1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tips voor Scheur
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 02:04 PM

Er zit een deuk in de dorpel onder m’n voorportier aan de bijrijderskant. Waarschijnlijk is er vrij recent een randdebiel geweest die zijn of haar krik dacht willekeurig waar te kunnen plaatsen en die laatste dacht daar uiteindelijk anders over. Hoedanook, die deuk is ± 15 cm breed en op het diepste punt is er een scheur waar 3 pinken in passen (hoe heb ik dat getest..  Wink). Nu zit ik zelf te denken dat ik het gat voorlopig aftape en wacht tot er tegen de zomer zo’n 1,5 a 2 week warm en droog weer voorspeld wordt, dan die tape verwijder overdag, ‘s avonds weer dichtplak totdat ik er redelijkwijs vanuit kan gaan dat al het vocht wel weg is uit de dorpel en dan het zaakie dichtlas en afwerk.

Dit klinkt alsof het veel makkelijker kan. Iemand tips?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 02:19 PM
  [ # 1 ]

je kunt natuurlijk ook zoeken naar een verwarmde garage of eens flink met een behangverwijder-fohn aan de slag. Zowieso eerst proberen of je de deuk terug kunt trekken, voordat je de boel dicht last. Wel zo netjes natuurlijk…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 10 februari 2006 02:48 PM
  [ # 2 ]

Re: Tips voor Scheur

Serge schreef:

...en op het diepste punt is er een scheur waar 3 pinken in passen ...

Dat is wel een heeeel grote scheur ->pink=rund op puberleeftijd Wink

Maar goed, ik denk dat je de scheur nu ook wel kunt dichtplakken om te voorkomen dar er meer vocht en prut in komt. Dit op voorwaarde dat de dorpel, zoals in de meeste gevallen, is voorzien van afwateringsopeningen onderin. Zeker als de dorpel vanbinnen is behandeld met van dat plakkerige holleruimte-antiroest-spul (weet even niet meer hoe dat heet), hoef je je niet teveel zorgen te maken.
Bedenk ik ineens wat stoms: Bij veel fjijnmechanische, optische of electronische apparaten zitten van die kleine zakjes rijst of een of ander silica-spul om vocht te vreten. Misschien is dat een idee om het vocht te pakken te krijgen. In het zoutvaatje werkt rijst ook uitstekend…

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 05:09 PM
  [ # 3 ]

Dicht tapen is niet zo een goed idee; tape laat relatief snel los en is niet echt waterdicht, betwijffel zelfs of de tape niet scheurt na een paar weken.
Omdat je de deuk er toch uit moet trekken, de scheur moet lassen en vervolgens de deuk weer strak gaat maken met plamuur; zal je hoe dan ook moeten gaan schuren. Waarom dan niet de scheur provisorisch dicht maken met een of twee laagjes polyester ? Dit is sterk genoeg en je weet zeker dat het waterdicht is (en blijft) totdat je de definitieve reparatie inzet.

@Jeroen; het plakkerige spul in de balk heet Dynitrol en dat idee van die vocht opnemende zakjes is klasse !!!! De scheur is zo te lezen groot genoeg dus kun je de zakjes erin friemelen en vastplakken in de balk met Velpon en ze voor de definitieve reparatie ook weer zo verwijderen. Heb je geen zakjes voor handen kun je die eventueel maken van een stukje vitragestof waar je een zakje van maakt en dit vullen met rijstkorrels. Fenomenaal idee Jeroen !

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 05:47 PM
  [ # 4 ]

je kunt bij een goeie ouderwetse apotheek korreltjes kopen die die functie van vochtvreter vervullen, sterker nog, het is hetzelfde spul. Ik heb voor een geheel ander doel, maar wel uiteraard hetvermijden van vocht, een stuk T-shirt afgeknipt, er een zakje van gemaakt met tape en daar een goeie hoeveelheid korreltjes in gekieperd. Werkte uitstekend! Dus inderdaad een hele goeie tip! Ik weet niet waar je woont, (dat kan je niet zien als je een bericht aan het typen bent Wink ) maar midden op de markt in Delft zit een toffe ouderwetse kruidenman annex apotheek en die heeft veel!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 05:55 PM
  [ # 5 ]

Van scheur naar vochtvreters…... Laughing

Zelfs al kun je de korrels niet krijgen die Pietje beschrijft; je kunt nog altijd bij de supermarkt-Blokker-drogist-zaak een vochtvreter kopen en deze slopen om aan de gewenste korrels te geraken. Om ze in een oud T-shirt te verpakken is idd een beter idee als de door mij geopperde vitragestof. Dit is ook een verdomd handige tip als je last hebt van vocht in het interieur of de kofferbak van je auto (die vochtvreters blijven bijna nooit rechtop staan in een bewegend voertuig).

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 februari 2006 06:02 PM
  [ # 6 ]

Als je duct tape gebruikt dan blijft dat heel lang goed vast zitten. (ervaring mee, ook een dorpel)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 februari 2006 06:12 PM
  [ # 7 ]

Boor een klein gaatje in het laagste punt van je dorpel zodat het vocht er ook weer uitloopt, mocht het erin komen! Later doorblazen met perslucht!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 06:26 PM
  [ # 8 ]

Re: Tips voor Scheur

jeroen_m schreef:

Dit op voorwaarde dat de dorpel, zoals in de meeste gevallen, is voorzien van afwateringsopeningen onderin. Zeker als de dorpel vanbinnen is behandeld met van dat plakkerige holleruimte-antiroest-spul (weet even niet meer hoe dat heet), hoef je je niet teveel zorgen te maken.

Als die afwateringskanalen in mijn dorpel zitten, dan maakt het vocht-verhaal ook niks meer uit, want dan is het een open systeem.

Weet iemand 100% zeker of dit het geval is bij een XM?

Zal ook eens kijken of ik zelf iets kan vinden. Zo ja, dan plak ik een strookje Nichiban over de scheur en wacht een maandje of wat, tot er een geschiktere buitentemperatuur is voor plamuren en lakken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 06:33 PM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

Boor een klein gaatje in het laagste punt van je dorpel zodat het vocht er ook weer uitloopt, mocht het erin komen! Later doorblazen met perslucht!

Dat doe ik als ik geen afwatering kan vinden. Ik vrees namelijk dat ik die korreltjes er maar met moeite in zal krijgen en er daarna nooit meer uit. Daarvoor is het gat te klein.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 07:21 PM
  [ # 10 ]
Serge schreef:

Daarvoor is het gat te klein.

Surprisedfftopic

Heeft die kleine pinkjes !!!!!


Wink  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 februari 2006 07:44 PM
  [ # 11 ]
JustShootMe schreef:
Serge schreef:

Daarvoor is het gat te klein.

Surprisedfftopic

Heeft die kleine pinkjes !!!!!


Wink  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

 

Die engelsman heeft een slechte invloed op je Very Happy

Animal triste post coitum

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 10 februari 2006 09:56 PM
  [ # 12 ]

ik zou niet doorblazen met perslucht, daar komt vocht uit als de druk minder wordt.

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
boonbeest
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-2006

Gepost: 10 februari 2006 10:00 PM
  [ # 13 ]

gaatje boren
plaatje slaan
puntlassen
lasnaden afschuren met lamellenschijf
vertinnen
schuren
herspuiten
en zoveel vocht zal daar niet inzitten
denk ik

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 10 februari 2006 11:54 PM
  [ # 14 ]
JustShootMe schreef:

Van scheur naar vochtvreters…... Laughing

Zelfs al kun je de korrels niet krijgen die Pietje beschrijft; je kunt nog altijd bij de supermarkt-Blokker-drogist-zaak een vochtvreter kopen en deze slopen om aan de gewenste korrels te geraken. Om ze in een oud T-shirt te verpakken is idd een beter idee als de door mij geopperde vitragestof. Dit is ook een verdomd handige tip als je last hebt van vocht in het interieur of de kofferbak van je auto (die vochtvreters blijven bijna nooit rechtop staan in een bewegend voertuig).

Ook een goeie, maar let hierbij wel op dat het een vochtvreter is die geen lekbak nodig heeft. Veel van die dingen werken met een zout dat het vocht opneemt, maar het vocht ook weer afgeeft in de vorm van een oplossing met dat zout, wat dan in de lekbak terechtkomt. Na verloop van tijd is het zout weg (zijn dan weer navulzakken voor) -> allemaal opgelost in het aan de romgeving onttrokken water. Zo werkt de klassieke Bison vochtvreter met zout in een zeefje bovenin en de onderste helft als lekbak. Ik denk dat dat zoute water je auto geen goed doet.
Het vochtvreetmiddel moet dus het vocht opnemen en vast houden.
Een katoenen zak met rijst deed het bij mij vroeger in de eend prima in de reservewielbak. Die korrels waar malle pietje het over had moeten toch op meer plaatsen dan bij een zekere klassieke apothekert in Delft te vinden zijn. Wie weet wel gewoon in de supermarkt…

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 februari 2006 02:29 AM
  [ # 15 ]

koevoet erin.
maximaal uitdeuken dus.
in de kleinere deuken een gaatje boren en met glijhamer recht of in de vorm trekken.
scheur dicht lassen met CO2 argon (commonly nown as MIG lassen.)
boorgaatjes dicht lassen.
ligt plamuren schuren,vlak maken en primer coaten, dan bodycoating (ruw eindresultaat) weer primer dan kleur plus blanke lak spuiten.
alles simpel met spuitbus te realiseren.

kokerruimte NA afwerking antiroesten middels ML/WAX/WAXOIL of OATROL kwestie van smaak….

klaar is de deuk.

wupke:die de scheur en deuk heeft gezien, en het stuk rund die dat veroorzaakt heeft voor,,,,,,verklaard…

PS Serge?die pomp ,,er wacht iemand op dat onderdeel,,, Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook