1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Chiptuning HDI
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 14 oktober 2005 11:48 AM

Hey Allen.

Ik heb gisteren mijn Picasso 2.0 HDI (90pk) laten chiptunen .....
Jaaaah er stond nog maar 1400 km op maar ik kon niet wachten. Rolling Eyes
Volgens de tuner kan het geen kwaad om de auto te chippen, zij doen het zelfs met wagens die recht uit de winkel komen.
Ik heb nu op de kop 120 pk ( 30 pk meer ) en 248 Nm koppel ( 43 Nm meer ).
Ik moet zeggen, dat voel je héél goed, vooral in de hernemingen.
Heeft er nog iemand ervaringen met HDI chiptuning ???? goede of slechte ??
Laat eens iets weten dan….

In the mean time…you have my regards..

Greetz
BIG Charlie Cool

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 14 oktober 2005 12:14 PM
  [ # 1 ]

Ik heb geen ervaring met chipchuning en kan er eigenlijk ook niet over meepraten, toch vraag ik mij af of op den duur de aandrijving wel bestand is tegen 30 pk(!) meer, die is ontworpen voor een 90 pk motor, neem ik aan. Hoe zit het met de fabrieksgarantie?  Wink

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 14 oktober 2005 02:02 PM
  [ # 2 ]

Hoe zit het met de fabrieksgarantie?  Wink

Wel, mij is verzekert dat het programma (de chip is niet verandert, alleen het programma…) niet traceerbaar is bij Citroen zelf.
Het programma is zodanig gecodeerd dat het uitleestoestel bij de dealer het niet herkent.
Bij citroen kunnen ze derhalve alleen eea achterhalen als ze een test doen op de vermogenbank, wat uberhaupt quasi nooit gebeurt.
Nu is het ook zo dat ik mijn Picasso niet heb laten tunen om er mee rond te scheuren en volop accelererend weg te stuiven.
Daar moet je zeker geen Picasso voor kopen Confused
Volgens mij weet de wagen bij normaal gebruik er niets van.
De toekomst zal het uitwijzen, maar ik ben er heel gerust in. Wink
Ik heb met mijn vorige wagen (Opel omega B break 2.5 tds) ook 3 jaar met een chiptuning rondgereden en geen enkel probleem gehad.

Greetz
BIG Charlie Cool

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 14 oktober 2005 02:07 PM
  [ # 3 ]
BIG charlie schreef:

Nu is het ook zo dat ik mijn Picasso niet heb laten tunen om er mee rond te scheuren en volop accelererend weg te stuiven.
Daar moet je zeker geen Picasso voor kopen Confused

Nu moet je volgens mij ook nooit het uiterste van je auto vragen, maar ik ben het met je eens dat het beschikbaar hebben van wat meer vermogen wel lekker is. De auto zal ook best wat soepeler rijden.

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 14 oktober 2005 02:33 PM
  [ # 4 ]

Ik kan me voorstellen dat dat zalig is om mee te rijden: zelf hebben de de 2.0 HDi ook, en ik vind dat soms toch iets ondergemotoriseerd.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 oktober 2005 04:53 PM
  [ # 5 ]
BIG charlie schreef:

Hoe zit het met de fabrieksgarantie?  Wink

Wel, mij is verzekert dat het programma (de chip is niet verandert, alleen het programma…) niet traceerbaar is bij Citroen zelf.
Het programma is zodanig gecodeerd dat het uitleestoestel bij de dealer het niet herkent.
Bij citroen kunnen ze derhalve alleen eea achterhalen als ze een test doen op de vermogenbank, wat uberhaupt quasi nooit gebeurt.
Nu is het ook zo dat ik mijn Picasso niet heb laten tunen om er mee rond te scheuren en volop accelererend weg te stuiven.
Daar moet je zeker geen Picasso voor kopen Confused
Volgens mij weet de wagen bij normaal gebruik er niets van.
De toekomst zal het uitwijzen, maar ik ben er heel gerust in. Wink
Ik heb met mijn vorige wagen (Opel omega B break 2.5 tds) ook 3 jaar met een chiptuning rondgereden en geen enkel probleem gehad.

Greetz
BIG Charlie Cool

aha, ze hebben jou het verkeerde verzekerd, wij kunnen met de testkast wel zeker zien welke versie van software er in zit, hoeveel maal de computer geupdate is en wat voor een soort software er in zit. Ook al geeft de fabrikant geen identificatie mee is dat te zien…

maar succes…

Johan

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 14 oktober 2005 05:12 PM
  [ # 6 ]

Als ik dit lees, over een HDI 90 pk…..vraag ik me af of ze dan ook iets met de turbo regelen, die het nu moet doen ZONDER Intercooler….of ze de druk opvoeren ...enz. Rolling Eyes

De HDI 110 pk (zoals die van Renz) heeft WEL een intercooler en (zo heb ik me laten vertellen?) een andere cylinderkop plus nog wat dingen die anders zijn dan de HDI 90 pk.

Johan mag dat eens voor me ophelderen als ie wil. Wink

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 oktober 2005 09:15 PM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Als ik dit lees, over een HDI 90 pk…..vraag ik me af of ze dan ook iets met de turbo regelen, die het nu moet doen ZONDER Intercooler….of ze de druk opvoeren ...enz. Rolling Eyes

De HDI 110 pk (zoals die van Renz) heeft WEL een intercooler en (zo heb ik me laten vertellen?) een andere cylinderkop plus nog wat dingen die anders zijn dan de HDI 90 pk.

Johan mag dat eens voor me ophelderen als ie wil. Wink

eigenlijk meng ik me liever niet in deze discussie, blijft een welles nietes verhaal met mensen die er al jaren zonder problemen mee rijden en mensen die het absoluut om welke reden dan ook niet willen.

Er zijn verschuillende manieren om meer vermogen uit een auto te halen, een daaravan is het gruik van een intercooler zodat de ingaande lucht gekoeld wordt er er dus een groter volume de cilinder ingaat, een andere manier is het verhogen van de inspuitdruk.
De Xantia 110 pk heeft een intercooler… maar je kan ook meer vermogen hebben zonder de intercooler, dat maakt dus niet zo veel uit.

Om er toch even over door te gaan, ik heb altijd mijn twijfels over de beloofde koppels en PK toename´s. De boel een beetje verlegen is niet zo moeilijk, je merkt dan snel genoeg dat de auto anders rijd, dat het max. koppel op een ander toerental ligt. Ik heb al meerdere mensen gesproken die ook de auto hadden laten tunen en achteraf op de vermogenstestbank bleek er geen PK bijgekomen te zijn…
eerst zien dan geloven.

maar er nu van uitgaande dat er wel 30 PK bijgekomen is, dan vrees ik wel het ergste voor de koppeling..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 15 oktober 2005 02:00 AM
  [ # 8 ]

Zie ook opmerking van Oldenhage in ander draadje hierover:

 

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 24 februari 2006 04:23 PM
  [ # 9 ]
oldenhage schreef:

eigenlijk meng ik me liever niet in deze discussie, blijft een welles nietes verhaal met mensen die er al jaren zonder problemen mee rijden en mensen die het absoluut om welke reden dan ook niet willen.

Om er toch even over door te gaan, ik heb altijd mijn twijfels over de beloofde koppels en PK toename´s. De boel een beetje verlegen is niet zo moeilijk, je merkt dan snel genoeg dat de auto anders rijd, dat het max. koppel op een ander toerental ligt. Ik heb al meerdere mensen gesproken die ook de auto hadden laten tunen en achteraf op de vermogenstestbank bleek er geen PK bijgekomen te zijn…

eerst zien dan geloven.

Effe een update over de Chiptuning…
Na ongeveer 4500 km met de chip te hebben gereden ondervind ik het volgende.
De Picasso rijdt in de lage toeren veel “romiger” en pakt veel beter en snediger op. Laughing 
Bij occasioneel doortrekken en overschakelen naar een andere versnelling trekt hij beter door, dit is heel duidelijk te voelen zeker na een ritje met een vriend zijn Picasso ( niet gechipt, ook 2.0HDI - 90 pk).
Over het verbruik kan ik niets zeggen, daar is men Picasso te nieuw voor en dus nog niet volledig ingereden.(huidige km stand 5500km).
Als ik 20.000 km heb , meer daarover.
Omdat het berichtje van Mr Oldenhage me een beetje verontrustte( zie quote) Confused  heb ik vorige week een vermogentest laten uitvoeren bij touring in zwijndrecht. ( Belgie )
Er is inderdaad geen 30 pk bijgekomen , wel 22 pk. ( is nu 112 pk)
De koppeltoename klopte wel ( is nu 248 Nm )
Daar het inrijden nog niet volledig gebeurt is kunnen er mss nog een paar pktjes bijkomen.
Voorlopig ben ik een zeer tevreden soepele en snedige ( indien nodig )Picasso rijder
Het verschil is toch wel goed merkbaar.

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 28 september 2006 12:40 PM
  [ # 10 ]

Nog een update over de Chiptuning…
Nu dik 11.000 km met de aangepaste chip gereden en alles verloopt naar wens tot hiertoe.
Picasso heeft nu 12.500 km en is heel goed ingereden en losgereden.
Heb vorige week bog met een standaard 90 pk ( ook 2.0 HDI) gereden en die eigenaar met de mijne, en het verschil is werkelijk enorm.
Tot hiertoe geen problemen, alleen veeeeeel rijplezier echter zonder alles te forceren.
Ik houdt jullie op de hoogte.

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 september 2006 12:55 PM
  [ # 11 ]

Waar is de tuning eigenlijk uitgevoerd?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 28 september 2006 01:03 PM
  [ # 12 ]

[hollander-mode] Ja, en wat ben je daar nou voor kwijt? [/hollander-mode]  Wink

 

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 28 september 2006 10:38 PM
  [ # 13 ]
René van Maren schreef:

[hollander-mode] Ja, en wat ben je daar nou voor kwijt? [/hollander-mode]  Wink

Bij DMT chiptuning .... http://www.dmtuning.com/citroen.htm
Voor de 2.0 HDI motor komt het op 399 euro. Shocked

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 29 september 2006 01:45 PM
  [ # 14 ]
Keezx schreef:

Zonder forceren?
Dat merk je pas als het fout gaat…..
Een turbodiesel zonder intercooler oppeppen is vragen om problemen, de thermische belasting van de cylinderkop stijgt enorm zodat problemen op den duur niet uit kunnen blijven.

Nu, dat is uw mening en die respecteer ik natuurlijk Wink
Maar….Met mijn vorige auto heb ik 3 jaar gereden met chiptuning en daat heb ik niks problemen mee gehad. Exclamation
Volgens mij stijgt de thermische belasting niets om de eenvoudige reden dat de auto meer brandstof krijgt, wat op zich al zorgt voor een betere koeling.
Ik gebruik de auto niet om van het ene frituur naar het andere te racen en ook niet om tegen 190 km/h naar Spanje te vlammen. Shocked
Als je zoals ik, de auto gebruikt als een goede huisvader en alleen maar profiteert van het aangepaste koppel zal er mi met de auto weinig of niets gebeuren.
En geloof me vrij, het aangepaste koppel is heeeeel wat aangenamer om met te rijden hoor.
Ziehier mijn mening Laughing  Wink

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 14 december 2006 08:42 PM
  [ # 15 ]

Laat ook eens weten wat je bevindingen zijn….ben benieuwd…SUC6

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook