verwarming warmt niet
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 maart 2006 07:20 PM

Tijdens de eerste ritten met onze CX merkten we dat de verwarming niet echt warm wordt. Blazers etc werken, maar zelfs met de temperatuurknop op ‘30’ was de inkomende lucht niet veel warmer dan de buitenlucht…
Ook niet na een rit van 40km wanneer de motor wel lekker warm wordt

Een mogelijke verdachte is natuurlijk de temperatuursensor aan het plafond,
Is er een manier om deze te testen?
Of zijn er misschien andere verdachte punten in het systeem die wel eens problemen veroorzaken?

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 maart 2006 07:25 PM
  [ # 1 ]

koelvloeistofcircuit bevat zeker te weten geen lucht?

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 16 maart 2006 07:45 PM
  [ # 2 ]

Hoor je stelmotor wel draaien als je hem van max naar min draait?

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 maart 2006 07:53 PM
  [ # 3 ]

lucht in het systeem:

daar spreek ik me liever niet over uit…
Het kan dus wel,
komt dat wel eens voor?
Is het ontluchten een moeilijke klus?

stelmotor:
ik neem aan dat je de blowers bedoelt?
die werken wel, maar de geblazen lucht is niet warm

Joos

Profiel  
 
paz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 16-03-2005

Gepost: 16 maart 2006 08:07 PM
  [ # 4 ]

Lucht in het koelsysteem, of te weinig koelvloeistof kunnen er idd voor zorgen dat de verwarming het niet doet. Koelvloeistofsysteem ontlucht je d.m.v. ontluchtingsnippels op cilinderkop en waterpomp en evt. op de radiator (afhankelijk van model/type). Even los draaien tot er vloeistof uitkomt, dan weer dicht, stukkie rijden zodat de thermostaat open is geweest en nogmaals.

De warm/koud bediening is elektrisch gestuurd. Wanneer je aan het wieltje draait is er een klein elektromotortje in de middenconsole die dan een klep bedient. Als je goed luistert kan je deze horen. Als die het niet doet, blijft ‘ie uiteraard gewoon op koud staan…

De sensor lijkt me niet de meest voor de hand liggende verdachte. Ergens (volgens mij onder het handschoenenkastje) zit een zwart schakeldingetje die op basis van de ingestelde temperatuur en de gegevens van de sensor bepaalt of de warme-luchtklep open moet. Dat zijn van die typische dingen die het vaak begeven… Sad

Succes, Paz

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 16 maart 2006 10:36 PM
  [ # 5 ]

Hij doet echt helemaal niks? Of gewoon heel slecht?

Kwaal van de cx is namelijk ook dat het koelwater te koud blijft.
Als je een stuk gereden hebben, ff voelen of de radiator wel goed warm wordt.

Dat elctromotortje zou goed kunnen inderdaad.

Die sensor in het dak kan wel stuk. Kun je niet van iemand een ff lenen?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 maart 2006 10:39 PM
  [ # 6 ]

Morgen heb ik tijd, kan ik de auto hebben en wordt het redelijk weer…

Ik wilde beginnen met het ontluchten van het systeem en het beluisteren van de klep.

dit is een foto van onze motorruimte,
maar waar zitten de ontluchtingsnippels? op de zij- of achterkant van de cilinderkop? Ik heb ze nog niet gevonden Sad

Bedankt!
Joos

Profiel  
 
Gepost: 21 maart 2006 11:03 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn weten heeft de 2/2.2L geen ontluchtingsnippels op de cillinderkop of blok.
Ontluchten doe je met de ontluchtingsschroef op de radiator.
Het is mijn ervaring dat deze blokken geen problemen hebben met ontuchting in tegenstelling tot de 2.4 en 2.5 blokken waar er heel gemakkelijk luchtbellen in de cillinderkop blijven zitten met als gevolg een waterpomp die niet meer aanzuigt en de boel loopt heet.

Als je het systeem langzaam vult met de schroef van de radiator los en bij het warmdraaien de schroef enkele malen lost tot er goed wat warm water uit loopt moet hij ontlucht zijn.

Het probleem van de verwarming is dikke kans de klep (in het kachelhuis)die niet meer open gaat (heb het zelf ook al voor gehad bij de TRS)

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
paz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 16-03-2005

Gepost: 22 maart 2006 02:09 AM
  [ # 8 ]
trxke schreef:

Bij mijn weten heeft de 2/2.2L geen ontluchtingsnippels op de cillinderkop of blok.

Bij die van mij wel hoor…
Maar op de radiator ontluchetn kan natuurlijk ook wel, hoewel mijn originele radiator daar dan weer geen ontluchting had Sad

Profiel  
 
Gepost: 22 maart 2006 09:34 AM
  [ # 9 ]
paz schreef:
trxke schreef:

Bij mijn weten heeft de 2/2.2L geen ontluchtingsnippels op de cillinderkop of blok.

Bij die van mij wel hoor…
Maar op de radiator ontluchetn kan natuurlijk ook wel, hoewel mijn originele radiator daar dan weer geen ontluchting had Sad

Volgens mij heb jij het over de M motor (tot’79) ik heb het over de Douvrin motor (na 79’ in 2L , juni ‘85 in 2.2L)en die hebben bij mijn weten geen ontluchting op de kop.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook