











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Stel, je zet cylinder 1 in het BDP op de compressie slag. na de vonk van de bougie gaat ie naar beneden(arbeidsslag). Als ie weer omhoogkomt heeft de krukas 1 rondje gedaan maar staat cylinder 1 in de uitlaatslag. Bovengekomen is het rondje rond (360 graden). Pas een rondje verder staat cylinder 1 weer in de startpositie. Hierdoor doet 1 cylinder 1 compressie per 720 graden. Er zitten twee zuigers op gelijke hoogte op de krukas. De buitenste 2 en de binnenste 2. als 1 naar beneden gaat gaan 2 en 3 omhoog. Dus als 1 zn arbijdsslag heeft zal 3 zn comprssieslag hebben. Ergo: twee comprssieslagen per 360 graden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
bogaard77 schreef:Nee ree. de slinger zit op de krukas! 1 rondje is 1 rondje!
Aaah, wat is het toch moeilijk om te zeggen wat je wilt zeggen!
Met “de motor een keer rond te draaien” bedoelde ik “de motor een volledige cyclus te laten draaien”
Ik had mijn eerste kopje koffie ook nog niet op
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:bogaard77 schreef:Nee ree. de slinger zit op de krukas! 1 rondje is 1 rondje!
Aaah, wat is het toch moeilijk om te zeggen wat je wilt zeggen!
Met “de motor een keer rond te draaien” bedoelde ik “de motor een volledige cyclus te laten draaien”
Ik had mijn eerste kopje koffie ook nog niet op
Groet,
Ree
CHECK!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Goed, met de startmotor lukte kleppen stellen ook. Ik heb alleen gecontroleerd of ze goed stonden, en dat was zo. Helaas is mijn probleem hiermee niet opgelost, maar voor het overzicht open ik even een nieuw topic hiervoor.
Klein kleppenstel-vraagje: met de startmotor bereik je wel het punt dat de gewenste uitlaatklep in z’n laagste stand is, maar je kunt niet zeker weten of dat inderdaad het aller-allerlaagste punt is. Als ik zo zie hoe het systeem werkt lijkt me dat niet veel uit te maken, aangezien dan de speling bij de andere kleppen (die je dan gaat afstellen) op een soort dood punt zit. En mocht je er naast zitten, dan zou je minder speling meten dan er werkelijk is in plaats van meer. Klopt dat?
Frederik












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:
Klein kleppenstel-vraagje: met de startmotor bereik je wel het punt dat de gewenste uitlaatklep in z’n laagste stand is, maar je kunt niet zeker weten of dat inderdaad het aller-allerlaagste punt is. Als ik zo zie hoe het systeem werkt lijkt me dat niet veel uit te maken, aangezien dan de speling bij de andere kleppen (die je dan gaat afstellen) op een soort dood punt zit. En mocht je er naast zitten, dan zou je minder speling meten dan er werkelijk is in plaats van meer. Klopt dat?
Frederik
Klopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ok. Stel, je zet cylinder 1 in het BDP op de compressie slag. na de vonk van de bougie gaat ie naar beneden(arbeidsslag). Als ie weer omhoogkomt heeft de krukas 1 rondje gedaan maar staat cylinder 1 in de uitlaatslag. Bovengekomen is het rondje rond (360 graden). Pas een rondje verder staat cylinder 1 weer in de startpositie. Hierdoor doet 1 cylinder 1 compressie per 720 graden. Er zitten twee zuigers op gelijke hoogte op de krukas. De buitenste 2 en de binnenste 2. als 1 naar beneden gaat gaan 2 en 3 omhoog. Dus als 1 zn arbijdsslag heeft zal 3 zn comprssieslag hebben. Ergo: twee comprssieslagen per 360 graden!
Er is slechts sprake van een compressieslag als de kleppen dicht zijn! De zuiger waarbij de uitlaatklep open staat is in uitlaatslag en geen compressieslag. Dus slechts 1 zuiger in compressieslag per 360 graden krukas, net als 1 uitlaatslag, 1 inlaatslag en 1 verbrandingslag.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
bogaard77 schreef:fluidphreak schreef:
Klein kleppenstel-vraagje: met de startmotor bereik je wel het punt dat de gewenste uitlaatklep in z’n laagste stand is, maar je kunt niet zeker weten of dat inderdaad het aller-allerlaagste punt is. Als ik zo zie hoe het systeem werkt lijkt me dat niet veel uit te maken, aangezien dan de speling bij de andere kleppen (die je dan gaat afstellen) op een soort dood punt zit. En mocht je er naast zitten, dan zou je minder speling meten dan er werkelijk is in plaats van meer. Klopt dat?
Frederik
Klopt.
Het stellen van de kleppen met de startmotor is dan ook een domme boerenmethode.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan ben ik maar een domme boer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ds23man schreef:
Er is slechts sprake van een compressieslag als de kleppen dicht zijn! De zuiger waarbij de uitlaatklep open staat is in uitlaatslag en geen compressieslag. Dus slechts 1 zuiger in compressieslag per 360 graden krukas, net als 1 uitlaatslag, 1 inlaatslag en 1 verbrandingslag.
GRG
Of je maakt een denkfout of ik begrijp iets verkeerd uit je redenatie.
een slag is 180 graden. Dus 1 x naar beneden of 1 x omhoog.
Een omwenteling is 360 graden
Een 4 takt motor voltooit per cylinder een cyclus in 2 omwentelingen = 720 graden (of 4pi voor de wiskunde nerds).
Bij een 4 cilinder 4 takt motor zal bij elke slag (=180 graden) sprake zijn van 1 compressieslag van 1 der cilinders. Ook zal er dus 1 arbeidsslag zijn (van 1 der cilinders).
Dus per 180 graden is er 1 zuiger in compressieslag en niet per 360 graden.
mpostma schreef:Ds23man schreef:
Er is slechts sprake van een compressieslag als de kleppen dicht zijn! De zuiger waarbij de uitlaatklep open staat is in uitlaatslag en geen compressieslag. Dus slechts 1 zuiger in compressieslag per 360 graden krukas, net als 1 uitlaatslag, 1 inlaatslag en 1 verbrandingslag.
GRG
Of je maakt een denkfout of ik begrijp iets verkeerd uit je redenatie.
een slag is 180 graden. Dus 1 x naar beneden of 1 x omhoog.
Een omwenteling is 360 graden
Een 4 takt motor voltooit per cylinder een cyclus in 2 omwentelingen = 720 graden (of 4pi voor de wiskunde nerds).
Bij een 4 cilinder 4 takt motor zal bij elke slag (=180 graden) sprake zijn van 1 compressieslag van 1 der cilinders. Ook zal er dus 1 arbeidsslag zijn (van 1 der cilinders).
Dus per 180 graden is er 1 zuiger in compressieslag en niet per 360 graden.
Het is hoe je het bekijkt, normaal is dat je kijkt per omwenteling. Het gaat er om dat je de diverse dingen bij de goede naam noemt. Een zuiger maakt de volgende stadia door in 2 omwenteling: inlaatslag-compressieslag-verbrandingslag- uitlaatslag. Als de twee zuigers die tegelijk op en neer gaan op hetzelfde moment hun compressieslag zouden hebben, loopt je motor voor geen meter, sterker nog er zullen zulke vibraties optreden, als ie al blijft lopen, dat hij binnen de kortste keer uit elkaar rammelt.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:Het is hoe je het bekijkt, normaal is dat je kijkt per omwenteling. Het gaat er om dat je de diverse dingen bij de goede naam noemt. Een zuiger maakt de volgende stadia door in 2 omwenteling: inlaatslag-compressieslag-verbrandingslag- uitlaatslag. Als de twee zuigers die tegelijk op en neer gaan op hetzelfde moment hun compressieslag zouden hebben, loopt je motor voor geen meter, sterker nog er zullen zulke vibraties optreden, als ie al blijft lopen, dat hij binnen de kortste keer uit elkaar rammelt.
GRG
Ja… maar wat kun je anders bekijken mbt aan het volgende?
Per 180 graden is er 1 zuiger in compressieslag en niet per 360 graden.
Wat je verder vertelt is gewoon de basis van hoe een motor werkt. Natuurlijk zal bij een 4 cilinder 4-takt motor slecht 1 cilinder tegelijk een compressieslag maken. Maar gedurende 360 graden zullen 2 cilinders achtereen keer een compressieslag doorlopen.
mpostma schreef:Ds23man schreef:Het is hoe je het bekijkt, normaal is dat je kijkt per omwenteling. Het gaat er om dat je de diverse dingen bij de goede naam noemt. Een zuiger maakt de volgende stadia door in 2 omwenteling: inlaatslag-compressieslag-verbrandingslag- uitlaatslag. Als de twee zuigers die tegelijk op en neer gaan op hetzelfde moment hun compressieslag zouden hebben, loopt je motor voor geen meter, sterker nog er zullen zulke vibraties optreden, als ie al blijft lopen, dat hij binnen de kortste keer uit elkaar rammelt.
GRG
Ja… maar wat kun je anders bekijken mbt aan het volgende?
Per 180 graden is er 1 zuiger in compressieslag en niet per 360 graden.
Wat je verder vertelt is gewoon de basis van hoe een motor werkt. Natuurlijk zal bij een 4 cilinder 4-takt motor slecht 1 cilinder tegelijk een compressieslag maken. Maar gedurende 360 graden zullen 2 cilinders achtereen keer een compressieslag doorlopen.
Natuurlijk komen de compressieslagen na elkaar verdeeld over 360 graden. Waar het om gaat en waar de verwarring over is ontstaan, er lopen twee zuigers gelijk met elkaar, maar 1 is in compressieslag en 1 in de uitlaatslag.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:
Je hebt vier cilinders, per rondje met je slinger haal je twee cilinders door hun compressiepunt. Met de slinger dus altijd eerst twee rondjes met de draaien (rustig, zodat ie niet per ongluk aanslaat, dat zou je niet willen) zodat je zeker weet dat er bij iedere bougie brandstof is.
Ree
Hier begon het over en ontstond de verwarring over. Per rondje 2 cylinders door het compressiepunt.
En nu houden we er over op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 07-06-2006
- XM 2.1 TD Prestige
- ID/DS Dsuper
Ja stop aub.
aanslingeren, ik heb het zo begrepen, corrigeer als er iets fout in staat.
Stang ligt bij het reserve wiel (ik veronderstel dat het die lange ijzeren stang is die je hiervoor moet gebruiken)
Achter nummerplaat is gaatje dat aansluiting vindt ergens vooraan
De stang plaatsen, kalm beginnen draaien met de klok mee, op een bepaald moment beginnen versnellen tot als de motor aanslaat.
Moet er iemand tegelijk gas geven tijdens het aandraaien?
KwaaaaaaaaaaaaaaK, de Puit is daar












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Achter je plaat zit idd een gat. in de alu tunnel zit ook een gat met een rubber erin. Kan je zien zitten. In de achterkant van de tunnel ook. daar achter zit een soort trechter die de stang geleidt naar een aansluiting in je bak.
Motor koud: trek je chocke uit en ga eerst langzaam en daarna snel draaien!
Warm: niet choken. een beetje gas geven kan helpen.
Succes!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>