Met alle berichten over vervuilende diesels, weren van oude dieselvrachtwagens in stadscentra, roetfilters etc etc vraag ik me af hoe vies een CX diesel eigenlijk is.
Is er een gerede kans dat binnen afzienbare tijd dit soort diesels de grens van ‘te vervuilend’ overgaat of kan ook hier een roetfilter helpen? Misschien heeft iemand uitstoot cijfers?
Re: Hoe vies is een CX Diesel?
Dag Hugo,
Ik vroeg me recentelijk ook af hoe vervuilend mijn TRD turbo 2 nou eigenlijk is, maar heb geen direct antwoord op je vraag naar uitstootdata. Bij stationairloop ruik ik mijn auto duidelijk (ook bij warme motor), en bij accelereren zie ik regelmatig een pluimpje in de achteruitkijkspiegel; dit ondanks de nog goede conditie van de inspuitpomp.
Ik heb gelezen dat roetfilters op oude dieselmotoren problematisch zijn i.v.m. de te lage uitlaatgas/verbrandingstemperatuur. In Duitsland zit wel een firma die een ‘katalysator’ voor de CX TRD Turbo 2 aanbiedt ( http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en/werkstatt/abgasr.html ). Daar zit volgens mij echter geen roetfilter bij, al daalt de roetuitstoot waarschijnlijk wel door de recycle.
Wellicht een extra reden om op plantaardige olie te gaan rijden.
Citroenhugo schreef:Met alle berichten over vervuilende diesels, weren van oude dieselvrachtwagens in stadscentra, roetfilters etc etc vraag ik me af hoe vies een CX diesel eigenlijk is.
Is er een gerede kans dat binnen afzienbare tijd dit soort diesels de grens van ‘te vervuilend’ overgaat of kan ook hier een roetfilter helpen? Misschien heeft iemand uitstoot cijfers?

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Mauricx schreef:Dag Hugo,
Ik vroeg me recentelijk ook af hoe vervuilend mijn TRD turbo 2 nou eigenlijk is, maar heb geen direct antwoord op je vraag naar uitstootdata. Bij stationairloop ruik ik mijn auto duidelijk (ook bij warme motor), en bij accelereren zie ik regelmatig een pluimpje in de achteruitkijkspiegel; dit ondanks de nog goede conditie van de inspuitpomp.
Ik heb gelezen dat roetfilters op oude dieselmotoren problematisch zijn i.v.m. de te lage uitlaatgas/verbrandingstemperatuur. In Duitsland zit wel een firma die een ‘katalysator’ voor de CX TRD Turbo 2 aanbiedt (http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en/werkstatt/abgasr.html). Daar zit volgens mij echter geen roetfilter bij, al daalt de roetuitstoot waarschijnlijk wel door de recycle.
Wellicht een extra reden om op plantaardige olie te gaan rijden.Citroenhugo schreef:Met alle berichten over vervuilende diesels, weren van oude dieselvrachtwagens in stadscentra, roetfilters etc etc vraag ik me af hoe vies een CX diesel eigenlijk is.
Tsja, de CX diesel is van de oude garde, dus zeker een stuk vuiler dan de nieuwe common rail dieselmotoren. Weer een extra reden om op LPG te rijden Maar ff serieus, rijden op plantaardige olie kan met sommige brandstofpompen problemen geven. Als je verder geen aanpassing aan de auto doet, zoals voorverwarming, moet je sowieso oppassen en altijd een mix rijden. Hoe kouder het buiten is, des te minder plantaardig toevoegen. Maar hier zijn weer aparte draajes voor en bedrijven. Hier wat links:
link
link
link
link
link
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Citroenhugo schreef:Met alle berichten over vervuilende diesels, weren van oude dieselvrachtwagens in stadscentra, roetfilters etc etc vraag ik me af hoe vies een CX diesel eigenlijk is.
Geen harde cijfers, maar als je de discussie in de gaten houdt, dan zie je dat zowat alle diesels zonder roetfilter of katalysator al als zwaar vervuilend worden gezien. Dat zijn zowat alle diesels van voor 1996 of daaromtrent.
Je zult naar de oorspronkelijke eisen moeten kijken waaraan de CX moest voldoen, helaas gaat het volgende tabelletje niet zo ver terug:
Emission limits for gasoline and diesel passenger cars (g/km test cycle)
Operational Date
1992 1996 1996 2000 2005
Euro1 Euro2 (new cycl) Euro3 Euro4
Gasoline/LPG
CO 2.72 2.20 (2.70) 2.30 1.00
HC+NOx 0.97 0.50 (0.59) 0.35 0.18
HC - - (0.34) 0.20 0.10
NOx - - (0.25) 0.15 0.08
Diesel (Injection type)
CO
IDI+DI 2.72 1.00 (1.06) 0.64 0.50
HC+NOx
IDI 0.97 0.70 (0.71) 0.56 0.30
DI 1.36 0.88 (0.91) 0.56 0.30
NOx
IDI - - (0.63) 0.50 0.25
DI - (0.81) 0.50 0.25
PM10
IDI 0.14 0.08 (0.08) 0.05 0.025
DI 0.19 0.10 (0.10) 0.05 0.025
Zelfs als zou een CX TD aan de eisen van 1992 voldoen (wat hij dus niet doet) dan nog zou de uitstoot van deeltjes (PM10) al tot 15 keer zo hoog zijn als die van een auto die aan de huidige norm voldoet. (0.14 vs 0.025 )
Zie hier het verschil in uitstoot met en zonder roetfilter op een jaar met een p607:
Een auto met roetfilter zit namelijk ver onder de norm van 0.025. Een C6 V6HDi zit bijv. op 0.004g/km
kijk voor wat meer info ook eens in dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167003&highlight=roetfilter
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik vrees dat het er niet om gaat hoe vies of schoon een CX is maar hoe vies of schoon de heren en dames politici de CX vinden. Met een beetje pech kijken ze niet naar de werkelijke uitstoot maar slechts naar het bouwjaar.
Schijt aan originaliteit.
Wellicht een extra reden om op plantaardige olie te gaan rijden.
Ik heb op plantaardige olie gereden met mijn caddy. Dit ging prima omdat deze een Bosch dieselpomp heeft en ik een schakelbare elektrische voorverwarming heb en een water"gekoelde” voorverwarming.
Ben er even mee gestopt omdat je het toch wel erg goed rook en er tal van spookverhalen waren van douane die mensen aanhield. Aangezien ik in België werkte en de koude start altijd een probleem was mat mijn één tanksysteem.
Maar een CX trd heeft een Lucas pomp en blijkbaar zijn die veel gevoeliger voor de dikkere stroperige plantaardige olie!
Zijn er ook bosch pompen te plaatsen op een CX trd turbo2?
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Over Lucas en Bosch pompen met PPO is al een hoop gezegd. Ikzelf heb verschillende BX diesels (1 tubo / 3 non-turbo), en allen vele duizenden km’s op PPO gereden. 2 wagens hebben een Lucas pomp, en 2 bosch. Allen zonder problemen. Ook het verschil tussen Bosch en Lucas is er mijn inziens niet.
Lucas pomp heeft alleen een dunnere centrale as, die makkelijker kan breken bij een te hoge weerstand en/of slechte smering.
Maar daar ging het niet om. Is er niemand met een roetmeetbriefje van een CX diesel hier opt forum? Dan kun je al een groffe schifting maken.
Test
Vervuiling isv relatief het zit voornamelijk onder je rechtervoet
klopt helemaal ,als ik mijn cx trd op de snelweg even laat blazen komt er ook een wolk uit
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
de eisen die de regering stelt aan de nieuwe auto’s zijn natuurlijk veel uitgebreider dan de APK eisen wat betreft de uitstoot, maar de auto’s van de oudere garde zijn bij de roetmeting meestal veel schoner dan de nieuwe HDI’s .
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik heb recent begrepen dat direct ingespoten diesels voor de volksgezondheid schadelijker gassen uitstoten dan de oude indirecte inspuiters. Roetfilters zorgen ervoor dat de zaak nog eens extra kankerverwekkend worden, omdat ze de roetdeeltjes niet werkelijk laten verbranden (roet KAN niet verbranden) maar in feite verfijnen. En dat schijnt dus nog ongezonder te zijn.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
@cxfanatic
kijk naar de draadjes waar ik naar gelinkt heb en je ziet dat dit laatste onzin is. De cijfers wijzen duidelijk uit dat roetfilters de uitstoot van deeltjes gigantisch verbeteren. Er vindt geen verschuiving naar nog kleinere deeltjes plaatst. Roetfilters zijn niet extra kankerverwekkend
Dit soort opmerkingen komen wel vaker uit het niks, maar ze zijn niet op feiten gebaseerd. Je zag ze ook bij de introductie van de katalysator. Ze worden ingegeven door de angst dat oude auto’s zouden verdwijnen, omdat het niet economisch is om ze van een katalysator of roetfilter te voorzien.
Je eerste opmerking is wat complexer, zowel direct als indirect ingespoten Diesels genereren roet, NOx, onverbrande koolwaterstoffen etc. Zelfs een perfecte verbrandingsmotor stoot CO2 uit. Welk ‘gas’ schadelijker is, is een kwestie van het balanseren van eisen, in de VS zijn de eisen voor NOx precies zo veel strenger dat je zelfs met een moderne Diesel geen kans maakt, terwijl andere eisen (verbruik/CO2) veel lakser zijn.
Wil je CO2 terugdringen dan sta je op zuinigheid en laat je wat meer ruimte aan de fabrikanten om auto’s zodanig in te richten en af te stellen om daarop te optimaliseren, hogere inspuitdrukken verbeteren de efficientie, maar genereren wat meer andere kwalijke uitstoot. Hier wordt dus 10% extra aan de ene kant ingeruild voor 10% minder aan de andere kant.
Kijk naar de tabel in mijn post en je ziet in de eerste kolom (EURO1) dat DI iets meer mag dan IDI maar vanaf 2000 zijn alle eisen gelijkgetrokken. Een oude DI mag dus iets meer roeten (20-30%) maar de eisen van 1992 zijn zowiezo peanuts in vergelijking tot de 2005 eisen.
Er zijn totdusver geen PM eisen voor Benzine motoren, maar met de opmars van de DI-benzine motor zal hier ook naar gekeken worden.
Het is vooral belangrijk te realiseren dat EEn oude auto soms wel zo veel uitstoot als honderd nieuwe, dan is het dus niet meer zo zinvol om te discussieren over de 1%-2% extra verbruik die een roetfilter veroorzaakt.
in de familie

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het schijnt toch uit een onderzoek voortgekomen te zijn. Maar eens afwachten hoe het zich ontwikkelt!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Link?
cxfanatic schreef:Het schijnt toch uit een onderzoek voortgekomen te zijn. Maar eens afwachten hoe het zich ontwikkelt!
in de familie

Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
roet
Thijsvandebles schreef:Is er niemand met een roetmeetbriefje van een CX diesel hier opt forum? Dan kun je al een groffe schifting maken.
Ik heb van drie verschillende auto’s het roetmeetbriefje:
CX TRD Turbo 2, bj. 1988, ST-37-RF: gemiddeld 1.04, bandbreedte 0.33
VW Transporter 1.7D, bj. 1989: gemiddeld 0.98, bandbreedte 0.29
CX TRD Turbo 2, bj. 1987, SP-25-BZ: gemiddeld 0.29, bandbreedte 0.03
Mijn vorige CX en de VW schelen dus niet veel, maar mijn huidige CX (de oudste!) is blijkbaar veel schoner. Hoe kan dat?
De ene garage geeft trouwens als max. roetwaarde 3.00 (voor de CX-en) en de andere 2.50 (voor de VW). Waarom is dit verschil?
Copyallright © dolfmoon

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Re: roet
dolfmoon schreef:Thijsvandebles schreef:Is er niemand met een roetmeetbriefje van een CX diesel hier opt forum? Dan kun je al een groffe schifting maken.
Ik heb van drie verschillende auto’s het roetmeetbriefje:
CX TRD Turbo 2, bj. 1988, ST-37-RF: gemiddeld 1.04, bandbreedte 0.33
VW Transporter 1.7D, bj. 1989: gemiddeld 0.98, bandbreedte 0.29
CX TRD Turbo 2, bj. 1987, SP-25-BZ: gemiddeld 0.29, bandbreedte 0.03Mijn vorige CX en de VW schelen dus niet veel, maar mijn huidige CX (de oudste!) is blijkbaar veel schoner. Hoe kan dat?
De ene garage geeft trouwens als max. roetwaarde 3.00 (voor de CX-en) en de andere 2.50 (voor de VW). Waarom is dit verschil?
Keurig nette waarden!
Verschil in norm: een Turbo D mag een hogere K-waarde hebben.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!