Aaaa wat nu !? dorpelrot
cxall
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 09-11-2005

Gepost: 15 december 2005 06:54 PM

Vandaag weer eens met de CX in de weer geweest. Op mijn lijstje stond nog het verwijderen van de rechter dorpellijst.
A omdat ie gedeukt is en B omdat ik wel eens wilde zien hoe het onder de dorpellijst roest.
Want dat moet haast wel RVS en staal gaan lekker te keer en er zal altijd vocht tussen zitten in ons landje.
En ja hoor, ROEST.
 
Met deze pennetjes zit de dorpellijst “vast” geklikt op het koetswerk. Rondom heeft zich een roest puistje ontwikkeld.
Wat te doen, hoe pak ik dit aan?
Owatrol? Vet? ML? Fertan? Wie heeft hier ervaring mee?

CX 20 TRE Bleu Nuit 1982

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 15 december 2005 08:00 PM
  [ # 1 ]

Ik denk blank maken, primen & aflakken of in de tectyl zetten, afhankelijk van wat er op je dorpel zit (dat kon ik niet goed zien op de foto). Geen vet opsmeren, want daaronder gaat het gewoon door. Een lik vet op de plaatsen waar het rvs en plaatstaal elkaar raken kan geen kwaad-> dat verhindert electrolyse tussen het rvs en het staal. Zeker aan de buitenkant van de auto waar 2 verschillende metalen elkaar raken onder aanwezigheid van vocht kan electrolyse optreden en daarbij legt het minst edele metaal het altijd af. Zo ook met je aluminium veercilinders als ze in rust het subframe raken met natte bagger ertussen (al eens met een BX meegemaakt).

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
cxall
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 09-11-2005

Gepost: 15 december 2005 11:53 PM
  [ # 2 ]

Wat voor primer zou jij er dan opzetten?
De dorpel is het zelfde als de rest van het koetswerk, gespoten in de kleur van de auto.

CX 20 TRE Bleu Nuit 1982

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 16 december 2005 10:22 PM
  [ # 3 ]

In principe is de keuze ruim qua merk en kleur, maar vaak komt het op het zelfde neer. Zolang het maar een goede primer is voor blank staal. Ik gebruik zelf vaak Motip primer/filler. Dat is primer en spuitplamuur in één, lekker makkelijk, maar of het voor blank staal de allerbeste primer is weet ik niet. Met gewone ijzermenie heb ik ook geen slechte ervaringen. Wat betreft primer valt er veel te kiezen.
Een schone roestvrije ondergrond en een goede hechting zijn belangrijker dan het merk primer. Belangrijker is dat de eerste laag primer goed penetreert zodat het goed hecht (dus niet te dik, dan blijft het eropliggen). Da’s sowieso een schildersregel: liever wat te dunne verf dan te dikkke (vooral bij de eerste laag).  Ook de hechting en dichtheid van de afwerklaag zijn minstens zoveel van belang. Je verf afwerken met vernis maakt hem sterker, maar let op: De verf mag niet te ver zijn opgedroogd of moet juist helemaal zijn uitgehard als je de vernislaag aanbrengt, anders krijg je barstjes in de lak.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook