1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemd spannings probleem.
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 26 februari 2006 11:49 PM

Sinds enkele dagen is er iets mis met de motorkoeling van mijn CX 2000 uit 1976.

Bij het starten loopt de koelwatertemperatuurmeter vrij direct tot het maximum op. (maar geen nog geen rood lampje) Als ik de motor laat draaien gaat na enkele minuten de temperatuur weer omlaag en rijdt de auto verder normaal.

Echter soms voel ik dat tijdens het rijden de motor het wat ‘zwaarder’ krijgt, lijkt de electische spanning wat te stijgen (lichten branden feller, aanjager gaat iets sneller draaien) en stijgt de koelwatertemperatuur meter weer tot het maximum. Ook hier verder geen waarschuwingslampjes.

Even later is alles weer normaal; lichten dimmen weer iets, motor lijkt minder weerstand te ondervinden en de temperatuur meter daalt weer naar een normaal niveau.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 februari 2006 11:53 PM
  [ # 1 ]

je spanningsregelaar op je dynamo is de geest aan het geven.
mvgr wupke:devies,, vervang de dynamo,of die regelaar(in de dynamo). Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43066
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 februari 2006 12:12 AM
  [ # 2 ]

De cx van jouw bouwjaar heeft waarschijnlijk een losse spanningsregelaar, deze vind je in de buurt van de linker-koplamp.
Zoals wupke al schreef, vervangen en klaar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 februari 2006 12:15 AM
  [ # 3 ]
waterman771 schreef:

De cx van jouw bouwjaar heeft waarschijnlijk een losse spanningsregelaar, deze vind je in de buurt van de linker-koplamp.
Zoals wupke al schreef, vervangen en klaar!

thanks , ik wist niet zeker of die bij dat bwjr erin zat of los was..
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 27 februari 2006 12:23 AM
  [ # 4 ]

ok spanning regelaar klinkt logisch inderdaad. Maar hoe komt het dat de motor het zwaarder lijkt te hebben op het moment dat de temperatuurmeter enorm oploopt.
Hij houdt echt een beetje in, alsof er iemand op dat moment een aanhangwagen er achter hangt….

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 februari 2006 12:25 AM
  [ # 5 ]

omdat de regelaar de stroom laat laden van je dynamo,, lees je dynamo staat op vol vermogen stroom te leveren,, daardoor moet je motor er hard aan werken om die dynamo rond te laten gaan…
rijd hier niet te lang mee rond, want dan kan er meer kaduuk dan je lief is,, van accu tot dynamo tot electrische componenten..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 27 februari 2006 01:17 AM
  [ # 6 ]

Duidelijk verhaal, bedankt! Ik ga een nieuwe dynamo scoren.
Wat zou ik toch zonder jullie moeten ....  Cool

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 februari 2006 01:24 AM
  [ # 7 ]
NewYor schreef:

Duidelijk verhaal, bedankt! Ik ga een nieuwe dynamo scoren.
Wat zou ik toch zonder jullie moeten ....  Cool

nehee
een SPANNINGSREGELAAR.
je hebt in jou bouwjaar of daaromtrent 2 vormen.

1 de regelaar is ingebouwt IN de dynamo.
2 je hebt een losse regelaar, dus er zit er GEEN in je dynamo.

in jou geval lijkt het te zijn dat jou regelaar ergens onder de linker koplamp heult.

vervang die , klaar.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 27 februari 2006 01:33 AM
  [ # 8 ]

Ok, ja ik ging er vanuit dat de regelaar in de dynamo zat.
Morgen maar eens kijken. En evt vervangen.

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 27 februari 2006 02:12 PM
  [ # 9 ]

Tot welk bouwjaar zit die spanningsregelaar bij de linker koplamp?
(zou ik wel willen weten voor een CX GTi uit 1984)

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 05 maart 2006 07:52 PM
  [ # 10 ]

Kan iemand mij misschien vertellen hoe een spanningsregelaar eruit ziet?
Ik heb nabij de linker koplamp wel een groen ding liggen met daar op wat cijfers en 14.2v. (zal er later een foto van maken). Hij zit vast aan een stekker met drie aders. Is dat de spanningregelaar?

Hoe is een dynamo mét ingebouwde spanningsregelaar te herkennen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43066
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 maart 2006 08:01 PM
  [ # 11 ]
NewYor schreef:

Kan iemand mij misschien vertellen hoe een spanningsregelaar eruit ziet?
Ik heb nabij de linker koplamp wel een groen ding liggen met daar op wat cijfers en 14.2v. (zal er later een foto van maken). Hij zit vast aan een stekker met drie aders. Is dat de spanningregelaar?

Hoe is een dynamo mét ingebouwde spannings regelaar te herkennen?

dat moet em zijn.
die van een 2 cv past ook in noodgevallen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
NewYor
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 19-04-2005

Gepost: 07 maart 2006 10:09 PM
  [ # 12 ]

De losse spanningsregelaars lijken nog al moeilijk leverbaar.
Kan ik ook de dynamo vervangen door eentje met ingebouwde spannings regelaar?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 maart 2006 10:20 PM
  [ # 13 ]
NewYor schreef:

De losse spanningsregelaars lijken nog al moeilijk leverbaar.
Kan ik ook de dynamo vervangen door eentje met ingebouwde spannings regelaar?

waarom moeilijk leverbaar ik heb met mijn cx hetzelfde gehad en de anwb had hem gewoon in de bus liggen probeer anders eens doro of kijk eens op ebay.fr

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 maart 2006 10:43 PM
  [ # 14 ]

google eens op PSA onderdelen,, hihi,,
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 16 maart 2006 10:43 PM
  [ # 15 ]

Die dynomo is gewoon leverbaar.
Maar ik zie absoluut geen relatie met een warm wordende motor.
Zowel weerstand kan zon dynamo geen eens geven.

Als je bang bent dat de lagers stuk zijn, kun je de v snaar eraf gooien en eens voelen, moet zonder weerstand draaien.

De dynamo kun je controleren door gewoon de spanning te meten. als je een beetje gas geeft moet iets van 14.5 volt zijn.
Bij teveel, bv 17 volt regelaar stuk.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook