1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
trxke’s GTi Turbo ‘84 - Originele motor met oliedrukprobleem inorde maken…
Gepost: 12 maart 2006 12:15 PM

Ik ben bezig met nieuwe carterpakkingen te steken.
Nu heb ik het ondercarter en afgehaald, en dan zie je de aanzuig kop van de oliepomp zitten.
Normaal zit daar dan juist boven een metalen gaas plaatje in de vraagbaak het “anti-emulsiescherm” genoemd , bij deze motor is dit niet aanwezig.
En het lijkt erop dat er nooit iets gemonteerd is geweest in de bevestigings gaten Shocked

In de microfiche’s vind ik dit wel terug , maar die deze zijn vanaf orga 3157-,01/juli/‘85-

Weet er iemand hoe dit zit voor een ‘84 GTiT.
Zou het scherm van een 2.4 i passen ?

Update 17/03/06:
Zoals eerder al vermeld heb ik het anti-emulsiescherm genomen en gemonteerd in de Turbomotor.
Ook heb ik de oliepomp zeef gereinigd omdat ik gezien had dat deze bijna helemaal toe zat met allerhande vuiligheid.
Carterpan dus terug gemonteerd met nieuwe pakking en nieuwe olie in het blok gedaan.
Ook heb ik de distubutiedeksel pakking vervangen en de ketting.

Nu start ik de motor -> draait onmiddelijk maar het oliedruklampje gaat niet uit Exclamation
Dus ik leg hem stil , even het oliepeil en oliedrukkontakt nagezien.
Terug gestart ->opnieuw het zelfde , iets gas bij gegeven tot 1500t/m-> lamp dooft niet -> stilgelegt even gewacht en opnieuw geprobeerd maar de lamp dooft niet.

De oliedrukmetersonde verwijderd en de motor laten ronddraaien op de starter -> er komt geen drup olie uit de schroefdraad aansluiting van de oliedrukmetersonde Shocked

Carterpan verwijderd en de aanzuigkop van de oliepomp gedaan iemand de motor laten ronddraaien met de hand terwijl ik in de pomp kijk of ze draait -> ik zie maar 1 tandwiel en dat draait.

Wil dit zeggen dat de pomp overleden is ?
Zou de motor schade opgelopen hebben door zonder olie te draaien ?
Wat kan ik hier aandoen ?

Iemand tips/advies ...

edit 16-12’06:omdat ik dit topic wil gebruiken voor de ervaringen en problemen met m’n GTiT heb ik het topic titel gewijzigd van “Oliepomp stuk??? (—>motor wissel)“naar trxke’s GTi Turbo ‘84 Gris Espadon.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 13 maart 2006 11:16 PM
  [ # 1 ]

Inmiddels zit de carterpan er weerop,compleet gereinigd en met nieuwe pakking.
De oliepomp zeef heb ik ook gereinigd.

Ik heb een 2.4i open gegooit daar het anti-emulsiescherm uit geschroeft en dit vervolgens in de Turbo motor gemonteerd.

Blijkbaar hebben die Fransen dit vergeten bij de revisie Confused
Ook heb ik inplaats van siliconedichtingsmiddel op de pakking te smeren loctite 5923 genomen.
Dit dicht naar mijn ervaring beter af op papieren pakkingen.

De lekkage heeft blijkbaar de onderste motorsteun aangetast.
Is er een manier om deze te vervangen zonder de rechter aandrijfas en de uitlaat los te maken of te verwijderen ?
Er lijkt mij weinig plaats tussen de turbo en de radiator om de motor naar voor te bewegen.

Iemand tips ?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 maart 2006 12:03 AM
  [ # 2 ]

De lekkage heeft blijkbaar de onderste motorsteun aangetast.
Is er een manier om deze te vervangen zonder de rechter aandrijfas en de uitlaat los te maken of te verwijderen ?
Er lijkt mij weinig plaats tussen de turbo en de radiator om de motor naar voor te bewegen.

ik heb daar laatst een draadje over gevolgd, en helaas pindakaas,, zonder as demontage nagenoeg onmogenlijk.
de uiteindelijke extra frot tijd die je kwijt bent + de extra belasting op de overige dingen,is de moeite niet waard.
oftewel, het gaat vlugger ff zonder as, dan een halve dag klooien om niks..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Gepost: 17 maart 2006 11:09 PM
  [ # 3 ]

geen oliedruk

Update (zoals in de eerste post van dit topic bij getypt):

Zoals eerder al vermeld heb ik het anti-emulsiescherm genomen en gemonteerd in de Turbomotor.
Ook heb ik de oliepomp zeef gereinigd omdat ik gezien had dat deze bijna helemaal toe zat met allerhande vuiligheid.
Carterpan dus terug gemonteerd met nieuwe pakking en nieuwe olie in het blok gedaan.
Ook heb ik de distubutiedeksel pakking vervangen en de ketting.

Nu start ik de motor -> draait onmiddelijk maar het oliedruklampje gaat niet uit Exclamation
Dus ik leg hem stil , even het oliepeil en oliedrukkontakt nagezien.
Terug gestart ->opnieuw het zelfde , iets gas bij gegeven tot 1500t/m-> lamp dooft niet -> stilgelegt even gewacht en opnieuw geprobeerd maar de lamp dooft niet.

De oliedrukmetersonde verwijderd en de motor laten ronddraaien op de starter -> er komt geen drup olie uit de schroefdraad aansluiting van de oliedrukmetersonde Shocked

Carterpan verwijderd en de aanzuigkop van de oliepomp gedaan iemand de motor laten ronddraaien met de hand terwijl ik in de pomp kijk of ze draait -> ik zie maar 1 tandwiel en dat draait.

Wil dit zeggen dat de pomp overleden is ?
Zou de motor schade opgelopen hebben door zonder olie te draaien ?
Wat kan ik hier aandoen ?

Iemand tips/advies ...

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 20 maart 2006 10:38 PM
  [ # 4 ]

He TRXke,

Ik heb nog even gekeken, maar als de olie nog warmer wordt (87 graden op de meter), dan is de druk bij vrijloop zelfs nog weer ietsje lager, dus ik denk dat dat 130k blok van jou wel goed is (kwa oliedruk iig). Zit ie er al in?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 20 maart 2006 11:35 PM
  [ # 5 ]

Het 130k blok zit rond de 2 bar op 800 t/m maar zoals ik al zei was de olie niet volledig op temp en de temperatuur metertjes zijn ook niet meer aanwezig in de CX ,ik denk dan ook dat de druk goed zit.

De motor draait na maanden niet gedraait te hebben onmiddelijk als je de sleutel omdraait.
Verder loopt ie perfect zonder geratel van de ketting of roken , compressie test geeft goede resultaten.
Het enige waar ik aan twijfel is dat hij 9 jaar buiten heeft stil gestaan en of dat gevolgen heeft als ie terug in actie komt.

In iedergeval het is zo goed als zeker dat hij in de ‘84er komt.
Dus heb ik hem er gisteren uitgehaald, het was toch een klusje van dik 6 u met wat tegenslag dat de linker aandrijfas er niet uit wil.
Om de motor uit de wagen te krijgen heb ik de as dan maar uit elkaar gehaald (het tripoidehuis blijft dan in de bak zitten)

Eens de motor er uit was heb ik geprobeerd om de rest van de aandrijfas uit de bak te krijgen maar dit lukt me zelfs met niet met 3 breekijzers of een koevoet.
Ik was van plan om de bak mee over te bouwen maar als de as er niet uit wil zal ik de “oude"bak moeten terug nemen.
Iemand nog een idee om de rest van de as uit de bak te krijgen?

Verder ga ik de motor voorzien van nieuwe keeringen,dichtingen en oliedrukkontakt.
Beide motoren haden recent een nieuwe koppeling gehad dus ik hoop dat één van de 2 (indien goed bevonden) herbruikt kan worden.

Het zal dus nog enkele weken duren voordat de CX terug in actie is.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 maart 2006 12:01 AM
  [ # 6 ]

idee om je as eruit te krijgen, hmm, ik moet zeggen, ik heb dat kreng, of gewoon laten zitten,, gezien de auto /eigenaar/portomonee…
of de bak ik stukjes gelegt om bij die verwenste borgring/snapring te komen.

want het euvel zit hem (is me ooit vertelt)
dat de aandrijfas zelf een hogere kraag maakt zodat de snapring (zo heten die officieel)niet ,maar die kraag de weerstand geeft een soort van weerhaak .

in combi met de snapring en die kraag, kun je imo het vergeten om de as er normaal uit te krijgen…

maar ik moet er wel an toevoegen, dat ik niet zo bedreven ben in de CXen,,dus wie weet is er een slimmerik,,,
mijn idee,, bak in stukjes bouten,tot je erbij kan,,,,difhuis dus demonteren.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 maart 2006 01:33 AM
  [ # 7 ]

Dat is wel weer een mooie dat je de aandrijfwas er niet uitkrijgt. Zit je niet echt mee. Wat het stilstaan betreft, mijn 8 jaar binnen stil M25/666 motor heeft als problemen alleen nieuwe snaren en aandrijashoezen gehad… denk dat het dus wel gaat. Ding krijgt zelfs de luxe van nieuwe keerringen Smile. Heeft de mijne niet gehad en die lekt geen olie en verbruikt het ook niet. (Of, laten we het zo zeggen, ik kan nog geen verschil zien op de peilstok als ik wissel bij de 5k-7.5k km). Ik denk dat je een erg goede kans hebt dat dat 130k blok wel ok zal zijn.

Sterkte met je aandrijfasperikelen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 21 maart 2006 10:51 PM
  [ # 8 ]

Na nog enkele pogingen geeft de as nog steeds geen krimp, ofwel moet ik ze afslijpen en daarna uitboren.
Maar dat lijkt mij een klusje waar enorm veel tijd gaat in kruipen en die tijd heb ik niet.
Dus ofwel steek ik de bak zo terug in de wagen in en steek ik de as terug inelkaar terplaatse wat een heel gepruts is om de hoes deftig vast te zetten maar niet onmogelijk.
Ofwel als ik het geluk heb Confused  dat de as goed uit originele bak komt gebruik ik die terug.

Vandaag nog even gebeld naar de dealer waar ik de sloper van heb met de uitleg over het probleem met de oliedruk.
Volgens hem is de pomp zo goed als zeker overleden en zou dit best te maken kunnen hebben met de vuile aanzuigzeef die nu volledig open is.

Volgens hem zou de motor van de sloper goed zijn ,en door hem onderhouden geweest zijn.
Hij raad wel aan om eerst de kleppen te stellen en een olie wissel met nieuwe filter nu en op 1000 km er na te doen( wat ik eigenlijk zelf al van plan was nu en op enkele 100 km)


Als er hier intresse voor is zal ik de voortgang van dit project verduidelijken met foto’s.

Ik hoop de CX binnen een maand terug rijdend te hebben.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 maart 2006 11:06 PM
  [ # 9 ]

Sterkte en sukses met jet projekt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 21 maart 2006 11:11 PM
  [ # 10 ]
sans-pareil schreef:

Sterkte en sukses met jet projekt.

Bedankt Smile

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 21 maart 2006 11:13 PM
  [ # 11 ]

Succes met de klus en ik heb in ieder wel interesse in de foto’s van het project.

Profiel  
 
Gepost: 03 april 2006 12:26 AM
  [ # 12 ]

vooruitgang motorwissel

Even een update wat berteft de vooruitgang van de motorwissel.

Vorige zondag dus de motor (met kapotte oliepomp) uit de CX gehaald.
Dit ging niet zonder enige moeite, we hebben met 2 man nadat alles los was en de motor aan de takel zat meer dan een uur aan het proberen geweest om hem er uit te krijgen.
Hij zat vast met de wastegate langs de ene kant en langs de achter kant met het “oog” van de aandrijfasbevestiging.
Uiteindelijk hebben we hem met een bijkomende ketting en spanner er uit gekregen.

Het 130k blok werd afgelopen week voorzien van nieuwe dichtingen,oliekoeler,oliefilter,oliedrukkontakt,thermostaat,vliegwielbouten en lager.
Ook de kleppen werden gesteld.
En de NGK’s in het blok geschroefd Very Happy




Vandaag dan een nieuwe valeo koppeling geplaatst en de bak op de motor geschroefd.

Ook heb ik een nieuwe onderste en bovenste motor steun geplaatst

En uiteindelijk de motor met behulp van een motorhanger aan de takel in de CX gehangen.
Let op de positie van het blok als het er in gaat, dit is volgens mij de enige manier om het er kompleet in te krijgen.
Ik had slechts enkele mm speling tussen de wastegate en het voor frame en tussen de oliekoeler/filter en het chassis.
Bijkomend probleem was dat het dak van de garage niet hoog genoeg was om met de ketting aan de takel te werken, daardoor heb ik de motorhanger met een beugel aan de takel moeten bevestigen wat enigsinds de bewegingsvrijheid beperkte.




Uiteindelijk ging het als een fluitje van een cent met de motor hanger Very Happy

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 april 2006 12:50 AM
  [ # 13 ]

een hele klus Shocked

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 11 april 2006 12:30 AM
  [ # 14 ]

Gisteren de laatste dingen gedaan en een proefrit gemaakt.

De CX rijdt als voorheen maar wat opvalt is dat de watertemperatuur tijdens het rijden een stuk onder de 80° blijft, met de andere motor zat de temperatuur tijdens het rijden altijd op 80° of er iets boven.
En dit was met een nieuwe radiator terwijl er nu een oude inzit omdat ik de motor eerst wil spoelen.

Verder had ik problemen met de relanti die verliep , dan weer te hoog en dan weer te laag.
Thuis gekomen bleek dat ik de gaskabelafstandshouder niet goed in het inlaatspruitstuk geduwd had.

Vandaag nog een ritje gemaakt en het probleem met de verlopende relanti is zo goed als weg.


De motor en turbo reageren goed op het gaspedaal , voluit gaan heb ik nog niet geprobeert omdat ik de eerste 1000km niets wil forceren.

Verder zou ik het interesant vinden dat de Turbo rijders mij laten weten wat de water,olie temperatuur en oliedruk van hun GTiT(2) bedraagt.
Om wat te kunnen vergelijken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 april 2006 01:26 AM
  [ # 15 ]

Mooi dat ie weer rijdt! Gefeliciteerd.

Temperatuur schommellen flink, als hij goed warm is olietemperatuur tussen de 70 en de 100 graden, 100 pas als we echt gaan rijden. Watertemp varieert heel erg. Warm buitenweer en in de stad haal ik soms wel de 90-95 graden, maar met de huidige temperaturen op de snelweg meestal niet meer dan 70-75. Oliedruk weet je Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook