1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
En toen wilde de GTI ook niet meer…
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 19 januari 2006 11:06 PM

(copie/paste van het AX-club forum)

Rolling Eyes

Wilde net wegrijden, wil ie niet starten! Met startkabels start ie wel maar loopt ie echt zo slecht Rolling Eyes  wil ook nauwelijks nog stationair lopen. En ratelt constant uit de uitlaat. Als ik het gas erop houd dan lijkt het net alsof de motor langzaam iets meer toeren gaat draaien en als ik dan het gas los laat dan slaat ie met een backfire in het luchtfilter af.

Wat is hier aan de hand? Kapotte ontsteking?

Het lijkt een beetje op hetzelfde als toen ik zonder vacuüm slangetje wilde starten, alleen dan met backfire in het luchtfilter Surprisedops:

Alvast bedankt.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 januari 2006 11:14 PM
  [ # 1 ]

Als je accu dood is dan lijkt me dat je ontsteking ook niet helemaal jofel wil lopen (of je injectie computer)

Doet ie het ook met een andere accu zo rot?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 19 januari 2006 11:20 PM
  [ # 2 ]

Accu is ongeveer 2 jaar oud, dus dat lijkt me wat vroeg toch? Bovendien merk je het meestal wel als een accu aan het sterven is. En dat is bij mij niet het geval.

Trouwens, hij starte later wel (erg moeilijk) zonder startkabels. Dus accu lijkt me dan niet…

Hij loopt eigenlijk al heel lang niet super mooi. En Sohail en ik hebben de ontsteking nog doorgemeten omdat mijn auto eerder inhield e.d. (bleek een vacuümslang te zijn) toen had hij waardes die niet helemaal hoorden dacht ik. Weet je nog wat dat was Sohail? Vandaar dat ik de ontsteking verdenk. Maar zaterdag heb ik denk ik wel even tijd om bij daglicht te onderzoeken wat het zou kunnen zijn.

Oh, nog even wat anders… al de voorkeuzezenders van mijn radio waren verdwenen. Net alsof de ECU los is geweest.

Misschien Dynamo?

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 januari 2006 11:47 PM
  [ # 3 ]

Dit doet mij denken aan onze GSA, die exact de zelfde problemen had.
Hij starte niet, alleen met startkabels. Dan slaat hij aan, en met veel moeite en kabaal blijft het stationair lopen. Als je het gas intrapt, duurt het heel lang voordat de motor meewerkt, en als je het gas los laat slaat hij af. En inderdaad met veel backfires..

Bij de GSA waren het vochtige bougiekabels…. Een bougie had nog vonk, en het blokje presteerde het dus om op 1 cilinder te lopen…..
Nieuwe kabels, probleem opgelost..

Maarja dat is een GSA met 4cil boxer.. en geen 4 cil lijn, dus ik weet niet of ik in de buurt zit..

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 20 januari 2006 12:04 AM
  [ # 4 ]
GoofBlikscha schreef:

Dit doet mij denken aan onze GSA, die exact de zelfde problemen had.
Hij starte niet, alleen met startkabels. Dan slaat hij aan, en met veel moeite en kabaal blijft het stationair lopen. Als je het gas intrapt, duurt het heel lang voordat de motor meewerkt, en als je het gas los laat slaat hij af. En inderdaad met veel backfires..

Bij de GSA waren het vochtige bougiekabels…. Een bougie had nog vonk, en het blokje presteerde het dus om op 1 cilinder te lopen…..
Nieuwe kabels, probleem opgelost..

Maarja dat is een GSA met 4cil boxer.. en geen 4 cil lijn, dus ik weet niet of ik in de buurt zit..

Kabels zijn nog geen jaar oud… maar toch bedankt voor het meedenken Exclamation

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 januari 2006 03:23 AM
  [ # 5 ]

ik zou nu eerst gaan kijken of ik de fabriekswaarden kan vinden voor alle sensoren.
maar mn 1e indicatie is je lambdasonde.

als niet die, dan kan je maar 1 ding doen, om de zaak goed en netjes op te lossen.
meten is weten.

dus luchtsensor ohm waarden meten.
dus BDP sensor ohm waarden meten.
bobine.
buogie en bobine kabels. ohm waarden meten.
enz enz.
alleen dan zal het je lukken om het lek boven te krijgen…

NOOT,, controleer alles, ook al vind je bv een foute sensor, stop dan niet met de rest na te meten.
vaak word een storing veroorzaakt door een combinatie van slechte of onjuist functionerende appendage’‘s..

oftewel, de klacht verhelpen, en de oorzaak laten zitten is niet de manier..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 januari 2006 03:25 AM
  [ # 6 ]
metro2005 schreef:

Als je accu dood is dan lijkt me dat je ontsteking ook niet helemaal jofel wil lopen (of je injectie computer)

Doet ie het ook met een andere accu zo rot?

Dit zou heel goed kunnen.

Ooit eens meegemaakt met een Opel 1.6i, waarvan de accu echt leger dan leeg was omdat de dynamo kapot was. Na montage van een ander dynamo, startte de auto prima met startkabels, maar sloeg meteen af of begon te schokken als je de startkabel eraf haalde.

Uiteindelijk de startkabels erop en beide motoren gestart, ander zou mijn accu opeens leeg zijn. En dit c.a. 15 a 20min. laten draaien, daarna kon de startkabel eraf en bleef het opeltje in leven.

Lees de ECU eens uit, je weet nu hoe het moet, ik ben het alweer vergeten Confused

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 20 januari 2006 12:10 PM
  [ # 7 ]

Past de lambdasonde van een 1.4 GT injectie?

Enne… ECU uitlezen kan ik wel doen, maar ik heb tot nu toe nooit lampjes zien branden verder.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1611
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 januari 2006 12:17 PM
  [ # 8 ]

Re: En toen wilde de GTI ook niet meer…

Ik vermoed dat je ECU is overleden. Of een van de twee relaitjes voor de brandstoftoevoer (zitten onder de ECU). Je krijgt blijkbaar heel eventjes brandstof, maar daarna loopt de pomp niet door.

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 20 januari 2006 01:03 PM
  [ # 9 ]

Re: En toen wilde de GTI ook niet meer…

Handjes schreef:

Ik vermoed dat je ECU is overleden. Of een van de twee relaitjes voor de brandstoftoevoer (zitten onder de ECU). Je krijgt blijkbaar heel eventjes brandstof, maar daarna loopt de pomp niet door.

ECU wordt dus even testen met Kevin… maar als ik een beetje het gas er op blijf houden dan slaat ie niet af, loopt wel k*t. En bovendien zou de radio dan ook niet zijn instellingen vergeten toch? Geldt volgens mij ook voor de lambdasonde?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 januari 2006 01:07 PM
  [ # 10 ]

ik denk niet dat de ecu kaduuk is, maar de wet dicteert ,, zeg nooit nooit…

houd het op de lambda of BDP of zoiets dergelijks..
het ken selfs de bobine wesen..

maar gewoon 1 voor 1 afstrepen, en niet luukraak onderdelen wisselen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 januari 2006 01:42 PM
  [ # 11 ]
kakanox schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

ik denk niet dat de ecu kaduuk is, maar de wet dicteert ,, zeg nooit nooit…

houd het op de lambda of BDP of zoiets dergelijks..
het ken selfs de bobine wesen..

maar gewoon 1 voor 1 afstrepen, en niet luukraak onderdelen wisselen.

mvgr wupke Wink

als Rob een multimeter heeft kunnen we de BDP en de lambda natuurlijk ff checken..

spanning op de bobine checken is miss niet zo gezond voor de multimeter Laughing

Realiseer me net dat de originele ECU van Mila hier overigens ook nog steeds ligt, dus we hebben er 2 om te proberen.

bobine kun je de weerstand van meten.
als die afwijkt weet je genoeg.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 januari 2006 01:55 PM
  [ # 12 ]

weet ik even rap niet…
sorry.
zou zelf dus ook in de boeken moeten..
maar als je vriend een lopende AX heeft kan je toch ff vergelijken?

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1611
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 januari 2006 02:58 PM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ik denk niet dat de ecu kaduuk is, maar de wet dicteert ,, zeg nooit nooit…

houd het op de lambda of BDP of zoiets dergelijks..
het ken selfs de bobine wesen..:

Als het de bobine of BDP was, dan zou hij in de uitlaat knallen. De topicstarter meldt dat hij in het luchtfilter knalt, ergo > te weinig brandstoftoevoer (=ECU of pomp of relais oid).

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 20 januari 2006 03:47 PM
  [ # 14 ]

Hij wilde gisteren wel starten met startkabels, toen ik het gas losliet sloeg ie af. Het lukte om hem opnieuw te starten en hij liep zolang je het gaspedaal inhield. (stationair wil dus echt niet)

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 20 januari 2006 07:49 PM
  [ # 15 ]

Geen idee Kevin…

Maarrrr…nog niet eens naar gekeken vandaag en het was starten en lopen zojuist, weer zoals normaal! Begrijp er niks van en vertrouwen doe ik het ook niet echt.

Wel heb ik het vermoeden dat mijn radiateur aan zijn einde/verstopt is omdat hier wat damp/rook uit kwam.

Vocht dan maar ergens??

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook