1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Verbetering lichtopbrengst koplampen
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 maart 2006 01:50 PM

Zijn er trukjes om de licht opbrengst van de lampen te verbeteren?
Ik heb nu Marchals maar ik heb gehoord dat Cibié beter zijn ??

Alvast bedankt,

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 08 maart 2006 03:23 PM
  [ # 1 ]

Nieuwe koplampen kopen? Wit i.p.v. geel licht?

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 08 maart 2006 05:15 PM
  [ # 2 ]

Heb je nog duplo lampen?
Dan is er in de handel nog H4 lampen met een duplovoet R2 P45t te krijgen ter vervanging van de bolle duplo lampen, alleen in wit.
Osram BILUX AS HALOROAD R2 P 45 t of Philips heeft ze ook.
Let wel op de juiste 45/40 wattage, 60/55 kan ook, 100watters zijn er ook maar dan heb je kans dat je reflector verbrand en zijn officieel verboden.

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 08 maart 2006 06:33 PM
  [ # 3 ]

Hangt ook een beetje af van de fitting toch. Ik geloof dat je in de modernere koplampen ook betere halogeenlampen kunt zetten (als dat al nodig zou zijn) ooh ik zie dat er al iemand gereageerd heeft met meer feitenkennis.
Een vraag die ik zelf heb. Hebben er meer mensen last van het dof worden van de binnenzijde van het glas van de koplampen (dus niet de reflectorlaag). Ik heb het ook niet over de binnenzijde van de 3e neus aquariums en ook niet over condens. Meer een soort van witte laag die zich aan de binnenzijde van het glas vormt. Ik heb het bij mijn mistlampen er eens uitgepoetst maar dat was nogal een rotklus. Of komt het gewoon door het vele stilstaan nu met al die pekel buiten.
Gerard

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 08 maart 2006 08:37 PM
  [ # 4 ]

Meet ook eens de spanning bij de lampenvoet. Het hele electrische circuit loopt zonder relais door de lichtschakelaar heen. Bij ieder contact verliest de spanning wat capaciteit. Je hebt toch geen 6-volt-systeem? Dan verlies je nog veel meer (ook relatief). Bij mijn vorige 6-volts wagen had ik nog 4 volt bij de lampen. Dat was niet anders op te lossen dan werken met relais.

Succes.

Nu met H4 (gele, natuurlijk) en Cibié lampen in de derde neus prima licht. Kijk ook eens naar de afstelling van de lampen. Die wil bij een DS nog wel eens verlopen. Zo heb je nog maar een meter licht.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 maart 2006 09:22 PM
  [ # 5 ]

Nah, echt veel toe te voegen heb ik misschien niet, maar ik vind dit een zeer nuttig onderwerp, waarvoor ik de topic starter alvast wil bedanken. Mijn eigen ervaringen in het donker met mijn DS zijn op de vingers van één hand te tellen, en ik zie er niet naar uit om het donker met de dame te mogen rijden. Inderdaad, de oorzaak daarvan is gelegen in de minimale opbrengst van de koplampen. Dat is zelfs zo erg dat ik met dimlicht meer zien dan met grootlicht…..... Daar word je nie vroluk fan….
Toch is er wel een oplossing, en dat is een goede afstelling van de koplampen zelf, daarna de koppeling in samenhang met de hydrauliek en alle daarbij aangesloten onderdelen. In mijn geval is het rubber van de demper die onder het rechterspatbord zit volkomen gaar, koppel ik de lampen volgens voorschrift daar aan, heb ik een meter of 4/5 voor me een mooie lichtvlek op de weg, voor de rest tast ik dan in het duister….
Hoe dit zo is gekomen? Bij de laatste apk heeft de keurmeester aan de lampen gefröbeld, en het versleten rubber heb ik bij de vervanging van het stuurhuis ontdekt (en natuurlijk niet gelijk gerepareerd…. lekker blond dus…).
Omschakelen naar halogeen lijkt mij ook wel wat, en dan inderdaad goed letten op de wattage zodat de boel niet te heet wordt….  En, met een derde neus is de lichtopbrengst sowieso minder dan dat van een moderne auto. Afhankelijk van wat je “gewend” bent heb je een maatstaf mbt lichtopbrengst van je auto, en voel je je niet prettig/veilig bij de opbrengst ervan dan is het verstandig om er iets aan te doen. Voor mij is het wel een klus die ik voor de komende apk klaar wil hebben, zodat ik met een geruster hart in donker kan rondtuffen.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 08 maart 2006 09:36 PM
  [ # 6 ]

Ik heb er bij de mijne nieuwe H4 koplampen in gezet nadat ie niet door de apk heenkwam door slechte reflectoren. Perfect licht heb ik nu met gele h4’s, beter dan mijn XM!!!!!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 maart 2006 12:39 PM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal voor de tips,
Snachts ‘scheuren’ en verder kunnen zien geeft toch een veiliger gevoel.

Zijn er verschillen in lichtopbrengst Marchals - Cibié ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 09 maart 2006 12:48 PM
  [ # 8 ]

Zou ik niet weten, heb nieuwe imitaties van Chyparse en die bevallen me perfect!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 maart 2006 12:53 PM
  [ # 9 ]

In principe lijkt het me idd beter zoals hierboven al aangehaald, een relais te voorzien voor de koplamplen en andere grote verbruikers.

Verder dienen de koplamp bakken ook mooi helder te zijn natuurlijk.
Er zijn ook de zogenaamde jodium lampen in de grote koplamp, zijn die goed ? dragen ze iets bij ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
BX-GTI-16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-2005

Gepost: 09 maart 2006 03:09 PM
  [ # 10 ]

Ik heb H1 lampen in m’n DS, nieuwe met dubbele optiek dus een lamp voor de cruislichten en eentje appart voor de grote lichten.(originele optie)
Spijtig genoeg moet ik melden dat de lichtopbrengst maar met mondjesmaat verbeterd is.
Met grote lichten rijden is echt heel goed lijkt wel of je in daglicht aan het cruisen bent.
Op dat moment heb ik 165W per zijde 3X 55W doe je die dan uit naar
1X 55Wper zijde kan je evengoed je lichten uit doen.
Maar zoals reeds gezegd goed afstellen is een must.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 februari 2007 02:04 AM
  [ # 11 ]

Geven Cibié‘s meer licht dan Marchals ?
Ksta op het punt nieuwe koplampen te kopen..

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 11 februari 2007 03:11 AM
  [ # 12 ]

Ik heb op mijn 2e neus een Cibié en een Marchal koplamp met kogellampjes. Ik zie geen verschil in lichtopbrengst. Cibié en Marchal worden wel meer door elkaar gebruikt. Zullen dus wel gelijk aan elkaar zijn,

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 11 februari 2007 12:43 PM
  [ # 13 ]

Er is geen verschil tussen de lichtopbrengst van een goede Cibie en een goede Marchal-lamp.
Controleer, zoals eerder geopperd als volgt:

1 reflector: nog in goede staat, glanzend oppervlak?
2 plus-aansluiting (relais zou verlichting kunnen geven bij slechte contacten (en draden??)
3 massa-aansluiting; vaak vergeten, maar elk spatbord heeft een aparte massadraad naar het chassis. Controleer dus ovregnagsweerstandne tussen lamp en chassis

Als die 3 zaken in orde zijn, heb je meer dan voldoende lichtopbrengst om lekker te kunnen cruisen.

Succes ermee

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 februari 2007 12:45 PM
  [ # 14 ]
ID66 schreef:

Ik heb op mijn 2e neus een Cibié en een Marchal koplamp met kogellampjes. Ik zie geen verschil in lichtopbrengst. Cibié en Marchal worden wel meer door elkaar gebruikt. Zullen dus wel gelijk aan elkaar zijn,

PeTeR

Thanks. Da’s waar, lichtopbengst is dan hetzelfde als ze dan toch door elkaar mogen gebruikt worden. Er is wel een verschil in lampen, niet? En bestaan er gele lampen voor Cibiés?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 11 februari 2007 04:10 PM
  [ # 15 ]

Waarom nou van 2 verschillende fabrikanten een lamp monteren?
In Nederland is het zo, dat bij de APK wordt gekeken naar het lichtbeeld, dat de koplampen geven. Dat lichtbeeld moet links en rechts exact hetzelfde zijn (nietwaar? APK-keurmeesters onder ons?). Het lijkt me moeilijk om van 2 verschillende fabrikaten (en dus ook meestal verschillende leeftijden van de reflector) dezelfde lichtbeelden te reproduceren.

Voor de gloeilampjes van de oude neus zijn nog gele exemplaren leverbaar. Zie ook bij onderwerp ‘Gezocht’.

Succes ermee

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook