1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
citroen bx koppeling kapot
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 24 februari 2006 04:34 AM

hallo,

een maat van me heeft net zijn citroen naar de garage gedaan voor het oud ijzer, maar ik vroeg me af of ik die wagen net ni zou kunnen opknappen want hij heeft zelf geen vlek roest. De koppeling is echt wel door want hij geraakt bijna niet meer vooruit. Is dat moeilijk om bij een bx een koppeling te vervangen.

Ook zijn hydraulische pomp blijft draaien… wil dat zeggen dat er ergens een lek is, en wat kan daaraan gedaan worden en zijn dat grote kosten?

De moeite om eraan te beginnen? Voor minder als 200 euro heb ik hem…

greetz

flo

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 februari 2006 10:31 AM
  [ # 1 ]

Als ie verder goed is is het misschien de moeite waard ja. Wat voor een type BX is het, dat maakt ook wel uit Smile

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 26 februari 2006 11:53 PM
  [ # 2 ]

bx

bx 1.6i wit met vleugel, 94pk, electrische ruiten.

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 februari 2006 11:59 PM
  [ # 3 ]

tja, die koppelings is te doen,, als je het aandurft,,
de hydrauliek moet eerst ff verversen en filters reinigen.
daarna ff alle 4 de wielen extra onluchten 30 CL ongeveer per wiel 9 dat heet spoelen van het systeem).
en dan zou je eens moeten kijken wat die pomp doet…
waarschijnlijk is het dan al opgelost.
een rondje veerbollen op druk zetten of vervangen zou ik ook incalculeren.
kost 34 euro nieuwe bol, 20 euro (ongeveer) op druk zetten.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 februari 2006 12:01 AM
  [ # 4 ]

want hij heeft zelf geen vlek roest

Nou als dat de reden is om ‘m op te knappen…. vind maar eens een BX type 3 met roest, die bestaan bijna niet.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 februari 2006 12:08 AM
  [ # 5 ]
Harm schreef:

want hij heeft zelf geen vlek roest

Nou als dat de reden is om ‘m op te knappen…. vind maar eens een BX type 3 met roest, die bestaan bijna niet.

euhhmmm,, uitlaatsteun La?

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 februari 2006 12:15 AM
  [ # 6 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Harm schreef:

want hij heeft zelf geen vlek roest

Nou als dat de reden is om ‘m op te knappen…. vind maar eens een BX type 3 met roest, die bestaan bijna niet.

euhhmmm,, uitlaatsteun La?

mvgr wupke Wink

Hou op Hou op Surprisedops:

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 27 februari 2006 12:15 AM
  [ # 7 ]

Een type 3 roest idd wel bij de uitlaatsteun, maar ook wel eens linksvoor in de wielkast..

Maar een BX moet je zowiezo redden…
Die koppeling vervangen is toch niet zo veel werk?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 februari 2006 12:16 AM
  [ # 8 ]
GoofBlikscha schreef:

Een type 3 roest idd wel bij de uitlaatsteun, maar ook wel eens linksvoor in de wielkast..

Maar een BX moet je zowiezo redden…
Die koppeling vervangen is toch niet zo veel werk?

Nou Rolling Eyes , an mechanic’s worst night mare Rolling Eyes

Maarja, je hoort het ervoor over te hebben…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 februari 2006 12:19 AM
  [ # 9 ]
GoofBlikscha schreef:

Een type 3 roest idd wel bij de uitlaatsteun, maar ook wel eens linksvoor in de wielkast..

Maar een BX moet je zowiezo redden…
Die koppeling vervangen is toch niet zo veel werk?

6,5 uur voor een ervaren citroën monteur.
2 dagen voor de ervaren hobbyist op de bokken.
1 week voor de knutselaar.
1 maand voor de breekebeen met 2 linkerhanden.

kost ongeveer 200 euro compleet, met wat reut ingecalculeert,,vergeet je bakkeerringen niet + een liter bakolie.
en bij voorkeur vervang oon de kabel,,maar da’s ieder voor zich.

mvgr wupke:die bij een bix in 4 uur of minder de plaat verving,,maar dan was het gooi en smijtwerk,, doen we dus nie meer Laughing

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 februari 2006 10:38 AM
  [ # 10 ]

heb het van de zomer ook gedaan, en dat kostte me slechts 3 maanden ofyo Razz maar dat was omdat de auto bij een vriend van me in de garage stond die er ook niet altijd tijd voor had, en omdat we 2x de bak er af moesten plukken, na het vervangen van de koppeling bleek ook de plastik ring die de hefboom van het druklager op zijn gewricht houdt kapot te zijn, CONTROLEER DAT! klote ring kost 2.5 euro! maar levert je wel weer een paar extra uurtjes werk op als alles weer in elkaar zit.
hier vind je het verhaal van mijn koppeling met foto’s, en hier hier vind je de site van Roel tiemersma waar je een fotolog kunt vinden van oa het vervangen van de koppeling.
maar wel zeker doen! suc6

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
jilles
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 27 februari 2006 11:10 AM
  [ # 11 ]
Simpele Ziel schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
Harm schreef:

want hij heeft zelf geen vlek roest

Nou als dat de reden is om ‘m op te knappen…. vind maar eens een BX type 3 met roest, die bestaan bijna niet.

euhhmmm,, uitlaatsteun La?

mvgr wupke Wink

Hou op Hou op Surprisedops:

Gaat dit alles misschien over dit type 1:?:  

1.4E 1985

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 02:19 AM
  [ # 12 ]

koppeling

wel, ik heb intussen de bx gratis gekregen van de garage, maar hij staat effe niet thuis momenteel. Ik heb ermee gereden tot thuis, hij gaat omhoog, omlaag, rijdt goed, ik hoor soms de motor wat trager draaien als hij stationair draait en dan draait de pomp denk ik. Remmen werken perfect, staan nieuwe schrijven op, alleen de olie lekt een beetje denk ik want soms knipperen alle lampjes op het dashboard. Kmoet nu aleen eens denken hoe ik die wagen door de controle krijg en hoe ik aan een verzekering geraak. Ik woon in belgie, wss dus een ander systeem dan nederland. Kmoet aleen die koppeling kunne vervangen…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 04:05 AM
  [ # 13 ]

ik heb dus nog een ondervinding.

in 1ste heb ik echt veel last van een slippende koppeling, ik moet echt heel de pedaal lossen om stillaan vooruit te geraken, maar eens ik 40 rijd en in 2de sta of 3de dan heb ik daar minder last van. In de of 5de mag ik plankgas geven de motor draait niet harder, dus slipt nietveel denk ik dan. Is dat normaal?

de wagen heeft 117000km.

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 05 maart 2006 04:07 AM
  [ # 14 ]
dabeatisflo schreef:

ik heb dus nog een ondervinding.

in 1ste heb ik echt veel last van een slippende koppeling, ik moet echt heel de pedaal lossen om stillaan vooruit te geraken, maar eens ik 40 rijd en in 2de sta of 3de dan heb ik daar minder last van. In de of 5de mag ik plankgas geven de motor draait niet harder, dus slipt nietveel denk ik dan. Is dat normaal?

de wagen heeft 117000km.

Is het geen olie die vanaf de nokkenaskeerring in het versnellingsbakhuis loopt?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 414
Geregistreerd: 24-02-2006

Gepost: 07 maart 2006 04:30 AM
  [ # 15 ]

DAT KAN,

maar ik deed de motor kap open en ik zag tussen de motor en transmissie luchtspleetjes ter verluchting ofzoiets… jah mss is er via die weg iet binnegedrupt? Ik zie thans nergens oliesporen. Witte vlekken dat wel, overal. En dat heeft ook te maken met de radiator. Dat verluchtingsgat zit recht onder de dynamo, op 50 cm van ofzoiets.

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook