1 van de 2
 1 2 Volgende > 

dash verlichting doorgebrand?
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 981

Gepost: 10 januari 2006 12:09 PM

Beste mensen,

Dit weekend kreeg mijn dashboard verlichting kuuren. Zaterdag op de namiddag ging de teller-unit verlichting ineens niet aan, na er lichtelijk tegenaan te hebben geslagen zat er wel ineens weer licht in.
Maar later op de avond na het stappen was het echt gebeurd, geen licht meer in mijn dashboard te krijgen. Ook kwam er toen een wat doorgebrand luchtje uit de ventilatie roosters.

Ik heb nu geen licht meer in mijn tellers en niet in de kachel bediening. Wie weet wat dit kan zijn en hoe ik het kan verhelpen?

bij voorbaad dank,

Douwe die nu zo nu en dan met de zaklamp op zijn metertjes schijnt.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 10 januari 2006 02:25 PM
  [ # 1 ]

Zekering al gecontroleerd?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 10 januari 2006 02:27 PM
  [ # 2 ]

Daar heb ik inderdaad nog niet naar gekeken maar het leek mij iets anders te zijn omdat er meer dan alleen deze lampjes op die zekering zit toch?  Er zou dan dus meer niet moeten werken, of vergis ik mij hier in?

vr. gr. Douwe

Profiel  

Gepost: 10 januari 2006 02:29 PM
  [ # 3 ]

Misschien is de stekker aan de reotor voor dashbordlicht dimming los.
Zit vanonder, scrol wieltje.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 10 januari 2006 02:48 PM
  [ # 4 ]

Waar en hoe vind ik deze stekker?

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 10 januari 2006 02:53 PM
  [ # 5 ]
Douwe schreef:

Waar en hoe vind ik deze stekker?

Onder de stuurkolom zit een draai-dimmertje, hieronder dus blijkbaar.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Gepost: 10 januari 2006 03:06 PM
  [ # 6 ]

jups, zit erop, of niet als het niet brand Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 10 januari 2006 08:37 PM
  [ # 7 ]

Morgen ga ik er mee bezig. Hopelijk houden jullie ook dan mijn topic in de gaten :d

maar ik zal dan dus het stuk plastic onder het stuur waar dat ‘rolletje’ in zit even moeten verwijderen en dan kijken of de stekker er in zit?

ik had trouwens een dag eerder al het idee dat de verlichting iets anders scheen dan normaal. En zou het branderige luchtje door de roosters toeval geweest zijn? Of kan er echt iets doorbranden.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 januari 2006 01:33 AM
  [ # 8 ]
Douwe schreef:

Morgen ga ik er mee bezig. Hopelijk houden jullie ook dan mijn topic in de gaten :d

maar ik zal dan dus het stuk plastic onder het stuur waar dat ‘rolletje’ in zit even moeten verwijderen en dan kijken of de stekker er in zit?

ik had trouwens een dag eerder al het idee dat de verlichting iets anders scheen dan normaal. En zou het branderige luchtje door de roosters toeval geweest zijn? Of kan er echt iets doorbranden.

Twee keer ja; ik verwacht dat die regelaar is doorgebrand en dat je daarom geen licht meer hebt. Is er per ongeluk iets op aangesloten (geweest) misschien (radio bv)? Dat kan net dat ene zetje geweest zijn.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 11 januari 2006 02:17 AM
  [ # 9 ]
Douwe schreef:

...
.

Je hoeft niet de hele plastic beplating onder je stuurkolom te verwijderen om de instrumentenverlichtingsdimmer (weer 1tje voor skrebbel Wink) uit te bouwen. Je kunt hem gewoon eruit wippen en dan komen de draden mee door het gat. Als je die draden doorverbindt moet je dashboardverlichting volop branden. Als dat het geval is, dan heb je de oorzaak gevonden en mag je uit een slopert een nieuw reostaatje (zo heet zo’n vermogenspotmetertje) halen.
Karel merkte al terecht op dat de dimmer het waarschijnlijk had begeven doordat er een zwaardere belasting aan had gehangen dan alleen dashboardverlichting. Dat kan heel goed. Het is inderdaad een van de makkelijkste manieren om geschakeld 12V te vinden, maar dan moet daarmee wel een extra relais worden gestuurd, waarmee een aparte continue 12V wordt geschakeld (zo had ik mijn autoradio aangesloten). Bovendien moet die geschakelde 12V van de ingang van de dimmer worden gepakt en niet van de uitgang.

`verum ipsum factum’

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 januari 2006 02:36 AM
  [ # 10 ]
jeroen_m schreef:
Douwe schreef:

...
.

Je hoeft niet de hele plastic beplating onder je stuurkolom te verwijderen om de instrumentenverlichtingsdimmer (weer 1tje voor skrebbel Wink) uit te bouwen. Je kunt hem gewoon eruit wippen en dan komen de draden mee door het gat. Als je die draden doorverbindt moet je dashboardverlichting volop branden. Als dat het geval is, dan heb je de oorzaak gevonden en mag je uit een slopert een nieuw reostaatje (zo heet zo’n vermogenspotmetertje) halen.

Inderdaad, ik was abuis. En als het al niet bijna vanzelf gaat dan lukt het vast wel met een klein plat schroevendraaiertje erbij.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 januari 2006 02:44 AM
  [ # 11 ]

Inderdaad, met een plat schroevedraaiertje istie dr zo uit gewipt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de draden doorverbindt. Als je dashlicht volop aan gaat heb je de storing gevonden. Je zou het tijdelijk zo doorverbonden kunnen laten, maar het is beter om zo snel mogelijk je dashboardverlichting te dimmen, want dan slijten de lampjes minder. Je weet vast wel wat voor boel gedoe het is om die lampjes te vervangen. OK, het is prima te doen, maar een dimmertje vervangen en op acceptabel laag pitje draaien is minder werk.
Overigens, terugkomend op de mogelijke oorzaak van het waarschijlijk falen van dit dimmertje, moet ik opmerken dat die dingen ook wel eens spontaan de geest geven.
Voordat ik verder speculeer wacht ik eens af wat je vindt als je die dimmert eruit hebt.

`verum ipsum factum’

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 11 januari 2006 02:49 AM
  [ # 12 ]
jeroen_m schreef:

Inderdaad, met een plat schroevedraaiertje istie dr zo uit gewipt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de draden doorverbindt. Als je dashlicht volop aan gaat heb je de storing gevonden. Je zou het tijdelijk zo doorverbonden kunnen laten, maar het is beter om zo snel mogelijk je dashboardverlichting te dimmen, want dan slijten de lampjes minder. Je weet vast wel wat voor boel gedoe het is om die lampjes te vervangen. OK, het is prima te doen, maar een dimmertje vervangen en op acceptabel laag pitje draaien is minder werk.

Ik ben zelf nogal lichtschuw dus ik zet ze zo flauw mogelijk. Een beetje van de minimale stand af, dat wel, want dit soort regelaartjes is wat kwetsbaarder op de uiterste standen. Nog nooit een kapotte regelaar gehad, dus ik vraag me echt af of er niet ergens een bedradingsfout gemaakt is met het aansluiten van bijv. de radio. Daar wil nog wel eens een draadje rondslingeren wat voor de displayverlichting gebruikt moet worden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 11 januari 2006 02:57 AM
  [ # 13 ]

Ja, bij moderne radio’s is het geschakeld 12V wat ze willen hebben voor niet meer dan een stuurstroomje van maximaal 100mA voor aan en uitschakelen met contact mee. De bulk van het verbruik haalt-ie uit de continue draad. Toch heb ik voor de zekerheid een relais gebruikt om er zeker van te zijn dat ik niet oneigenlijk veel stroom ergens vandaan haal waarvoor het niet is gemaakt. Een relaisspoel pakt hooguit een keer 50mA, een kale radio toch al gauw 1.5 tot 3A..

`verum ipsum factum’

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 11 januari 2006 12:25 PM
  [ # 14 ]
karel schreef:

Is er per ongeluk iets op aangesloten (geweest) misschien (radio bv)? Dat kan net dat ene zetje geweest zijn.

De verlichting van de radio werkt nog steeds prima, dus ik neem aan dat dit dan niet het geval is.

Maar ik zal vandaag het dingetje even naar voren wippen, momenteel regent het hier dus ik wacht er nog even mee.

Profiel  

Douwe
> 900 berichten

Gepost: 11 januari 2006 04:17 PM
  [ # 15 ]

Hij schijnt al weer!

Alleen even het rolletje eruit wippen was al voldoende om het dashboard weer doen op lichten. Waarschijnlijk heeft het stekkertje dus niet goed gezeten, deze heb ik nog even aangedrukt en toen weer terug geplaatst.

Ik hoop dat het nu blijft schijnen.

Een ieder die hier heeft gepost, Hartelijk Dank!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook