2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Wie helpt mij bij problemen met BX vering ??
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 17 februari 2006 01:19 AM
  [ # 16 ]

Misschien toch een goed idee om kreazyV8wuppo met “meer verstand van zaken” naar de BX te laten kijken.

Als ik een afspraak wil maken, doen we dat via een PB’tje.

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 februari 2006 02:26 AM
  [ # 17 ]

hou je vast, zaterdag gaat ie onder wupke’s mes…

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Quo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 604
Geregistreerd: 16-09-2004

- CX 25 GTi
- GS/GSA X1
Gepost: 18 februari 2006 05:50 PM
  [ # 18 ]

Zojuist terug van Wupke,
Als eerste, de BX rijdt weer een stuk fijner. Wupke nogmaals bedankt voor de hulp.

Wat was nou de oorzaak van het hele probleem ?

Bij aankomst zei Wupke al dat de BX wat hoog op zijn voorpootjes stond.
Eerst samen een proefritje gemaakt, vrij snel werd al duidelijk dat de hoogteregelaar de boosdoener was van het probleem.
Hoogteregelaar corrigeerde de auto ook niet goed meer.

Toen zijn de volgende acties gedaan (in het kort)
- Bij elk wiel even goed wat LHM doorspoelen.
- Hoogte-regelaars voor- en achterzijde schoongemaakt/gangbaar. 
  Vooral in de voorste regelaar zat vuil in.
- Wagenhoogte voorzijde opnieuw afstellen.

Als Wupke wil, kan hij dit zelf aanvullen met meer technische feiten. Of in meer exacte vorm neerzetten wat er precies is gedaan aan de BX.

Ik ben blij dat de BX weer een stuk beter veert Very Happy

CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984

Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D,  AX 10 E, AX 11 RE

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2006 06:11 PM
  [ # 19 ]

Ik had al zo’n flauw vermoeden…. :thumbsup

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 februari 2006 06:29 PM
  [ # 20 ]

ff nog nagedacht over het euvel dat je achterwielen niet zelfstandig omhoog komen..
ik denk dat je torsiestang bevestiging (rubbers) niet helemaal jofel zijn..
het is de torsiestang welke de wielen in onbelaste situatie omhoog hoord te trekken…
dat zullen we dus de volgende X even nalopen..

in elk geval was het dus niet de HD regelaar, en zijn nieuwe hoogteregelaars dus ook overbodig.
en da’s mn punt, te vaak worden er onderdelen vervangen aan het HD systeem,welke helemaal de oorzaak niet zijn.
mvgr wupke.voor de rest een toffe kar met weinig km’s Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2006 07:01 PM
  [ # 21 ]

ha, wupke.

Wat bedoel je met dat de achterwielen niet zelfstandig omhoog komen??
Ik denk dat je bedoelt dat als ie schuin, met 1 wiel op de grond, op een krik staat…

Maar de voorste hoogteregelaar was dus de boosdoener van de problemen mbt de voorvering.
Veert hij achter nog wel soepel?

grR

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 februari 2006 07:24 PM
  [ # 22 ]

nou we constateerden iets wat ik zelf nog nooit heb meegemaakt..
normaliter als je de wagen op bokken zet ,en dan de wagen in de laagste stand, dan zouden de achterwielen zich op moeten tillen.
echter bij deze BX gebeurde dat niet.
in eerste instantie dacht in aan de veercilinders,maar daar was ikzelf niet tevreden over.
dus naderhand eea nog eens in mn hoofd doorgewandeld, en tja,, nou weet ik het.
die knelbevestiging van de torsiestang is niet goed, of de vorige sleutelaar heeft meer frotwerk afgeleverd dan ik vermoede.
(de remleidingen waren niet netjes in de plastic clip terug gestoken((vermoedenlijk bij het vervangen van de draagarmlagers)).
ik denk dat ze meer los hebben gehad dan noodzakenlijk, en daarmee de voorspanning van de torsie as hebben gehaald…

een andere verklaring kan ik niet verzinnen,,, tenzij je me wijs kan maken,dat de ophangrubbers al met 80,000 km compleet versleten zijn van een BIX 1400,,,en dat wil er bij mij niet in..

wat de hydrauliek aangaat,is het hele systeem netjes schoon en werkt alles naar behoren.
enigste is dat beide HRs wat vervuild waren en een duidelijk knelpunt hadden.
dat dus ff handmatig gefixed,en voor de HR ietwat laten zakken,,2 a 3 cm.
nu moet ie dat ff inrijden, want die HRs hebben na afstelling altijd wat verloop.
dus de volgende X als ie in de buurd is,kan ik eea ff controleren als nastelling noodzakenlijk mocht zijn.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2006 07:38 PM
  [ # 23 ]

Hahaha, je gaat iig flexibel om met de spelling…

Maar, ik begrijp niet waarom beide wielen omhoog zouden moeten gaan als de achterkant op bokken staat. Er is dan toch geen opwaartse kracht die hier voor zorgt.
Zoals ik al zei kan het wel als 1 kant op een bok staat (of geit) dan trekt de stabilisatorstang het andere wiel omhoog, zoals je vaak ziet in reclamefilmpjes van de DS vroeger.

Als de torsiestang te vast zit zou je dat moeten kunnen voelen als je achterkant met de hand en 1 voet op de trekhaak in en uitveert.
De weerstand moet dan groter zijn dan normaal.

groetensR

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 februari 2006 07:53 PM
  [ # 24 ]

als je 1 kant opkrikt klopt dit wel.
echter de torsiestang is met de wielen afgesteld op de middenstand van de veerslag.
dus drukloos trekken de wielen zich door de torsiestang omhoog naar die middenstand.
word ook wel de voorspanning van de torsiestang genoemd.
mvgr wupke. Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2006 08:20 PM
  [ # 25 ]

Dus die torsiestang zit volgens jou gefixeerd in zijn zitting dan..
Als dat zo is kan ik me voorstellen dat dat verkeerd kan zitten.
Deze staat dan op spanning op de verkeerde rijhoogte.

Ik heb 15 jaar geleden eens iets vervangen aan mijn bx die ik toen bezat waarbij ook iets moest worden vastgezet terwijl de auto in de rijstand stond.
Volgens mij waren dat de adals.

grR

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 februari 2006 10:43 PM
  [ # 26 ]

Als beide achterwielen vrijhangen, zal de hydrauliek nooit de achterwielen omhoog trekken, waneer je de handle in de laagste stand zet alsje dat bedoelt..

De torsiestang heeft immers achter geen middenstand afstelling hoor.. Zit alleen ingeklemd in de draagarmen en er zit een klem van de hoogteregeling op, verder niks. Aan de voorkant heeft de stabilisatorstang wel een middenstand (dus met voorspanning), maar dan nog trekt ie de voorwielen niet omhoog omdat ze te zwaar zijn om nog omhoog te trekken.

Alleen als 1 wiel aan de grond staat (auto aan 1 kant op de krik) zal het wiel dat vrijstaat zich intrekken, wanneer je hem in de laagste stand zit. Lijkt me dus niks om je ongerust over te maken, als ik het euvel goed begrepen heb.

Verder goed werk zo te zien. En leuk om te zien dat het klopte wat ik dacht (de hoogteregelaar vuil).: hoogteregelaars gaan zelden stuk, meestal alleen smerig van binnen. Schoonmaken en hij is weer fijn. Mijn grijze 14 RE doet ook rottig aan de voorkant. Dus tijd voor een reinigingsbeurtje.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 februari 2006 11:15 PM
  [ # 27 ]

dan zal iemand me toch eens uit moeten leggen why dit euvel me nog nooit overkomen is !!!!!

ik bedoel ik hang geregeld auto’s met alle 4 van de grond, duw de handel in de laagste stand, en hoepla alle madammekus trekken vrolijk alle 4 de voeten van de grond!!!....

waarom deze nou in ene niet??
kan me alleen de voorspanning als euvel opdissen…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2006 11:16 PM
  [ # 28 ]

Dat zegt wupke dus wel!
Ik kan het me ook moeilijk voorstellen dat de wielen omhoog worden getrokken door de stabilisatorstang, maar ja ik heb het nooit uitgeprobeerd…

grR

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 februari 2006 11:17 PM
  [ # 29 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dan zal iemand me toch eens uit moeten leggen why dit euvel me nog nooit overkomen is !!!!!

ik bedoel ik hang geregeld auto’s met alle 4 van de grond, duw de handel in de laagste stand, en hoepla alle madammekus trekken vrolijk alle 4 de voeten van de grond!!!....

waarom deze nou in ene niet??
kan me alleen de voorspanning als euvel opdissen…

mvgr wupke Wink

Het kan helpen dat ik geen 4 koloms brug heb. Maar ook vandaag met de BX op assteunen bezig geweest. DAn zouden toch minmaal de achterwielen iets omhoog moeten komen. Niet opgemerkt!

Tijd om eens hard na te gaan denken Confused

PS. Nog ff extra info. Achter heeft de stabilisatorstang echt geen voorspanning: voor wel.

Edit2: na wat nadenken kan ik me nog voorstellen dat de draagarmen in de hoogste stand zwaar tegen de aanslagrubbers drukken. MOcht je hem laag zeten, gaat de spanning er weer af en kan dit toch redelijk flexibele rubber (met een behoorlijke slag ook) de draagarm wellicht iets omhoog drukken? Maar dat zal maar minimaal zijn. Niet zodanig dat je bijv. de achterwielen er niet meerk an afkrijgen omdat de draagarmen te hoog in de wielkasten zitten.

Edit3:
Plaatje van het aanslagrubber waar de draagarm in de hoogste stand tegenaan drukt

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 18 februari 2006 11:33 PM
  [ # 30 ]

tja, ik zal met de volgende tuut eens een hernieuwde poging wagen,maar bv de xantia van ZX1.4 die heef hier ook op bokjes gestaan, en hoepla die lichte ook de voetjes van de vloer.
en ik weet nie hoeveel auto’s al ervoor dito.

die aanslagrubbers zou mischien kunnen,,zal der eens op letten.
mn vorige BX heeft hier ook diverse keren met de voeten van de vloer gestaan, maar never heb ik het euvel gezien dat de achterwielen op de grond bleven staan, terwijl je de handel naar de omlaag pos drukt.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook