1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 op gas???
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 december 2005 09:20 PM

Wij zijn op zoek naar een andere auto voor mijn vrouw. Ze is net begonnen met haar eigen bedrijf en moet ineens 25.000 km per jaar gaan rijden en dat is niet echt de bedoeling geweest van de bouwers van haar Twingo.

Nu zaten wij te denken aan een C5 op gas of diesel omdat ik zelf ook een C5 rijdt. Nu heb ik hier al heel wat verhalen over gas voorbij zien komen en weet ik ondertussen dat ik geen auto uit 2001 moet gaan zoeken. Nu rijst bij mij de volgende vraag, als we toch voor een auto op gas gaan zit er dan een fundamenteel verschil tussen de 1.8 en de 2.0? Of kunnen we beter voor een Volvo gaan, dat is de andere optie…...

Uiteraard is ook de diesel nog niet out of the picture, echter de aanschafkosten daarvan zijn nog iets hoger dan auto’s op gas. EN het moet een automaat zijn…....

Iemand ideetjes?

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 16 december 2005 11:49 PM
  [ # 1 ]

Re: C5 op gas???

Bas schreef:

Wij zijn op zoek naar een andere auto voor mijn vrouw. Ze is net begonnen met haar eigen bedrijf en moet ineens 25.000 km per jaar gaan rijden en dat is niet echt de bedoeling geweest van de bouwers van haar Twingo.

Nu zaten wij te denken aan een C5 op gas of diesel omdat ik zelf ook een C5 rijdt. Nu heb ik hier al heel wat verhalen over gas voorbij zien komen en weet ik ondertussen dat ik geen auto uit 2001 moet gaan zoeken. Nu rijst bij mij de volgende vraag, als we toch voor een auto op gas gaan zit er dan een fundamenteel verschil tussen de 1.8 en de 2.0? Of kunnen we beter voor een Volvo gaan, dat is de andere optie…...

Uiteraard is ook de diesel nog niet out of the picture, echter de aanschafkosten daarvan zijn nog iets hoger dan auto’s op gas. EN het moet een automaat zijn…....

Iemand ideetjes?

Hier heb ik zeer recentelijk diep en lang over nagedacht.
Als tevreden diesel Xantiarijder wilde ik een C5 op diesel of gas.
Ik wilde ook perse een Exclusive uitvoering. Nou zijn 2.2 HDI Exclusives behoorlijk schaars en duur als occassion, terwijl je een 2.0 Exclusive op gas redelijk makkelijk kan kopen.
Dus dat is het geworden, gisteren gehaald en volgens de dealer-historie wat betreft onderhoud kent deze specifieke auto geen (gas)problemen. Negatieve ervaringen zijn hier helaas ook te lezen.
De HDI motor is ook niet te versmaden, probleemloos, zuinig, stil en krachtig.
En een lekkere actieradius.
Veel van de gas C5’en zijn ex-leasers met allerlei bekende risico’s, maar een ontegenzegenlijk voordeel is dat ze Citroen onderhouden zijn en je de historie van zo’n auto gewoon kan opvragen bij de dealers die de auto hebben onderhouden. Geen boekje aanwezig, niet kopen dan.
Ik heb er pas 250km op zitten sinds gister, maar het rijdt prima.

Gr. Ronald

Ps. Bij het zoeken naar een C5 occassion heb ik bewust het bouwjaar 2001 laten staan, veel (elektrische) problemen geweest bij benzine en diesel.

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 16 december 2005 11:55 PM
  [ # 2 ]

Re: C5 op gas???

Bas schreef:

........ Of kunnen we beter voor een Volvo gaan, dat is de andere optie…...

Uiteraard is ook de diesel nog niet out of the picture, echter de aanschafkosten daarvan zijn nog iets hoger dan auto’s op gas. EN het moet een automaat zijn…....

Een Volvo? Wat denk je zelf voor antwoord te krijgen hier?  Laughing  Wink

Het verschil in aanschafprijs mag mijnsinziens geen doorslaggevend feit worden. Een diesel is in aanschaf duurder maar zal ook minder snel afschrijven. LPG zal daarentegen goedkoper zijn in de wegenbelasting, beter voor het millieu en je zal minder kwijt zijn aan brandstof.
Een LPG wagen heeft ook een lager omslagpunt t.o.v. benzine in vegelijking met een diesel. Het zijn allemaal dingen die je mee zou kunnen nemen in je overweging.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat een dieselmotor een totaal ander karaker heeft dan een LPG-blok. Dit moet je maar net aanstaan!

Als je mijn (voor een ander totaal niet interessante-) mening wilt, dan zou ik absoluut voor LPG gaan, maar ik ben dan ook erg LPG-minded.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 december 2005 12:00 AM
  [ # 3 ]

ik heb ook diesel en gas gereden
ik rij nu een xantia op gas en heb totaal geen problemen er mee als je gewoon netjes rij en onderhou is er weinig aan de hand
nog even een puntje rij je veel in het buitenland

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 december 2005 12:08 AM
  [ # 4 ]
citroenc2 schreef:

nog even een puntje rij je veel in het buitenland

Bedenk hierbij wel dat er in het buitenland, in tegenstelling tot NL, steeds meer LPG-stations bij komen!

Daarbij komt dat je, in het geval je even geen LPG kan tanken, je net zo duur rijd als dat je een gewone benzinewagen hebt. De meerprijs van de wegenbelasting is immers te verwaarlozen.
Ik heb dit nooit een probleem gevonden.

Nog even een aandachtspuntje;
Als je negatieve verhalen leest over LPG, dan heeft het probleem vaak niet te maken met LPG, het probleem openbaard zich alleen als hij op LPG loopt. Zo loopt een auto met slechte bougies minder goed op LPG dan op benzine. Maar als je gewoon je onderhoud volgens het boekje doet, zal je weinig problemen hebben. (al kan ik er niets specifiek C-5 over vertellen)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 december 2005 12:10 AM
  [ # 5 ]
patje74 schreef:
citroenc2 schreef:

nog even een puntje rij je veel in het buitenland

Bedenk hierbij wel dat er in het buitenland, in tegenstelling tot NL, steeds meer LPG-stations bij komen!

Daarbij komt dat je, in het geval je even geen LPG kan tanken, je net zo duur rijd als dat je een gewone benzinewagen hebt. De meerprijs van de wegenbelasting is immers te verwaarlozen.
Ik heb dit nooit een probleem gevonden.

dat klopt maar ik denk zo als ze veel duitseland rijden waar nog weinig lpg is is diesel makkerlijke

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 17 december 2005 01:21 AM
  [ # 6 ]
patje74 schreef:

Nog even een aandachtspuntje;
Als je negatieve verhalen leest over LPG, dan heeft het probleem vaak niet te maken met LPG, het probleem openbaard zich alleen als hij op LPG loopt. Zo loopt een auto met slechte bougies minder goed op LPG dan op benzine. Maar als je gewoon je onderhoud volgens het boekje doet, zal je weinig problemen hebben. (al kan ik er niets specifiek C-5 over vertellen)

Ik heb toch een andere mening die gebaseerd is op feiten uit de werkplaats.

Allereerst, Patrick zegt als je onderhoud volgens het boekje uitvoerd zal je weinig problemen hebben. Onderhoud volgens het boekje, maar de boeken houden helemaal geen rekening met LPG, zo moeten de bougies in het boekje om de 60.000 vervangen worden terwijl het met een LPG auto veel eerder al nodig is.

En de C5 op LPG heeft toch zeker wel meer problemen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van mensen die probleemsloos rijden, maar het gros komt gewoon vaker in de werkplaats dan auto’s zonder LPG. Problemen zijn van uiteenlopende aard.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 december 2005 01:34 AM
  [ # 7 ]

Correctie; Onderhoud volgens een op LPG-aangepast boekje.  Wink

En zoals ik al zei, ik weet niets specifiek over de C5 en LPG. Maar over het algemeen genomen valt of staat de kwaliteit van een LPG installatie met de kwaliteit van inbouwen, afstellen en onderhoud. (of haal je dit ook omver?  Wink )
En als je zo verschrikkelijk veel goedkopere kilometers maakt, dan mag daar wel wat extra onderhoud tegenover staan.

@Oldenhage
De problemen die jij tegenkomt, wat voor problemen zijn dat vooral. Zijn dat computer-gerelateerde dingen?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 17 december 2005 02:12 AM
  [ # 8 ]

de problemen zijn verschillend, een veel voorkomende storing is de P0170 code, te arm mengsel waardoor er op het display een melding komt van een storing. De oorzaak is meestal de druksonde op de verdamper die defect is.

Een tweede veel voorkomend probleem is slecht lopen op LPG en gebrek aan vermogen. Meestal bij de LPI varianten. Komt door defecte injectoren verdeelstuk of lekke pakkingen bij de injectoren. oplossing verdeelstuk vervangen of injectoren vervangen en meteen de pakkingen meenemen.

Een derde veel voorkomend probleem is dat de computer uit zn “leerkenveld” loopt. De computer zoekt altijd de beste verhouding tussen een aantal getallen, dit varieert bij een benzine motor heel lnagzaam en bij een LPG motor veel sneller, daardoor is de computer veel sneller aan het einde van z’n kenveld wat resulteerd in slecht lopen. Met behulp van de computer is dit eenvoudig weer te herstellen.

Verder zijn er taloze probleempjes die toch wel gerelateerd zijn aan LPG, backfire komt gelukkig weinig meer voor, maar toch heb je af en toe nog wel eens een inlaatspruitsuk aan diggelen, brandstofpompen willen ook nog wel eens defect raken doordat e rgeen benzine in zit, koelproblemen, doordat er geknipt is in de waterslangen. Bougies die na 10.000 km vervangen moeten worden… enz.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 december 2005 02:23 AM
  [ # 9 ]

Op de computergerelateerde dingen na, zijn dit allemaal dingen die onder het kopje “onderhoud” vallen. Dat LPG-rijders dit vaak nalaten, da’s een ander verhaal.
Verder noem je een aantal dingen op die vooral te maken hebben met de kwaliteit van inbouw.

Kijk, natuurlijk werkt een LPG installatie niet goed als defecte onderdelen de klus moeten klaren. Dit is bij ieder brandstofsysteem zo. Dus het is natuurlijk zaak die onderdelen te onderhouden/tijdig te vervangen.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 17 december 2005 02:30 AM
  [ # 10 ]
patje74 schreef:

Op de computergerelateerde dingen na, zijn dit allemaal dingen die onder het kopje “onderhoud” vallen. Dat LPG-rijders dit vaak nalaten, da’s een ander verhaal.
Verder noem je een aantal dingen op die vooral te maken hebben met de kwaliteit van inbouw.

Kijk, natuurlijk werkt een LPG installatie niet goed als defecte onderdelen de klus moeten klaren. Dit is bij ieder brandstofsysteem zo. Dus het is natuurlijk zaak die onderdelen te onderhouden/tijdig te vervangen.

Ok, daar heb je gelijk in, maar een bezine C5 hoeft om de 30.000 naar de garage, nu moet je gewoon vaker naar de garage. Niet alleen vake rnaar de garage, als daar dan blijkt dat het aan het LPG systeem ligt, moet je ook nog een keer naar het LPG inbouw station. Nu zal je zeggen, waarom legt zo’n garage niet wat onderdelen op de plank??? De onderdelen van het LPI systeem bijvoorbeeld, neem de injector, is in het begin wel meer dan 10 maal per jaar geweizigd, je legt dus iets op e plank terwijl het morgen alweer oud is. Verder is de diversiteit van de systemen zo groot dat onderdelen op voorraad leggen geen zin heeft, dus moet de klant voor veel dingen, zeg maar de meeste terug. Daar komt ook nog eens bij dat heel veel onder garantie valt (bij de gasboer). Verder vind ik het een groot nadeel bij de C5 dat de tank zo klein is. Btekend voor een beetje rijder dat ie elke twee dagen moet tanken. Verder nog een minpuntje…. de meeste inbouwers planten de verdamper voor de koplamp….. ergo je kan het lampje slecht verwisselen…

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 17 december 2005 03:11 AM
  [ # 11 ]
oldenhage schreef:

de problemen zijn verschillend, een veel voorkomende storing is de P0170 code, te arm mengsel waardoor er op het display een melding komt van een storing. De oorzaak is meestal de druksonde op de verdamper die defect is.

Een tweede veel voorkomend probleem is slecht lopen op LPG en gebrek aan vermogen. Meestal bij de LPI varianten. Komt door defecte injectoren verdeelstuk of lekke pakkingen bij de injectoren. oplossing verdeelstuk vervangen of injectoren vervangen en meteen de pakkingen meenemen.

Een derde veel voorkomend probleem is dat de computer uit zn “leerkenveld” loopt. De computer zoekt altijd de beste verhouding tussen een aantal getallen, dit varieert bij een benzine motor heel lnagzaam en bij een LPG motor veel sneller, daardoor is de computer veel sneller aan het einde van z’n kenveld wat resulteerd in slecht lopen. Met behulp van de computer is dit eenvoudig weer te herstellen.

Verder zijn er taloze probleempjes die toch wel gerelateerd zijn aan LPG, backfire komt gelukkig weinig meer voor, maar toch heb je af en toe nog wel eens een inlaatspruitsuk aan diggelen, brandstofpompen willen ook nog wel eens defect raken doordat e rgeen benzine in zit, koelproblemen, doordat er geknipt is in de waterslangen. Bougies die na 10.000 km vervangen moeten worden… enz.

Bedankt voor deze info Oldenhage.
Als nieuwe gasrijder van een occassion C5 2.0 heb ik de gashandleiding van AG maar eens gelezen.
Schakelen tussen benzine en gas, bij voorkeur bij stationair toerental, anders mogenlijk schade aan kat.
Voorts minimaal 1/3 tank benzine aan boord van niet minder dan 3 maanden oud, anders kans op schade aan de brandstofpomp.

Zoals eerder gezegd, ik heb er pas 250km op gas opzitten, maar gebruikersfouten kunnen blijkbaar ook bijdragen aan gas-ellende.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
marit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 17 december 2005 09:02 AM
  [ # 12 ]

hallo ik zelf rijd ook een c5 op lpg en deze komt uit november 2001 het is een ligne prestige met slechts 83000 km op de teller en geen enkel probleem op lpg.
Er zit een lpi installatie in van vialle en dat je niet een auto uit 2001 moet kopen gaat er bij mij dus niet in en ja het is ook een leasebak geweest van toplease met de complete historie erbij!!!
dus sta er niet te lang bij stil en ga lpg rijden

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 17 december 2005 01:34 PM
  [ # 13 ]

onze C5 had in het begin veel problemen zoals stotteren, als hij stationair draaide liep het toerental van ong 500 tpm tot 1500tpm en op de snelweg bij 130-140kmh viel hij terug naar 100km/h. is vaak bij de dealer geweest maar ongeveer een half jaar geleden is de (volgens mij de verdamper, maar ben de naam ff kwijt) vervangen en sinds dien rijdt hij probleemloos op zowel gas als benzine Very Happy
het gaat trouwens over een 1.8 16v break uit 2003

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 december 2005 02:24 PM
  [ # 14 ]

Wederom weer een geval van onderhoud dus. Vaak is het al te merken dat deze aan zijn eind raakt. Even op tijd langs de gasboer en je had de problemen kunnen voorkomen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 december 2005 02:31 PM
  [ # 15 ]

Oh ja, even niet goed gelezen, het is dus een kwestie van een lsechte inbouw/slechte materialen.
Zoals ik al zei, elk brandstofsysteem heet goede onderdelen nodig on goed te fuctioneren. LPZG dus ook.
Goede onderdelen + correcte inbouw + goed onderhoud = betrouwbaar systeem. (over het algemeen genomen)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook