"Witje" heeft nu blauw bloed…, ochtendje Renard
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 31 januari 2006 09:18 PM

Gisteren was het eindelijk zover, onze witte CX 25 RD Break heeft “blauwe olie” gekregen, Hyken Glacial Blu van Kendall.
Enige weken geleden had ik de afspraak gemaakt bij Renard Automobiles om dan eindelijk eens groot onderhoud aan de vering van onze “Witje” te laten uitvoeren. Aangezien ze voordat wij d’r afgelopen oktober kochten zo’n 3 jaar vrijwel volledig schijnt te hebben stilgestaan en ik sowieso het idee had dat de bollen wel beter konden leek me dat een uitstekende investering.
Bollen op druk laten brengen of eventueel vervangen waar nodig, hydraulische leidingen opfrissen met nieuwe (blauwe dus) hydraulische vloeistof en de filters in het LHM reservoir reinigen/vervangen. Het hele systeem opfrissen kortom.
Kon ik eindelijk eens zien hoe dat in z’n werk gaat bij een CX, de achterbollen (bij een break) schijnen wat lastig te zijn qua losmaken en een LHM filter had ik überhaupt nog nooit gezien.
Leerzaam ochtendje werd het, bollen die zo vastzitten dat ze eerst met een beitel losgetikt moeten worden en de verschillende achterbol benadering van René ten opzichte van Nard, leuk om te horen dat ze allebei een eigen werkwijze hebben. Resultaat is hetzelfde.
Nard was ondertussen doende een turbo-diesel blok uit een Xantia achter me te halen, althans de inleidende beschietingen daartoe want er zit héél veel bedrading en ander leidingwerk in zo’n motorcompartiment voor je eindelijk bij het blok zelf bent. Blij dat ik geen monteur ben…, ieder z’n voorkeur.
Na een uur of twee was het dan zover, de blauwe olie kon erin. Veelbesproken vloeistof die door Renard wordt gebruikt inplaats van onze bekende groene LHM, zou het iets uitmaken?
Groen of blauw, een objectieve beoordeling van de eventuele verschillen is uiteraard onmogelijk als je gelijk ook gevulde bollen krijgt. De bollen maken het grootste verschil in vergelijking met de auto die ik de garage binnenreed.

Toen alles klaar was een kort testritje met René achter het stuur gemaakt, helaas was met 80 over de eerste drempel niet mogelijk omdat er een (uiteraard richtingaanwijzer-loze) Volkswagen Bora tergend langzaam voor ons reed. Maar toch, gelijk al gemerkt wat een verschil het was t.o.v. 2,5 uur eerder.
Witje rijd werkelijk als nieuw, lange hobbels nóg gladder strijkend, volledig stabiel als je een wiel in de berm zet met 80 kilometer per uur en (wat me vooral opvalt) veel stiller over kleine korte hobbeltjes. Kennelijk hebben die volle bollen een enorm gevolg voor de flexibiliteit in de veerweg en dus ook de geluid voortbrengende vibraties van straatstenen.

Wij zijn weer de koning te rijk met onze CX!
En nog steeds, of eigenlijk nog meer, blij met Renard. Nu ook vanwege het blauwe bloed dat door haar aderen stroomt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook