




Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik zag dit onderwerp bij de Xantia en mistte hem in de XM sectie, dus ik heb hem hier ook maar even aangemaakt (gekopieerd).
In dit onderwerp kan je aangeven wat je hebt laten repareren / vervangen aan je XM en evt. de kosten erbij zodat de andere XM rijders een beetje kunnen zien wat hun te wachten staat, ...
Ik kom zelf net uit de garage (dealer) en heb de slang van het thermostaathuis naar de radiateur met aftakking naar de turbo (?) laten vervangen, evenals de slang van de thermostaat naar het reservoir. Samen met wat klein materiaal en arbeidsloon kwam dit totaal op 405 €.
.
Kleine specificatie (bruto ex):
arbeidsloon 125€
slang 168€
klein materiaal 48€
(XM 2.0 Turbo CT 1993 Ambiance Berline)
Nu C5 tijger…




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoi , Ik heb vorige maand nieuwe remblokken voor laten monteren en was daar €90,- voor kwijt. Is niet erg duur toch?














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nieuwe uitlaat voor een XM v6 24v, bouwjaar 1999. Niet te krijgen buiten de dealer om dus: 800 euro, voor de uitlaat vanaf de kat. ex motage.
Ook nog een veerpootslang, 15 euro ( incl. nieuwe klem)
Radiateur vorig jaar 350 euro
Distributie riem met alle looprollen en spanrol en waterpomp: 1000 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
-1 Veerpootschotel (+gratis bol) van de sloop: €25
-1 vrijwel nagelnieuwe originele uitlaat van voor tot achter, van de sloop: €50
-rondje remblokken (laten doen): €125
-1 dynamo van de sloop: €30
-1 deur linksachter in de goede kleur: €60
-2 michelins met 7 mm profiel op velg en gebalanceerd van sloop: €70
-1 type 1 koplampglaasje van de sloop: €12,50
-alle bollen gevuld + hydraucage + schoonmaken filter + opboren tbv comfortbollen bij Chyparse: € (ff nakijken…)
-nog eens filter schoongemaakt + LHM bij Chyparse: €56
-kleine beurt (zelf): 6L olie (Kroon), oliefilter en luchtfilter: €55
Animal triste post coitum
Mijn XM
- koelslang de dag voor we op vakantie gingen bij de dealer 56,-
- motorblok met versnellingsbak 100,-
- Distrib, waterpomp 40,-
- Nieuwe banden rondom 250,-
- Ruitje rechterdeur 10,-
- Olie + filter 40,-
- Cranksensor 35,-
- Bakolie en keerringen 50,-
- Chyparse bollen checken en spoelen 60,-
- Huur takel voor het blok 40,-
Samen is het dus al: 681 euro… de aanschaf van de auto was 250,-
Zolang ik wielen heb, rij ik!

























Totaal aantal Berichten: 6338
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
XM V6 ZPJ vorige week:
-Multiriem
-Looprol multiriem
-Dynamoriem
Totaal 118 euro.
gisteren APK, € 40.-
nieuw lampje € had ik nog
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:-1 Veerpootschotel (+gratis bol) van de sloop: €25
-1 vrijwel nagelnieuwe originele uitlaat van voor tot achter, van de sloop: €50
-rondje remblokken (laten doen): €125
-1 dynamo van de sloop: €30
-1 deur linksachter in de goede kleur: €60
-2 michelins met 7 mm profiel op velg en gebalanceerd van sloop: €70
-1 type 1 koplampglaasje van de sloop: €12,50
-alle bollen gevuld + hydraucage + schoonmaken filter + opboren tbv comfortbollen bij Chyparse: € (ff nakijken…)
-nog eens filter schoongemaakt + LHM bij Chyparse: €56
-kleine beurt (zelf): 6L olie (Kroon), oliefilter en luchtfilter: €55
kijk, om even aan te sluiten op je andere topic, voor dit geld kan je dus echt geen DS gaan rijden…. jij rijdt gewoon echt voordelig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga zo nog wel een CX uitproberen, maar dat is in eerste instantie eigenlijk meer voor de vorm en omdat ik wel nieuwgierig ben hoe dat rijdt. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik voor die XM ga die ik in dat ‘gedachtengang’-draadje beschreven heb. Tenzij [maar dat verwacht ik niet] die andere XM 2.1D vandaag een enorm succes blijkt. Naast het financiële aspect, hebben jouw opmerkingen over veiligheid en gemak/comfort/luxe van modernere auto’s tov oldtimers zeker aan die beslissing bij gedragen.
Animal triste post coitum
kosten?
Mijn XM (1992, 3L V6) staat nu momenteel bij Ton van Soest. Bij aanschaf wist ik al dat er 1 en ander zou schorten (voor die 800 euri mag dat zeker ook) en ook de verkoper (goud eerlijke gozer) gaf dat al aan.
Ik rijd nogal lange ritten met de wagen, dus nu ik even een weekje thuis zou vertoeven leek het me wel een goed idee haar eens grondig te laten nakijken (en een APK’tje erop).
Na een telefoontje van Ton van Soest (Eric):
- Nieuwe remschijven
- Nieuw spruitstuk
- kabel van de stuurbekrachtiging hing op 2 draden vast; geen wonder dat’ie nog lekker soepel ging bij 180 km/u..
- Nieuwe startmotor (oude begon te tikken)
- Nieuwe bollen+afvullen (wist ik al dat dat nodig zou zijn)
- Aandrijfas rechtsvoor vervangen (zat speling op en te veel voor APK goedkreuning…ook dit wist ik al; was me door een duitse (!!) dealer in Koblenz reeds verteld
- Gelijk maar wat kleine cosmetische dingetjes laten doen; leeslampen achterin, asbak aansteker en verlichting, ophangpunt rolgordijn linksachter (was afgebroken), openings-handeltje dashboardkastje (defect) en wat drukknopjes (verweerd).
Ik al rekenen, en me wezeloos geschrokken van mijn uitkomst. Maar ja, citrofiel in hart en nieren en m’n V6 zoemt als een gek dus wil ik haar niet kwijt.
Ik teruggebeld en gevraagd naar richtprijs….
1150 euri!!!
Nu nog ff de auto gaan ophalen en daadwerkelijk afrekenen… Ik houd jullie op de hoogte..
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: [Het Zwarte Gat] Onderhoud aan je XM.
TCT tijger schreef:Ik zag dit onderwerp bij de Xantia en mistte hem in de XM sectie, dus ik heb hem hier ook maar even aangemaakt (gekopieerd).
In dit onderwerp kan je aangeven wat je hebt laten repareren / vervangen aan je XM en evt. de kosten erbij zodat de andere XM rijders een beetje kunnen zien wat hun te wachten staat, ...
Ik kom zelf net uit de garage (dealer) en heb de slang van het thermostaathuis naar de radiateur met aftakking naar de turbo (?) laten vervangen, evenals de slang van de thermostaat naar het reservoir. Samen met wat klein materiaal en arbeidsloon kwam dit totaal op 405 €.
.
Kleine specificatie (bruto ex):
arbeidsloon 125€
slang 168€
klein materiaal 48€(XM 2.0 Turbo CT 1993 Ambiance Berline)
Die slang heb ik inmiddels op “voorraad” 168 euro voor een slang…...
Die slang was bij mij al voor de 2e keer achter de cilinderkop gaan lekken, ik heb ‘m nu vanaf de vertakking vervangen door een stuk universele koelvloeistof slang a 2 euro per meter
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal kosten (APK en grote beurt erbij, kosten leenauto 45 (hum)eur) 1465 euri…
Maar lachend afgerekend alvorens lachend achter m’n XM-stuur weg te zoeven!!
kan niet wachten tot morgen om weer eens lekker naar den helder te zoeven…misschien wat eerder weg om wat omwegen te nemen…. ops:
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Ik heb toevallig sinds vorige week de complete onderhouds historie
van mijn XM.
Ik heb dit bij de dealer gehaald, en gekregen.
Aanschaf 11-1996
Aan mij verkocht op 4-2006
Ik heb dus een royale 9 jaar onderhoud historie.
Eeeh een royale 10.000 euro. !!
Edoch…. dit is natuurlijk iets van 1000 euro per jaar.
En het is een Hofstad auto geweest, dus er werd niet bezuinigd
op extra’s die er voor de verkoop ingezet werden. En er is niet
bezuinigd op onderhoud.
Het gaat wat ver om details te geven. Maar ik kan het wel gebruiken
om in te schatten wat iets gaat kosten zolang het goed omschreven is.
Voorbeeld;
Raam mechanisme (links voor) 362,49
loon 71 euro.
(dit was jan. 2005)
Tja zal wel gewoon zelf te doen zijn met een RVS kabel. Toch ?
Bij de fietsboer meen ik.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
4 X michelin 205 65R15 V 560,-
incl monteren en balanceren
12 hydraulische klepstoters, d-riem, rollen, waterpomp, klepdekselpakking, motorolie, oliefilter, koelvloeistof, multiriem, dieselretourleiding en nog wat kleine meuk: ± €700.
Animal triste post coitum
aan de diesel
vorige maand een nieuw dieselfilter thats it !
aan de v6
29-09
-stoel mechaniek laten lassen
-aandrijfas links
-aandrijfas rechts
-stabilisator rechts
-remslang
-retourslang r+l
-massa achterlicht
-apk
-veerbollen achter 3x
-uitlaat vanaf middendemper
totaal 950 euri
02-10
-bakolie ververst
-winterbanden om velgen heen laten zetten
kosten >vergeten staat er niet bij
21-10
-twee nieuwe motorsteunen
-nieuwe riemen
rekening komt nog
wat komt nog een deze dagen
-veerpoot rechtsvoor
-systeem spoelen
verder nog zo’n 300 euri aan optische dingen
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl