remmen!
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 13 november 2005 09:55 PM

Hoe hoort een visa eigenlijk te remmen? Is het normaal dat je het pedaal een heel stuk in moet trappen voordat er iets gebeurd (is bij mij dus het geval!)? Ik ben een bx gewend (remmen=gordelspannen) dus misschien heeft het daar mee te maken.
De remblokken zijn zeker niet nieuw meer maar ook niet tot op de draad versleten en hetzelfde geldt voor de schijven.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 november 2005 02:26 AM
  [ # 1 ]

Misschien kan je het eens vergelijken met een andere Visa waarvan je weet dat de remmen helemaal in orde zijn ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 november 2005 03:13 AM
  [ # 2 ]

Het is zo dat je de rempedaal van een BX niet kan vergelijken met een rem van een “gewone” auto. Dit is een heel ander systeem.
Maar het is natuurlijk ook weer niet gebruikelijk dat je hem een heel eind in zou moeten trappen voor er iets gebeurt.
Maar goed, dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf hier…

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 14 november 2005 07:12 PM
  [ # 3 ]

Misschien kan je het eens vergelijken met een andere Visa waarvan je weet dat de remmen helemaal in orde zijn ?

Dat zou handig zijn ware het niet dat je visa niet echt meer op elke hoek tegenkomt, dus wie bied… Very Happy
Inderdaad is het moeilijk te vergelijken met de bx maar ook in vergelijking met ‘normale’ auto’s is de slag wel erg lang.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 november 2005 07:24 PM
  [ # 4 ]
mvbbx schreef:

Misschien kan je het eens vergelijken met een andere Visa waarvan je weet dat de remmen helemaal in orde zijn ?

Dat zou handig zijn ware het niet dat je visa niet echt meer op elke hoek tegenkomt, dus wie bied… Very Happy
Inderdaad is het moeilijk te vergelijken met de bx maar ook in vergelijking met ‘normale’ auto’s is de slag wel erg lang.

Ik heb laatst nog in een Visa gereden. Remwerking is idd heel anders dan bij BX. Het remt gewoon als een conventionele auto. Je moet dus het pedaal wat verder intrappen en het pedaal is wat makkerlijker te doseren. Ik geloof ook niet dat het veel afwijkt van bijv. eenn 205 waar ik laatst in gereden heb.

Belangrijk:

- remvloeistof vers? Bij twijfel verversen, doorspoelen en ontluchten.

- schijven voor: zijn deze vrij van corrsosie? Als een deel van het oppervlak verroest is grijpen de blokjes daar niet meer aan. Dan moet je de blokken vervangen, schijven afdraaien of vervangen zodat het gehele oppervlak vna de schijf weer benut wordt. Maak dan gelijk de remzuigers van de voorremklauwen gangbaar, want anders krijg je weer het zelfde.

- remcilinders achter: ontluchten en bij twijfel (zweten of domweg lekkage) vervangen.

Als je pedaal na het verversen van de remvloeistof sponzig aanvoelt of wegzakt is mogelijk je hoofdremcilinder aan revisie toe.

Bovenstaande actie onlangs met een vriend bij een peus 205 1.1 uitgevoerd. Schijven/blokken voor, remcilinders achter + DOT4: ik denk ong. voor een kleine 200 EUR aan materiaal. Daarna remde het dingetje wel weer als een beer.

Het rempedaal moet gewoon goed doseerbaar zijn, beetje bijterig en de remmen mogen beslist niet sponzig aanvoelen. Het rempedaal mag niet wegzakken als je het een tijd ingedrukt houdt. Verder moet je met stevig intrappen de wielen kunnen laten blokkeren.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 november 2005 07:26 PM
  [ # 5 ]

Zo te lezen heb je een kale 1.1E versie. Die heeft geen vacuumbekrachtiging en moet je dus op eigen kracht 100% tot stilstand brengen. En ja, Visa’s hebben vage remmen. Vooral deze versie zonder bekrachtiging. Check even of je flinkt kunt slippen. Dan is er wel genoeg remkracht…

Tip: vervangen elk jaar de remvloeistof, want het systeem is dramatisch gevoelig voor vocht en zal intern roesten met als gevolg versleten hoofdremcilinder, remcilinders, remverdeler, remklauwen, etc.
Verder zou je je schijven nog even kunnen opmeten. Die moeten zo dik mogelijk zijn (zie Haynes).

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 november 2005 07:28 PM
  [ # 6 ]
Handjes schreef:

Zo te lezen heb je een kale 1.1E versie. Die heeft geen vacuumbekrachtiging en moet je dus op eigen kracht 100% tot stilstand brengen. En ja, Visa’s hebben vage remmen. Tip: vervangen elk jaar de remvloeistof, want het systeem is dramatisch gevoelig voor vocht en zal intern roesten met als gevolg versleten hoofdremcilinder, remcilinders, remverdeler, remklauwen, etc.
Verder zou je je schijven nog even kunnen opmeten. Die moeten zo dik mogelijk zijn (zie Haynes).

Volgens mij heeft Caroline’s Visa 1.1 wel degelijk een rembekrachtiger! Meja, da’s een RE voor zover dat veschil uitmaakt.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 14 november 2005 08:32 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

Volgens mij heeft Caroline’s Visa 1.1 wel degelijk een rembekrachtiger! Meja, da’s een RE voor zover dat veschil uitmaakt.

Ja, dat bedoel ik. De 11E heeft geen rembekrachtiger (optie), de 11RE standaard.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 14 november 2005 09:34 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat ik het eerst eens idd bij de remvloeistof ga zoeken. Er ligt geloof ik nog een fles (van opel Surprisedops: ) achterin dus er is al eens mee gerommeld.
Voor de goede orde: de auto staat nu geschorst en lekker droog bij z’n grote broer dus ik rij er momenteel niet mee. Ik heb de auto min of meer gered van de ondergang en het is de bedoeling hem deze winter weer apk waardig te maken.
De schijven moet ik nog ff opmeten maar waren op het oog nog redelijk netjes(niet erg verroest) en ook de blokken waren nog niet op. De remcilinders achter lekken niet.
De Visa leader is idd gebaseerd op de 11E en heeft geen rembekrachtiger, maar wil dat zeggen dat je eerst het pedaal een stuk kan induwen voordat er iets gebeurd? Na deze slag remt hij op zich wel maar slippen heb ik nog niet geprobeerd.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 14 november 2005 09:41 PM
  [ # 9 ]

Alle Visa’s die ik gehad heb, (stuk of 6), waren volkomen onveilig op de weg. Sponzige rempedalen, slechte remwerking.

Idd vloeistof jaarlijks verversen, anders overleefd je Hoofdremcylinder het niet. Toch blijven het vage remmen, geeef mij maar BX!

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook