Ik ben dit weekend verhuisd, en waar kan je dat beter mee doen dan met een boedelbak
Nu viel me op dat de bx nogal trilde bij het trekken van de boedelbak. (alsof de bandjes stuiterden) hoe harder ik reed hoe erger het werd. Banden spanning stond op 2 bar, misschien wat aan de lage kant.
Kan het zijn dat de aandrijfassen op zijn einde lopen? Of is het simpelweg de bandenspanning geweest. Voorheen (heb al vaker met een aanhanger gereden met de bix) heb ik het nooit gehad.
(En voor de geinteresseerden: de stuurbekrachtiging werkt weer prima! Heb de aanvoerslang naar de hydrauliekpomp vervangen)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Trillend stuur bij trekken aanhanger
metro2005 schreef:Ik ben dit weekend verhuisd, en waar kan je dat beter mee doen dan met een boedelbak
![]()
Nu viel me op dat de bx nogal trilde bij het trekken van de boedelbak. (alsof de bandjes stuiterden) hoe harder ik reed hoe erger het werd. Banden spanning stond op 2 bar, misschien wat aan de lage kant.Kan het zijn dat de aandrijfassen op zijn einde lopen? Of is het simpelweg de bandenspanning geweest. Voorheen (heb al vaker met een aanhanger gereden met de bix) heb ik het nooit gehad.
(En voor de geinteresseerden: de stuurbekrachtiging werkt weer prima! Heb de aanvoerslang naar de hydrauliekpomp vervangen)
Trilt ie met trekkende motor of altijd? Als ie alleen trilt met trekkende motor en de aanhanger is zwaar beladen, dan kan het een aandrijfas zijn die versleten is. Die gaan zich uiteraard manifesteren onder hoge belasting. Ook een keer meegemaakt op vakantie bij een reisgenoot. In NL geen probleem met losse auto. Op vakantie de zware sleurhut de berg op rossen, was teveel voor dat asje. Meja, als ie zonder aanhangwagen nog goed gaat en je trekt nauwelijks aanhangwagens, zou ik mij er niet zo druk om maken.
Als de auto continu trilde (met enige snelheid, maar ook met gas los), kan het zijn dat de boedelbak voor trillingen zorgt. Met ernstige afwijkingen aan de banden daarvan kun je ook trillingen voelen die aan de auto worden doorgegeven.
Betekent dit dat de BX zeker nog even mag blijven.
Ik zet de banden van de auto zo rond de 2.3 bar. Volgens aanwijzingen moeten de banden op 1.9 bar bij de 14, maar dan stuurt het vreselijk zompig. Ik meen dat die hoog belastbare banden van aanhangwagens nog veel meer druk moeten hebben (staat als het goed is wel aangegeven op de band of de aanhangwagen). Nu moet ik wel zeggen dat ik de bandenspanning bij boedelbakken ook echt nooit controleer.

Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Kan ook gewoon onbalans zijn van de wielen van de aanhanger. De wielen van mijn aanhanger zijn ook niet volledig uitgebalanceerd en trillen ook iets, dan lijkt het of het in de auto zit maar met de caravan heb ik nergens last van.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Totaal aantal Berichten: 771
- BX 1600 tzi automaat
Dat is de aanhanger dat heb ik ook als ik mijn aanhanger er achter heb hangen en als hij vol ligt voel je het nog erger (
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Je voelde het met een beladen aanhanger erger dan met een lege maar in beide gevallen aanwezig.
Met losse auto merk je er niks van, bij geen enkele snelheid onbalans of trillen.
Dus het kan ook zijn dat de aanhanger onbalans in de wielen heeft. Dat is op zich wel weer een geruststelling . Ik heb gisteren de banden maar even wat harder opgepompt, 2,3 aan de voorkant en 2,2 bar aan de achterkant.
metro2005 schreef:
Dus het kan ook zijn dat de aanhanger onbalans in de wielen heeft. Dat is op zich wel weer een geruststelling . Ik heb gisteren de banden maar even wat harder opgepompt, 2,3 aan de voorkant en 2,2 bar aan de achterkant.
Zeker kan dat. Als het in de aandrijfas zit, voel je het vooral met continu zwaar trekkende motor en dan voel je het echt in het stuur schudden. Maar dat is nu zo te zien niet het geval. Niks dus om je druk over te maken.
Mijn zusje en haar vriend hebben de aanhanger weggebracht en die wisten mij te vertellen dat de trilling in hun auto (mitsubishi colt) ook aanwezig was.
Probleem lijkt hem dus definitief in de aanhanger te hebben gezeten