3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
HP-Systeem Spoelen volgens "oud" Recept
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:16 AM
  [ # 31 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Martijn de Ruijter schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
dennis van der ven schreef:

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

waar zitten die dempers dan?

mvgr wupke. Wink

Die zitten in de hoogteregelaar zelf. Dit zijn geen dempers in de letterlijke zin, maar er zit wel een vertraging in de werking van de hoogteregelaars. En dat is maar goed ook, want anders zou het systeem zoals Dennis al zegt wel héél nerveus worden. Of er daadwerkelijk enige verbetering optreed in het veren van de auto na het spoelen? Geen idee, ík heb dat in ieder geval nooit opgemerkt….

Gr Martijn


de enigste demping/vertraging in het bewegen van de regelstift word gedaan door de lengte en de vorm van het van verenstaal vervaardigde verbindings deel tussen torsie stang en hoogteregelaar.

de korte snelle bewegingen van de auto/torsiestang worden niet doorgegeven of minimaal.
de langere slagen worden wel doorgegeven .
daardoor word bij bv drempels tijdens het inveren druk toegevoegd, en na het uitveren druk afgelaten,middels de hoogteregelaars.
vandaar dus ook dat het doorslaan niet meer aanwezig is.

je kan dit simpel zien (mits het systeem goed werkt)  als je je auto stationair op rijhoogte hebt.
meet de rijhoogte op (in MM ) en ga dan op de klep zitten met je voeten van de grond. max (3 tot 5 seconden) meet dan direct na uitslag van je veren de hoogte op.
deze zal hoger zijn dan ervoor.

kleinere bewegingen hebben geen invloed op de vering en rijhoogte.
grotere wel.

mvgr wupke. Wink

Ik kan hier 1 ding aan toevoegen als ik mag.
Jij zegt dat de enige vertraging zit in de buigzaamheid van het metaal. Dit is niet waar.
Ik heb dit eens met mijn oude ds ervaren.
Zodra je de auto indrukt en de stift van de hoogteregelaar eveneens indrukt, gaat dit langzamer dan alleen de buigspanning van het metaal doet vermoeden. De stift geeft een bepaalde weerstand door de tegendruk die de olie geeft en glijdt langzaam in zijn schacht ongeacht de druk die het metaal er op geeft. Daardoor wordt er een vertraging bewerkstelligd.

gr
Ries

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:17 AM
  [ # 32 ]
Ries schreef:

antwoord 1: ik heb de filters idd goed schoongemaakt met wasbenzine, evenals het reservoir.

antwoord op vraag 2: nee.

dus…zeg je nu, daar zit ‘m de kneep.

gr
R

probeer het eens, en meld dan wat het verschil is.
niet geschoten is altijd mis.
en een stuk hout tussen stoel en rem met draaiende motor, en dan wiel voor wiel even je remontluchtingsnippel open en dicht draaien ,met je auto in de hoogste stand lijkt me niet het moeilijkste.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:25 AM
  [ # 33 ]

We wachten op mooi, warm weer…. Cool

De koukleum

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:25 AM
  [ # 34 ]
Ries schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
Martijn de Ruijter schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
dennis van der ven schreef:

in de hoogte regelaar zitten “dempers"die er voor zorgen dat de hoogte (druk )niet bij elk oneffenheidje gecorrigeerd wordt. anders zou het wel een heel nerveus systeem zijn.

waar zitten die dempers dan?

mvgr wupke. Wink

Die zitten in de hoogteregelaar zelf. Dit zijn geen dempers in de letterlijke zin, maar er zit wel een vertraging in de werking van de hoogteregelaars. En dat is maar goed ook, want anders zou het systeem zoals Dennis al zegt wel héél nerveus worden. Of er daadwerkelijk enige verbetering optreed in het veren van de auto na het spoelen? Geen idee, ík heb dat in ieder geval nooit opgemerkt….

Gr Martijn


de enigste demping/vertraging in het bewegen van de regelstift word gedaan door de lengte en de vorm van het van verenstaal vervaardigde verbindings deel tussen torsie stang en hoogteregelaar.

de korte snelle bewegingen van de auto/torsiestang worden niet doorgegeven of minimaal.
de langere slagen worden wel doorgegeven .
daardoor word bij bv drempels tijdens het inveren druk toegevoegd, en na het uitveren druk afgelaten,middels de hoogteregelaars.
vandaar dus ook dat het doorslaan niet meer aanwezig is.

je kan dit simpel zien (mits het systeem goed werkt)  als je je auto stationair op rijhoogte hebt.
meet de rijhoogte op (in MM ) en ga dan op de klep zitten met je voeten van de grond. max (3 tot 5 seconden) meet dan direct na uitslag van je veren de hoogte op.
deze zal hoger zijn dan ervoor.

kleinere bewegingen hebben geen invloed op de vering en rijhoogte.
grotere wel.

mvgr wupke. Wink

Ik kan hier 1 ding aan toevoegen als ik mag.
Jij zegt dat de enige vertraging zit in de buigzaamheid van het metaal. Dit is niet waar.
Ik heb dit eens met mijn oude ds ervaren.
Zodra je de auto indrukt en de stift van de hoogteregelaar eveneens indrukt, gaat dit langzamer dan alleen de buigspanning van het metaal doet vermoeden. De stift geeft een bepaalde weerstand door de tegendruk die de olie geeft en glijdt langzaam in zijn schacht ongeacht de druk die het metaal er op geeft. Daardoor wordt er een vertraging bewerkstelligd.

gr
Ries

dit word een quote quote draad haha.

ja klopt de stift is door de oliedruk gedempt.
maar toch werkt die verenstalen stang door,inderdaad vertraagt zoals je helder aangeeft maar bij doorslagen van de torsiestang is er een moment dat de kracht van die stang door die oliedruk heen drukt.
dit heeft ook te maken met de snelheid waarmee het wiel inveert of uitslaat.


wel wil ik eraan toevoegen dat dit alleen geschied bij hard doorslaan (inveren of uitveren) van de wielen,en dus niet bij elk willekeurig bultje of putje.
mvgr wupke
Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:28 AM
  [ # 35 ]
Ries schreef:

We wachten op mooi, warm weer…. Cool

De koukleum

is dit een idee?
 

ruimte is heerlijk verwarmd.
groetjes wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:33 AM
  [ # 36 ]

Ligt dat in Nederland?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:40 AM
  [ # 37 ]
Ries schreef:

Ligt dat in Nederland?

tussen Eindhoven en Den Bosch. 14 van Eindhoven en 18 van DenBosch Wink

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 15 december 2005 12:42 AM
  [ # 38 ]

toch kan ik het me ook wel voorstellen dat nieuwe LHM een aantal vage klachten oplost. Als de olie oud en bruin is, is de smerende werking ook minimaal en de dikte van de olie zal ook zeker afgenomen zijn. Daar het systeem van Citroen werkt zonder keerringen en afdichtingen, bijvoorbeeld in de hoogte regelaar, veercilinder of remservo, is het aannemelijk dat de interne lek ook toeneemt, dus zakt de auto sneller in.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:44 AM
  [ # 39 ]

Das zwaar buiten mijn bebouwde kom :fijnsturen

gr
R

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 12:46 AM
  [ # 40 ]
oldenhage schreef:

toch kan ik het me ook wel voorstellen dat nieuwe LHM een aantal vage klachten oplost. Als de olie oud en bruin is, is de smerende werking ook minimaal en de dikte van de olie zal ook zeker afgenomen zijn. Daar het systeem van Citroen werkt zonder keerringen en afdichtingen, bijvoorbeeld in de hoogte regelaar, veercilinder of remservo, is het aannemelijk dat de interne lek ook toeneemt, dus zakt de auto sneller in.

maar dan nieuwe LHM in combinatie met spoelen.
groetjes wupke: Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 15 december 2005 12:48 AM
  [ # 41 ]
oldenhage schreef:

toch kan ik het me ook wel voorstellen dat nieuwe LHM een aantal vage klachten oplost. Als de olie oud en bruin is, is de smerende werking ook minimaal en de dikte van de olie zal ook zeker afgenomen zijn. Daar het systeem van Citroen werkt zonder keerringen en afdichtingen, bijvoorbeeld in de hoogte regelaar, veercilinder of remservo, is het aannemelijk dat de interne lek ook toeneemt, dus zakt de auto sneller in.

Ik heb wel de lhm ververst doch niet goed gespoeld blijkt later. Mijn xm heeft sc/mac maar zakt toch soms snel in. Zoals ik zeg, soms. Het kan ook zijn dat hij een lange tijd hoog blijft.

gr
Ries

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 december 2005 01:30 AM
  [ # 42 ]
Ries schreef:

Ik heb wel de lhm ververst doch niet goed gespoeld blijkt later. Mijn xm heeft sc/mac maar zakt toch soms snel in. Zoals ik zeg, soms. Het kan ook zijn dat hij een lange tijd hoog blijft.

Dat is met een anti-zink bol neem ik aan???
Heeft mijn Xantia ook, afgelopen zomer hebben ze de anti-zinkbol vervangen (zat op 10bar) door een andere gevulde en daarna was het 2 dagen goed. Zal wel een nieuwe in moeten, dat komt wel tzt wel, de auto komt nu dusdanig snel omhoog dat ik dik tevreden ben Razz

@Ries, zover is Enschede toch niet?
Er komen zelfs mensen uit het buitenland (Friesland Wink ) naar de sleutelmeetings in Sint-Oedenrode Razz

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 07:33 PM
  [ # 43 ]
ZX1.4i schreef:
Ries schreef:

Ik heb wel de lhm ververst doch niet goed gespoeld blijkt later. Mijn xm heeft sc/mac maar zakt toch soms snel in. Zoals ik zeg, soms. Het kan ook zijn dat hij een lange tijd hoog blijft.

Dat is met een anti-zink bol neem ik aan???
Heeft mijn Xantia ook, afgelopen zomer hebben ze de anti-zinkbol vervangen (zat op 10bar) door een andere gevulde en daarna was het 2 dagen goed. Zal wel een nieuwe in moeten, dat komt wel tzt wel, de auto komt nu dusdanig snel omhoog dat ik dik tevreden ben Razz

@Ries, zover is Enschede toch niet?
Er komen zelfs mensen uit het buitenland (Friesland Wink ) naar de sleutelmeetings in Sint-Oedenrode Razz

ik heb laatst een oude xant de bollen gedaan incluus de zinkbol.
en nog bleef de dame doorzakken na een halve dag.
systeem even verse olie op gedaan en gespoelt (is dat nu met D ofT?) en viola hupla hoppekee, de oude damen blijft 12 dagen in der hoeven staan.
groetjes van wupke. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 december 2005 07:39 PM
  [ # 44 ]
kreazyV8wuppo schreef:

en viola hupla hoppekee, de oude dame blijft 12 dagen in der hoeven staan.
groetjes van wupke. Wink

Mijn ervaring is nogal eens dat je wel kan spoelen en vervangen en dat ie daarna niet vaak meer tikt en nauwelijks meer inzakt.

Maar wacht je 4 weken en het is weer zoals vanouds: tik om de 5 sec. en na een uur ligt de achterkant al op de grond.

Nja, bij mijn BX is dat alleen het vake tikken dat irritant blijft. Systeem is al div. keren grondig gespoeld Sad en alle veerbollen zijn opgepompt en de accubol is vervangen. De wagen zakt overigens weer niet snel in. Retour vnan de remservo is echt minimaal (logisch, want het duurt een uur of 6 voordat de achterkant begint in te zakken).

T blijft dus wat tricky.. spoelen en LHM verversen is zondermeer het eerste wat je moet doen als je hydraulische shit hebt, maar t is ook niet zaligmakend.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 december 2005 08:02 PM
  [ # 45 ]
mpostma schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

en viola hupla hoppekee, de oude damen blijft 12 dagen in der hoeven staan.
groetjes van wupke. Wink

Mijn ervaring is nogal eens dat je wel kan spoelen en vervangen en dat ie daarna niet vaak meer tikt en nauwelijks meer inzakt.

Maar wacht je 4 weken en het is weer zoals vanouds: tik om de 5 sec. en na een uur ligt de achterkant al op de grond.

Nja, bij mijn BX is dat alleen het vake tikken dat irritant blijft. Systeem is al div. keren grondig gespoeld Sad en alle veerbollen zijn opgepompt en de accubol is vervangen. De wagen zakt overigens weer niet snel in. Retour vnan de remservo is echt minimaal (logisch, want het duurt een uur of 6 voordat de achterkant begint in te zakken).

T blijft dus wat tricky.. spoelen en LHM verversen is zondermeer het eerste wat je moet doen als je hydraulische shit hebt, maar t is ook niet zaligmakend.

een BX heeft geen antie zinkbol.
de meeste Xantia’s wel, die vangen de (gecontroleerde) lekkage op welke aanwezig is in de diverse componenten aangezien die geen rubber afdichtingen hebben.
vandaar dat de BX dus nog steeds vrij rap achter door het kontje zakt.
dit ligt aan de extra componenten welke aangesloten zijn op de achterveren.
van hoogteregelaar naar remservo naar veiligheidsklep en zo nog wat friemels.
alles bij elkaar dus aardig wat dingen die minnimale lek hebben (gecontroleerd) maar als alleen het drukvat dat bij moet houden zakt hij vrij snel weer aan de achterkant.
de voorkant blijft hangen omdat daar alleen de voorste hoogteregelaar voor verantwoordelijk is, en aangezien die heel snel vervuild (laagste punt)blijft hij ook graag hangen.

mvgr wupke

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook