1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De uitwisseling op motorengebied
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 17 maart 2006 02:29 PM

Hallo,

Zoals bekend zitten er allerlei Citroën onderdelen in een Peugeot en andersom. Nou ben ik nieuwsgierig naar de uitwisseling op motorengebied.
Zo zijn bij mijn weten de TU-motoren afkomstig van Peugeot. Debuteerde in de 104 in 1971, beginnen als 954 cc.
En die 1600 cc in de Peugeot 206: Is dat de 1580 cc die zijn leven in de BX begon? Citroen of Peugeot motor? En de 2-liter: Is dat een voortborduring op het lichtmetalen blok uit de CX Reflex/Athena? Volgens mij trouwens een Renault motor, ook begonnen in de 20TS. Dan de 6-cylinder: Volgens mij een doorontwikkeling van de oude PRV-motor uit de jaren 70, ook wel het drankorgel genoemd, vanwege het hoge verbruik.
Zit ik met het bovenstaande in de richting? Wie weet er aanvullingen?
Of: Is er al een dergelijk overzicht ergens op het forum (of ergens anders)?

Groeten,
Ruud.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 maart 2006 03:24 PM
  [ # 1 ]

Re: De uitwisseling op motorengebied

rf schreef:

Hallo,

Zoals bekend zitten er allerlei Citroën onderdelen in een Peugeot en andersom. Nou ben ik nieuwsgierig naar de uitwisseling op motorengebied.
Zo zijn bij mijn weten de TU-motoren afkomstig van Peugeot. Debuteerde in de 104 in 1971, beginnen als 954 cc.
En die 1600 cc in de Peugeot 206: Is dat de 1580 cc die zijn leven in de BX begon? Citroen of Peugeot motor? En de 2-liter: Is dat een voortborduring op het lichtmetalen blok uit de CX Reflex/Athena? Volgens mij trouwens een Renault motor, ook begonnen in de 20TS. Dan de 6-cylinder: Volgens mij een doorontwikkeling van de oude PRV-motor uit de jaren 70, ook wel het drankorgel genoemd, vanwege het hoge verbruik.
Zit ik met het bovenstaande in de richting? Wie weet er aanvullingen?
Of: Is er al een dergelijk overzicht ergens op het forum (of ergens anders)?

Groeten,
Ruud.


De TU is van halverwege jaren 80, en begon volgens mij in de AX en zeker niet in de 104. Daar zat nog een achterover gekantelde motor in zoals in de visa.

De 1600 uit de Saxo, en Xsara is een TU, en geen XU zoals in de BX.
De huidige 2.0 is een doorontwikkeling van de XU als in de BX, maar feitelijk zijn de 16v motoren geheel nieuw.

De V6 van nu is in helemaal niets gelijk aan de oude PRV motor die tot 1996 gebruikt is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 maart 2006 03:34 PM
  [ # 2 ]

Re: De uitwisseling op motorengebied

rf schreef:

Hallo,

Zoals bekend zitten er allerlei Citroën onderdelen in een Peugeot en andersom. Nou ben ik nieuwsgierig naar de uitwisseling op motorengebied.
Zo zijn bij mijn weten de TU-motoren afkomstig van Peugeot. Debuteerde in de 104 in 1971, beginnen als 954 cc.
En die 1600 cc in de Peugeot 206: Is dat de 1580 cc die zijn leven in de BX begon? Citroen of Peugeot motor? En de 2-liter: Is dat een voortborduring op het lichtmetalen blok uit de CX Reflex/Athena? Volgens mij trouwens een Renault motor, ook begonnen in de 20TS. Dan de 6-cylinder: Volgens mij een doorontwikkeling van de oude PRV-motor uit de jaren 70, ook wel het drankorgel genoemd, vanwege het hoge verbruik.
Zit ik met het bovenstaande in de richting? Wie weet er aanvullingen?
Of: Is er al een dergelijk overzicht ergens op het forum (of ergens anders)?

Groeten,
Ruud.

Hier is al uitvoerig over gediscusseerd in oudere draadjes. Misschien is er nog een helder licht dat de draadjes ook nog weet te vinden.

TU motor is gedebuteerd in de AX. Daarna 205 en BX

De motor die in de 104 lag, was de liggende 150(1400)/109(1100)/130(1200).108(1000) ofwel XY serie. De TU motor lijkt hier wel sterk op qua bouwmaten en cilinderinhouden, maar is rechtop gezet en heeft een distributieriem gekregen en een losse versnellingsbak. Bij die oudere 150 motoren (NIET TU dus) zat de versnellingsbak ondergebracht in het carter. Deze motor is toegepast in veel PSA producten, maar ook in de Renault 14. Verder 104,Visa, 205, BX, en wellicht de Talbot Samba?


De XU(d) serie (1580 cc uit de BX/Xantia etc) is voor zover ik weet een doorontwikkeling van Peugeot blokken en in het niets gebaseerd op de CX blokken.

De 1600 cc uit de 206,106 en Xsara is een TU blok. Geen doorontwikkeling van het BX 1600 blok (Dat een XU blok was). Cilinderinhoud is ook anders.

Verder heb je nog de oude 90 graden Douvrin V6 uit de XM. Deze was samen gemaakt met Renault..

Daarna de nieuwe 60 graden V6: Ken ik niet genoeg om er uitspraken over te doen. Heeft wel wat meer gelijkenissen met XU blokken (voor wat betreft de versnellingsbakken die er op passen)..

De 2.0 HDI motoren zijn weer gebaseerd op XUD blokken

De latere EW motoren zijn weer gebaserd op XU blokken.

Verder is er op basis van de TU motor ook een diesel ontwikkeld, heel toepasselijk de XUD, te vinden in AX,106 en Saxo.

Edit:

@Waterman:

PS. Ik zie dat onze reacties gekruist hebben: haha, jij was eerder. Wink Vandaar dat het hier en daar wat papegaaierig lijkt.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 17 maart 2006 03:37 PM
  [ # 3 ]

Ja achterovergekanteld met de bak in het blok ingebouwd. Maar het kale blok van 1124 cc zat toch al in de Peu 104 en in de LNA in de jaren 70?
Volgens mij was dat de vergrootte versie van de 954 cc uit 1971.
Later hebben ze er de inspuiting en electronica aan gehangen en de de bak aan ipv in de motor gemaakt. Als zodanis nog leverbaar in de C2 en C3?
Maar ik ga van het bovenstaande even uit van de herkenning van het aantal cc’s. De 104 ZS coupe had nl. in 1975 ook een 1124 cc.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 17 maart 2006 03:52 PM
  [ # 4 ]

Ja, je was me voor. Bedankt voor die duidelijke uiteenzetting.
M’n pa had ook nog zo’n Renault 14. Schakelde heel beroerd en de tandwielen van de bak zouden op het songfestival niet misstaan.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 17 maart 2006 03:55 PM
  [ # 5 ]

Nadat PSA (niet Peugeot maar het moederbedrijf) Automobiles Andre Citroen SA heeft overgenomen, zijn een aantal onderdelen samengebracht in andere NVs. Dus er is een Automobiles Peugeot SA en een Automobiles Citroen SA, maar de motoren komen uit EEn (aparte) NV.

Het is dus na 30jaar lastig om te zeggen wie nu wat ingebracht heeft. Je kunt onmogelijk spreken over Citroen onderdelen in een Peugeot of andersom, behalve voor HP. Maar zonder Citroen had Peugeot nooit een grote voorwielaandrijver kunnen bouwen, zonder Peugeot was Citroen misschien nooit aan McPhersons begonnen.

Het is ook te simpel om te zeggen dat een 405 een BX is zonder HP, omdat een deel van de BX engineering duidelijk zijn oorsprong heeft bij Peugeot (bijv. McPhersons). Typisch is wel dat de huidige 407, en C6 weer de beschikking hebben over een fatsoenlijke voorwielophanging Wink

De ES9J4 is door de motorafdeling van PSA ontwikkeld met Renault, wie welke engineering waar heeft gedaan is niet duidelijk. Het is een totaal andere motor dan de PRV. De PRV is een 90graden V6 (net als de Sm maserati motor btw) De PRV is ontworpen voor de R30, 604 en v264, maar later ook in de R25, Thema, XM/605 of bijv DeLorean terecht gekomen. DE PRV begon bij 150pk en liep door tot 270pk als bitrubo (Safrane) er zijn ok speciale versies voor Venturi (~500pk)

De ES9J43 is een krapper, 60graden blok ontworpen voor de Xantia, 406 Laguna en vooral 406c, maar is bijv. ook in de Safrane, Xm gekomen. De nieuwste variant hiervan zit in de C6. Hij begon met 194pk, maar in de Clio V6 levert hij 245pk. Venturi heeft hem ook ‘verturboot’.

@mpostma

De PRV wordt volgens mij niet aangeduidt met ‘Douvrin’.
De jaren 80 4cilinder 2L/2.2L waarover wordt gesproken is denk ik de Douvrin motor, ook een PSA/Renautl joint venture. Duidelijk anders dan de DS of CX 2L/2.2/2.4. Of deze in de 20TS zat? waarschijnlijk wel, zat ieg in de R25 als 2.2L Maar Renault had ook een eigen 1.4/1.7 familie (die uiteindlijk ook weer in de v440 opdook…)


Van de TU’s weet ik niet zo veel, maar een belangrijk deel van de engineering die hoort bij de lichtmetalen blokken komt uit de Citroen stal, o.a. de koppen van de DS en heel belangrijk het Wankel project. Al heeft dat nooit een goede motor opgelevert, het bracht wel de technieken voort waarmee lichtmetalen blokken konden worden gemaakt. De huidige generatie gaat onder EW

TU->XU-> ()-> EW Idea 

Onduidelijkheid over de achtergrond geldt ook voor de huidige generatie HDi’s (waarschijnlijk komt het grootste deel van de productie engineering van PSA, terwijk Ricardo de Diesel technologie levert.) Ford levert eigenlijk alleen de productie van de V6. De oorsprong lijkt grotendeels bij benzine motoren te liggen. De naam DW (Diesel) en EW (‘Essence’) geeft dat wel aan.

De nieuwe generatie motoren (1.6 met en zonder turbo) zal productie engineering van PSA hebben, maar de techniek van BMW.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 maart 2006 03:56 PM
  [ # 6 ]
rf schreef:

Ja achterovergekanteld met de bak in het blok ingebouwd. Maar het kale blok van 1124 cc zat toch al in de Peu 104 en in de LNA in de jaren 70?
Volgens mij was dat de vergrootte versie van de 954 cc uit 1971.
Later hebben ze er de inspuiting en electronica aan gehangen en de de bak aan ipv in de motor gemaakt. Als zodanis nog leverbaar in de C2 en C3?
Maar ik ga van het bovenstaande even uit van de herkenning van het aantal cc’s. De 104 ZS coupe had nl. in 1975 ook een 1124 cc.

Het klopt natuurlijk wel in zekere zin. De inhoudsmaten van de achterover gekantelde blokken en de TU motoren zijn gelijk.

108 954 cc
109 1124 cc
—  1218 cc (renault 14)
150 1360 cc

De kenner herkent deze motorinhouden inderdaad gelijk ook als TU inhoudsmaten. De TU motoren zijn idd een doorontwikkeling.

Maar verder zijn de TU blokken zodanig anders en vernieuwd dat je echt niet meer kan spreken van hetzelfde blok.

Immers

TU            

- staat rechop            
- versnellingsbak los aan de motor geschroefd
- distributieriem

oude serie

- 75 graden achterover gekanteld met cilinderkop naar actheren
- versnellingsbak ondergebracht in het carter. Kun je dus niet los van de motor zien. Overbrengingstandswielen nodig om versnellingbak aan te drijven.
- distributieketting

Je kan een oude serie motor dus ook maar niet zo ff rechtop zetten, omdat je olie carter dan niet meer onder de motor zit, de oliepomp verkeerd de olie aanzuigt, etc… de spruitstukken zitten verkeerd (een carburateur moet ivm vlotterkamer ook min of meer rechtop staan.

De layout van de cilinderkop (denk aan de manier waarop het inlaatspruitstuk erop geschroefd wordt is redelijk apart bij de oude serie. Bij de TU motor gewoon “normaal”.

Foto TU motor
 

Foto achterover gekanteld blok.
 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 maart 2006 04:17 PM
  [ # 7 ]
eviltwin schreef:

@mpostma

De PRV wordt volgens mij niet aangeduidt met ‘Douvrin’.

Oh? Ik dacht dat het was afgeleid van de gezamenllijke fabriek waar deze motor gemaakt werd. In wezen net als de 2/2.2 l PSA/Renault blokken die je reeds aanhaalde.

Maar goed, ik ben geen kenner op dit gebied. De TU/XU/150 blokken zijn wat meer bekend terrein Wink
FF offtopic, maar toch leuk Razz

eviltwin schreef:

@mpostma
Maar Renault had ook een eigen 1.4/1.7 familie (die uiteindlijk ook weer in de v440 opdook…)

1.4 = Cleon motor. Cleon hoort bij Renault als wijn en stokbrood bij Franrkijk.

De Cleon motortjes zijn trouwens ook al verschrikkelijk oud en werden als laatste voor zover ik weet als 1.2 bij de Twingo toegepast of als 1.4 bij de R19 of Express. Het zou me ook niks verbazen als ze de latere modernere Renault motoren weer zijn doorontwikkeld op basis van dit stokoude Cleon blokje.

Cleon motoren hadden trouwens nog een onderliggende nokkenas met stoterstangen: een concept dat PSA toch al vroeg vaarwel heeft gezegd. Ook Ford en Opel pastten nog lang blokken met stoterstangen toe (beiden tot eind jaren 80).

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 17 maart 2006 04:33 PM
  [ # 8 ]

Maar goed, ik ben geen kenner op dit gebied. De TU/XU/150 blokken zijn wat meer bekend terrein
FF offtopic, maar toch leuk

haha, mijn terrijn is nu juist meer de Xm (alleen PRV en ES9J4 Wink geen 4cil) de Sm en de HDi’s. Al weet ik ook wel wat van de CX…


En ja die Cleon motor heb ik ook wel eens over gehoord, is die van de R4 of nog ouder (4CV?)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 maart 2006 04:59 PM
  [ # 9 ]

Re: De uitwisseling op motorengebied

waterman771 schreef:

De 1600 uit de Saxo, en Xsara is een TU, en geen XU zoals in de BX.
........

Tsja, daar kwam ik enige tijd geleden achter, toen Renz z’n Saxo 1.6 VTS kocht. Surprisedops:
Ik deed de motorkap open en zag een kleppendeksel wat verdacht veel leek op die van een BX 1.4….dus belde ik dealer Johan maar even op, die mij gerust stelde. Cool

Dat 1.6 blok van de Saxo lijkt ook kleiner dan de 1.6i TZI van een BX.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 maart 2006 05:07 PM
  [ # 10 ]

Re: De uitwisseling op motorengebied

Bram schreef:

Dat 1.6 blok van de Saxo lijkt ook kleiner dan de 1.6i TZI van een BX.

Schijn bedriegt:

1.6 TU 1587 cc (saxo)

aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1587 cm3
boring x slag 78,5 x 82,0 mm

1.6 XU 1580 cc (bx)

aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1580 cm3
boring x slag 83,0 x 73,0 mm

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 maart 2006 10:32 PM
  [ # 11 ]
eviltwin schreef:

@mpostma
De PRV wordt volgens mij niet aangeduidt met ‘Douvrin’.

Volgens mij zeker wel. Misschien niet officieel maar in de pers was de “Douvrin” V6 net zo gebruikelijk als de PRV V6.

eviltwin schreef:

Maar Renault had ook een eigen 1.4/1.7 familie (die uiteindlijk ook weer in de v440 opdook…)

De 1.4 (en kleinere motoren) was idd de oude Cleon die begon in 1961. Daarnaast kwam vanaf 1988 de 1.4 Energy-motor die volledig nieuw ontwikkeld was en de basis werd van de huidige kleine motorenreeks. Ook daar zijn alweer flinke (cylinderinhouds-)wijzigingen aan geweest. Zo herkenbaar als bij PSA met de TU reeks is het niet.
Overigens zijn in zowel Clio als 19 de Cleon en Energy motoren naast elkaar geleverd.
De 1.7 (1721cm3) is dan weer de F-motor (met bovenliggende nokkenstok) die tot 2.0 uitgroeide in bv. de Volvo440 reeks en de Laguna / Clio Williams.

BTW: een Clio V6 heeft 230 (type1) of 255pk (type2).

mpostma schreef:

De 2.0 HDI motoren zijn weer gebaseerd op XUD blokken.
De latere EW motoren zijn weer gebaserd op XU blokken.

Dat geloof ik niet. De eerste reeks HDi (de DW) is gebaseerd op de EW, net als de XUD gebasseerd is op de XU.
Verwantschap tussen XU <-> EW en XUD <-> DW berust meer op toeval, de XU’s waren al flink achterhaald en liepen tegen de emissie-eisen aan die strenger werden (reden van het vroegtijdig overlijden van de XU TCT- motor). Een update was niet voldoende.

Profiel  
 
saxoxsara
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 25-11-2005

- C5 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 17 maart 2006 11:04 PM
  [ # 12 ]

Douvrin is alleen de 2-liter.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 maart 2006 11:14 PM
  [ # 13 ]
saxoxsara schreef:

Douvrin is alleen de 2-liter.

Een Google op “Douvrin V6”.

“If it looks like a duck, walks like a duck en sounds like a duck, it usually is a duck”.

Profiel  
 
saxoxsara
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 25-11-2005

- C5 1.8 16V Ligne Business
Gepost: 17 maart 2006 11:20 PM
  [ # 14 ]

Dank u Surprisedops:

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 maart 2006 11:34 PM
  [ # 15 ]
rb schreef:

Overigens zijn in zowel Clio als 19 de Cleon en Energy motoren naast elkaar geleverd.

in de Twingo werd de Cleon niet meer geleverd toen de Energy zijn intrede deed
wij hadden een nieuwe Twingo met Cleon motor die best wel goed reed en bovendien niet te dorstig, na 7 maand besliste een uilskuiken dat het tijd was voor de sloop dus kochten we een nieuwe met Energy motor, dat ding reed verschrikkelijk en gebruikte een volle liter meer per 100 km
zo zie je maar dat de naam niet altijd de lading dekt Twisted Evil
sorry voor de off topic Surprisedops:

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook