1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Chassis verzinken
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 24 januari 2006 01:51 AM

Forumleden,
Ik vroeg me af of ooit iemand het kale chassis van z’n DS heeft laten verzinken. Hier bedoel ik mee in een zinkbad (450 graden heet vloeibaar zink) dus niet electrolitisch. Zoja gaat het chassis niet trekken/torderen?
Ik ben benieuwd.

Groet,
Martin

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 januari 2006 12:23 PM
  [ # 1 ]

Heb wel eens een (vuur)verzinkt DS-chassis gezien, volgens mij op Citromobile, jaren geleden. Nooit meer iets van gehoord.

De meeste zinkbad-eigenaars zitten niet te wachten op een stuk oud roest, dat niet overal roestvrij gemaakt kan worden voor het bad en dat kromkan trekken… Rolling Eyes

Citroen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 januari 2006 01:28 PM
  [ # 2 ]

Je kan eens contact op nemen met Duckservice. Ze hebben daar in ieder geval ervaring met het galvaniseren van 2CV koetsen en chassis’ en weten waarschijnlijk ook goed de risico’s van kromtrekken in te calculeren.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 januari 2006 07:26 PM
  [ # 3 ]

@DriverD: roest is niet erg, het hele chassis gaat eerst in een zuurbad. Wel moet al het overige (verf, lak, tectyl enzovoorts) er af. Ook aan de binnenkant ...

Verder mot het chassis volledig doorstromend zijn. Dat wil zeggen: geen waterdichte holle ruimtes. Anders kan die holle ruimte leterlijk ontploffen ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 25 januari 2006 02:51 AM
  [ # 4 ]

En waarom geen electrolyse ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 januari 2006 10:45 AM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

@DriverD: roest is niet erg, het hele chassis gaat eerst in een zuurbad. Wel moet al het overige (verf, lak, tectyl enzovoorts) er af. Ook aan de binnenkant ...

Verder mot het chassis volledig doorstromend zijn. Dat wil zeggen: geen waterdichte holle ruimtes. Anders kan die holle ruimte leterlijk ontploffen ...

Roest niet erg? Probeer dan maar eens een aangeroest chassis bij een verzinker in een bad te krijgen…. Wink

Citroen!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 25 januari 2006 11:24 AM
  [ # 6 ]

Mijn grote vraag is: Hoe wil je van een zelfdragende carosserie het chassis verzinken.Ik vraag me dus af,welk deel wil je verzinken?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 januari 2006 11:32 AM
  [ # 7 ]
DriverD schreef:
Lelijke Eend schreef:

@DriverD: roest is niet erg, het hele chassis gaat eerst in een zuurbad. Wel moet al het overige (verf, lak, tectyl enzovoorts) er af. Ook aan de binnenkant ...

Verder mot het chassis volledig doorstromend zijn. Dat wil zeggen: geen waterdichte holle ruimtes. Anders kan die holle ruimte leterlijk ontploffen ...

Roest niet erg? Probeer dan maar eens een aangeroest chassis bij een verzinker in een bad te krijgen…. Wink

LE is in dit geval ervaringsdeskundige, het is hem gelukt.

Gerard Maas schreef:

Mijn grote vraag is: Hoe wil je van een zelfdragende carosserie het chassis verzinken.Ik vraag me dus af,welk deel wil je verzinken?

Duckservice verzinkt complete 2CV koetsen. Dus in princippe zou alles kunnen mits het verzink-bad groot genoeg is.

Profiel  
 
fantomas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 25 januari 2006 04:36 PM
  [ # 8 ]

Ik ga volgende week zeer waarschijnlijk kijken bij iemand die het net heeft laten doen bij z’n gestripte DS. Hij is ook een website aan het bouwen met het hele verhaal. Ik weet niet of hij er nu al ruchtbaarheid aan wil geven, zal ‘t eens vragen.

Wordt vervolgd.

Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 januari 2006 05:29 PM
  [ # 9 ]

Zuurbad vreet het roest weg. Toen pa nog in de metaal zat leverde hij producten met decimeters dikke walshuid af bij de verzinkerij.

Geen electrolytisch verzinken (electrolyse is wat anders, maar ik snap wat je bedoelt en daar gaat het om Wink ) omdat dat een dunnere zinklaag oplevert + dan komt de zink niet in de holle ruimtes.

Overigens, over eventueel kromtrekken durf ik geen zinnig woord te zeggen, dit hangt compleet af van de vorm, materiaaldikte, afmetingen enzovoorts.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 26 januari 2006 01:49 AM
  [ # 10 ]

Geweldig! wat een reacties.
Om eerst de vraag van Gerard te beantwoorden. Ik bedoel met chassis dat deel dat overblijft na verwijdering van alle schermen deuren dak kofferdeksel motor wieldraagarmen etc welke geen functie hebben op de stabiliteit van de totale constructie. Ik weet niet of je bij een DS mag spreken over een zelfdragende carosserie omdat uiteindelijk alles wordt opgehangen aan de basis, het chassis. Het chassis bepaalt dus de sterkte door z’n ladderconstructie. De mooie jas van deze dame is eigenlijk extra ballast.
Fantomas, ik wacht met spanning op de ervaringen van die persoon die dit al heeft getest. Ik ben het eens dat electrolitisch verzinken geen voordelen heeft i.v.m. het niet verzinken van de holle ruimtes (binnenzijde deurstijlen en kokerbalken etc) Een zinkbad komt overal als je maar gaatjes maakt op die plaatsen waar holle ruimtes zijn voor het in en uittreden van het zink. Even los van de prijs maak ik mij de meeste zorgen om de reactie van het chassis door de hoge temperatuur. Mocht het chassis dit aankunnen eventueel met behulp van het inlassen van extra ondersteuningsplofiellen dan heb je wel een maximale bescherming. Vervolgens zou je de rest van het plaatwerk electrolitisch kunnen verzinken maar hiervoor kies ik waarschijnlijk voor de traditionele afwerking die met epoxyprimer zeker zo goed is.
Ik wacht geduldig de ontwikkelingen af.
Bedankt voor de vele reacties.

Groet
Martin

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 31 januari 2006 05:52 PM
  [ # 11 ]

Ik sag dat gegalvaniseerte eendenchassis op de Citromobile ook. Lekker krom getrokken was het. Ik vond het zonde, zo worden goede koetsen kapot gemaakt. Roest niet meer, maar in zo een ding wil je ook niet rijden. . Het tweede is : verzinkt materiaal moet eerst een oxyatielaag krijgen , anders blijft verv of wat dan ook niet zitten. Er zijn ook speciaale primers, maar dat werkt ook niet perfect. Het verzinkte deel zou dus het beste een tot twee jaar buiten moeten liggen voordat je het af kan lakken.
Groet, Johannes

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 31 januari 2006 05:55 PM
  [ # 12 ]

Persoonlijk heb ik liever iets wat ene beetje krom is dan dat het verrot is. Misschien is het zelfs weer recht te buigen ! Echter een krom chassis lijkt me erger dan een kromme koets.

Maar ook tegen krom buigen is iets te doen: gewoon een stalen frame maken wat om het chassis past en het in bedwang houdt. Dan het chassis in het zinkbad donderen en als het zink er op zit dat frame weer van het chassis plukken.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 januari 2006 06:04 PM
  [ # 13 ]
Johannes schreef:

Ik sag dat gegalvaniseerte eendenchassis op de Citromobile ook. Lekker krom getrokken was het. Ik vond het zonde, zo worden goede koetsen kapot gemaakt.

Ik heb hem niet gezien, maar weet wel dat dit niet hoeft. Ik heb chassis’ gezien die niet af-fabriek gegalvaniseerd waren, en die waren nog recht na de behandeling. (geen wheels chassis dus, dezen zijn veel dikker dan origineel)

Profiel  
 
fantomas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 01 februari 2006 04:12 PM
  [ # 14 ]

Martin, maandagavond bij de persoon geweest die z’n kale chassis heeft laten verzinken. Zag er erg mooi uit ! Maar is wel een gedoe, en kost een rib uit je lijf.
Eerst laten ‘logen’ ergens in Noord Holland, waar alle vuil wordt verwijderd. Dan op een ambulance naar Duitsland waar een ‘24-uurs’ mega verzinkbedrijf continue autos in de KTL baden laat zakken.

Kijk ook eens op :
http://www.autobeitserij.nl/index.htm

Qui, c’est bien moi…Maitre de la Monde….

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 01 februari 2006 09:42 PM
  [ # 15 ]

Fantomas,

Mijn chassis is al zo goed als blank en de prijs van het verzinken viel me niet echt tegen. Ver hoef ik ook niet te gaan want de verzinkerij ligt 5 km verderop.
Men vroeg € 2,00 per kilo. Dus niet het opgenomen gewicht aan zink maar het gewicht van het chassis maal € 2,00.
Dus nu nog het antwoord op de vraag wat weegt het kale chassis? Ik schat maximaal 250 kg. dus € 500,—plus Btw.
Heeft jouw vriend de maten van z’n chassis gecontroleerd en waren er verstevigingen aangebracht tegen het kromtrekken? Als het recht blijft wil ik het ook laten doen alleen al vanwege de enorme voordelen. Het enige nadeel is dat je alle draad opnieuw moet tappen.

Groetjes,
Martin

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook