Diesel motor doet raar , maar pas na 70 km
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 maart 2006 03:58 PM

Hallo allemaal ,

heb een heel raar probleem met de Xantia 1900 Diesel .

Wagen heeft er juist 333.333 km opzitten en nu heeft hij vorige week twee keer ” kuren ” gekregen .

Na een rit van ongeveer 70 km ( Zandhoven - Gent ) en op de terugrit gisteravond begint hij slecht te trekken ; gaat nog maar 80 km/u , witte rook uit de uitlaat heel onregelmatig toerental en valt bijna stil bij ontkoppelen .

Na enige tijd , nodig om olie en waterpeil te controleren alles OK en rijdt hij weer normaal verder .

Zopas een proefrit van 50 km gemaakt en alles blijft perfect .

Drukmeting op het koelcirquit geeft ook niets aan .

Verstuivers en pomp zijn nog nooit gecontroleerd .

Iemand enige ervaring met deze verschijnselen ????


dank ,  Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 25 maart 2006 04:14 PM
  [ # 1 ]

Ligt er een DW8 motor in die auto?

Ik heb precies dezelfde klachten gehad met mijn Peugeot Partner. (Met DW8)

Kijk hier eens:

Het lijkt over geratel te gaan, maar lees even verder.

Berlingo/DW8

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 maart 2006 04:24 PM
  [ # 2 ]

Hoi ,
dank voor de snelle reactie !!

Mijn wagen heeft nog een volledig mechanische dieselpomp ( bouwjaar 1994 ) 10CU9D MOTOR, dus dat kan het niet zijn .

Dank ,  Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 25 maart 2006 04:28 PM
  [ # 3 ]

Laughing  Oke, dan kan dat het inderdaad niet zijn.

Surprisedfftopic

Leuk wagenparkje heb je daar…

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 maart 2006 12:53 AM
  [ # 4 ]
langevelsloo schreef:

Ligt er een DW8 motor in die auto?

In de Xantia heeft nooit een DW8 moter gezeten, men was toen gestopt met de 1.9D in de Xantia.

De laatste keer dat ik een dergelijk probleem had, zat er een scheur in één van de leidingen naar de verstuivers.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 april 2006 07:52 PM
  [ # 5 ]

Gevonden centrifugaalregeling in de pomp blijft ” soms ” hangen , pomp was inwendig aan het uitlopen met minieme metaalschilfertjes onderin de dieselfilter tot gevolg.

Even stillegen of een tik op de pomp en alles was weer “even ” goed .

Na wel wat speurwerk een tweedehands Lucas pomp gevonden bij Jan van Gompel in Eindhoven voor een zeer redelijke prijs .

Laten monteren en afstellen en nu kunnen we weer rustig verder dieselen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 april 2006 10:55 PM
  [ # 6 ]

Na twee keer een halve dag proefrijden heb ik het de eerste keer zelf kunnen ondervinden .

Dan de hele ronde , brandstofslangen controleren , filter vervangen ,compressie gemeten , klepspeling controleren , injecteurs laten testen en vernieuwen ( 330.000km ).

Na alles terug gemonteerd te hebben had hij ineens “het” probleem , tik op de pomp gegeven en plots was het gedaan .

Dus als al de rest ok is en het ophoud met een tik op de pomp was er een ernstig vermoeden wie de dader was .

Na wat rondbellen voor de prijs van een pomp testen of reviseren ( niet te betalen ), de hint gekregen dat de centrifugaal regeling wel eens zou kunnen haperen.

Nogmaals de brandstoffilter opengedaan en daar zag ik met een zaklamp kleine glinsteringen .

Dan twee dagen op zoek naar de juiste en betaalbare pomp , ritje Eindhoven en wagen binnengebracht bij mijn garage om deze te vervangen .

Alles samen wel een klus van bijna 1000 Euro .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 april 2006 11:21 PM
  [ # 7 ]
wbogaerts schreef:

Alles samen wel een klus van bijna 1000 Euro .

Shocked

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 april 2006 12:44 AM
  [ # 8 ]

Juist even uitgeteld :

occasie pomp :    175€
Injecteurs vervangen :  240€
Dist riem via garage :  66€
Dichtingen allerlei :      60€
Werkloon garage : 350€

Totaal :            891 €

Voor de proefritten ( 200 km ) moest pa natuurlijk weer eerst langs de pomp passeren Evil or Very Mad

Al mijn tijd niet meegerekend ......... Rolling Eyes ( even drie uur verletten op het werk om pomp op te halen )

Tuurlijk zitten we nu weer goed voor minstens honderdduizend kilometers. Very Happy

Was de eerste echte kost buiten onderhoud sinds aanschaf 5 jaar geleden met 160.000 Km

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 april 2006 01:10 AM
  [ # 9 ]
wbogaerts schreef:

Juist even uitgeteld :

occasie pomp :    175€
Injecteurs vervangen :  240€
Dist riem via garage :  66€
Dichtingen allerlei :      60€
Werkloon garage : 350€

Totaal :            891 €

Ah, nu is het me wat duidelijker Wink

Ik meende dat alleen die brandstofpomp je tegen de 1000 euro moest kosten Surprisedops: .....maar nu ik dit staatje zo zie, ziet het er redelijk uit. Smile
Pomp zelf voor 175 euro is geen gekke prijs hoor.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 april 2006 04:10 AM
  [ # 10 ]
wbogaerts schreef:

Juist even uitgeteld :

occasie pomp :    175€
Injecteurs vervangen :  240€
Dist riem via garage :  66€
Dichtingen allerlei :      60€
Werkloon garage : 350€

Gezien het werk dat is gedaan door de garage, kunnen we hier in NL alleen maar dromen van het werkloon dat je noemt Crying or Very sad

Maar goed, toch mooi dat het gefixt is en dat je Xantia nu weer vrolijk snort Razz

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook