1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rem probleem
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 15 oktober 2005 05:08 PM

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn rem, het gaat over een bx ‘92 turbodiesel.
Het probleem; als ik rem eerst geen probleem maar wil ik tijdens normaal remmen harder remmen krijg ik niet meer remkracht, mijn pedaal gaat wel dieper. Als ik nu helemaal door trap krijg ik wel weer meer remkracht. Dit gaat erg abrupt, zowiezo gaat doseren met de rem moeilijk.
Verder lijkt de hydraulisch systeem in orde, dwz geen klachten.
Mijn bx heeft ong. 453.000 km gereden, misschien is dit nog van belang.

Oja, ik heb al naar de remmen zelf gekeken, voering goed en alle wielen lopen goed vrij
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties,

gr maarten

ps aan moderator, dit onderwerp staat ook bij hydrauliek, maar alleen als dit mag. anders merk ik het wel

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 15 oktober 2005 05:45 PM
  [ # 1 ]

Re: Rem probleem

maartenmuller schreef:

ps aan moderator, dit onderwerp staat ook bij hydrauliek, maar alleen als dit mag. anders merk ik het wel

Het gaat hier speciaal over de remmen van een BX, dus van mij mag je hem hier laten staan, maar dan zet ik die in hydrauliek op slot…..2 topics over hetzelfde doen we niet. Wink

Over de remmen van de BX tzd-turbo : het lijkt mij lucht in de remleidingen ??
Mijn BX’en (turbo-diesels) remden altijd prima….heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 oktober 2005 01:34 AM
  [ # 2 ]

De remdruk wordt volgens mij geleverd door een remservo, deze wil ook nog wel eens naar de eeuwige jachtvelden verdwijnen. Ik heb zelf ook nog geen problemen gehad met de remmen van mijn TZD Turbo. Ik denk dat je eerder in deze richting moet gaan zoeken.
Wat je natuurlijk eerst kunt doen is:

- LHM verversen
- Remmen doorspoelen (ong. 0,5 ltr LHM erdoor laten gaan)
- misschien nwe remblokjes? (maar je zei dat ze in orde waren geloof ik)

Succes!!

Enne, Bram… Nog maar 1 bericht verwijderd van de 3.000 berichten!!! Alvast gefeliciteerd!!  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 oktober 2005 02:00 AM
  [ # 3 ]

Lijkt mij een brakke remservo.

Als je druk verder gezond is (HD regelaar tikt op regelmatig intervallen en sist niet continu). Als je remblokken en schijven verder OK ziijn (geen schuurgeluiden tijderns het remmen en als je remmen verder goed ontlucht zijn dan zijn problemen al snel op de remservo terug te voeren.

Remservo kun je gewoon op de sloop van een andere BX af trekken. Neem bij voorkeur eentje van een 14 ofzo met weinig kms (minder dan 2 ton) van na 1988 dan kan je nog wel een tijdje vooruit. Voor 1988 is een ander type servo toegepast dat je zonder meer kan monteren, al ligt de aansluiting van de leidingen wel anders: iets waar je bedacht op moete zijn.

Vervangen is egenlijk een kwestie van eerst systeem drukloos maken en de wagen in de laagste stand zetten.  Daarna de leidingen loshalen op de servo loshalen. De boutjes achter het rempedaal losmaken. Daarna de nieuwe servo plaatsen, leidingen weer aansuiten. Onluchten kan bij het nieuwe type (na 88) niet op de servo. Dit doe je door de remklauwen te ontluchten. Eerst de voorremmen en dan de achterremmen. Spoel gerust een half litertje LHM per klauw door.

Voor het ontluchten moet je zorgen dat het resevoir genoeg LHM bevat. Bij de voorremmen moet je zorgen dat er voldoende druk op het systeem staat. motor starten, en wachten tot de controlelampjes op het dash uitzijn. ONtluchten is simpel rempedaal ingedrukt houden (door maatje of een stok tussen pedaal en stoel) en de nippel open draaien. Achterremmen: zorg dat de wagen in de hoogste stand staat en dat 1 wiel aan de grond staat. De achterrem krijgt de druk van het veercircuit van de achtervering (gelijk lastafhankelijk hierdoor) en dus moet er druk staan op minimaal 1 wiel.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 16 oktober 2005 04:46 AM
  [ # 4 ]

remservo van een xantia of xm kun je ook gewoon gebruiken indien niet anders voorradig op de sloop. Met als voordeel dat ze ook wat recenter zijn. Is precies hetzelfde onderdeel.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 16 oktober 2005 09:27 PM
  [ # 5 ]
mpostma schreef:

Als je druk verder gezond is (HD regelaar tikt op regelmatig intervallen en sist niet continu).

Stel nou de HD regelaar sist continu, wat is er dan aan het handje? rotte voorraadbol?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 oktober 2005 09:42 PM
  [ # 6 ]
deur63 schreef:
mpostma schreef:

Als je druk verder gezond is (HD regelaar tikt op regelmatig intervallen en sist niet continu).

Stel nou de HD regelaar sist continu, wat is er dan aan het handje? rotte voorraadbol?

gaat ‘t over als je aan je stuur draait? (en komt het daarna weer terug) Rotte voorraadbol lijkt me niet, dan tikt ‘ie hooguit heel vaak en werken je remmen niet meer als de motor niet loopt.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 oktober 2005 10:05 PM
  [ # 7 ]
voge schreef:

Enne, Bram… Nog maar 1 bericht verwijderd van de 3.000 berichten!!!
Alvast gefeliciteerd!!  Wink

Ja….nu 3001 Smile

Dank je. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 oktober 2005 12:22 AM
  [ # 8 ]
voge schreef:
deur63 schreef:
mpostma schreef:

Als je druk verder gezond is (HD regelaar tikt op regelmatig intervallen en sist niet continu).

Stel nou de HD regelaar sist continu, wat is er dan aan het handje? rotte voorraadbol?

gaat ‘t over als je aan je stuur draait? (en komt het daarna weer terug) Rotte voorraadbol lijkt me niet, dan tikt ‘ie hooguit heel vaak en werken je remmen niet meer als de motor niet loopt.

ALs je drukregelaar (en niet je voorraadbol) continu sist dan wordt de afslagdruk niet bereikt. Of enorme interne retourlekkage OF te weinig opbrengst door kapotte HD pomp of slechte debietverdeler.

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 18 oktober 2005 02:23 AM
  [ # 9 ]

Die brakke servo lijkt mij wel wat, ik heb namelijk onlangs wat ontlucht/gespoelt. Dat ga ik dus proberen, kan mischien nog ff duren, maar als het zo ver is horen jullie dat zeker. en wat het resultaat is.

Bedankt voor jullie sugesties…

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 30 oktober 2005 01:56 AM
  [ # 10 ]

remservo Xantia break gemonteerd

Hey,

Ik heb gister mijn bx voorzien van een nieuwe (?) remservo, eentje uit een ~98 xantia break 1.8. Dat past dus gewoon, van de sloop gehaald samen met een paar remklauwen.
Die komen er ook nog op, maar eerst weer zien te rijden want ik ben nog bezig met een motor wissel (diesel naar turbo diesel)  en heb dus ook nog niet kunnen proefrijden… Morgen hopelijk wel.

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 03 november 2005 01:16 AM
  [ # 11 ]

zow, eindelijk weer… rijden in m’n bx turbo-turbo, heerlijk

probleem opgelost bedankt voor de sugesties, nu nog xantia klauwen achter Very Happy

trouwens, hoe maken jullie foto’s tijdens een klus. ik neem aan dat jullie niet met vette handen de o zo geliefde en waaks behandelde camera’s beet pakken?

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 november 2005 01:31 AM
  [ # 12 ]

ja hoor, daarna afspoelen in een badje benzine Laughing

Als ik iets aan het doen ben voel ik over ‘t algemeen ook niet de behoefte om daar foto’s van te maken. Maar als ik al een foto maak is dat voor / nadat ik even pauze neem voor een welverdiend bakje koffie.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 03 november 2005 10:07 AM
  [ # 13 ]

ik maak ook gewoon foto’s als ik mijn handen heb gewassen. ik ga zeker niet met 10 ton vet die camera beetpakken. anders had ik wel veel meer foto’s gehad Laughing

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 november 2005 10:54 AM
  [ # 14 ]
vortex schreef:

ik maak ook gewoon foto’s als ik mijn handen heb gewassen. ik ga zeker niet met 10 ton vet die camera beetpakken. anders had ik wel veel meer foto’s gehad Laughing

Ik heb meestal een schone poetsdoek die ik gebruik om de camera op te pakken. Als ik met foto’s moet wachten tot mijn handen weer schoon zijn komt er niet veel van.

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 03 november 2005 01:40 PM
  [ # 15 ]
mpostma schreef:

Ik heb meestal een schone poetsdoek die ik gebruik om de camera op te pakken. Als ik met foto’s moet wachten tot mijn handen weer schoon zijn komt er niet veel van.

dat dacht ik ook al, anders duurt een klus minstens 2 x zo lang…

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook