1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën Garantie Plan
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 12 januari 2006 08:26 AM

Zaterdag wordt mijn C4 afgeleverd (als er tenminste geen kink in de kabel komt). Ik zit nog te dubben of ik een Citroën Garantie Plan erbij neem. Ik denk daarbij met name aan mogelijke problemen met de elektronica.

Wat is jullie mening? Doen of niet doen? En zo ja, 3 jaar of 4 jaar?

Profiel  
 
FLYING DUCKMAN
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005

- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Gepost: 12 januari 2006 09:48 AM
  [ # 1 ]

MEt zo’n nieuwe ‘dure’ auto zou ik het wel doen, maar kijk even goed waar de garantie over valt, of dat ook de elektronika is.

Groeten Flying Duckman

Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)

(en nog een Saab 900i)

Profiel  
 
robantwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-09-2005

Gepost: 12 januari 2006 03:53 PM
  [ # 2 ]

he dat is toevallig
zaterdag ga ik ook m’n C4 berline afhalen
heb ook liggen peinzen over servicecontract.

volgens de website van citroen lijkt het mij dat je het totalcare pakket moet nemen als je de electronische en mechanische defecten wil erbij hebben

probleem is dat ze enkel de prijzen bij het basiscontract hebben gezet.

Heeft er iemand de prijzen (per maand) in Belgie voor totalcare 5 jaar (150000m) en inclusief optie mobility plus

Vind het wel straf dat citroen je extra laat betalen voor een vervangwagen (zelfs voor 1 dag) als je wagen binnen moet voor onderhoud. Bij midas zit er in de prijs voor groot onderhoud een gratis vervangwagen bij.

Ze spreken ook van optie vervangen van banden.
Weet er iemand hoeveel bandenwissels ik moet voorzien over 5 jaar ? Mij lijkt een bandenwissel elke 50000 km (maar ik reed dan ook voorheen met een zware audi 100) misschien dat de C4 zijn banden langer houd. Anderzijds krijg ik op m’n exclusive de 17” banden, die zullen wel wat duurder zijn..

Is het nuttig om het servicecontract te sluiten bij de dealer waar je de wagen koopt ? Ik heb immers nog een andere dealer in m’n woonplaats zodat het mij verstandiger leek om daar het servicecontract te doen. Of kun je met het servicecontract naar eender welke dealer ?

Tot slot zit ik nog met de vraag naar vervangwagen en pechverhelping. Is dat een contract van VAB ingesloten ?

Profiel  
 
robantwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-09-2005

Gepost: 13 januari 2006 02:34 PM
  [ # 3 ]

mijn dealer zei me gisteren dat het best is gewoon de flex plus te nemen. Enige verschil met totalcare zou zijn dat bij totalcare de onderhoudsbeurten er bij inzitten maar dat was voor mij volgens de dealer geen goede zaak enkel voor mensen die 50000km doen per jaar
Een onderhoudsbeurt zou immers 200 à 300 euro kosten terwijl de totalcare zo’n 40,00 per maand zou kosten
De pechverhelping zou van Citroen assistence zelf zijn en niet van VAB. Bij een gewone panne proberen ze je dus niet op weg te helpen. Hun enige taak is het slepen van het voertuig naar een citroen garage…

Toch vind het nog raar dat op het internet bij de gewone flex plus niets staat van electrische en mechanische defecten en bij totalcare wel.

Kan een andere dealer hier misschien bevestigen dat de flex plus inderdaad ook deze electrische en mechanische defecten dekt ?

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 14 januari 2006 12:53 AM
  [ # 4 ]

De situatie in België is duidelijk anders als in Nederland. Moet kunnen natuurlijk, al zou je in een verenigd Europa toch wat meer eenheid verwachten. Kennelijk gaat dat nog even duren. Afijn…

Ik zal morgen eens informeren wat wel en wat niet onder het Garantie Plan valt. Ik heb nu wel een folder, maar daar staat behalve marketingprietpraat vrij weinig in. Het gaat tenslotte om de kleine lettertjes, nietwaar? Op naar de formele regels dus!

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 14 januari 2006 11:26 PM
  [ # 5 ]

In Nederland krijg je 15% korting als je de garantie binnen 3 maanden na aankoop verlengt. De dealer zei me vandaag dat alles binnen het Garantie Plan valt wat ook onder de gewone garantie valt. Dus ook de elektronica.

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 15 januari 2006 01:37 AM
  [ # 6 ]

Kijk, je moet een onderscheid maken tussen een onderhoudscontract, waarbij het onderhoud van je auto gedaan wordt tegen een forfaitaire prijs, en een “garantieplan”, waarbij fouten en gebreken gedekt worden.

Hier in België hebben we twee garantieplannen (waarborgverlengingen) bij Citroën, nl. Contract Plus (max. 4 jaar) en Contract Plus Flex (max. 5 jaar). Ik heb voor mijn C5 break een Contract Plus Flex, dit kost mij maandelijks 20 euro, ik kan het op elk moment opzeggen en stoppen met de premie te betalen. Het is maar goed ook dat ik zo’n contractuele waarborgverlenging heb gezien de tientallen storingen, elektronische en mechanische defecten waarmee mijn auto al te kampen gehad heeft.

Je hebt sowieso 2 jaar wettelijke waarborg op je nieuwe auto, wanneer er zich in die twee jaar een abnormaal aantal defecten of storingen voordoen is het aan te bevelen om een contractuele waarborgverlenging aan te gaan. De narigheid wordt op die manier goedkoper.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 15 januari 2006 11:57 AM
  [ # 7 ]
RogerH schreef:

In Nederland krijg je 15% korting als je de garantie binnen 3 maanden na aankoop verlengt. De dealer zei me vandaag dat alles binnen het Garantie Plan valt wat ook onder de gewone garantie valt. Dus ook de elektronica.

da’s lekker trouwens: voor iets betalen dat pas 21 maanden later in werking treedt…

ik heb destijds ook voor die keuze gestaan, en het niet gedaan.

(denk even aan renteverliezen e.d.)

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 15 januari 2006 02:49 PM
  [ # 8 ]
XTR schreef:
RogerH schreef:

In Nederland krijg je 15% korting als je de garantie binnen 3 maanden na aankoop verlengt. De dealer zei me vandaag dat alles binnen het Garantie Plan valt wat ook onder de gewone garantie valt. Dus ook de elektronica.

da’s lekker trouwens: voor iets betalen dat pas 21 maanden later in werking treedt…

ik heb destijds ook voor die keuze gestaan, en het niet gedaan.

(denk even aan renteverliezen e.d.)

In België kan je op elk moment waarborgverlenging nemen, zolang je Citroën minder dan twee jaar oud is. De twee “normale” garantiejaren moet je in elk geval betalen, maar ik heb mijn waarborgverlenging getekend net voor mijn auto twee jaar oud was (dwz 23 maanden na de leveringsdatum) en dus heb ik die 23 x 20 euro gedurende die tijd in eigen zak gehad.

Mijn boodschap is dus : afwachten of er zich gedurende de eerste twee jaar problemen voordoen, en pas op het einde van die periode beslissen of je een waarborgverlenging neemt of niet.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
breakie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 18 januari 2006 06:38 PM
  [ # 9 ]

Re: Citroën Garantie Plan

RogerH schreef:

Zaterdag wordt mijn C4 afgeleverd (als er tenminste geen kink in de kabel komt). Ik zit nog te dubben of ik een Citroën Garantie Plan erbij neem. Ik denk daarbij met name aan mogelijke problemen met de elektronica.


Je kunt toch ook wachten want je hebt standaard 2 jaar garantie en dan een maand voor dat de garantie afloopt hem verlengen.
Stel dat je voor die tijd om wat voor reden ook je Citroën weg doet en een ander merk gaat rijden dan ben je je Euro’s kwijt die je aan deze extra garantie hebt gegeven(kan je bij je nieuwe auto leggen)en hij is dacht ik niet overdraagbaar dus heeft deze garantie bij inruil ook geen extra waarde, alleen is het dan een extra kassa vulling geweest voor Citroën NL.

Wat is jullie mening? Doen of niet doen? En zo ja, 3 jaar of 4 jaar?

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 19 januari 2006 06:53 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor alle informatie/opinies: ik ga dus nu geen garantieplan afsluiten.

Mijn overwegingen:
- Het is nu nog helemaal niet duidelijk of je er voordeel van hebt. Na zo’n twee jaar heb je veel meer zicht op de betrouwbaarheid van de wagen.
- Je moet nu al betalen voor ietst waar je pas na 2 jaar van gaat genieten. Dat betekent renteverlies waardoor ongeveer de helft van die 15% korting alweer verdampt.
- Citroën heeft de prijzen van het garantieplan per 1 januari verlaagd. Misschien gebeurt dat nog wel een keer (als ze erachter komen dat C4’s betrouwbaarder zijn dan gedacht; maar het kan natuurlijk ook de andere kant op)

Het garantieplan is overigens bij verkoop overdraagbaar. Maar het is natuurlijk nog maar de vraag of je er dan iets voor terugziet.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 07 maart 2006 02:37 PM
  [ # 11 ]

Re: GarantiePlan

WouterV schreef:

Altijd het GarantiePlan nemen. Dan kan je tevens voor de komende vier jaar je anwb lidmaatschap opzeggen. Maar je kan er 2 jaar over nadenken of je het wil nemen. Je krijgt alleen de eerste 3 maanden 15% korting.

Pure geldklopperij die extra garantieplannen, volgens het nederlands consumentenrecht moet een fabrikant garantie verlenen opzijn product dat in relatie staat tot de verwachte levensduur. Dit geldt voor fabrieksfouten. Voorbeeld: een Miele wasautomaat gaat gemiddeld 25 jaar mee, als na 5 jaar onverwacht de besturingscomputer kapot gaat valt dit gewoon onder de garantie. De consument mag verwachten dat dit onderdeel langer dan 5 jaar meegaat. Ton deze wetgeving werd ingevoerd zagen de heren fabrikanten de bui al hangen en zijn toen extra garantieplannen gaan invoeren, uiteindelijk een sigaar uit eigen doos. Deze regeling geldt ook voor slijtageonderdelen, maar dan gerelateerd aan de levensduur van het desbetreffende onderdeel: een koppeling gaat bijv. 100d km mee, gaat na 50d kapot, garantie. Maar de voordeel regeling gaat dan in werking omdat de consument dan weer voordeel heeft, hij kan dan ook 50d km meer rijden. Hij zal dan ook een gedeelte moeten bijbetalen.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 07 maart 2006 04:43 PM
  [ # 12 ]

ik heb ook een garantieplan
en da kost mij 15€ in de maand
dus kvind da ni overdreven
nu heb ik 5jaar garantie

idd ge zou zeggen 15€ das veel
maar gelijk bij nen toyota zit het er natuurlijk wel al ingecalculeerd
dus daar krijgde zoiezo 5 jaar

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 07 maart 2006 10:11 PM
  [ # 13 ]

Re: GarantiePlan

Ds23man schreef:
WouterV schreef:

Altijd het GarantiePlan nemen. Dan kan je tevens voor de komende vier jaar je anwb lidmaatschap opzeggen. Maar je kan er 2 jaar over nadenken of je het wil nemen. Je krijgt alleen de eerste 3 maanden 15% korting.

Pure geldklopperij die extra garantieplannen, volgens het nederlands consumentenrecht moet een fabrikant garantie verlenen opzijn product dat in relatie staat tot de verwachte levensduur. Dit geldt voor fabrieksfouten. Voorbeeld: een Miele wasautomaat gaat gemiddeld 25 jaar mee, als na 5 jaar onverwacht de besturingscomputer kapot gaat valt dit gewoon onder de garantie. De consument mag verwachten dat dit onderdeel langer dan 5 jaar meegaat. Ton deze wetgeving werd ingevoerd zagen de heren fabrikanten de bui al hangen en zijn toen extra garantieplannen gaan invoeren, uiteindelijk een sigaar uit eigen doos. Deze regeling geldt ook voor slijtageonderdelen, maar dan gerelateerd aan de levensduur van het desbetreffende onderdeel: een koppeling gaat bijv. 100d km mee, gaat na 50d kapot, garantie. Maar de voordeel regeling gaat dan in werking omdat de consument dan weer voordeel heeft, hij kan dan ook 50d km meer rijden. Hij zal dan ook een gedeelte moeten bijbetalen.

GRG

theoretisch gezien heb je grotendeels gelijk, in de praktijk werkt dit echter niet.
Garantieplan is zo gek nog niet, je bet er van verzekerd dat bijna alles onder garantie valt.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 08 maart 2006 01:05 AM
  [ # 14 ]

Re: GarantiePlan

oldenhage schreef:
Ds23man schreef:
WouterV schreef:

Altijd het GarantiePlan nemen. Dan kan je tevens voor de komende vier jaar je anwb lidmaatschap opzeggen. Maar je kan er 2 jaar over nadenken of je het wil nemen. Je krijgt alleen de eerste 3 maanden 15% korting.

Pure geldklopperij die extra garantieplannen, volgens het nederlands consumentenrecht moet een fabrikant garantie verlenen opzijn product dat in relatie staat tot de verwachte levensduur. Dit geldt voor fabrieksfouten. Voorbeeld: een Miele wasautomaat gaat gemiddeld 25 jaar mee, als na 5 jaar onverwacht de besturingscomputer kapot gaat valt dit gewoon onder de garantie. De consument mag verwachten dat dit onderdeel langer dan 5 jaar meegaat. Ton deze wetgeving werd ingevoerd zagen de heren fabrikanten de bui al hangen en zijn toen extra garantieplannen gaan invoeren, uiteindelijk een sigaar uit eigen doos. Deze regeling geldt ook voor slijtageonderdelen, maar dan gerelateerd aan de levensduur van het desbetreffende onderdeel: een koppeling gaat bijv. 100d km mee, gaat na 50d kapot, garantie. Maar de voordeel regeling gaat dan in werking omdat de consument dan weer voordeel heeft, hij kan dan ook 50d km meer rijden. Hij zal dan ook een gedeelte moeten bijbetalen.

GRG

theoretisch gezien heb je grotendeels gelijk, in de praktijk werkt dit echter niet.
Garantieplan is zo gek nog niet, je bet er van verzekerd dat bijna alles onder garantie valt.

In de praktijk blijkt dat veel mensen niet goed op de hoogte zijn van hun rechten en daar maken de verkopers misbruik van. Ik kocht laatst een laptop, vraag van de verkoper wilt u ook extra garantie bijkopen. Mijn reactie: dat slaat nergens op omdat U een garantietermijn moet verlenen die in verhouding staat tot de te verwachten levensduur. Verkoper een rooie kop en was verder uitgeluld. Diverse garantieclaims die zogenaamd buiten de termijn vielen heb ik in het verleden met succes gehonoreerd gekregen. Een sterk juridisch briefje naar de gemiddelde detailist doet vaak wonderen. Garage Century en Audi importeur Pon hebben bij bij al bakzijl moeten halen in een geval van een 4 jaar oude A6 met slechts 15.000 km op de teller, waar het motorblok 1 liter olie op de 1000km begon te zuipen. Nieuw blok gekregen onder garantie.

GRG, die toch echt voor zijn rechten opkomt.


GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 08 maart 2006 01:11 AM
  [ # 15 ]

volgens de wet is toch niet de fabrikant maar de verkoper verantwoordelijk voor de garantie Confused:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook