2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Chiptuning HDI
sat2000
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 143
Geregistreerd: 23-10-2006

Gepost: 09 januari 2007 05:36 PM
  [ # 16 ]

het grootste probleem in de regel na het chippen van een hdi motor, is de druktoename in de cilinders wat uiteindelijk kan resulteren in gescheurde zuigers en dus een dure reparatie.
want in veel gevallen word de auto na het chippen er ook naar gebruikt, want in de regel wil je toch constant die ‘‘explosie’’ onder de motorkap voelen (ik spreek uit ervaring Wink )
verder qua software moet je wel oppassen dat jouw dealer niet een keer ‘‘per ongeluk’’ een software update ivm een probleem, want dan is je chip weer origineel.
maar ik moet zeggen dat het verschil wel degelijk goed verneembaar is tussen een originele en een gechipte hdi.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 april 2007 10:50 PM
  [ # 17 ]
Keezx schreef:

Een turbodiesel zonder intercooler oppeppen is vragen om problemen, de thermische belasting van de cylinderkop stijgt enorm zodat problemen op den duur niet uit kunnen blijven.

Daar zat ik ook al aan te denken, toen we deze discussie hadden, maar ik ging uit van het antwoord van Johan Oldenhage dat het niks uitmaakt of je een HDI met of zonder intercooler chipt. Surprisedops:

Ik bekeek het simpel : 110 pk halen uit een 2.0 HDI zonder intercooler, terwijl de HDI MET intercooler er ook 110 pk uithaalt…...daar moet toch ergens iets scheef zitten.

Enfin….ik wens de topicstarter succes en hoop dat hij hem heelhoudt.

(ik was dit draadje helemaal vergeten, vandaar dat ik reageer op keezx na 6,5 maand Surprisedops: )

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 26 april 2007 03:26 PM
  [ # 18 ]

Rij al 2 jaar in een Picasso Hdi met Ziptuning
ipv 90 pk nu ongeveer 110
Al 2 keer zeer lange ritten gemaakt
In 2005 naar Spanje met vakantie, totaal 6000 km
In 2006 naar Portugal met vakantie, totaal 7600 km
Kortom, in de laatste 2 jaar meer dan 35000 gereden met de tuning en geen enkel probleem

Ging mij meer om een beetje extra power voor met name de vakantieritten. Want vol bepakt en met dakkoffer vond ik de 90 pk magertjes. Moet je vaak terugschakelen naar 4 bij een lange snelwegklim. Nu dus niet meer.
Verbruik was gemiddeld 1 op 15 a 16 en is dat nog steeds.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 april 2007 06:14 PM
  [ # 19 ]

Het gaat me ook niet om of hij na een paar maanden al de geest geeft….pas over een jaar of wat, als hij er 1 of 2 ton bij heeft, wil ik jullie nog weleens spreken. Cool

Ik vraag me altijd af…..als er uit een HDI 2.0 die standaard zonder intercooler door de fabriek 90 pk is gegeven….of die de 4 ton wel haalt. Rolling Eyes

Kijk….ik heb de rookstop van mijn simpele 1.9 D onlangs een kwart slagje ingedraait zodat hij nu iets meer trekkracht heeft, maar als dat 2 pk scheelt zal het veel zijn. Cool

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 26 april 2007 06:30 PM
  [ # 20 ]

Is niet paar maanden, maar inmiddels 2 jaar en kwam vorige week zonder problemen door de roetmeting, zeer lage waarde van 1,05

En inmiddels staat de teller op 179.000, bij inbouw op 139.000
Dus al 40.000 km en geen verschil in starten, roeten of wat dan ook.

Je moet het zien als een steuntje extra ipv dat je er mee gaat racen en telkens max toeren gaat rijden. Hij heeft gewoon duidelijk meer trekkracht onderin, en daar gaat het om. Want je rijdt nu relaxter dan met 90 pk, je hoeft minder te pushen als je eens een keer wat extra power nodig hebt.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 april 2007 06:39 PM
  [ # 21 ]
beek3762 schreef:

Is niet paar maanden, maar inmiddels 2 jaar en kwam vorige week zonder problemen door de roetmeting, zeer lage waarde van 1,05

En inmiddels staat de teller op 179.000, bij inbouw op 139.000
Dus al 40.000 km en geen verschil in starten, roeten of wat dan ook.

Je moet het zien als een steuntje extra ipv dat je er mee gaat racen en telkens max toeren gaat rijden. Hij heeft gewoon duidelijk meer trekkracht onderin, en daar gaat het om. Want je rijdt nu relaxter dan met 90 pk, je hoeft minder te pushen als je eens een keer wat extra power nodig hebt.

Je zegt het zelf al…..pas 40k mee gereden, maar ik wil weleens zien als hij op 3 ton of zo staat.

Maar goed….een ieder moet het voor zichzelf weten hoor Wink
Eigenlijk zou er eens een motor-ontwerper van PSA hier zijn licht over moeten laten schijnen….of die ook vindt dat ze dit best kunnen hebben….vooral wat ik las van de standaard 110 pk die nu bijna 150 pk heeft….ik blijf er mijn bedenkingen over houden.

En als dit meer gebeurd, dat chiptunen van HDI’s…..dan wil ik er geen eentje hebben met 3 ton op de teller. Confused

Ik herinner nog maar even aan de woorden van Keezx :

Keezx schreef:

Zonder forceren?
Dat merk je pas als het fout gaat…..

Een turbodiesel zonder intercooler oppeppen is vragen om problemen, de thermische belasting van de cylinderkop stijgt enorm zodat problemen op den duur niet uit kunnen blijven.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 27 april 2007 07:49 PM
  [ # 22 ]

Wat me wel opvalt is het volgende…
Veel reacties hier en op andere topics over chiptuning zijn van horen zeggen of “ik heb een vermoeden”...
Mensen die zelf een chiptuning hebben laten uitvoeren zijn over het algemeen toch tevreden tot hiertoe dacht ik.

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 april 2007 08:28 PM
  [ # 23 ]
BIG charlie schreef:

Wat me wel opvalt is het volgende…
Veel reacties hier en op andere topics over chiptuning zijn van horen zeggen of “ik heb een vermoeden”...
Mensen die zelf een chiptuning hebben laten uitvoeren zijn over het algemeen toch tevreden tot hiertoe dacht ik.

Greetz Cool

BIG charlie

De effecten op de lange termijn zijn ook wat lastig te voorspellen. De effecten op de korte termijn zijn uiteraard aangenaam en zolang het niet direct kapot gaat is er niks aan de hand en zijn de chippers tevreden.

Nadelen: extra motorslijtage, extra onderstelslijtage, extra transmissieslijtage openbaart zich pas op langere termijn. Verhalen over koppelingen die het na een ton al begeven hebben we alweer voorbij zien komen. Verder heb je als mogelijk nadeel extra roetproductie. Dat zal je als bestuurder niet gelijk opvallen. Het is wel goed te zien bij andere auto’s.

Verder heb je natuurlijk ook het prolbeem dat een fabrikant zichzelf veel strengere normen oplegt dan een individuele eigenaar zal doen. Of je de typegoedkeuring nog haalt zal je als eigenaar worst zijn: je haalt de APK toch wel. Of de aandrijfassen extra slijten? Een fabrikant krijgt te maken met extra garantieclaims en een slechte naam: een eigenaar boeit dat niet : die heeft em dan toch al lang weer ingeruild.

Kortom: ik snap wel waarom de eigenaren allemaal tevreden zijn en de “rest” aan de zijlijn afgunstig commentaar staat te leveren.

Toch is het duidelijk: het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Citroen heeft niet voor niets het vermogen beperkt. Je kan daar best tot op zekere hoogte mee rommelen, maar er zullen “globaal genomen” altijd nadelen aan kleven. De voordelen niet te na gesproken natuurlijk Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 mei 2007 10:42 PM
  [ # 24 ]

Goed verhaal, Marten….(ik had het gemist, vandaar late reactie Surprisedops: )....natuurlijk ben ik zo afgunstig als de pest op een (standaard) HDI met 110 pk Wink .....ik heb een jaar geleden het genoegen gehad met die motor kennis te maken (Xantia Excl. van mijn zoon)...maar ik ken mijn plaats !

Ik heb tijdens die 5 TZD-turbo’s van de afgelopen jaren nooit de behoefte gevoeld om die op te gaan (laten) peppen, ik was dik tevreden met die 90 PK….met de wetenschap dat of je nu een oude XUD motor hebt of de nieuwere HDI, als je daar aan gaat *schroeven*...dan zal de volgende eigenaar daar ongetwijfeld de rekening voor betalen. Rolling Eyes
Of de huidige eigenaar al.

Deze jongen tokkelt dus rustig verder met zijn 71 PK….nu nog die zenuwenlijers van bumperklevers (Audi TDI’s en zo Rolling Eyes ) op de snelweg duidelijk zien te maken dat een gewone TZD echt niet harder kan…..misschien maar eens een sticker op de klep plakken met de tekst : Rustig aan hè, ik heb maar 71 PK !  Twisted Evil

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 oktober 2007 07:38 PM
  [ # 25 ]

Re: kan iemand mij dan ook is helpen?

Magic_Mike schreef:

ik heb mijn vraag op de site van de C4 ook al eens gezet maar daar antwoorden ze niet
weet er iemand wat het verschil is tussen een C4 1.6 90pk en een C4 1.6 110 PK
Lijkt mij toch dezelfde motor? gewoon andere afstelling ofzo?
zou mij graag een 92 pk kopen en vraag mij dan af of ik die niet hetzelfde kan chiptunen als de 110 pk dus ook naar +- 135pk vermits het toch dezelfde motor is nee?
als de 110pk naar 135 kan moet de 92 pk toch ook naar 135 kunnen? wat denken jullie?

Ik zal vanavond even kijken of er verschillen zijn.

Bij de tweeliter HDi is het in ieder geval zo dat de 110pk versie wel een intercooler heeft, en de 90pk versie niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 17 oktober 2007 08:00 PM
  [ # 26 ]

Re: kan iemand mij dan ook is helpen?

Magic_Mike schreef:

ik heb mijn vraag op de site van de C4 ook al eens gezet maar daar antwoorden ze niet
weet er iemand wat het verschil is tussen een C4 1.6 90pk en een C4 1.6 110 PK
Lijkt mij toch dezelfde motor? gewoon andere afstelling ofzo?
zou mij graag een 92 pk kopen en vraag mij dan af of ik die niet hetzelfde kan chiptunen als de 110 pk dus ook naar +- 135pk vermits het toch dezelfde motor is nee?
als de 110pk naar 135 kan moet de 92 pk toch ook naar 135 kunnen? wat denken jullie?

waarom zou je dan niet de 110 pk versie kopen als 92 pk toch al te min is Confused:

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 oktober 2007 10:07 PM
  [ # 27 ]

Een getunede 92pk zou ongeveer 125pk op moeten gaan leveren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 oktober 2007 10:36 PM
  [ # 28 ]

Surprisedops:

Je hebt gelijk moet ergens tussen de 115 en 120 opleveren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 06 april 2009 11:31 PM
  [ # 29 ]
Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook