig nadeel is dat het in het Frans is Confused

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 oktober 2005 11:29 PM
  [ # 11 ]

.... enig nadeel is dat het in het Frans is ....

Nadeel? Computers zijn overwegend Engelstalig en daar kan ook iedereen mee overweg. Voitures zijn nu eenmaal Frans, dus daar moeten (en willen) wij het mee doen. We willen in dit land toch zo graag, dat iedereen zich een beetje aanpast? Dus eigenaren van een Franse auto… (och arme Toyota-fans…..) Rien à la main, zogezegd….. Nou ja, beetje off-topic, om het maar eens in goed Frans te zeggen….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook